Kampányol a Cartoon Network

Minden második gyermeket ért ’bullying’, azaz fizikai vagy lelki, másik gyerek által elkövetett támadás élete során – derül ki a Cartoon Network kutatásából. A csatorna az Új Nemzedék Központtal karöltve kíván javítani ezen az arányon.

 

A több hónapos kampánynak több célja és eleme van: felvilágosítás, zéró tolerancia hirdetése és segítségnyújtás. Öt, a Cartoon Network csatornán, az ország összes mozijában és a közösségi médiában futó edukációs szpot készült, amelyekben a nagykövetek internetbiztonsággal és bántalmazással kapcsolatos személyes élményeiket osztják meg és adnak tanácsot a gyerekeknek. Az énekesek – szakértők bevonásával – az elkövetkezendő két hónapban ún. webchatben és élő rendezvényeken is elérhetők lesznek, ahol a bajba jutott gyekek és szüleik szintén fordulhatnak hozzájuk bizalommal. Országszerte 20 ifjúsági központban és az UNICEF Ébresztó Óra program, valamint a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány segítségével iskolákban lesznek elérhetők a zéró toleranciát szimbolizáló ‚Aki ver, az nem haver’ karkötők és edukációs brosúrák, plakátok. Az egyidejűleg indult közösségimédia-kampány arra ösztönzi a gyerekeket, hogy aki egyetért a kampány eszményeivel, használja az #akiveraznemhaver hashtaget, viselje a karkötőket.

 

A kampány egyik fő célja az edukáció, amire a kutatási eredményekből is kiderül, hogy nagy szükség van: amíg a spontán válaszok közt a gyerekek nagy része csak a fizikai agressziót tartja bántalmazásnak (48 százalék mondta a verekedést, ütést, pofont, de csak 28 százalék a csúfolódást, cikizést, 7 százalék a sértegetést, 7 százalék a kiközösítést. A kutatásból szintén kiderül, hogy a gyerekek 43 százaléka volt bullying elszenvedője, a gyerekek 61 százaléka ismer olyat, aki elszenvedője volt, 25 százalék pedig bevallottan maga is volt bántalmazó. A szemtanúk egyharmada nem tesz semmit, azaz nem áll ki társaiért, ha igazságtalan bántalmazás éri őket.

 

Az eredmények szerint a bántalmazás ijesztően magas hányadban, kilencven százalékban az iskola falai közt történik. Ehhez képest viszont a gyerekek csak 45 százaléka fordul a tanárhoz, 52 százalékuk azt mondta, hogy a szülőhöz fordul segítségért, 18 százalékuk pedig a barátokban bízik. Feltehető tehát, hogy a kevésbé tartós vagy komoly esetekben azért nem jut el a szülőig a probléma, mert a gyerekek egymást között, vagy a tanár közvetítésével oldják fel a konfliktust.

 

Aggasztó, hogy a formális támogatás aránya a nullához közelít: egy gyerek sem hívott segélyvonalat, vagy tudna pszichológus segítségéről. A szülők is csak 1-2 százalékban említették ezeket a megoldásokat a hivatalos támogatást (segélyvonal, pszichológus) sem a gyerekek, sem a szülők nem említették. A segítségkérés elmaradásának okaként a gyerekek leginkább azt nevezték meg, hogy nem tartják nagy problémának, ha szólnának, tovább romlana a helyzet, a bántalmazók még jobban piszkálnák őket. A gyerekek tizenhét százaléka semilyen segítséget nem kér.

 

A bántalmazásban a szülők is nagyban érintettek, ezért a kampány nekik is szól: alulbecsülik a bántalmazás gyakoriságát: míg összesen huszonhét százalékuk mondta, hogy gyerekét érte már bántalmazás, gyermekeik negyvenhárom százaléka állította ugyanezt. Ugyanakor bíztató, hogy azok a szülők, akik tudtak a bántalmazásról, nagyjából tisztában vannak vele, milyen formában történt az, azaz mi történik gyerekükkel.

 

Évente mintegy 500 millió felhasználói adatot lopnak el, és 10 másodpercenként támadnak meg hekkerek egy otthoni számítógépet, valamint európai szinten Magyarországon regisztrálták a legtöbb zsarolóvírusos támadást az elmúlt évben. Novák Katalin államtitkár elmondta, hogy a Magyar Ifjúságkutatás szerint is az Y és Z generáció tagjai leginkább az online térben élik az életüket és 85%-uknak a zsebében van a mobil és az internet, minden negyedik magyar fiatal 0-24 online van és a fiatalok 88%-a naponta többször is csatlakozik az online világhoz. Túl azon, hogy ez számos biztonsági kockázatot rejt- teret enged a fiatalok egymás közti bántalmazásának, kirekesztésének, más néven a kiber bullyingnak is.

 

CN Haver klub Európában, a Közel-Keleten és Afrika-szerte futó kampány. A gyerekek, szülők és a tanárok rengeteg hasznos és érdekes anyagot találnak a témában a http://haverklub.cartoonnetwork.hu/ oldalon, az érintett gyerekek, fiatalok a Kék Vonal ingyenes lelkisegély telefonszámán, a 116 111-en, illetve a www.kekvonal.hu honlapon elérhető online konzultációs felületeken kérhetnek segítséget.