- Hirdetés -

Jelentett a Tesco

|

A Tesco Európa közzétette a 2016/2017-es pénzügyi évre vonatkozó jelentését a működése során keletkező élelmiszer-felesleg és -hulladék mennyiségéről. Az áruházlánc a szektor képviselői közül a régióban elsőként publikált ilyen adatokat, mert meggyőződése, hogy az átláthatóság és a mérés nélkülözhetetlen ahhoz, hogy még hatékonyabb lépéseket tegyen a pazarlás visszaszorítása érdekében.

 

A Tesco meggyőződése, hogy ami mérhető, az kezelhető. A riport pontos képet ad a felesleg és a hulladék mennyiségéről, az adatok alapján pedig az áruházlánc hatékonyabb lépéseket tud tenni a hulladék mennyiségének csökkentésére, és az emberi fogyasztásra alkalmas felesleg további jótékony célú hasznosítására. A cseh, lengyel, szlovák és magyar áruházakat tömörítő Tesco Európa összesített adatai szerint a 2016/2017-es pénzügyi évben az áruházlánc összesen 3 325 675 tonna élelmiszert értékesített, működése során pedig 60 918 tonna élelmiszer-felesleg és -hulladék keletkezett. A feleslegből régiós szinten 8143 tonna élelmiszert adományozott rászorulóknak, valamint ajánlott fel állatmenhelyek számára, illetve takarmányozásra.

 

A magyar áruházlánc ezen időszak alatt 944 556 tonna élelmiszert értékesített, míg 19 233 tonna beszerzett élelmiszert nem tudott eladni. Utóbbiból 3421 tonna el nem adható, de emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszert rászorulóknak adományozott, míg 5755 tonna – részben emberi fogyasztásra alkalmas, részben sérült – élelmiszerrel állatmenhelyeknek segített. Magyarország így az áruházakban keletkező élelmiszer-felesleg 29 százalékát ajánlotta fel jótékony célra.

 

„Az Élelmiszerbank üdvözli a Tesco jelentését, mert mi is úgy látjuk, az élelmiszerkereskedőknek pontosan tisztában kell lenniük pazarlásuk mértékével ahhoz, hogy eredményes lépéseket tudjanak tenni a hulladék minimalizálása és az adományok növelése érdekében” – mondta Cseh Balázs, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület elnöke.

 

Az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelem a Tesco számára prioritás: célja, hogy áruházaiban egyetlen falat fogyasztható élelmiszer se vesszen kárba. Társadalmilag felelős vállalatként azon dolgozik, hogy forgalom-előrejelzési és készletezési rendszereit még tovább javítva csökkentse a működése során keletkező felesleget, a pazarlás ellen pedig már most is számos eszközzel küzd.

 

Az áruházlánc 2014-ben indította el – a 2016-ban Magyar Üzleti Felelősség Díjjal és a 2017-es Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásáron (OMÉK) Élelmiszerhulladékok Megelőzéséért Díjjal is kitüntetett – áruházi élelmiszermentő programját, amelynek keretében a programban részt vevő áruházak munkatársai minden munkanap végén összegyűjtik a már nem eladható, de emberi fogyasztásra még alkalmas élelmiszereket, és azt a Magyar Élelmiszerbank Egyesület és partnerszervezetei segítségével rászorulóknak juttatják el. A program során 2017. augusztus végéig összesen több mint 7841 tonna adományt adott át az áruházlánc, ami mintegy 19,6 millió adag ételnek felel meg. Az adományozás már 118 hazai áruházban zajlik, a Tesco célja pedig az, hogy 2020-ig minden közép-európai áruháza készen álljon arra, hogy jótékony célra ajánlja fel az élelmiszer-felesleget.

 

Mindemellett a Tesco 2017-ben itthon is bevezette a 112 hipermarketben elérhető Perfectly Imperfect kínálatot, amellyel szállítóinak segít csökkenteni a termelői oldalon keletkező élelmiszer-pazarlás mértékét. A program indulása óta 286 ezer kilogramm zöldséget és gyümölcsöt mentett meg így a kidobástól. Szállítói oldalon fontos lépés, hogy Dave Lewis, a Tesco Csoport vezérigazgatója a napokban az ENSZ Fenntarthatósági fejlődési céljai kapcsán rendezett Champions 12.3 csúcstalálkozón jelentette be, hogy az áruházlánc 24 – köztük 23 a közép-európai régióba is szállító – partnerével kötött megállapodást, miszerint mostantól ezen vállalatok is nyilvánosságra hozzák élelmiszer-felesleggel és -hulladékkal kapcsolatos adataikat, továbbá, hogy a Tesco segítségével arra törekszenek, hogy 2030-ig felére csökkentsék pazarlásuk mértékét. „Ez nagy előrelépés, de az igazság az, hogy még több vállalat, ország és város részéről lenne szükség a pazarlás megfelezésére irányuló elköteleződésre, valamint arra, hogy mások is mérjék és publikálják adataikat” – kommentálta a bejelentést Dave Lewis.

 

Annak érdekében pedig, hogy vásárlói oldalon is a felelős fogyasztást segítse, a vállalat 2017 szeptemberében jelentette be azt is, hogy a Tesco Európa áruházainak zöldség-gyümölcs osztályain megszünteti az egyet fizet, többet kap akciókat. Szintén a háztartási hulladék csökkentését segíti a citrusfélék gyorsabb beszállításával, amivel ezek a gyümölcsök akár két nappal tovább is frissek maradnak, és amivel így kevesebb élelmiszer kerül a szemétbe a háztartásokban.

 

Információk az élelmiszer-pazarlás mértékéről az élelmiszer-ellátási láncban

 

Az Európai Unió 2016-os Eurobarométer jelentése szerint az élelmiszer-ellátási láncban jelentkező pazarlás az alábbiak szerint oszlik meg: 11% termelők, 5% kereskedelem, 53% lakosság, 31% vendéglátó és feldolgozó ágazat. A Fusions 2016 jelentése szerint a háztartások (~47 millió tonna) és a feldolgozóipar (~17 millió tonna) együtt az EU élelmiszer-pazarlásának 72 százalékáért felelősek.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával erősít a Samsung

A Samsung bejelentette a One UI 7 bétaverziójának hivatalos bevezetését, amely erőteljes mesterséges intelligencia funkcióival és egyszerűsített vezérlőfelületével a jövő bővíthető AI-ökoszisztémáinak előfutárának tekinthető. A One UI 7 jelentős előrelépést hoz azzal, hogy az...

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újabb áruház száll be a Dubai csoki-őrületbe

A két diszkontlánc mellett az Auchan is csatlakozik a legújabb édességtrendhez, és csütörtöktől mindössze 2499 forintos akciós áron kínálja a 100 grammos minőségi Dubai csokoládét. Egy vásárlás alkalmával összesen három darabot lehet venni belőle...

Mesterséges intelligenciával erősít a Samsung

A Samsung bejelentette a One UI 7 bétaverziójának hivatalos bevezetését, amely erőteljes mesterséges intelligencia funkcióival és egyszerűsített vezérlőfelületével a jövő bővíthető AI-ökoszisztémáinak előfutárának tekinthető. A One UI 7 jelentős előrelépést hoz azzal, hogy az...

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...