- Hirdetés -

Javul a vállalati szektor hangulata, de sokan ismétlődő járványhullámoktól tartanak

|

- Hirdetés -

A legfrissebb felmérés szerint globális szinten a vállalati szektor zöme a korábbiaknál kedvezőbben ítéli meg a világgazdaság középtávú növekedési kilátásait, de a cégvezetők közül sokan tartanak attól, hogy a koronavírus-járvány esetleges ismétlődő hullámai hátráltathatják a gazdasági kilábalást.

Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, az Oxford Economics csütörtökön ismertetett idei első negyedévi globális vizsgálatában 204 nagyvállalat várakozásait mérte fel. A körkérdésbe bevont cégek együttesen 6 millió alkalmazottat foglalkoztatnak, összesített éves forgalmuk hozzávetőleg kétezer milliárd dollár. A válaszadók 54 százalékának valamelyest vagy jelentős mértékben javult a következő két év globális növekedési kilátásairól alkotott véleménye – írja az MTI az Oxford Economics jelentésére hivatkozva.

Azoknak a vállalatoknak az aránya, amelyek kissé borúlátóbbakká váltak, nem egészen 30 százalék, azoké pedig, amelyek a korábbinál sokkal negatívabban ítélik meg az idei és a jövő évre várható növekedési dinamikát, alig mérhető az Oxford Economics grafikus kimutatásában. Az elemzőműhely vizsgálatába bevont nagyvállalatok legnagyobb csoportja – 37, illetve 38 százalékuk – 4-6 százalék közötti világgazdasági növekedést vár 2021-re és 2022-re, de a növekedési várakozások középértéke a teljes mezőnyre vetítve csak 3,7 százalék mindkét évre.

Az Oxford Economics elemzői hangsúlyozzák, hogy ez jelentősen elmarad a saját alapeseti előrejelzési sávjuktól, amely 2021-re és 2022-re is 4-6 százalék közötti globális GDP-növekedést valószínűsít. A várható növekedési pálya alakját sem ítélik meg egyértelmű derűlátással a felmérésbe bevont vállalatok.

Az Oxford Economics ismertetése szerint a válaszadók harmada “befejezetlen V”, más kifejezéssel “négyzetgyökjel” alakú növekedési pályát valószínűsít, vagyis azzal számol, hogy a meredek visszaesést eleinte hasonlóan meredek ívű fellendülés követi, majd a növekedés megtorpan és stagnálásba megy át a koronavírus-járvány előtti ütemeknél alacsonyabb szinten.

A piaci szereplők 21 százaléka U alakú – vagyis a visszaesés után enyhe ívű irányváltással fokozatosan növekedésbe forduló – pályát jósol, 19 százalék kettős mélypontú recessziót jelentő W alakú növekedési pályát vár, 11 százalék pedig L alakú, vagyis a meredek visszaesés után hosszabb ideig alacsony szinten stagnáló növekedéssel számol.

A V alakú, vagyis a hirtelen zuhanás után éles váltással meredek növekedésbe átforduló változatra a válaszadóknak szintén a 11 százaléka számít.

Az Oxford Economics felmérésében résztvevő vállalatok a koronavírus újabb variánsainak terjedését és az ennek megfékezését célzó esetleges további korlátozó intézkedéseket tartják a növekedési kilátásokat rövid távon terhelő elsődleges kockázatnak.

A válaszadók 56 százaléka szerint a legfőbb idei növekedési kockázat az, hogy esetleg az év egészében érvényben kell tartani egyes korlátozó intézkedéseket. További 23 százalék szerint a legnagyobb kockázatot az jelentené, ha ismét egész országokra kiterjedő zárlatokat kellene elrendelni.

A felmérésbe bevont vállalatok 33 százaléka a következő öt évre is nagyon jelentős globális növekedési kockázatnak tartja a koronavírus-járvány esetleges újabb hullámait, annak ellenére, hogy már megkezdődtek a tömeges oltási kampányok.

A válaszadók jelentős többsége, 63 százaléka ugyanakkor a növekedési előrejelzésekre felhajtóerőként ható legfőbb tényezőnek is a tömeges oltások elkezdődését tartja, és 93 százalék sorolta ugyanezt a kilátásokat potenciálisan javító három legfőbb kedvező tényező közé. A globális oltási kampányokhoz más nagy londoni elemzőműhelyek is komoly reményeket fűznek.

Az egyik legtekintélyesebb londoni gazdasági-üzleti elemzőház, a Centre for Economics and Business Research (CEBR) az idei évre kidolgozott átfogó világgazdasági prognózisában közölte: várakozása szerint az oltások alkalmazásának széleskörűvé válásával a világ nagy része az idén “elindul a normalitás felé”, és ennek nyomán életre kelhet a koronavírus-járvány miatt tavaly elfojtott fogyasztás.

A CEBR várakozása szerint különösen igaznak bizonyulhat mindez a turisztikában, amely a globális hazai össztermék 10 százalékát állítja elő. Mindezek alapján a CEBR londoni elemzői azzal számolnak, hogy a világgazdasági szintű GDP-érték – amely számításaik szerint tavaly 4,4 százalékkal zuhant – az idén 5,3 százalékkal növekszik. A cég kiemelte, hogy legutóbb 45 évvel ezelőtt, 1976-ban volt ugyanilyen ütemű éves növekedés a világgazdaságban.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kedvezményekért adnák adataikat az online vásárlók

Az online megoldások térnyerése tudatosabbá tette a vásárlókat, akik ma már legszívesebben csak akkor adnák meg a személyes adataikat, ha valódi kedvezményeket kapnak cserébe – derül ki az EY 21 ezer fogyasztó körében végzett...

Díjazták a legjobb hazai zenészeket

Idén is kiosztották könnyű- és komolyzenei kategóriákban az Artisjus-díjakat: összesen tizenkét zeneszerző, szövegíró, valamint alkotói közösség munkáját ismerték el. Menyhárt János életműdíjat, Török Ádám pedig posztumusz életműdíjat kapott a szerzői egyesülettől, a többi könnyűzenei...

Kiderült, mennyi szabadidőt szeretnének a magyarok

A dolgozó magyarok mindössze 18 százaléka tud rendszeresen, akár minden hétköznap is magára időt szakítani – derült ki a Kinley márkatulajdonosa, a Coca-Cola kutatásából. A többség az otthonában töltene el legszívesebben egy-két nyugodt órát,...

Változások a Glosternél

Három nagyobb (rendszerintegráció, cloud, nemzetközi szoftverfejlesztés) üzletággá vonja össze az eddigi öt kisebb üzletágat a Gloster Infokommunikációs Nyrt. A cégcsoport több személyi változásról is döntött: Murvai Attilát, a Gloster-Minero IT egyik vezetőjét nevezték ki...

Idén nyáron se igyuk le magunkat a sárga földig

Spotify kampánnyal, Kármán Odett influenszerrel és online edukációs kártyajátékkal népszerűsíti a tudatos alkoholfogyasztást a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács idei, a spiritsEUROPE támogatásával létrejövő (D)önts felelősen! Töltsd tele a nyarat! kezdeményezése. A Magyar Szeszipari...

Gyengélkedik a használtautó-import

Idén májusban a DataHouse adatai szerint 9234 import használt személyautó kapott hazai rendszámot. Ez az érték 13 százalékkal haladja meg az áprilisi értéket, de továbbra is jelentősen elmarad az előző évek 10-11 ezres behozatali...

Mélyebben a zsebükbe nyúlhatnak a szülők

Újabb rekordlétszámot hoz az idei vakáció a táborozók számában, 230 ezer csemete nyaral táborokban a nyár folyamán. Legtöbben közülük sport- és angoltáborban vesznek részt, míg a harmadik legnépszerűbb témát a katonai és honvédelmi táborok...

Országos mentőakcióban a Spar

Féléves tesztelést követően mostantól valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházban bekapcsolódhatnak a vevők a tudatos élelmiszermentés folyamatába a Munch-applikációval, amelyen keresztül akár 66 százalékkal olcsóbban, gyorsan és kényelmesen juthatnak hozzá jó minőségű élelmiszerekhez.Sok családban még...

Készülhetnek a Marvel rajongók, érkezik az új sorozat

A rajongók már az első előzetes óta lázban égnek, hogy megismerhessék Nick Fury életének egyik újabb titokzatos szegletét. Nem tudod ki az a Nick Fury és hidegen hagy az egész képregényes világ? Esetleg csak...

Jön a Sztárban sztár leszek! 4. évada

Ismét keresi az ország legsokoldalúbb előadóját a TV2. Tillával hamarosan érkezik a Sztárban sztár leszek! legújabb évada, amelyben civil jelentkezők mutathatják meg mindent elsöprő tehetségüket. A versenyzőket támogató mesterek most is Tóth Gabi, Köllő...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A ChatGPT lehet az értékesítők legújabb fegyvere

A hazai értékesítők közel 70 százaléka már legalább egyszer alkalmazta a Chat GPT-t élesben, munkája során, hogy kreativitást és időt nyerjen a mesterséges intelligencia segítségével. Az adatok és a visszajelzések arra utalnak, hogy a...

Kedvezményekért adnák adataikat az online vásárlók

Az online megoldások térnyerése tudatosabbá tette a vásárlókat, akik ma már legszívesebben csak akkor adnák meg a személyes adataikat, ha valódi kedvezményeket kapnak cserébe – derül ki az EY 21 ezer fogyasztó körében végzett...

Díjazták a legjobb hazai zenészeket

Idén is kiosztották könnyű- és komolyzenei kategóriákban az Artisjus-díjakat: összesen tizenkét zeneszerző, szövegíró, valamint alkotói közösség munkáját ismerték el. Menyhárt János életműdíjat, Török Ádám pedig posztumusz életműdíjat kapott a szerzői egyesülettől, a többi könnyűzenei...

Kiderült, mennyi szabadidőt szeretnének a magyarok

A dolgozó magyarok mindössze 18 százaléka tud rendszeresen, akár minden hétköznap is magára időt szakítani – derült ki a Kinley márkatulajdonosa, a Coca-Cola kutatásából. A többség az otthonában töltene el legszívesebben egy-két nyugodt órát,...

Változások a Glosternél

Három nagyobb (rendszerintegráció, cloud, nemzetközi szoftverfejlesztés) üzletággá vonja össze az eddigi öt kisebb üzletágat a Gloster Infokommunikációs Nyrt. A cégcsoport több személyi változásról is döntött: Murvai Attilát, a Gloster-Minero IT egyik vezetőjét nevezték ki...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A bankszektor is kizöldülhet

A piac minden szereplője, így egy pénzintézet is tehet a fenntarthatóságért, jól mutatja ezt a most létrejövő MBH Bank példája. Szege György ESG- és fenntarthatósági vezetőt kérdeztük az MBH Bank céljairól, törekvéseiről és zöldhitel...

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Országos mentőakcióban a Spar

Féléves tesztelést követően mostantól valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházban bekapcsolódhatnak a vevők a tudatos élelmiszermentés folyamatába a Munch-applikációval, amelyen keresztül akár 66 százalékkal olcsóbban, gyorsan és kényelmesen juthatnak hozzá jó minőségű élelmiszerekhez.Sok családban még...

Fenntartható ötleteket díjaztak

Alternatív környezettudatos ötlettel, a chipses zacskók kreatív és praktikus újrafelhasználásásával vihették haza a fődíjat a nyírségi diákok a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A harmadik alkalommal megrendezett versenyen 12-18 éves tanulók...

Évente 19 ezer tonna bútort égetünk el

Évente körülbelül 43-59 ezer tonna fabútorhulladék keletkezik Magyarországon, azonban a kiterjedten működő bútorhulladék-feldolgozó rendszer hiányában ennek a nagy része égetőkben végzi – derül ki az IKEA friss tanulmányából. Igény lenne a már nem használt...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....