- Hirdetés -

Javult a fizetési morál a magyar cégeknél

|

- Hirdetés -

Kevesebb cég állított ki jóval kevesebb számlát az idei első félévében, mint egy évvel korábban – derül ki a Bisnode cégcsoport 2019 második negyedévi adataiból. A számlák kifizetésének átlagos késedelme nőtt az egy évvel korábbihoz képest, a fizetési morál mégis javulást mutat, mert értékük háromnegyedét kifizették a lejáratig. Érdekesség, hogy Csongrád megye pár milliárd forinttal felülmúlta Pest megyét a kifizetett számlák értékét tekintve.

Az idei első hat hónapban kiállított számlák száma közel 38 százalékkal, értékük 30 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban: január elejétől július végéig 266,6 milliárd forint értékben fizettek ki számlákat a hazai cégeknek, ez majdnem 117 milliárd forinttal kevesebb mint a tavalyi érték – derül ki a Bisnode elemzéséből.

A számlák fizetési határideje 3,15 százalékkal (25,8 napra) emelkedett, ezzel párhuzamosan az átlagos késedelem is nőtt 4 százalékkal (idén félévkor ez 16,15 nap volt). Ezzel szemben javult a fizetési hajlandóság: csökkent a jelentős, két vagy három hónapon túli késedelmes fizetések eleve alacsony aránya, akár a számlák darabszámát, akár értéküket nézzük. A lejáratig kifizetett számlák darabaránya ezzel párhuzamosan nőtt: a 2018 év közepi 67,5 százalékról 70 százalékra, értékaránya pedig 70-ről 75,5 százalékra emelkedett, vagyis a számlák háromnegyedének értékét időben kifizették a hazai vállalkozásoknak. Összességében kijelenthető tehát, hogy javul a fizetési morál, ezt mutatja a Bisnode Paydex-indexe is, ami a tavaly félévi eredményekhez képest egy százalékkal magasabb értéket (78) mutatott idén.

Az iparágak közül a legrózsásabb helyzetben a kiskereskedelem (kivéve: gépjármű, motorkerékpár) áll, ahol a számlák több mint 79, értéküknek pedig több mint 88 százalékát egyenlítették ki időben a megrendelők. Az itt tapasztalható pozitív fejlemények – előző évhez képest az időben kifizetett számlák darabaránya 7,59, értéke 11,25 százalékkal emelkedett – az egész hazai fizetési morált felhúzzák, ugyanis a kiskereskedelem, és a jelzett értékekben ugyancsak az éllovasok közé tartozó nagykereskedelem együtt az összes kifizetett számla értékének több mint 52 százalékát adta – összesen több mint 140 milliárd forint értékben – az idei első hat hónapban.

Nyolcvan százalék fölött rendezték a számlák ellenértéként még a nagykereskedelem (kivéve: gépjármű, motorkerékpár) – 82,9 százalék -, a fafeldolgozás (kivéve: bútor), fonottáru gyártása – 83,3 százalék – területén is. Az ellenpólust a papíripar, az építőipar és a kommunális tevékenység (villamosenergia, gáz, gőzellátás, légkondicionálás, víz, szennyvíz, hulladék) jelenti, ahol egyaránt 50 százalék alatt maradt az időben kifizetett számlák értékaránya (sorrendben 42, 49 és 49%), vagyis a megvásárolt áruk és igénybe vett szolgáltatások ellenértékének több mint a felét nem egyenlítették ki időben – olvasható ki a Bisnode idei második negyedév végi kimutatásaiból.

Az idén jól teljesítők javították a tavalyi eredményeiket: a fafeldolgozásban 15, a nagykereskedelemben 3, a kiskereskedelemben 9 százalékponttal nőtt az időben kifizetett számlák értékaránya, míg a sereghajtóknál jelentősebb romlást mutatnak a számok az idei első félévben: a papíriparnál 24, az építőiparnál 10, a kommunális tevékenységnél 8 százalékpontos esés figyelhető meg.

A szállítók a legszűkebb időt az oktatás területén szabták: itt 12 napos volt az átlagos fizetési határidő, hasonlóan alacsony értékeket rögzített a Bisnode a humán-egészségügyi, szociális ellátás, illetve a művészet, szórakoztatás, szabad idő ágazatban. A legtöbb időt – 37 napot – a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása ágazatban kaptak a vevők a számlák kiegyenlítésére, és közel ilyen türelmesek voltak a vegyi anyag, gyógyszer termékek gyártása, kokszgyártás és kőolaj-feldolgozás ágazat szállítói is.

A legkevesebb fizetési késedelemre a textilipar (átlagosan 11,5 nap), az élelmiszer, ital, dohánytermék gyártása (10 nap), illetve a közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás (11,8 nap) területén számíthattak a cégek, a leginkább késedelmes terület a művészet, szórakoztatás, szabad idő volt, ahol bőven egy hónap feletti, 37 napos volt az átlagos késedelem. Ezzel jelentősen alulmúlták a mezőnyt, ahol a második, harmadik helyen a szállítás, raktározás, illetve adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenységek álltak, alig valamivel több mint 21 nappal.

A pénzhez jutási időben megint az oktatás vezet, ahol átlagosan 25 nap alatt jutottak pénzükhöz a szállítók (tavaly is ez az ágazat vezetett, de mostanra 5 napot javított). A legtöbb időt pedig megint csak a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása ágazatban aktív cégek voltak kénytelenek várni: 57 napot (ami 4 nappal több, mint a tavalyi hasonló időszakban).

Ritka a jelentősebb – a két-három hónapos vagy annál nagyobb – késés, de azért előfordul. Ezen a téren kiemelkedik a többiek közül a szállítmányozás, raktározás ágazat, ahol a számlák értékének közel 6 százalékát csak két hónap után rendezték a megrendelők, illetve a művészet, szórakoztatás, szabad idő, ahol a számlák értékének közel 3 százalékához csak három hónap várakozás után jutottak hozzá a szállítók.

Földrajzi alapon Komárom-Esztergom megye jár elől jó példával, itt a kibocsátott számlák értékének több mint 88 százalékát (10,5 milliárd forintnyi összeget) rendezték időben, amivel tavalyhoz képest hat százalékpontos javulást mutatnak. Nyolcvan százalék feletti eredményt regisztrált még a Bisnode Pest és Csongrád megyében.

A sereghajtók közé Békés, Heves és Zala megye sorolható, de még az utolsó Zala esetében is időben rendezték a számlák értékének több mint a felét (2,6 milliárd forintnyi összeget). Tavalyhoz képest egyébként mindhárom sereghajtó rontott, a legnagyobbat Heves (3,59 százalékot).

Ha a késés mértékét tekintjük, akkor Heves megye magasan a mezőny alatt teljesített, másfél hónapos (47,8 napos) átlagos késéssel. A legkisebb késést, 11,9 napot Somogy megyében regisztrálta a Bisnode. Tavalyhoz képest több megyében romlott ez az érték, Hevesben több mint 29 nappal, Komárom- Esztergom megyében 12, Jász-Nagykun-Szolnok megyében pedig 9 nappal nőtt az átlagos késedelem ideje. A cégek a legtürelmetlenebbek Nógrád megyében voltak, ahol átlagosan 21,6 napot adtak a számlák rendezésére, a legráérősebbek pedig a borsod-abaúj-zempléniek, ahol átlagosan 32,8 nap volt a fizetési határidő.

Pénzükhöz a leghamarabb Tolna megyében juthattak a szállítók, ahol tavalyhoz képest több mint egy nappal hamarabb, 36 napon belül fizették ki őket, a leglassabban pedig Heves megyében, ahol tavalyhoz képest 30 napos romlással, 73 napot kellett várniuk pénzükre.

A kifizetett számlák értékében eddig rendszeresen Budapest és Pest megye állt az élen, de ez a trend az idei első félévben megdőlt. Csongrád letaszította Pest megyét a második helyről: előbbiben 47,9, utóbbiban pedig 44,5 milliárd forintnyi számla ellenértékét fizették ki. Budapesten ez az érték 68,6 milliárd forint volt, aminek 70 százaléka folyt be időre.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...

Különleges kisfilmmel kampányol a Pfizer

Verset szavalni sokaknak egyáltalán nem okoz gondot, kivéve, ha van a dologban egy kis csavar. Adott egy vers, és egy igen nehéz feladat: egyetlen levegővel kell végig mondani a strófákat. A Pfizer egy nem...

Izgalmas hajsza a NatGeo új sorozatában

Az amerikai lépfenetámadások 20. évfordulója alkalmából a National Geographic 2021 decemberében műsorára tűzi a biológiai terrorcselekmény és az azt követő izgalmas nyomozás történetét feldolgozó Halálzóna: Antrax című filmsorozatot. A hatrészes széria a Halálzóna című...

Új megoldásokat keresnek a munkavállalók

A dolgozók megéléseiből táplálkozó „nagy felismerés" jelenség következményeként újabb jelentős mozgás indulhat be világszerte a munkaerőpiacokon – mutat rá a Randstad Workmonitor 2021-es második felmérése. A több mint 27,000 dolgozó megkérdezésével 34 piacon, köztük...

Zenélő növényekkel kampányol az E.ON és az ACG

Az ACG Reklámügynökség és az E.ON zenélő mikrooázisokat hozott létre a vállalat klímaváltozás elleni küzdelem fontosságáról szóló kampányának részeként. A különleges installációknak köszönhetően a budapesti Széna- és Szent Gellért téren várakozó utasok nemcsak a...

Erős negyedévet zárt az Allianz

2021-ben az Allianz Csoport a harmadik negyedévben is erős működési teljesítményt mutatott fel az összes üzletágában. Ez azt bizonyítja, hogy az üzleti modellünk jól működik, segítségével ki tudjuk használni a globális gazdasági környezet és...

Eldőlt, viszi a 4iG a DIGI-t

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Digitális lízinggel újít a Péntech

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan...

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA