- Hirdetés -

Infláció alatt a PR-piac

|

A legnagyobb árbevételű public relations ügynökségek tavaly együtt 15,7 milliárd forint nettó árbevételt hoztak össze, ami 13,2 százalékos bővülés az előző évhez képest. 2023-ban a 25-ből csak 11 cég tudta legalább az infláció mértékével növelni az árbevételét.

A hazai PR piac mérete tavaly 19,15 milliárd forintot tett ki. A korábbi esztendőhöz viszonyítva ez nominálisan 12,9 százalékos bővülés. Igaz, reálértéken – a magas infláció miatt – 4,7 százalékkal csökkent a piac. A kommunikációs tortán belül egyébként tavaly csak az esemény és a marketingkutatás nőtt, jelentően csökkent az ambient és az adatvezérelt marketing, a PR pedig a kreatív- és médiaügynökségekhez hasonlóan teljesített.

Az említett 19,15 milliárd forint egyébként tisztán a klasszikus PR-tevékenységből származó bevételt jelenti. A piacon tevékenykedő egyes cégeknek ezenfelül is vannak bevételei, ugyanis a média- és kreatívügynökségekhez hasonlóan itt sem százszázalékosan tiszták a profilok. Nagyon sok PR-cég médiavásárlást, kreatív feladatokat végez, vagy éppen rendezvények szervezéséből is van bevétele.

Ennek kapcsán különösen érdekes, hogy ezen belül miként teljesített tavaly a piac krémje, a 25 legmagasabb árbevételt elérő PR-ügynökség. Ezek az adatok sem mutatnak infláció feletti növekedést, a top 25 PR-cég ugyanis tavaly együtt 15,7 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 13,2 százalékos bővülés 2022-höz képest. Az ügynökségek együttes adózott eredménye 1,2 milliárd forintot tett ki, ami pedig csak 9,1 százalékos növekedés. Azaz összességében csökkent ezeknek a cégeknek jövedelmezősége.

Külföldi bevételek

A Grayling Hungary Kft. számít magasan a legnagyobb szereplőnek. Egymagukban a 25-ös lista árbevételének a negyedét hozták tavaly. Viszont az éves árbevételüknek nagyjából a 90 százaléka külföldi tevékenységből származott. Persze meg kell említeni, hogy a 314 millió forintnyi belföldi árbevételük sem kevés, még azzal is bőven a top 25 szereplő között lennének.

Viszont mivel a Grayling egymagában is jelentősen befolyásolja a lista együttes árbevételét és eredményét, ezért megnéztük nélkülük is az összesített számokat. Sajnos a Grayling nélküli bevételi adatok kicsit rosszabbul festenek. Így nézve már csak reálértéken 9,4 százalékkal bővült a listás szereplők árbevétele és 2,6 százalékkal gyarapodott az adózott eredménye.

Ez azért nem azt jelenti, hogy üzletileg gondokkal küszködnének a piaci szereplők. A top 25 tagjai közül 2022-ben csak három, tavaly pedig két cég esetén láthatunk veszteséget. Utóbbi kettő közül az egyik a Grayling, ahol a pénzügyi műveletek miatt volt minimális veszteség, a cég üzemi eredménye közel 100 millió forintot tett ki.

Az árbevétel terén tavaly a Grayling mellett még két szereplő tudta megugrani az egymilliárd forintos árbevételi szintet. Az egyik az Uniomédia, amely 1,38 milliárd forintot hozott össze, és ez 2022-höz viszonyítva 17,6 százalékos bővülés, azaz reálértéken sem szenvedtek el visszaesést. Sőt, a profitjuk is gyarapodott, hiszen a korábbi évben csak jelképes összeget tett ki az adózott eredményük, ami 2023-ban 65 millió forintra ugrott.

A „milliárd feletti” klub tagja a Lounge Communication is. A tavalyi évet 1,28 milliárd forint árbevétellel zárták, ami 7,7 százalékos nominális növekedés. Az adózott eredmény terén viszont – 2022-höz hasonlón – a top 25 legmagasabb számát hozták össze. Ez a Lounge esetén tavaly 335 millió forintot tett ki, 16,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Más PR-ügynökség ennek a 335 milliós profitnak a nyomába sem ért. Az utánuk következő második legnagyobb nyereséget a Goodwill Communications ért el, de az is ennek a harmada, 115 millió forint volt.

Közel az éllovasokhoz

A vezető hármast egy négyszereplős üldözőboly követi, egymáshoz egész hasonló árbevétellel. A Next9 márkanevet használó NextNine Kft. áll ennek a csoportnak az élén 763 millió forint nettó árbevétellel. A korábbi évi 806 millióhoz képest ez némi csökkenés, de az adózott eredményüket így is növelni tudták.

Nem lazsálhatnak, hiszen a FleishmanHillard Café 720 millió forint árbevétellel következik utánuk, ami minimálisan jelent több bevételt a 2022-es számuknál. A Noguchi 711 millió forint nettó árbevételt produkált tavaly, és náluk azért már jelentősebb, 14,2 százalékos bővülést látni. Igaz, ezzel párhuzamosan az adózott eredményük 75 millióról 47 millió forintra csökkent. Ennek a bolynak a negyedik tagja a pécsi székhelyű Ferling Kft. A 685 millió forintot kitevő tavalyi árbevételük 10 százalékkal kevesebb a korábbi évinél.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...