- Hirdetés -

Jó évük volt a médiaügynökségeknek

|

Tavaly a Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó New Land Media megduplázta az árbevételét, amivel még a legnagyobb hazai médiaügynökségi csoportnál is magasabb bevételt ért el. Nagyot nőtt a Wavemaker, illetve összességében a GroupM csoport is. Csetényi Csaba és Kuna Tibor ügynökségei viszont látványos lejtmenetbe kezdtek.

Üzleti szempontból összességében tavaly egész jó éve volt a legnagyobb hazai médiaügynökségeknek. Amíg a Magyar Reklámszövetség becslése szerint 2018-ban 7,77 százalékkal bővült a reklámköltés, addig a top 20 médiaügynökség együttes nettó árbevétele terén 12,2 százalékos növekedést látni.

Igaz, ebben az átlagban az is benne van, hogy a Lounge csoporthoz tartozó New Land Media Kft. tavaly megduplázta a már korábban sem alacsony nettó árbevételét, és 52,2 milliárd forintos bevételt produkált. Ehhez persze kellett az is, hogy a tavalyi év során az állami megrendelések terén kizárólagos szereplővé lépjen elő a Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó Lounge csoport. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) tavaly nyáron bontott szerződést a másik két ügynökségi konzorciummal. A Csetényi Csaba és Kuna Tibor érdekeltségeivel való szakítást hivatalosan azzal indokolta az NKH, hogy korábban megsértették a közbeszerzési törvényt. Csetényiék esetében a Paksi Atomerőmű kommunikációja, Kunáéknál pedig a reformáció 500. évfordulójának kampánya során kapcsán találtak szabálytalanságokat. Ráadásul időközben az is kiderült, hogy 2014-ben 245 millió forintnyi hamis számlát is befogadott Kuna Tibor Young & Partners nevű cége, s ezzel kapcsolatban még egy bírósági eljárás is folyamatban van.

Ügynökséget vettek

Tavaly a Csetényi érdekeltségébe tartozó Affiliate Network és Network 360, valamint a Kuna-féle Trinity és a Young & Partners ügynökség árbevétele összességében 18,9 milliárd forinttal csökkent. Ugyanakkor a New Land Media árbevétele ennél is jelentősebb mértékben nőtt. Ezt az állami költés növekedése mellett annak is köszönhetik, hogy az elmúlt időszakban számos piaci megrendelővel bővült a New Land ügyfélköre.

Az ügynökség árbevételénél is nagyobb mértékben nőtt az eredményessége. 2017-ben a 25,8 milliárd forint árbevételükhöz még 2,1 milliárdos adózott eredmény tartozott, tavaly viszont már 8,8 milliárd forintnyi profi tot tudtak felmutatni. Mindehhez tegyük hozzá, hogy a New Land Media árbevétele 2016-ban még 1,5 milliárd, 2015-ben pedig mind össze 109 millió forint volt.

Balásy Gyulának egyébként tavaly óta van egy másik médiaügynöksége is, miután felvásárolta a Media Dynamics nevű céget. Ennek az ügyvezetője az a Tóth Orsolya, aki korábban éveken át vezette az I.M.G. Inter Media Group nevű ügynökséget.

Kínába mennek

Amennyiben a top 20 médiaügynökség sorából kivesszük a New Land Mediát, akkor az összárbevétel tekintetében hatszázalékos csökkenést látunk. Ezt ugyanakkor döntően a kegyvesztetté váló Csetényi- és Kuna-érdekeltségek okozzák. Amennyiben az utóbbiakkal sem számolunk, hanem csak tisztán a piaci médiaügynökségekkel, akkor 12,6 százalékos árbevétel-növekedést kapunk. Azaz nem pusztán az állami reklámköltés húzta fel a tavalyi évet.

Csetényi és Kuna érdekeltségeinek amúgy a nagy csökkenés után sem volt teljesen tragikus a tavalyi év. Csetényi cégei 4,3 milliárd, illetve 1,89 milliárd forint árbevételt produkáltak, néhány tízmillió forint profi t mellett. Kuna két cége közül a Trinity 10,6 milliárd, a Young & Partners pedig 1,8 milliárd forint árbevételt ért el. Utóbbi ugyan 167 millió forint mínusszal zárt, de az előbbi 636 milliós nyereséggel.

Piaci pénzek

Hiába nőtt ilyen nagyra a New Land Media, csoportszinten a GroupM-ügynökségek sem sokkal maradnak el tőlük. A GroupMhez tartozó cégek ugyanis tavaly együttesen 50 milliárd forint árbevételt produkáltak. Ennek a felét hozta a Wavemaker csoport, amely egy év alatt közel 10 milliárd forinttal növelte az árbevételét, az adózott eredményük pedig meghaladta az 550 milliót.

Nagyot nőtt a szintén a GroupMhez tartozó Mediacom Kft., 13,9 milliárd forint nettó árbevételük közel duplázást jelent az előző évhez viszonyítva. Növekvő, 10 milliárdot meghaladó árbevételt láthatunk a Mindshare-nél is, a profi tjuk pedig 583 millió forintot tett ki. A legkisebb GroupM-cégnél, a Maximize-nál történt egy jelentősebb csökkenés az árbevétel terén, ami tavaly éppen egymilliárd forint felett maradt.

A legnagyobb hazai médiaügynökségek tavalyi évéről szóló összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

Heszler Róbert

 

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...