- Hirdetés -

Internet: védd magad!

|

- Hirdetés -

Az információs társadalom fogalma ma már nem ismeretlen, hiszen a zsebünkben hordott eszközökön keresztül az otthonunk felszereléseiig körülvesz a technológia. Készülékeinken keresztül ráadásul a világ szinte bármely pontján internetezhetünk, ezáltal már-már hihetetlenül nagy adatforgalmat lebonyolítva. A világhálónak azonban nem csupán pozitív oldala van – ugyanúgy rejt veszélyeket, mint az élet nem-virtuális oldala.

 

Iparági szakértőként Kocsis Olivér, az EPAM Lead Business Analyst munkatársa, valamint Major Zsófia, a Skool egyik alapítója beszélt a biztonságos internetezésről.

 

Miért lett ilyen jelentőségteljes alkalom a Biztonságos Internet Napja – milyen veszélyek leselkednek ránk az internet világában?

 

Olivér: Az internetezés ma már legtöbbünknek egy természetes lehetőség, s sokan ismerik is az ezzel járó veszélyeket. A világnap célja, hogy a kockázatok és azok következményeinek súlyosságára hívja fel a figyelmet. A számítógépes vírusok, „trójai lovak”, adathalászok, kéretlen elektronikus levelek, hackerek mellett egyre elterjedtebb veszélyforrás az internetes zaklatás: az úgynevezett kamu profilokon keresztül történő inzultusok, a „sexting” első sorban a gyermekek életében okozhatnak komoly problémákat. A Biztonságos Internet Világnapján az egész világ hangot ad azoknak a problémáknak, melyekre válaszolnunk kell – ugyanúgy az IT szakembereknek, mint a szülőknek, nevelőknek is.

A fentieken túl az adathalászokat emelném ki, hiszen az adatlopó szoftverek észrevétlenül gyűjtik össze személyes adatainkat is. Ennek számos komoly következménye lehet, melyeket sokszor nem is vesznek komolyan a felhasználók, pedig amellett, hogy illetéktelenül használják a bankkártya adatainkat, a megszerzett információkkal virtuális profilokat is létrehozhatnak, s így akár támadásokat is indíthatnak weboldalak és felhasználók ellen. Emellett ma már az sem lehetetlen, hogy egy beépülő modulon keresztül támadásokat hajtsanak végre a mi számítógépünkről, így a gép a szervezet bűnözés eszközévé válhat.

 

Zsófi: A Skool projektben 8-18 éves lányoknak tartunk érdeklődést felkeltő ingyenes technológiai műhelyfoglalkozásokat, annak érdekében, hogy magabiztosan használják a számítógépet, és kreatív alkotói legyenek a tech világnak. 2014-es indulásunk óta több mint 1200 lányt oktattunk, így jól ismerjük ennek a világnak a kihívásait. Foglalkozásainkon óhatatlanul is előkerülnek azok a kérdések és problémák, amelyekkel a mai fiatalok találkoznak a világhálón. Jellemző, hogy a különböző rosszindulatú programok már a gyerekeket is célpontnak tekintik, és megpróbálnak tőlük bizalmas információkat, fényképeket, adatokat kinyerni. Habár a Skool által szervezett programok fókuszában a kódolás van, természetesen kiemelten figyelünk arra is, hogy megmutassuk a gyerekeknek a biztonságos böngészés alapelveit. A Biztonságos Internet Napja esemény tökéletes alkalom, hogy a média segítségével még több emberhez eljussanak azok az alapvető óvintézkedések, amelyeket használva a támadások nagy részétől védettek lehetünk.

 

 

Mit tegyünk akkor, ha megtámadnak minket?

 

Olivér: A legnagyobb probléma, hogy sokszor észre sem veszik a felhasználók a támadást. Amennyiben vírus került a számítógépünkbe, a vírusirtó és a tűzfal is jelez a felhasználónak, s ez azt jelenti, hogy a kártevőt a számítógép „elkapta” és megsemmisítette vagy karanténba tette azt, ezáltal ezek nagy része kivédhető. A hackerek támadása esetén azonban a felhasználóknak fogalma sincs arról, hogy épp lopják az adatait.

Ha az adott felhasználó észreveszi, hogy támadás érte, első és legfőbb feladata a jelszó megváltoztatása mindenütt. Erre szánjunk minél több időt, gondoljuk át nyugodtan, hogy hova regisztrálhattuk be magunkat a múltban – akár nézzük át beérkező, regisztrációt visszaigazoló e-mailjeinket. Ha tudomást szerzünk arról, hogy adatainkkal visszaélnek, értesíteni kell az érintett szervezeteket is: bankot, közműveket, rendőrséget, s természetesen a legtöbb felületen ismerőseinket is.

 

 

Miért támadnak minket? Hogyan választják ki az „áldozatokat” a hackerek?

 

Olivér: A támadások mindig okkal történnek: információ-, profitszerzés végett, de van, hogy tisztán a rongálás a cél. Előfordulhat, hogy egy kapott linken keresztül azt hisszük, hogy ismerős weboldalt látogatunk meg, azonban valójában – szinte láthatatlan módon – a támadó felületére kerülünk, ahol az adott weboldal klónozott verziója fogad minket. Miután ezen az oldalon megadjuk belépési adatainkat, azok a támadóhoz kerülnek, minket pedig visszairányítanak a valódi oldalra.

Ezért is fontos, hogy ha linket kapunk, még akkor is, ha ez ismerőstől érkezik, mindig ellenőrizzük a böngésző címsávját, s az ebben szereplő elérési útvonalat. Ha ismeretlen oldalra kerülünk, a böngészőben tárolt adatainkat a hacker már meg is szerezte. Ennek elkerülésére javasolt két böngészőt használni: az egyiket kizárólag böngészésre, míg a másikban adatainkat őrizhetjük meg, ha csak és kizárólag a megszokott linkeket, felületeket nyitjuk meg, például a könyvjelzők közül.

 

A Biztonságos Internet Napja 2017-es fő témája a gyermekek védelme. Hogyan tudjuk megvédeni gyermekeinket az online ragadozóktól?

 

Olivér: Minden szülő életében a legfontosabb feladat gyermekeik védelme érdekében a kommunikáció és a bizalom kiépítése. Meg kell értetni a gyerekekkel, hogy a szülők által szabott korlátok az ő érdekeiket szolgálják, mindemellett a szülők feladata az is, hogy elfogadják azt a tényt, hogy ha a gyerekeket eltiltják a számítógéptől, telefontól egy közösségtől vonjuk meg őket.

Egyértelműsítsük számukra is, hogy mik a szabályok és elvárások, s bíztassuk őket, hogy kérjenek segítséget, ha szükségük van rá. A biztonságos internetezésnek számos eszköze áll ma már rendelkezésünkre. Segítsünk a biztonságos jelszó megfogalmazásában, figyelmeztessük, hogy ne mondja azt el másoknak, állítsunk be szűrőket a böngészőkben! Ne feledjük, hogy gyermekünk akkor lesz partner ebben a folyamatban, ha nem a szigort, hanem a támogatást érzi a szülő részéről. Ha ez a kölcsönös bizalom kiépül, akár közösen is módosíthatjuk a láthatósági beállításokat a közösségi oldalakon.

A gyermekek mellett a nagyszülők, nyugdíjasok, valamint azok a családtagok, ismerősök, akiknek nincs meg a kellő informatikai ismerete a veszélyek felmérésére, szintén veszélyben lehetnek. A technológia késői befogadói és elutasítói számára szintén edukáción keresztül tudjuk bemutatni a lehetőségeket és kockázatokat. Mutassuk meg, hogy az online vásárlás kényelmes és egyszerű, a megfelelő helyeken biztonságos, mindemellett hangsúlyozzuk, hogy ne adjuk meg illetéktelen weboldalakon adatainkat.

 

Zsófi: Napjainkban nem különleges látvány, hogy az egészen pici gyerekek is okostelefont, számítógépet használnak, azon nézik a meséket vagy játszanak. Az általunk oktatott legfiatalabb korosztály 8 éves, és náluk már jól látható, hogy a generációjuknak a számítógép és az internet olyan, mint számunkra az elektromos áram. Ha nincs, vagy eltiltjuk őket, azzal frusztrációt okozunk.

Az internetezés, és az ehhez tartozó biztonság megteremtése a gyermekek nevelésének egy fontos területe lett. Véleményünk szerint a szülő és gyermek között létrejött bizalom itt is nagyon fontos. A legnagyobb nehézség manapság, hogy az online érkező támadásokat nagyon nehéz észre venni, még úgy is, ha az a közvetlen közelünkben zajlik. Amíg mi a kanapén olvasunk, a mellettünk ülő, tableten játszó gyermekünket lehet, hogy épp megtámadják. Műhelyfoglalkozásaink célja, hogy a lányoknak azonnali sikerélményt adjunk, valamint a szülőknek is megmutassuk, hogy a számítógép előtt eltöltött idő sokszor hasznos, hiszen segíti a gyermeket abban, hogy fejlessze digitális kompetenciáit, kreatívan megvalósítsa ötleteit, létrehozzon valami újat, ami korábban másnak nem jutott eszébe. Amikor a nálunk tanuló gyermekek szülei megtapasztalják, hogy milyen csodálatos dolgokat tud létrehozni a kislányuk egy laptop segítségével, a fent említett bizalmi légkört még jobbá tudjuk tenni. Ha ez a bizalom megvan, akkor szülőként mi is értesülni fogunk arról, ha gyermekünket az online világban rossz élmény éri, és közösen tehetjük meg a hatékony óvintézkedéseket.

 

A Biztonságos Internet Napjának történelme 1999-ben kezdődött a Biztonságos Internet Program indításával, a világnapot 2008 óta évente ünneplik, s célja, hogy edukáción és cselekvésen keresztül valóban biztonságos hellyé változzon az internet. A kezdeményezés idén többek között a #SID2017 és #SaferInternetDay hashtag-eken keresztül gyűjti össze azokat a gyermekeket, fiatalokat, szülőket, gondviselőket, oktatókat, pedagógusokat, szociális munkásokat, az iparág képviselőit, döntéshozókat és politikusokat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...

Exkluzív premierekkel zárja az évet az HBO Max

Közeledik az év vége, így decemberre is tartogat néhány nagyszerű tartalmat az HBO Max. Több magyar film, köztük exkluzív premierek (Utolsó esély, Café Marylin), blockbuster franchise (Pókember), karácsonyi filmek és animációk (Mariah Carrey All...

A Sztárbox és a Reggeli miatt is eljárás indult

A „Sztárbox” és a „Reggeli” című műsorszámok egy-egy epizódja miatt is eljárást indít az RTL szolgáltatója ellen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület több, külföldi hatóság alá tartozó műsorszám helytelen...

Hatályos: jövőre sem kell reklámadót fizetni

A november 30-i Magyar Közlönyben megjelent az adótörvények módosításáról szóló törvény Novák Katalin köztársasági elnök aláírásával, így jogerőre emelkedett a jogszabály, amely alapján a reklámadó mértéke 2024. december 31-ig továbbra is az adóalap 0...

Átlépte a másfél milliárdos határt az 5G

Az év végére 5-ből 1 mobilelőfizetés már az 5G technológiát használja majd a világban, vagyis a számos piacon továbbra is érezhető gazdasági és geopolitikai nehézségek ellenére töretlenül terjed a legújabb hálózati generáció – derül...

Tovább kalandozik Thuróczy Szabolcs és a SsangYong

A legszigorúbb apósjelölt szívét is meglágyítja a SsangYong Torres – legalábbis a friss kampányfilmek szerint. A dél-koreai SUV specialista legújabb modelljének bevezetőkampányáért a Mediator felelt.A dél-koreai SUV specialista új kalandokat és a hétköznapokból való...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újabb lépéssel támogatja az ALDI a fenntarthatóságot

A vállalat biatorbágyi méhecskeháza után most hét városban nyitott rovarotthonokat, amelyek a virágok beporzásához nagymértékben hozzájáruló, emberekre ártalmatlan beporzó rovaroknak nyújtanak menedéket.Az ALDI biatorbágyi logisztikai és igazgatási központjánál már 2016 óta működik egy öt...

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb lépéssel támogatja az ALDI a fenntarthatóságot

A vállalat biatorbágyi méhecskeháza után most hét városban nyitott rovarotthonokat, amelyek a virágok beporzásához nagymértékben hozzájáruló, emberekre ártalmatlan beporzó rovaroknak nyújtanak menedéket.Az ALDI biatorbágyi logisztikai és igazgatási központjánál már 2016 óta működik egy öt...

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....