- Hirdetés -

Javul a vállalati szektor hangulata, de sokan ismétlődő járványhullámoktól tartanak

|

A legfrissebb felmérés szerint globális szinten a vállalati szektor zöme a korábbiaknál kedvezőbben ítéli meg a világgazdaság középtávú növekedési kilátásait, de a cégvezetők közül sokan tartanak attól, hogy a koronavírus-járvány esetleges ismétlődő hullámai hátráltathatják a gazdasági kilábalást.

Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, az Oxford Economics csütörtökön ismertetett idei első negyedévi globális vizsgálatában 204 nagyvállalat várakozásait mérte fel. A körkérdésbe bevont cégek együttesen 6 millió alkalmazottat foglalkoztatnak, összesített éves forgalmuk hozzávetőleg kétezer milliárd dollár. A válaszadók 54 százalékának valamelyest vagy jelentős mértékben javult a következő két év globális növekedési kilátásairól alkotott véleménye – írja az MTI az Oxford Economics jelentésére hivatkozva.

Azoknak a vállalatoknak az aránya, amelyek kissé borúlátóbbakká váltak, nem egészen 30 százalék, azoké pedig, amelyek a korábbinál sokkal negatívabban ítélik meg az idei és a jövő évre várható növekedési dinamikát, alig mérhető az Oxford Economics grafikus kimutatásában. Az elemzőműhely vizsgálatába bevont nagyvállalatok legnagyobb csoportja – 37, illetve 38 százalékuk – 4-6 százalék közötti világgazdasági növekedést vár 2021-re és 2022-re, de a növekedési várakozások középértéke a teljes mezőnyre vetítve csak 3,7 százalék mindkét évre.

Az Oxford Economics elemzői hangsúlyozzák, hogy ez jelentősen elmarad a saját alapeseti előrejelzési sávjuktól, amely 2021-re és 2022-re is 4-6 százalék közötti globális GDP-növekedést valószínűsít. A várható növekedési pálya alakját sem ítélik meg egyértelmű derűlátással a felmérésbe bevont vállalatok.

Az Oxford Economics ismertetése szerint a válaszadók harmada „befejezetlen V”, más kifejezéssel „négyzetgyökjel” alakú növekedési pályát valószínűsít, vagyis azzal számol, hogy a meredek visszaesést eleinte hasonlóan meredek ívű fellendülés követi, majd a növekedés megtorpan és stagnálásba megy át a koronavírus-járvány előtti ütemeknél alacsonyabb szinten.

A piaci szereplők 21 százaléka U alakú – vagyis a visszaesés után enyhe ívű irányváltással fokozatosan növekedésbe forduló – pályát jósol, 19 százalék kettős mélypontú recessziót jelentő W alakú növekedési pályát vár, 11 százalék pedig L alakú, vagyis a meredek visszaesés után hosszabb ideig alacsony szinten stagnáló növekedéssel számol.

A V alakú, vagyis a hirtelen zuhanás után éles váltással meredek növekedésbe átforduló változatra a válaszadóknak szintén a 11 százaléka számít.

Az Oxford Economics felmérésében résztvevő vállalatok a koronavírus újabb variánsainak terjedését és az ennek megfékezését célzó esetleges további korlátozó intézkedéseket tartják a növekedési kilátásokat rövid távon terhelő elsődleges kockázatnak.

A válaszadók 56 százaléka szerint a legfőbb idei növekedési kockázat az, hogy esetleg az év egészében érvényben kell tartani egyes korlátozó intézkedéseket. További 23 százalék szerint a legnagyobb kockázatot az jelentené, ha ismét egész országokra kiterjedő zárlatokat kellene elrendelni.

A felmérésbe bevont vállalatok 33 százaléka a következő öt évre is nagyon jelentős globális növekedési kockázatnak tartja a koronavírus-járvány esetleges újabb hullámait, annak ellenére, hogy már megkezdődtek a tömeges oltási kampányok.

A válaszadók jelentős többsége, 63 százaléka ugyanakkor a növekedési előrejelzésekre felhajtóerőként ható legfőbb tényezőnek is a tömeges oltások elkezdődését tartja, és 93 százalék sorolta ugyanezt a kilátásokat potenciálisan javító három legfőbb kedvező tényező közé. A globális oltási kampányokhoz más nagy londoni elemzőműhelyek is komoly reményeket fűznek.

Az egyik legtekintélyesebb londoni gazdasági-üzleti elemzőház, a Centre for Economics and Business Research (CEBR) az idei évre kidolgozott átfogó világgazdasági prognózisában közölte: várakozása szerint az oltások alkalmazásának széleskörűvé válásával a világ nagy része az idén „elindul a normalitás felé”, és ennek nyomán életre kelhet a koronavírus-járvány miatt tavaly elfojtott fogyasztás.

A CEBR várakozása szerint különösen igaznak bizonyulhat mindez a turisztikában, amely a globális hazai össztermék 10 százalékát állítja elő. Mindezek alapján a CEBR londoni elemzői azzal számolnak, hogy a világgazdasági szintű GDP-érték – amely számításaik szerint tavaly 4,4 százalékkal zuhant – az idén 5,3 százalékkal növekszik. A cég kiemelte, hogy legutóbb 45 évvel ezelőtt, 1976-ban volt ugyanilyen ütemű éves növekedés a világgazdaságban.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...