- Hirdetés -

Kaszáltak a médiaügynökségek

|

- Hirdetés -

Az államnak dolgozó médiaügynökségek mentek a legnagyobbat 2016-ben, de a többiek sem panaszkodhatnak a Marketing&Media magazin elemzése szerint. Többségüknél nőtt az árbevétel, és az eredmény is sok helyen javult. A top 20 médiaügynökség együttes árbevétele tavaly meghaladta a 100 milliárd forintot.

 

Több mint tíz százalékkal bővült a reklámköltés 2016-ban, ami a médiaügynökségek bevételének is jót tett. Legalábbis ez derül ki a húsz, legmagasabb árbevételt produkáló ügynökség tavalyi beszámolóiból. Sőt, 2015-ről 2016-ra összességében az árbevétel tekintetében ennél jóval nagyobb, 24 százalékos, az adózott eredmény terén pedig több mint 50 százalékos javulás látszik. A top 20 médiaügynökség együttes árbevétele egyébként meghaladta a 100 milliárd forintot.

 

Ugyanakkor ezzel az összeggel azért óvatosan kell bánni. Egyrészt az azonos tulajdonosi körhöz tartozó cégek esetében – a társaságok közötti pénzmozgások miatt – a valóságban vélhetően valamivel alacsonyabb összegről van szó. Másrészt a tavalyi második félévtől egy nem tisztán médiaügynökség is megjelent a piacon, elindult ugyanis a Publicis csoporthoz tartozó MMS Communications Kft.

 

A bevételi toplista összeállításakor nem volt ideális az sem, hogy az egyik nagy ügynökségi csoport, a Dentsu tavalyi beszámolója még nem volt nyilvánosa elérhető az Igazságügyi Minisztérium adatbázisában. Hozzájuk olyan cégek tartoznak, mint a névadó Dentsu Aegis Network Kft., továbbá a Carat Hungary 21 Kft., az Isobar Budapest Zrt. és a Vizeum Kft.

 

Trinity az élen

 

A növekvő médiaügynökségi piac egészen eltérő egyedi teljesítményeket takar. A 20 cégből tavaly 12-nek emelkedett az árbevétele. A profit alakulása terén már nem volt ennyire rózsás a helyzet, a cégek közül csak kilencnek nőtt a nettó eredménye. Talán ebben szerepe lehet a 2015 folyamán bevezetett, ügynökségi bónuszokkal kapcsolatos szabályozásnak.

 

Az elmúlt évben a legmagasabb árbevételt a Kuna Tibor érdekeltségébe tartozó Trinity International Communications Kft. érte el. A cég nettó árbevétele 15,2 milliárd forintot tett ki. Az állami megbízásokkal gazdagon ellátott ügynökség hatalmas növekedést produkált, hiszen 2014-ben még mindössze 250 millió forint volt az árbevételük, 2015-ben pedig már 4,5 milliárd forint, s tavaly az utóbbit is több mint 10 milliárd forinttal fejelték meg. Mindezek fényében nem meglepő, hogy a Trinity érte el a piac legmagasabb nyereségét is, ami tavaly 1,9 milliárd forintot tett ki. 2014-ben ugyanez 69 millió forint volt, 2015-ben 641 millió forint.

 

Amennyiben a cég bevételeiről „lehámozzuk” a rajtuk átfolyó pénzeket úgy, hogy a közvetített szolgáltatások összegét levonjuk a nettó árbevételből, akkor szintén Kuna Tibor cége áll az első helyen. Ez alapján ugyanis tavaly a Trinity valós árbevétele 3,4 milliárd forintot tett ki, ami a legmagasabb a piacon.

 

Változó kedvencek

 

A lista végén már ott figyel a New Land Media Kft., ami a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) tavalyi tenderén került „körön belülre”. A társaság tavaly 1,5 milliárd forint nettó árbevételt produkált, miközben egy évvel korábban még csak 109 millió forint, két éve 91 millió forint bevételt hoztak össze.

 

Érdekes kontraszt, hogy a New Land Media a táblázatban egy korábbi „kedvenc ügynökség”, az I.M.G. mellé került. Utóbbi Patonai Péter tulajdona, de mindig is Simicska Lajos érdekköréhez sorolták, s erre utal az is, ahogy a G-nap után és az NKH elindulásával az ügynökség látványosan piacot veszített.

 

2014-ben még 11,6 milliárd forintot tett ki az árbevételük, 2015-ben 4,7 milliárdot, tavaly pedig már csak bő egymilliárd forintot, azaz két év alatt tizedére esett a forgalmuk. Ezzel párhuzamosan a nyereségük is jelképes szintre csökkent, bár az I.M.G. soha nem hozott brutális eredményt, a 2014-es évben is mindössze 89 millió forint volt a profitjuk.

 

Piaci szekció

 

A piac régi, nagy szereplői közül az OMG Hungary Kft. teljesített a legjobban. Ugyan a korábbi évhez képest 2,5 milliárddal csökkent a nettó árbevételük, de ez még így is 12 milliárd forintot tett ki, és a második legnagyobb ügynökségnek számít.

Igaz, esetükben holdingcégről van szó (OMD+PHD). Ha kivesszük őket a pakliból, akkor a bevételi toplista második helyén áll az MEC Hungary Kft. áll, ami 500 millió forinttal növelte a bevételét és 10,5 milliárd forinttal zárta a tavalyi évet. S az általunk kalkulált tényleges árbevételük is egészen magas, 2,3 milliárd forintos összeget tett ki, ugyanakkor a nyereségük minimálisra, 7,6 millió forintra olvadt.

 

Az MEC-vel egy cégcsoporthoz tartozó MindShare viszont nagyot szárnyalt az elmúlt évben Az NKH első tenderén is jól szereplő ügynökség árbevétele 4,4 milliárdról 10 milliárd forintra ugrott, s utóbbin belül 1,9 milliárd forintot tett ki a valós árbevételük. Ráadásul a bevételükkel arányosan nőtt a nyereségük is, ami tavaly 448 millió forint volt.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el. A lapban a részletes elemzés mellett az elmúlt három év legfontosabb üzleti adatait bemutató összefoglaló táblázat is található.

Külön táblázatban megmutatjuk azt is, mennyi volt a médiaügynökségek valós, azaz a közvetített szolgáltatások értékével csökkentett nettó árbevételük 2016-ban.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Átadták a Magyar Sajtófotó Pályázat díjait

A 42. Magyar Sajtófotó Pályázat MÚOSZ Nagydíját Mohos Márton, az André Kertész Nagydíjat pedig Erdős Dénes vehette át csütörtökön Budapesten, a pályázat képeiből rendezett kiállítás díjátadóval egybekötött megnyitóján. Mohos Márton, a 24.hu fotósa Fokozódó nyomás...

Oscar-jelölt duó filmje érkezik a hazai mozikba

Alain Gagnol és Jean-Loup Felicioli, az Egy macska kettős élete (A Cat in Paris) Oscar-jelölt rendezői egy varázslatos animációval jelentkeznek: májusban jön a Nina és a sündisznó titka.A tízéves Nina képzeletét mindig is apja...

Ezzel az autóval történik a legtöbb baleset

A carVertical autóipari adatszolgáltató friss tanulmánya feltárta, hogy melyik autómárkát éri a legtöbb sérülés Magyarországon: a lista élén a BMW járművek állnak. Ez hasonló a többi ország trendjére is, azaz a BMW a leginkább...

Kevesebb fizetésemelés – erre számíthatnak idén a munkavállalók

Év elején kevesebb munkaadó ütemezett be idénre fizetésemelést, mint amennyien tavaly fejlesztettek a béreken, és bár továbbra is többségben vannak az emelést tervezők (63%), azonban a béren kívüli juttatások keretösszegét kevesen bővítik – derült...

Egyre sötétebben látják a jövőt a nagyvállalatok

Ismét csökkent a hazai nagyvállalatok éves várakozásait mutató K&H nagyvállalati növekedési index, aminek hátterében főleg a gazdasági környezet továbbra is negatív megítélése áll. Saját kilátásaikat illetően azonban még mindig enyhe optimizmus, kivárás figyelhető meg....

Itthon is népszerűek a minilakások

Kitart a csekély alapterülettel rendelkező, 10-20 négyzetméter közötti minilakások keresettsége a hazai ingatlanpiacon. 2023-ban a legtöbb, kis alapterülettel rendelkező, megfizethető árú ingatlant kisebb otthonba költözés miatt a vidéki területeken vásárolták a Duna House ügyfelei,...

Izgalmas kalandra vállalkoznak a bringások

Április 20-21-én, éppen a Föld napja előtti hétvégén, a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ) egy játékra hívja a vállalkozókedvű bringásokat, aminek a keretében megkísérlik körbetekerni a Földet. Nem lehetetlen, és most bárki részt vehet...

Nagyot nőtt az Erste ingatlanalap

A konzervatív befektetési politikának és az árfolyam stabil alakulásának köszönhetően a legnagyobb hazai ingatlanalappá nőtte ki magát az idén húszéves Erste Nyíltvégű Ingatlan Befektetési Alap. A hazai ingatlanalapok közül elsőként ESG minősítést szerző alap...

Így készíthetsz csodás tavaszi képeket a mobiloddal

A Honor jobbnál jobb hardverrel és szoftverrel teszi izgalmasabbá a fotózást, de a funkciók és lehetőségek kihasználásához érdemes észben tartani pár egyszerű tippet ahhoz, hogy a lehető legszebb képeket készíthessük el.Öltözzünk megfelelően – Tény,...

Elindult az Otthontervezők podcast második évada

Április 10-én érkezett az Otthonok & Megoldások brand Otthontervezők című podcastjének második évada, amelynek ismét Dorogi Gabriella a műsorvezetője. A Fundamenta népszerű digitális kiadványa, valamint annak multimédiás platformjai és a podcast is a Marquard...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Május elején rajtol az RTL új kvízműsora

Május 6-tól minden hétköznap este lesz látható az RTL képernyőjén a The Floor – Csak egy maradhat című kvízműsor. A monumentális díszletben zajló izgalmas, fordulatos vetélkedőt Szujó Zoltán vezeti. A Hollandiából indult és a világ...

Átadták a Magyar Sajtófotó Pályázat díjait

A 42. Magyar Sajtófotó Pályázat MÚOSZ Nagydíját Mohos Márton, az André Kertész Nagydíjat pedig Erdős Dénes vehette át csütörtökön Budapesten, a pályázat képeiből rendezett kiállítás díjátadóval egybekötött megnyitóján. Mohos Márton, a 24.hu fotósa Fokozódó nyomás...

Oscar-jelölt duó filmje érkezik a hazai mozikba

Alain Gagnol és Jean-Loup Felicioli, az Egy macska kettős élete (A Cat in Paris) Oscar-jelölt rendezői egy varázslatos animációval jelentkeznek: májusban jön a Nina és a sündisznó titka.A tízéves Nina képzeletét mindig is apja...

Ezzel az autóval történik a legtöbb baleset

A carVertical autóipari adatszolgáltató friss tanulmánya feltárta, hogy melyik autómárkát éri a legtöbb sérülés Magyarországon: a lista élén a BMW járművek állnak. Ez hasonló a többi ország trendjére is, azaz a BMW a leginkább...

Kevesebb fizetésemelés – erre számíthatnak idén a munkavállalók

Év elején kevesebb munkaadó ütemezett be idénre fizetésemelést, mint amennyien tavaly fejlesztettek a béreken, és bár továbbra is többségben vannak az emelést tervezők (63%), azonban a béren kívüli juttatások keretösszegét kevesen bővítik – derült...

Don't Miss

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...

Mi teszi roppant eredményessé a PR-munkát? – interjú Knapcsek Katalinnal

A jól végzett munkában hiszek, a folyamatos visszacsatolásban, értékelésben és a pontos elszámolásban – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Knapcsek Katalin. A KNK alapítója és ügyvezető igazgatója beszélt arról is, hogyan alakult üzleti...