- Hirdetés -

Jobb helyzetben vannak a vásárlók a lakáspiacon

|

Bővült az alku lehetősége és korszakos rekordokat is döntöttek az alkuértékek ezen a nyáron a hazai lakáspiacon – tűnik ki az OTP Ingatlanpont forgalmi statisztikáiból. A falusi családi házaknál több esztendős csúcsra ért a vevőknek nyújtott átlagos végső árengedmény, míg a fővárosi paneleknél ez a minimumra szorult vissza.

Az OTP Ingatlanpont összegzése szerint bár erősen indult a nyár, de a forgalma végül összességében elmaradt a tavaszitól, így június-augusztusban ismét nőtt a vevők lehetősége az alkura. Az adásvételek során kialakult országos és átlagos alkumérték (azaz az utoljára hirdetett ár és a szerződéskötési ár közötti különbség) 0,3 százalékponttal emelkedett és 6,7 százalékot ért el, ami az elmúlt három év harmadik legmagasabb értéke. A legnagyobb növekedés, 0,6 százalékpont a „nem panel” lakásoknál mutatkozott (-4,1% → -4,7%), a családi házak esetében 0,4 százalékpont volt a változás (-8,0% → -8,4%), míg a paneleknél éppen, hogy szűkült a vevői alku lehetősége (-3,5% → -3,1%).

Ha külön vesszük a különféle településeket, akkor igencsak eltérő arcát mutatja a piac. A falvakban 1,4 százalékpontos bővülést regisztráltak, a kialakult 9,2 százalékos alkuszint pedig egyedülállóan magas az elmúlt három évet tekintve. E mögött a helyben domináló családi házak szintén 1,4 százalékponttal növekedett alkumutatója áll, s az azzal kialakult 9,3 százalékos alkuszint ugyancsak korszakos rekord.

Ezzel szemben a fővárosban összességében szűkült a vevők mozgástere (-3,2% → -2,9%). A legnagyobb változás a paneleknél figyelhető meg, ahol 1,1 százalékponttal csökkent az ármérséklési lehetőség (-2,7% → -1,6%), s ezzel hároméves minimumra esett vissza.

A városokban az összkép nem mutat változást a tavaszhoz képest, maradt az átlagos alkuszint a megyei jogúaknál 5,5%, a kisebbeknél pedig 7,5%. A családi házak piaci megítélése is hasonlóképpen változott náluk (-8,2% → -8,0%, illetve -8,3% → -8,0%), s egyaránt bővült az alkulehetőség a nem panel lakásaiknál is (-4,6% → -5,9%, illetve -5,7% → -6,4%). A különbség a paneleknél mutatkozott: míg a nagyvárosokban, hasonlóan Budapesthez, ezeknél szűkült az alkuk tere (-3,6% → -3,1%) a kisebbekben éppen, hogy nőtt (-4,4% → -5,4%).

Ebben a sokszínű mezőnyben is feltűnő, hogy ugyanazokban a hónapokban ellentétes irányú rekordot döntöttek a fővárosi panelek és a falusi családi házak. Ennek magyarázatául e két piacrész eltérő sajátosságára emlékeztet Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője. A községi piacokon jellemzően saját otthont keresnek a vevők, ami az eleve szűkebb kereslet miatt javítja a pozícióikat és e mellett a családi kasszák korlátai is kikényszerítik, hogy az alkuból is hozzák ki azt, amit csak lehet. Ezzel szemben a panelek piacára – különösen a nagyvárosokban – már visszatértek a befektetők is, amit a nyári albérletszezon csak tovább erősíthetett. Ők nem csak a keresletet növelik, hanem másképp is kalkulálnak. Nem annyira az azonnali kiadás, mint inkább az elérhető hozam határozza meg a vásárlásaikat, s így az elemző szerint gyakran kisebb is a motivációjuk arra, hogy komolyabb energiát fektessenek egy-egy alkuba.

Bár a kimutatás még a falusi családi házak esetében is csak mintegy tíz százalékos átlagos alkulehetőséget jelez, az OTP Ingatlanpont közreműködésével zajlott nyári tranzakciók között is számos olyan volt, amelynél a végső engedmény meghaladta a 30-40 százalékot. Ezek – néhány kivétellel – mind felújítandó vagy legfeljebb átlagos állapotú falusi, illetve kisvárosi családi házak. Az arányait tekintve a legnagyobb eredményt a Tisza mentén, egy csongrádi kisvárosban érte el az a vásárló, aki mintegy 48 százalékot megtakarítva szerzett meg 2,5 millióért egy százéves felújítandó házat. De talán nála is elégedettebb volt Bács-Kiskunban, egy Duna-közeli faluban az a vásárló, aki 40 százalékos alku után, közel 11 millióval olcsóbban vett meg egy ugyancsak felújítandó nagy méretű, negyven éves házat. Talán még szerencsésebbnek nevezhető az a vevő, aki egy jászsági városban kicsi, de jó állapotú „nem panel” lakást tudott megszerezni 6 millióért, közel 37 százalékos alkut követően. Budapesten a legtöbbet – mintegy 15 százalékot, kereken 10 milliót – egy terézvárosi 110 éves felújítandó lakás árából lehetett lebeszélni, miután az már két esztendeje volt a piacon. Nominálisan a legnagyobb sikert a főváros közeli agglomerációjában kínálta két ingatlan. Budapesttől délre egy nagy, alig húsz éves, kiváló állapotú házat sikerült megszereznie a vevőnek 22 milliós, azaz 17 százalékos engedménnyel. Míg keleten egy hasonló korú, de átlagos állapotú, impozáns méretű ház kelt el 29 millióval olcsóbban az alku végén.

Természetesen idén nyáron is előfordult, hogy a vevők versenyeztek az eladók kegyeiért, így az ár az alkuban nem csökkent, hanem akár néhány millióval nőtt is. Az érintett ingatlanok mezőnye bár szűkebb, de jóval színesebb, mint a nagy árcsökkentésekkel eladottaké. Akadt ilyen a fővárosban épp úgy, mint egy borsodi községben, vagy épp egy alföldi megyeszékhelyen. Az ennyire kapós otthonok között pedig egyaránt volt téglalakás, családi ház és panel is, sőt még az állapotuk sem volt döntő: a felújítandótól a kiválóig mindenféle előfordult közöttük. Arányában a legnagyobb árnövekedést egy 60 éves felújítandó lakás érte el a budai Naphegyen, arra közel 12 százalékot, több mint 5 milliót ígért rá a leendő tulajdonosa. Ám ennél is több extrát, több mint plusz 7 milliót hozott egy átlagos állapotú családi ház a Velencei-tó partján, amikor végül vevőre talált mintegy 78 millió forintért.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...