- Hirdetés -

Javult a fizetési morál a magyar cégeknél

|

- Hirdetés -

Kevesebb cég állított ki jóval kevesebb számlát az idei első félévében, mint egy évvel korábban – derül ki a Bisnode cégcsoport 2019 második negyedévi adataiból. A számlák kifizetésének átlagos késedelme nőtt az egy évvel korábbihoz képest, a fizetési morál mégis javulást mutat, mert értékük háromnegyedét kifizették a lejáratig. Érdekesség, hogy Csongrád megye pár milliárd forinttal felülmúlta Pest megyét a kifizetett számlák értékét tekintve.

Az idei első hat hónapban kiállított számlák száma közel 38 százalékkal, értékük 30 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban: január elejétől július végéig 266,6 milliárd forint értékben fizettek ki számlákat a hazai cégeknek, ez majdnem 117 milliárd forinttal kevesebb mint a tavalyi érték – derül ki a Bisnode elemzéséből.

A számlák fizetési határideje 3,15 százalékkal (25,8 napra) emelkedett, ezzel párhuzamosan az átlagos késedelem is nőtt 4 százalékkal (idén félévkor ez 16,15 nap volt). Ezzel szemben javult a fizetési hajlandóság: csökkent a jelentős, két vagy három hónapon túli késedelmes fizetések eleve alacsony aránya, akár a számlák darabszámát, akár értéküket nézzük. A lejáratig kifizetett számlák darabaránya ezzel párhuzamosan nőtt: a 2018 év közepi 67,5 százalékról 70 százalékra, értékaránya pedig 70-ről 75,5 százalékra emelkedett, vagyis a számlák háromnegyedének értékét időben kifizették a hazai vállalkozásoknak. Összességében kijelenthető tehát, hogy javul a fizetési morál, ezt mutatja a Bisnode Paydex-indexe is, ami a tavaly félévi eredményekhez képest egy százalékkal magasabb értéket (78) mutatott idén.

Az iparágak közül a legrózsásabb helyzetben a kiskereskedelem (kivéve: gépjármű, motorkerékpár) áll, ahol a számlák több mint 79, értéküknek pedig több mint 88 százalékát egyenlítették ki időben a megrendelők. Az itt tapasztalható pozitív fejlemények – előző évhez képest az időben kifizetett számlák darabaránya 7,59, értéke 11,25 százalékkal emelkedett – az egész hazai fizetési morált felhúzzák, ugyanis a kiskereskedelem, és a jelzett értékekben ugyancsak az éllovasok közé tartozó nagykereskedelem együtt az összes kifizetett számla értékének több mint 52 százalékát adta – összesen több mint 140 milliárd forint értékben – az idei első hat hónapban.

Nyolcvan százalék fölött rendezték a számlák ellenértéként még a nagykereskedelem (kivéve: gépjármű, motorkerékpár) – 82,9 százalék -, a fafeldolgozás (kivéve: bútor), fonottáru gyártása – 83,3 százalék – területén is. Az ellenpólust a papíripar, az építőipar és a kommunális tevékenység (villamosenergia, gáz, gőzellátás, légkondicionálás, víz, szennyvíz, hulladék) jelenti, ahol egyaránt 50 százalék alatt maradt az időben kifizetett számlák értékaránya (sorrendben 42, 49 és 49%), vagyis a megvásárolt áruk és igénybe vett szolgáltatások ellenértékének több mint a felét nem egyenlítették ki időben – olvasható ki a Bisnode idei második negyedév végi kimutatásaiból.

Az idén jól teljesítők javították a tavalyi eredményeiket: a fafeldolgozásban 15, a nagykereskedelemben 3, a kiskereskedelemben 9 százalékponttal nőtt az időben kifizetett számlák értékaránya, míg a sereghajtóknál jelentősebb romlást mutatnak a számok az idei első félévben: a papíriparnál 24, az építőiparnál 10, a kommunális tevékenységnél 8 százalékpontos esés figyelhető meg.

A szállítók a legszűkebb időt az oktatás területén szabták: itt 12 napos volt az átlagos fizetési határidő, hasonlóan alacsony értékeket rögzített a Bisnode a humán-egészségügyi, szociális ellátás, illetve a művészet, szórakoztatás, szabad idő ágazatban. A legtöbb időt – 37 napot – a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása ágazatban kaptak a vevők a számlák kiegyenlítésére, és közel ilyen türelmesek voltak a vegyi anyag, gyógyszer termékek gyártása, kokszgyártás és kőolaj-feldolgozás ágazat szállítói is.

A legkevesebb fizetési késedelemre a textilipar (átlagosan 11,5 nap), az élelmiszer, ital, dohánytermék gyártása (10 nap), illetve a közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás (11,8 nap) területén számíthattak a cégek, a leginkább késedelmes terület a művészet, szórakoztatás, szabad idő volt, ahol bőven egy hónap feletti, 37 napos volt az átlagos késedelem. Ezzel jelentősen alulmúlták a mezőnyt, ahol a második, harmadik helyen a szállítás, raktározás, illetve adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenységek álltak, alig valamivel több mint 21 nappal.

A pénzhez jutási időben megint az oktatás vezet, ahol átlagosan 25 nap alatt jutottak pénzükhöz a szállítók (tavaly is ez az ágazat vezetett, de mostanra 5 napot javított). A legtöbb időt pedig megint csak a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása ágazatban aktív cégek voltak kénytelenek várni: 57 napot (ami 4 nappal több, mint a tavalyi hasonló időszakban).

Ritka a jelentősebb – a két-három hónapos vagy annál nagyobb – késés, de azért előfordul. Ezen a téren kiemelkedik a többiek közül a szállítmányozás, raktározás ágazat, ahol a számlák értékének közel 6 százalékát csak két hónap után rendezték a megrendelők, illetve a művészet, szórakoztatás, szabad idő, ahol a számlák értékének közel 3 százalékához csak három hónap várakozás után jutottak hozzá a szállítók.

Földrajzi alapon Komárom-Esztergom megye jár elől jó példával, itt a kibocsátott számlák értékének több mint 88 százalékát (10,5 milliárd forintnyi összeget) rendezték időben, amivel tavalyhoz képest hat százalékpontos javulást mutatnak. Nyolcvan százalék feletti eredményt regisztrált még a Bisnode Pest és Csongrád megyében.

A sereghajtók közé Békés, Heves és Zala megye sorolható, de még az utolsó Zala esetében is időben rendezték a számlák értékének több mint a felét (2,6 milliárd forintnyi összeget). Tavalyhoz képest egyébként mindhárom sereghajtó rontott, a legnagyobbat Heves (3,59 százalékot).

Ha a késés mértékét tekintjük, akkor Heves megye magasan a mezőny alatt teljesített, másfél hónapos (47,8 napos) átlagos késéssel. A legkisebb késést, 11,9 napot Somogy megyében regisztrálta a Bisnode. Tavalyhoz képest több megyében romlott ez az érték, Hevesben több mint 29 nappal, Komárom- Esztergom megyében 12, Jász-Nagykun-Szolnok megyében pedig 9 nappal nőtt az átlagos késedelem ideje. A cégek a legtürelmetlenebbek Nógrád megyében voltak, ahol átlagosan 21,6 napot adtak a számlák rendezésére, a legráérősebbek pedig a borsod-abaúj-zempléniek, ahol átlagosan 32,8 nap volt a fizetési határidő.

Pénzükhöz a leghamarabb Tolna megyében juthattak a szállítók, ahol tavalyhoz képest több mint egy nappal hamarabb, 36 napon belül fizették ki őket, a leglassabban pedig Heves megyében, ahol tavalyhoz képest 30 napos romlással, 73 napot kellett várniuk pénzükre.

A kifizetett számlák értékében eddig rendszeresen Budapest és Pest megye állt az élen, de ez a trend az idei első félévben megdőlt. Csongrád letaszította Pest megyét a második helyről: előbbiben 47,9, utóbbiban pedig 44,5 milliárd forintnyi számla ellenértékét fizették ki. Budapesten ez az érték 68,6 milliárd forint volt, aminek 70 százaléka folyt be időre.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kevesebb túlórázásra buzdít a Heineken

„Az alvás a gyengéknek való!” „Ha el akarod érni a céljaidat, dolgozz, amíg mások buliznak!” „Azért tartok itt, mert én soha nem pihenek!” Ismerősek ezek a mondatok? A hustle culture, vagyis a túlórákat és...

Hullámzó érdeklődés a balatoni ingatlanpiacon

Az erős évkezdést követően március végétől a választások és a háborús helyzet bizonytalansága vetette vissza a vásárlási kedvet, majd a nyári szezonális fellendülést követően augusztus végével a rezsisokk mérsékelte az érdeklődést. A hiteles ügyletek...

Fék nélkül száguld az áremelkedés

Az infláció novemberben tovább emelkedett, ráadásul a vártnál is gyorsabb ütemben. Októberhez képest a fogyasztói árak 1,8 százalékkal nőttek, az éves infláció így 22,5 százalékra gyorsult az októberben közzétett 21,1 százalékról. A tényadat ismét...

Így erősíthető a munkavállalók lojalitása

A SZÉP kártya mellett a céges programok, a telefon vagy laptop, a vállalati autók és a tréningek a legnépszerűbb, sztenderd béren kívüli juttatások a hazai vállalatoknál – derül ki az EY Adókonferencia több mint...

2023-as prognózisokkal jön az év utolsó BrandManiája

Idei utolsó adásához érkezett a BrandMania, a stáb ezúttal jelentős ágazatok képviselőit kérdezte arról, hogy mit várnak 2023-tól és megnézték azt is, hogy a 2022-re vonatkozó jóslatok mennyire váltak be. Már a múlt év végén...

Népszerű magyar sztárokkal jön a STRAND Fesztivál

Számos olyan fellépő kap főszerepet a 2023-as STRAND programjában, akik néhány évvel ezelőtt kevés fesztivál színpadára jutottak el. Azahriah, Beton.Hofi, Carson Coma, Dzsúdló, Valmar közönsége ma már nemcsak a legnagyobb koncerthelyeket, de minden bizonnyal...

Magyar techcég famentő megoldásait díjazták Szingapúrban

Szingapúr környezetvédelmi és fenntarthatósági miniszterétől vett át rangos környezetvédelmi elismerést a magyar hátterű greehill vezetése a városi növényzet digitális eszközökkel történő tervezésében használt úttörő megoldásaiért. A magyar gyökerű, az intelligens városi megoldások globális piacán...

Új ajánlattal rukkolt elő a Vodafone

A Vodafone konvergens szolgáltatóként az elmúlt években folyamatosan azon dolgozott, hogy létrehozza azt az ajánlatot, amely egy csomagban képes azokat az ügyféligényeket kiszolgálni, amelyek igazán fontosak – mindezt különleges kedvezményekkel és egyéb előnyökkel. A...

Hamarosan készpénzmentes lesz a gasztro szektor

Az utóbbi 2-3 év megterhelő időszak volt a vendéglátóiparban dolgozók számára: koronavírus-járvány miatti korlátozások és bezárások, háború folytán fellépő energiaválság, munkaerőhiány, élelmiszerárak emelkedése. Ebben a nehéz helyzetben kellene (több) profitot termelni, nagyobb hatékonysággal működni,...

Játszóházakban kampányol a STABILO

Országszerte 20 játszóházban fut a STABILO kampánya, a szülők és a gyermekek a plakátok mellett termékmintákkal is találkozhatnak. A STABILO játszóházi kampánya december 1-től 31-ig tart. Országosan 20 játszóházban fut, több mint 120 ezer látogatót...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Musical-show-val erősít a Disney+

A Disney Csatorna saját gyártású ifjúsági, latin-amerikai sorozatának, a Violettának a 10. évfordulója alkalmából mától, december 8-ától elérhető Disney+- on a „Csak szerelem és ezer dal” című musical-show, amelyben Martina Stoessel, művésznevén Tini színésznő-énekesnő,...

Kevesebb túlórázásra buzdít a Heineken

„Az alvás a gyengéknek való!” „Ha el akarod érni a céljaidat, dolgozz, amíg mások buliznak!” „Azért tartok itt, mert én soha nem pihenek!” Ismerősek ezek a mondatok? A hustle culture, vagyis a túlórákat és...

Hullámzó érdeklődés a balatoni ingatlanpiacon

Az erős évkezdést követően március végétől a választások és a háborús helyzet bizonytalansága vetette vissza a vásárlási kedvet, majd a nyári szezonális fellendülést követően augusztus végével a rezsisokk mérsékelte az érdeklődést. A hiteles ügyletek...

Fék nélkül száguld az áremelkedés

Az infláció novemberben tovább emelkedett, ráadásul a vártnál is gyorsabb ütemben. Októberhez képest a fogyasztói árak 1,8 százalékkal nőttek, az éves infláció így 22,5 százalékra gyorsult az októberben közzétett 21,1 százalékról. A tényadat ismét...

Így erősíthető a munkavállalók lojalitása

A SZÉP kártya mellett a céges programok, a telefon vagy laptop, a vállalati autók és a tréningek a legnépszerűbb, sztenderd béren kívüli juttatások a hazai vállalatoknál – derül ki az EY Adókonferencia több mint...
- Hirdetés -

Don't Miss

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Magyar techcég famentő megoldásait díjazták Szingapúrban

Szingapúr környezetvédelmi és fenntarthatósági miniszterétől vett át rangos környezetvédelmi elismerést a magyar hátterű greehill vezetése a városi növényzet digitális eszközökkel történő tervezésében használt úttörő megoldásaiért. A magyar gyökerű, az intelligens városi megoldások globális piacán...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....