- Hirdetés -

Jól hajrázott a reklámpiac

|

- Hirdetés -

Az elmúlt évben ugyan megtört a médiaköltések növekvő trendje, de az év utolsó öt hónapjában meglepően sokat mentett a piac a Marketing&Media magazin összeállítása szerint. A hirdetők körében tovább erősödött a gyógyszeripari dominancia, az egyes médiatípusok pedig egészen különböző eredménnyel vészelték át ezt az időszakot.

Szerencsére az őszi járványhullám a reklámozók többségénél nem járt büdzsévágással. Sőt, bejöttek azok, a nyár elején már pedzegetett várakozások, hogy az első hullám alatt bespájzolt költések egy része visszatérhet az év utolsó hónapjaiban.

A Kantar Hungary listaáras reklámköltési adatai alapján azért szembetűnő a médiaköltések 2020-as megtorpanása. A korábbi esztendőkben rendre növekedést mutatott a mérésük, azonban tavaly a 2019-es szint alatt maradt a piac. Még így sem sokon múlt az emelkedés, ugyanis 2019-hez képest mindössze egyszázalékos csökkenést mért a Kantar. Magyarán az év utolsó felében kis híján visszahozták az első féléves zuhanást.

Augusztusi fordulat

A Kantar Hungarytől kapott adatsorok alapján megnéztük, hogy ez mit jelentett az egyes hónapokra lebontva. Ez alapján a 2020-as év még egész jól indult, a vírusmentes január és február is növekedést hozott a teljes hazai reklámköltés tekintetében. Azonban a március folyamán beköszöntött korlátozásokat villámgyorsan lereagálta a piac. Az első tavaszi hónapban már

csökkenést mutattak az adatok 2019 azonos időszakával összevetve. Reklámköltések tekintetében a május és a június jelentette a mélypontot. Júliusban már növekvő költést mértek, viszont ez még bőven a tavalyi szint alatt maradt. Az adatok alapján a mélyrepülés augusztusban ért véget, akkor már a listaáras költés a 2019. nyár végi szint fölött volt, és ez kitartott decemberig. Összességében tehát öt hónapig tartott a piaci

visszaesés.

Mínuszos rádiók

Az egyes médiatípusokat mindez nagyon eltérően érintette. A televízió a teljes piachoz hasonlóan mozgott, azaz januárban és februárban növekedést mértek náluk. A tévéknél a március sem volt vészes, gyakorlatilag stagnált a listaáras reklámköltés. A tévés piac is augusztusra talált magára, akkor már emelkedő költést mutattak a Kantar adatai, és egészen decemberig pluszban voltak.

Azért a médiapiac többi szereplője nem volt ilyen ideális helyzetben. A felmérés szerint például a rádiós piac az év második felében sem heverte ki a tavaszi mélyütést. Pedig a január és a február még számukra is növekedést hozott. A járvány azonban hamar odavágott a hirdetési kedvnek, olyannyira, hogy az áprilisi rádiós költés mindössze a felét tette ki az előző év azonos hónapjának. A médiatípusok között ez számított a legnagyobb zuhanásnak. 2019-hez viszonyítva tavaly minden hónapban alulteljesített a rádiós költés, bár decemberben már egész közel jártak a tavalyi szinthez.

Az out of home piac a tavalyi év első két hónapját még növekedéssel indította, márciustól viszont már visszaesést mutatnak az adatok. Érdekes módon náluk a többi médiatípushoz képest előbb jött a pozitív fordulat, mert már júniusban magasabb bevételt értek el az előző évinél, és ez a pozitív trend kitartott egész nyáron. Szeptemberben jött egy kis csökkenés, októberben stagnálás, majd az utolsó két hónapban növekedés. Nyilván az állami költések volumenének is jelentős szerepe lehetett abban, hogy a közterület viszonylag gyorsan magára talált. Szintén a kormányzat által felpörgetett hirdetések formálták

kissé érdekesen a napilapos piacot. Náluk ugyanis nagyon gyengén startolt a 2020-as év, februárban az előző évinél 40 százalékkal kisebb médiaköltést hoztak össze. A járvánnyal kapcsolatos állami kommunikáció révén viszont elkerülték a mélypontot. A napilapoknak az április is csak kisebb csökkenést hozott, májusban pedig már nőttek. Ez ugyan augusztusban és az ősz első felében kicsit megtorpant, de az év utolsó két hónapjában megint a 2019-es szint felett voltak.

Beszállt az állam

A legnagyobb hirdetők élbolya nem sokat változott az elmúlt évben. A piac szerencséjére a topköltők többsége viszonylag kevés vérveszteséggel, vagy éppen, hogy nyertesként került ki ebből a helyzetből. Konkrétan a tavalyi év négy legnagyobb hirdetője ugyanúgy a Glaxo, a Sanofi, a Procter & Gamble és a Ferrero volt, mint egy évvel korábban.

A 2019-es hirdetői toplistához képest a legnagyobb különbséget az jelenti, hogy az akkor az ötödik legnagyobb büdzséből gazdálkodó Coca-Cola olyan jelentősen megvágta a költését, hogy a top 25-be sem került be. Viszont ezzel párhuzamosan a tavalyelőtti lista 12. helyén álló Miniszterelnöki Hivatal 2020-ban előreugrott a hatodik helyre.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...

Ezekkel a kihívásokkal küzdenek a webáruházak

A webáruházak közel fele számolt be forgalomcsökkenésről az idén jelentősen megugró infláció és az orosz-ukrán háború következményeképp. A szereplők már a kereslet visszaesését is érzékelik. A legtöbben a szállítási nehézségeket és az inflációt jelölték...

A 24.hu-n mutatják be a Compact TV új dokumentumfilm-sorozatát

A sorozat hét szereplőn és hét történeten keresztül mutatja be, hogyan látják a világot a mai huszonévesek. Mind más háttérrel és életfelfogással rendelkeznek, ám sok szempontból nagyon hasonló kérdésekkel találják szembe magukat a felnőtté...

Saját stúdiót épített a Ringier

Dinamikusan bővíti videós tartalomkínálatát a Ringier Hungary, ehhez pedig egy saját, a televíziós stúdiók technikai tudásával konkuráló technikai teret épített székházában a médiavállalat. A november közepi indulás óta napi két-három felvétel készül elsősorban a...

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Listák Könyve – itt a Marketing&Media digitális különkiadása

Életemben most először írok digitális lapszámba előszót. Furcsa érzés. Pedig ugyanúgy készül, mint máskor. A laptopomon. Ez most mégis más lesz. Nem hagyományos papírváltozatban jelenik meg, hanem a Marketing&Media digitálisan lapozgatós számában. Izgatott vagyok. Türelmetlenül...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...

Ezekkel a kihívásokkal küzdenek a webáruházak

A webáruházak közel fele számolt be forgalomcsökkenésről az idén jelentősen megugró infláció és az orosz-ukrán háború következményeképp. A szereplők már a kereslet visszaesését is érzékelik. A legtöbben a szállítási nehézségeket és az inflációt jelölték...

A 24.hu-n mutatják be a Compact TV új dokumentumfilm-sorozatát

A sorozat hét szereplőn és hét történeten keresztül mutatja be, hogyan látják a világot a mai huszonévesek. Mind más háttérrel és életfelfogással rendelkeznek, ám sok szempontból nagyon hasonló kérdésekkel találják szembe magukat a felnőtté...
- Hirdetés -

Don't Miss

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....