A legrégebben futó tévésorozat 1947-ben indult, és van olyan széria is, amelyből már csaknem 16 ezer epizód került képernyőre. A legnézettebb sorozat az USA-hoz köthető, és az utolsó részét 105 millióan látták.
A TV Világnapját 1996 óta november 21-én ünneplik, és ebből az alkalomból a Scripps Networks, a Travel Channel anyavállalata összegyűjtött néhány, a csatornával illetve a globális televíziózással kapcsolatos érdekes adatot. A Scripps Networks-nek jelenleg 3 csatornája érhető el Magyarországon, a Travel Channel a legrégebb óta, már közel 20 éve.
A legrégebb óta futó tv-sorozatok
1947-ben indult az NBC-n a „Meet the Press” heti, hírelemző műsor, jelenleg már 3600. adáson is túl van.
A forgatókönyv alapú (scrippted) sorozatok közt az USA-ban a „General Hospital” szappanopera viszi a prímet. 1963-ban indult, és idén november 1-jén az 13925. epizódnál tartott.
Ami az Egyesült Királyságot illeti: a „Coronation street” 1960 óta megy, november első felében a 9300. epizód táján járt.
A Travel Channel leghosszabb ideje és jelenleg is futó sorozata a „A világ legizgalmasabb motoros túrái”. 2006-ban indult, jelenleg a 17. évadnál tart, a sorozatban Henry Cole műsorvezető és motorkészítő Ausztráliát, Amerikát, Dél-Afrikát, Közép-Európát és a Balkán országait is bejárta. Pár éve nálunk is forgatott, Magyarországon legutóbb a Nagy-Britanniát bemutató évad volt látható.
A legtöbb epizóddal rendelkező tv-sorozatok
A forgatókönyv alapú sorozatok közt az USA-ban „Guiding Light” szappanopera a rekorder: 57 éven át naponta volt látható (1952-1997) a CBS-en, és 15762 epizódot ért meg. Története valójában még régebben kezdődött: eredetileg rádiójátékformában futott 1937-től.
A Travel Channelen látható sorozatok közül a „Nemzetközi házvadászok” rendelkezik a legtöbb évaddal (112) és a legtöbb epizóddal (1640). Magyarországon jelenleg a 87. évadot láthatják a nézők.
Az első tévésorozatok
A rendszeres, strukturált tévéadás az USA-ban indult 1946-ban. Az első sorozat egy viszonylag rövid szappanopera volt: A „Faraway Hill” 1946-ban-ban került adásba, egy özvegyasszonyról szólt, aki a nagyvárosból vidékre költözik a családjához. Kalandjait 2 hónapon át nézhette a közönség.
A Travel Channel által megrendelt első műsor a csatornán az Egyesült Királyságban a „Travel Live” című sorozat volt 1997-ben. Ez egy egyórás élő stúdióbeszélgetés volt hétköznap esténként, amelyet Frank Bough (akkor 64 éves) vezetett, és a nézők betelefonálhattak utazással kapcsolatos kérdéseikkel, amelyre utazással foglakoz újságírók válaszoltak.
A lenézettebb sorozatok legnézettebb epizódjai
A legnézettebb adások főleg az USA-hoz köthetők a tv-vel rendelkező nagyszámú lakosság miatt, de a legrészletesebb adatok is innen valók:
A TOP20 legnézettebb tv-adásból 19 a Super Bowl (Amerikai Football Döntő) évről évre, de a M*A*S*H vígjátéksorozat utolsó epizódja 1983-ban be tudott kerülni ebbe a körbe: a Nielsen mérése szerint 105 millióan nézték. Nem sokkal marad le ettől, de a TOP20-ba már nem került be a „Cheers”utolsó epizódja (1993-ban 84 millióan nézték). A „Seinfeld” az 1998-as utolsó részét 76 millióan, a „Friends” (Jóbarátok) 2004-es sorozatzáróját 66 millióan követték, a „Dallas” zárását pedig 1980-ban 33 millióan.
Magyarországra a Travel Channelnél 2017-től van adat: itt júniusban a „Bizarr ételek Andrew Zimmernnel” sorozat egyik epizódja vezeti a listát.
A tévézés átlagideje
2016-ban az USA-ban a teljes népesség átlagosan 245 percet (4 óra és 5 perc) nézett tévét. Az EU polgárai tavaly átlagosan 230 percet (3 óra 50 perc) töltöttek naponta tévézéssel. (A legtöbbet a románok 329 perccel és a szerbek 317 perccel; a legkevesebbet pedig a svédek 149 perccel, illetve a svájciak – itt német nyelvterületen 124, francia nyelvterületen pedig 144 perc volt az átlag.
Magyarországon a tavalyi napi tévézési átlag 282 (4 óra 42 perc) perc volt.
A Travel Channel brit nézői az Egyesült Királyságban napi 52 percet töltenek a csatornával, a magyar nézők itthon átlagosan 57 percet. (A csatorna közönségaránya – SHR – itthon 5,0-5,9 % között mozog, az adatok 2017. eleje óta elérhetők, a legmagasabb eredmény a februári, 5,9% -os nézettség)
(Live + Playback adatok)
A férfiak vagy a nők tévéznek többet?
Az USA-ban a férfiak (hétköznap 30 perccel, hétvégente 1 órával) többet tévéznek, mint a nők. Magyarországon viszont a nők átlagosan napi 319 percet töltenek tévénézéssel, a férfiak pedig 265 percet.
A Travel Channel magyar nézőit tekintve a nemekre vetítve időadat nem áll rendelkezésére, de az arányokra igen: a csatorna nézőinek 63 % nő, 37 %-a férfi. (Az Egyesült Királyságban fordított az arány: 31 % nő és 69 % férfi.)
Melyik korosztály tévézik a legtöbbet?
Nem lesz meglepetés: a fiatalok kevesebbet, az idősebbek többet – ez szinte globálisan jellemző. Az USA-ban a „Z” generáció (2-20 évesek) töltenek legkevesebb időt tévénézéssel: 2 óra 18 percet naponta; míg az ún. „baby boomerek” (53-70 évesek) a legtöbbet: 6 óra 42 percet. Hasonló a statisztika Magyarországon is: a 4-17 évesek átlagosan 3 óra 20 percet tévéznek egy nap, míg az 50 felettiek 6 óra 43 percet. (A közbeeső korosztályt értelemszerűen közbeeső idő jellemzi.)
A Travel Channel itthon 35 év alatt csak a lakosság 12 % nézi, de a 35-54 évesek és a 55 év felettiek szinte ugyanakkora (44% és 43 %) arányban.
Új műsorok, új tartalmak mennyisége
Az FX amerikai kábeltelevízió szerint 455 új, előre megírt (scrippted) műsor került képernyőre 2016-ban, az előző évekhez képest dinamikusan növekvő tendenciát mutatva (2015: 421 db; 2011: 266 db; 2006: 192 db).
A Travel Channel anyavállalata, a Scripps Networks 400 órányi új tartalmat tett elérhetővé a csatornán 2017-ben ezidáig.
Legérdekesebb, tévésorozathoz köthető kampányok
X-akták új évad: A 2016. januári új évad előtt egy buszméretű UFO-t, vagyis egy izgalmas kinézetű hatalmas űrhajó „pottyant” Los Angeles egyik bevásárlónegyedének, a „the Grove”-nak a közepébe – amit egyszerűen nem lehetett nem észrevenni. Az új évadot egy erőteljes social media kampány is megelőzte: twitteren és Snapchaten titkos üzenetek és kódoltnak látszó posztok terjedtek, és keltettek érdeklődést.
Trónok harca: Joffrey Baratheont a Trónok harca elsőszámú szemétládájaként tartották számon, aki valahogy még a 3. évad végén is élt – pedig a nézők többsége halva, de legalábbis a porba hullva szerette volna látni. 2014-ben, a 4. évadat beharangozó kampányban Új-Zélandon egy 7 méteres Joffrey-szobrot emeltek, azután ahányszor csak valaki a Twitteren a #BringTheKingDown szöveget (döntsükleakirályt) kiírta, annyiszor dőlt egy kicsit előre a szobor a talapzatán. 5 nappal és 875,000 tweettel később, a premier napján több ezer helyi és több millió virtuális néző szemeláttára a szobor a földre hullott.
A Travel Channel – legalábbis Magyarországon – ilyen kreatív és költséges kampánnyal nem büszkélkedhet; de talán sokan jártak a Természettudományi Múzeumban a Múzeumok Éjszakáján a Travel Channel „Expedíció az ismeretlenbe” rejtélyszobájában az elmúlt 3 évben. Az első alkalommal, tavalyelőtt körülbelül 4000-en fordultak meg egy nap alatt a kihívásokkal teli szobában. Szórejtvények, logikai feladványok, virtuális szemüveggel tárgykeresés, fémdetektoros nyomkövetés, és csengettyűs liánerdőn átkelés is akadt a feladatok közt, amelyek végén a játékosok eljuthattak az expedíció végére – azaz megtalálhatták Szulejmán szultán dobogó szívét (2016) vayg Attila, a hun vezér kardját (2017).
A nézettség mérése
Magyarországon a televíziós csatornák nézettségének mérését az AGB Nielsen Media Research cég végzi. A digitális televíziós korában az már könnyen nyomon követhető, hogy melyik háztarásban mikor melyik csatorna melyik adása ment, de azt, hogy épp ki nézi, külön mérőműszer rögzíti. A lakosság eloszlását reprezentatívan leképző nézőcsoport egy-egy mérőberendezés kap, és a háztartás tagjainak külön-külön be kell jelentkezniük a televíziózás megkezdésekor. A műszer rögzíti, hogy a háztartás mely tagjai tévéznek, és hogy mindeközben melyik csatornát vagy csatornákat nézték. Ez biztosítja, hogy a mérés pontosan kövesse a nézőszámok nemek és korosztályok szerinti alakulását.
A Travel Channel brit nézői azonban napi szinten sokkal részletesebb visszajelzést adhatnak. A csatorna ugyanis létrehozta a The Living Room (Nappali szoba) nevű online közönséget, amelynek lelkes nézők és a csatorna brit weboldalának olvasóinak egy része a tagjai (jelenleg 3000 tagból áll). A csatorna munkatársainak kérdéseire válaszolva – vagy maguktól – véleményezik a csatorna tartalmát a műsorvezetőktől, a műfajtoktól kezdve az egyes epizódok érdekességén át a műsorok közt látható reklámokig. Megírhatják, hogy kit szeretnének a jövőben a csatornán látni, vagy milyen témákat, együttműködő partnereket, stb. javasolnának.
Iratkozz fel napi hírlevelünkre és kerülj képbe a média, az ügynökségi és a reklám világ legfontosabb híreivel.