- Hirdetés -

Jól vizsgáztak a pandémia alatt a magyar IT vezetők

|

- Hirdetés -

A koronavírus-járvány szélsőséges terhelés alá helyezte a hazai vállalatok informatikai részlegeit, hiszen a home office, a digitális munkavégzés és kapcsolattartás, a szolgáltatások és az ügyfélmenedzsment online térbe költözése miatt az IT-t kiemelten érintette ez az időszak. Szárnyra kapott a digitális transzformáció: a cégek sokkal nagyobb figyelmet fordítottak a felhő alapú technológiákra, az adatmenedzsmentre, az agilis szemlélet pedig a szervezetek egészét áthatotta – az informatika a túlélés és a siker kulcsa lett egyben. Hogyan készülnek a jövőre és milyen tanulságokat vontak le a pandémiából a hazai IT-vezetők? A Stylers Group erre a kérdésre kereste a választ.

Kényszerű lendületet vett a digitális transzformáció az utóbbi időszakban, a gyors változások és sürgető felsővezetői igények sok álmatlan éjszakát okoztak az IT-menedzsereknek, akik gyakran villámtempóban biztosították az otthoni munkavégzés feltételeit vagy költöztettek felhőbe óriási mennyiségű céges adatot. Ahol az IT-csapatok sikerrel vették az akadályokat, ott egy-kettőre kulcspozícióba került az informatika, az odavezető út azonban sehol nem volt könnyű. „A turisztikai szektorban a nyitásokkal, lezárásokkal erősen hullámzott a piac tavaly, és a fejlesztéseinkben fel kellett készülnünk az alkalmazkodásra – akár egyik napról a másikra. Hatásos lépésnek bizonyult, hogy egyes csapatok feladatai között prioritást kapott a változásokra való rugalmas reagálás, a reagálási irányokat pedig az üzlet-marketing-sales-ügyfélszolgálat-pénzügy közötti kereszt-funkcionális termékcsapat definiálta” – osztja meg tapasztalatait Varga Tamás, a Szállás.hu termékfejlesztési vezetője.

Egészen másként alakult az év az e-kereskedelmi szektorban, ahol nem a kereslet elmaradása, hanem inkább a dömpingszerű, ünnepi forgalmat megszégyenítő megrendelésszám okozott izgalmat. Kókai Ferenc, az Extreme Digital IT igazgatója szerint: „miközben a saját kollégáinkat is át kellett szerveznünk home office-ba, gyakorlatilag tömegeknek segítettünk választ találni a merőben új, társadalmi szintű kihívásokra. Az emberek rajtunk keresztül juthattak hozzá a digitális oktatás, az otthoni munkavégzés, vagy akár a testedzéshez szükséges eszközökhöz, nem beszélve a személyes egészségvédelmi felszerelésről, maszkokról, fertőtlenítőszerekről”.

A sétálva beszélgetés is bevett gyakorlattá vált”

A világjárvány tehát megkövetelte, hogy a CIO-k új vezetési stílusra váltsanak a gyors és alkalmazkodó csapatmunka érdekében. Ahogy a fenti példa is mutatja, számos vállalatnál hoztak létre kisebb egységeket, melyek az akadályokon és szervezeti korlátokon („miért nem lehet?”) túllépve az újításokra és a határok feszegetésére koncentráltak („hogy lehetne megvalósítani?”). Jelentős változások következtek be a csapatok működésében és a vállalati-vezetői kultúrában: bővült az Agilis és DevOps keretek alkalmazási területe, a tevékenység-alapú munkavégzésről pedig az eredményorientált irányításra került a fókusz. Abban egyetértenek a vállalati IT-menedzserek, hogy a közös kommunikációs platformok, a rendszeres visszajelzések és a személyes teljesítményértékelő beszélgetések kifejezetten fontossá váltak, és ezek a vezetői eszközök a járvány után is hozzájárulhatnak a kialakult jó gyakorlatok rögzüléséhez.

Peer Ákos, az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport Digitális és Projekt portfolió vezetője úgy látja, hogy ezeket a kreatívabb kommunikációs formákat mindenképpen érdemes magunkkal vinni a COVID után is: „jelenleg két nagy felvásárlási és összeolvadási projektet is futtatunk, így nagy kihívást jelentett a létszámbővítés az elmúlt évben, miközben a kollégák megtartására is külön figyelmet és energiát kellett szentelni. A hagyományos négyszemközit megbeszélések megszaporodtak, és amikor csak lehetett, személyesen, akár egy kellemes sétával egybekötve beszéltük át az aktuális szakmai kérdéseket, egyéni bizonytalanságokat. Én egyébként ebben az új helyzetben lehetőséget látok: a hibrid jövőben kevesebbet utazunk majd például, az így felszabadult időt és energiát is értékteremtő munkára lehet majd fordítani”.

A felhatalmazó vezetés és a képességfejlesztés hozza majd a sikert

A járvány utáni időszakban fontos lesz, hogy a felpörgött digitalizáció eredményeit és tempóját hosszabb távon is fenn tudják tartani az informatikai vezetők: a munkatársak sokoldalú fejlesztésére, a soft skill-készlet folyamatos bővítésére, illetve az új vállalati értékek egyéni teljesítményméréssel és jutalmazással (formális és informális) történő megerősítésére kell törekedniük. Ebben az új világban az egyik legfontosabb vezetői eszköz a felhatalmazás lesz, ennek jelei pedig már most is tapasztalhatók. Az elmúlt hónapokban számos helyen költözött a döntéshozatal a szervezet alsóbb szintjeire, a munkavállalói felelősség, a személyes sikerélmény és a feltétlen bizalom érzése pedig minden eddiginél hatékonyabb módszernek bizonyult az elköteleződés növelésében. Az azonban egyáltalán nem mindegy, hogy milyen kollégákat hatalmazunk fel döntési hatáskörrel.

„Úgy látjuk, továbbra is nagy kihívás lesz az utánpótlás és a toborzás az IT-területen, azonban új szempontok merülhetnek fel a kiválasztásban a pandémia hatására. Már a belépő szinten is kezdeményező, proaktív, feladatait önállóan végző, ugyanakkor kiemelkedően jó együttműködő készséggel rendelkező informatikusokra lesz szükség. A technológiának egyre nagyobb és fontosabb szerep jut majd a vállalatok felemelkedésében vagy éppen bukásában, ez a terület lesz tehát az üzleti eredményesség és a versenyképesség kulcsa. Az informatikai vezetőkre nagy felelősség és komoly feladatok várnak, ehhez kell megtalálniuk a megfelelően motivált csapatot – az okos vezető a jövőben ezért nem beosztottakat, hanem partnereket keres majd a kollégáiban” – mondja Gönczy Gábor, a Stylers Group ügyvezetője.

Egyre inkább fókuszba kerül az irodába való visszatérés témája is: fontos, hogy a vezetők jól átgondolt tervvel rendelkezzenek és megfelelően mérjék fel, mely funkciók betöltéséhez van szükség személyes jelenlétre, és melyek végezhetők otthonról. A munkavállalók felhatalmazása itt is kulcskérdés, a bizalom és a munka-magánélet egyensúly feletti kontroll átadása lesz a kiváló szakemberek megtartásának egyik legfőbb záloga.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...

Válságállónak bizonyultak az óriásvállalatok

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. Az összesített forgalom...

Ezek lehetnek az idei karácsony slágerei

Előzetes becslések szerint idén is rendkívül magas, 20 százalék körüli lesz az e-kereskedelem bővülése, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy jelentős változás állt be a legkeresettebb termékkategóriákat illetően az ünnepek előtt. A Webshippy által...

Nem kapkodnak a fogyasztók az 5G-ért

A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára – derül ki a Deloitte felméréséből. Egyfelől elégedettek aktuális szolgáltatójukkal, másfelől egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek...

Kiderült, melyek a legnépszerűbb reklámok

Míg globális szinten a valós élethelyzeteket bemutató és egészség témájú reklámok, addig a magyar fogyasztók körében a humoros reklámok a legnépszerűbbek, mely egyébként megfelel a kelet- és közép-európai régióban mért átlagnak – derül ki...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...
Fischer Gábor TV2

Több saját gyártású tartalom kábelen

Jelenleg is látható hétköznap esténként a Mintaapák, dolgozunk a Doktor Balaton folytatásán, a Pepe című új sorozatunk forgatását pedig néhány hete fejeztük be – mutatja be Fischer Gábor, a TV2 Csoport programigazgatója, hogy jó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...
- Hirdetés -

CMO

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA