Jön az új médiaszabályozási rendszer – ezt megérzik az online szolgáltatók is

Új médiaszabályozási rendszert vezetnek be Németországban, a csaknem 30 éve megalkotott szabályok helyére lépő új előírásokról csütörtökön állapodtak meg Berlinben a tartományi miniszterelnökök konferenciáján. Az új szabályozás kiterjed az OTT szolgáltatókra, mint a Netflix, a Hulu, vagy a most indult, idővel Európában is megjelenő Disney+, és a sok embert elérő vloggereket is érinti.

Az úgynevezett médiaügyi tartományközi szerződés (Medienstaatsvertrag) az elektronikus médiáról szóló 1991-es tartományközi szerződést (Rundfunkstaatsvertrag) váltja fel. Legfőbb újítása, hogy az audiovizuális médiaszolgáltatások egészére vonatkozik, a hagyományos televíziós és rádiós műsorszolgáltatás mellett a digitális médiára is kiterjed – írja összeállításában az MTI.

A szabályokat így be kell majd tartaniuk az úgynevezett közvetett médiaszolgáltatóknak is, azoknak a platformoknak, közösségi portáloknak, amelyek nem saját gyártású tartalmat szolgáltatnak, hanem megjelenési lehetőséget biztosítanak alkotóknak. Ezeknek a vállalkozásoknak a többi között nyilvánosságra kell hozniuk, hogy milyen szempontok és eljárások alapján rangsorolják a felhasználók elé tárt tartalmakat.

Bevezetik egyebek mellett azt is, hogy előnyt kell biztosítani a médiafelügyeleti hatóságok által társadalmilag hasznosnak, a média sokszínűségét erősítőnek minősített tartalmaknak. Ez a gyakorlatban például azt jelenti, hogy az okostelevíziók menüjében kiemelt helyet kell biztosítani a közszolgálati műsorszolgáltatók kínálatának.

A szabályok arról is rendelkeznek, hogy műsorszolgáltatási engedélyt kell kiváltania az online platformokat, például videómegosztó portálokat használó alkotóknak – vloggereknek – , ha műsoraik átlagos nézettsége meghaladja a 20 ezer főt.

Az új rendszer legkorábban 2020 szeptemberében léphet életbe, a szerződést előbb el kell fogadnia a tartományi parlamenteknek és jóvá kell hagynia az Európai Bizottságnak.