A szabadidős tevékenységek is átalakultak a koronavírus-járvány következtében. A kerékpározás, különösen az elektromos kerékpárok növekvő népszerűségét az Alza, Magyarország harmadik legnagyobb webáruházának adatai is alátámasztják. 2021 kezdete óta csaknem megháromszorozódtak az értékesítési adatok az előző év hasonló időszakához képest. Egyértelműen látszik az is, hogy a vásárlók a minőséget és a biztonságot részesítik előnyben. Az átlagos eladási értékek nemcsak maga a kerékpár, hanem a tartozékok és a karbantartási eszközök vonatkozásában is emelkednek.
A kerékpározást enyhe túlzással úgy is lehet jellemezni, mint a pandémia egyik nyertesét. A bevezetett korlátozások alig érintették, így egyre több kerékpáros jelenik meg a magyar utakon és azokon kívül is. A kerékpározás fellendülését az Alza adatai is alátámasztják, a kerékpáros kategóriában tavaly egész évben megduplázódtak az eladások, idén pedig az év eleje óta még nagyobb a növekedés mértéke.
„A kerékpárok iránti kereslet tavaly világszerte növekedni kezdett, és ez a tendencia idén is folytatódik. Az év eleje óta több mint 20 százalékkal nőtt a kerékpáreladás az Alza webáruházban" - mondta Takács Csaba, az Alza.hu magyarországi vezetője. Az e-kereskedőnél az elektromos kerékpár kategória iránt nőtt a legnagyobb mértékben az érdeklődés. Idén január óta ez teszi ki az összes eladott felnőtt kerékpár kétharmadát. "Világszerte hiány van kerékpárokból, különösen hegyi kerékpárokból, ami hátráltatja a termékkategória további növekedését. Szerencsére tavaly az Alza nagyobb mennyiséget rendelt be e-bike-ból, ennek köszönhetően ki tudtuk elégíteni az elektromos modellek iránti keresletet, amely több mint 170%-kal nőtt a webáruházunkban" - tette hozzá Takács.
Az elektromos kerékpárok számos előnye ellensúlyozza a magasabb vételárukat. Az elektromos motor segítségével a teljesítménykülönbségek kiegyenlítődnek, így az egész család együtt élvezheti a kerékpártúrát. A kezdők vagy alkalmi kerékpárosok olyan helyekre is eljuthatnak, ahová hagyományos kerékpárral nem tudnának. A hegyi elektromos kerékpárok az egyik legkelendőbbek az Alza webshopjában, a vásárlók jellemzően 420 000 Ft körüli összeget költenek rájuk. Ahogy a kerékpározás egyre népszerűbbé válik, úgy nő az az összeg is, amelyet a vásárlók hajlandóak hagyományos kerékpárokra fordítani. Bár az Alza legkelendőbb kerékpárjai még mindig a 140 000 Ft körüli árkategóriába tartoznak, a lényegesen drágább modellek is szép számmal kelnek el.
A magyarok jobban vigyáznak a kerékpárjukra
A jobb felszereltséggel rendelkező kerékpár tulajdonosok körében is egyre nagyobb az igény arra, hogy gondját viseljék kerékpárjuknak. A kerékpár ápolási termékek értékesítése az Alzánál a tavalyi évhez képest csaknem megduplázódott. A legnagyobb kereslet a magasabb árkategóriájú minőségi tisztító- és kenőanyagok iránt mutatkozik. Teljes körű kerékpárgondozást nyújtanak, a vázak és az összes alkatrész tisztításától kezdve a legmodernebb technológiát alkalmazó kenőanyagokon át az egész kerékpár funkcionális végső kezeléséig. „Míg régebben elég volt a kerékpárt mosogatószerrel lemosni és motorolajjal bekenni, ma már a vásárlók nem haboznak több ezer forintot költeni kiváló minőségű tisztítószerekre, nanotechnológiával készült olajokra vagy a fényezéshez szükséges polírozókra" - mondja Takács Csaba.
A minőség kiemelt szempont a vásárlás folyamán, ezt más kapcsolódó kategóriák értékesítési adatai is egyértelműen mutatják. Az idei népszerű termékek közé leginkább a kerékpáros sisakok és a védőszemüvegek tartoznak. Eladásaik az év eleje óta csaknem megduplázódtak, és a vásárlók egyértelműen a felső kategóriás márkák magasabb árú modelljeit részesítik előnyben. A lámpák, kerékpár pumpák, sárvédők és egyéb kiegészítők eladásai is hasonlóan növekedtek.