- Hirdetés -

Kaszáltak a médiaügynökségek

|

- Hirdetés -

Az államnak dolgozó médiaügynökségek mentek a legnagyobbat 2016-ben, de a többiek sem panaszkodhatnak a Marketing&Media magazin elemzése szerint. Többségüknél nőtt az árbevétel, és az eredmény is sok helyen javult. A top 20 médiaügynökség együttes árbevétele tavaly meghaladta a 100 milliárd forintot.

 

Több mint tíz százalékkal bővült a reklámköltés 2016-ban, ami a médiaügynökségek bevételének is jót tett. Legalábbis ez derül ki a húsz, legmagasabb árbevételt produkáló ügynökség tavalyi beszámolóiból. Sőt, 2015-ről 2016-ra összességében az árbevétel tekintetében ennél jóval nagyobb, 24 százalékos, az adózott eredmény terén pedig több mint 50 százalékos javulás látszik. A top 20 médiaügynökség együttes árbevétele egyébként meghaladta a 100 milliárd forintot.

 

Ugyanakkor ezzel az összeggel azért óvatosan kell bánni. Egyrészt az azonos tulajdonosi körhöz tartozó cégek esetében – a társaságok közötti pénzmozgások miatt – a valóságban vélhetően valamivel alacsonyabb összegről van szó. Másrészt a tavalyi második félévtől egy nem tisztán médiaügynökség is megjelent a piacon, elindult ugyanis a Publicis csoporthoz tartozó MMS Communications Kft.

 

A bevételi toplista összeállításakor nem volt ideális az sem, hogy az egyik nagy ügynökségi csoport, a Dentsu tavalyi beszámolója még nem volt nyilvánosa elérhető az Igazságügyi Minisztérium adatbázisában. Hozzájuk olyan cégek tartoznak, mint a névadó Dentsu Aegis Network Kft., továbbá a Carat Hungary 21 Kft., az Isobar Budapest Zrt. és a Vizeum Kft.

 

Trinity az élen

 

A növekvő médiaügynökségi piac egészen eltérő egyedi teljesítményeket takar. A 20 cégből tavaly 12-nek emelkedett az árbevétele. A profit alakulása terén már nem volt ennyire rózsás a helyzet, a cégek közül csak kilencnek nőtt a nettó eredménye. Talán ebben szerepe lehet a 2015 folyamán bevezetett, ügynökségi bónuszokkal kapcsolatos szabályozásnak.

 

Az elmúlt évben a legmagasabb árbevételt a Kuna Tibor érdekeltségébe tartozó Trinity International Communications Kft. érte el. A cég nettó árbevétele 15,2 milliárd forintot tett ki. Az állami megbízásokkal gazdagon ellátott ügynökség hatalmas növekedést produkált, hiszen 2014-ben még mindössze 250 millió forint volt az árbevételük, 2015-ben pedig már 4,5 milliárd forint, s tavaly az utóbbit is több mint 10 milliárd forinttal fejelték meg. Mindezek fényében nem meglepő, hogy a Trinity érte el a piac legmagasabb nyereségét is, ami tavaly 1,9 milliárd forintot tett ki. 2014-ben ugyanez 69 millió forint volt, 2015-ben 641 millió forint.

 

Amennyiben a cég bevételeiről „lehámozzuk” a rajtuk átfolyó pénzeket úgy, hogy a közvetített szolgáltatások összegét levonjuk a nettó árbevételből, akkor szintén Kuna Tibor cége áll az első helyen. Ez alapján ugyanis tavaly a Trinity valós árbevétele 3,4 milliárd forintot tett ki, ami a legmagasabb a piacon.

 

Változó kedvencek

 

A lista végén már ott figyel a New Land Media Kft., ami a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) tavalyi tenderén került „körön belülre”. A társaság tavaly 1,5 milliárd forint nettó árbevételt produkált, miközben egy évvel korábban még csak 109 millió forint, két éve 91 millió forint bevételt hoztak össze.

 

Érdekes kontraszt, hogy a New Land Media a táblázatban egy korábbi „kedvenc ügynökség”, az I.M.G. mellé került. Utóbbi Patonai Péter tulajdona, de mindig is Simicska Lajos érdekköréhez sorolták, s erre utal az is, ahogy a G-nap után és az NKH elindulásával az ügynökség látványosan piacot veszített.

 

2014-ben még 11,6 milliárd forintot tett ki az árbevételük, 2015-ben 4,7 milliárdot, tavaly pedig már csak bő egymilliárd forintot, azaz két év alatt tizedére esett a forgalmuk. Ezzel párhuzamosan a nyereségük is jelképes szintre csökkent, bár az I.M.G. soha nem hozott brutális eredményt, a 2014-es évben is mindössze 89 millió forint volt a profitjuk.

 

Piaci szekció

 

A piac régi, nagy szereplői közül az OMG Hungary Kft. teljesített a legjobban. Ugyan a korábbi évhez képest 2,5 milliárddal csökkent a nettó árbevételük, de ez még így is 12 milliárd forintot tett ki, és a második legnagyobb ügynökségnek számít.

Igaz, esetükben holdingcégről van szó (OMD+PHD). Ha kivesszük őket a pakliból, akkor a bevételi toplista második helyén áll az MEC Hungary Kft. áll, ami 500 millió forinttal növelte a bevételét és 10,5 milliárd forinttal zárta a tavalyi évet. S az általunk kalkulált tényleges árbevételük is egészen magas, 2,3 milliárd forintos összeget tett ki, ugyanakkor a nyereségük minimálisra, 7,6 millió forintra olvadt.

 

Az MEC-vel egy cégcsoporthoz tartozó MindShare viszont nagyot szárnyalt az elmúlt évben Az NKH első tenderén is jól szereplő ügynökség árbevétele 4,4 milliárdról 10 milliárd forintra ugrott, s utóbbin belül 1,9 milliárd forintot tett ki a valós árbevételük. Ráadásul a bevételükkel arányosan nőtt a nyereségük is, ami tavaly 448 millió forint volt.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el. A lapban a részletes elemzés mellett az elmúlt három év legfontosabb üzleti adatait bemutató összefoglaló táblázat is található.

Külön táblázatban megmutatjuk azt is, mennyi volt a médiaügynökségek valós, azaz a közvetített szolgáltatások értékével csökkentett nettó árbevételük 2016-ban.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...

Különleges kisfilmmel kampányol a Pfizer

Verset szavalni sokaknak egyáltalán nem okoz gondot, kivéve, ha van a dologban egy kis csavar. Adott egy vers, és egy igen nehéz feladat: egyetlen levegővel kell végig mondani a strófákat. A Pfizer egy nem...

Izgalmas hajsza a NatGeo új sorozatában

Az amerikai lépfenetámadások 20. évfordulója alkalmából a National Geographic 2021 decemberében műsorára tűzi a biológiai terrorcselekmény és az azt követő izgalmas nyomozás történetét feldolgozó Halálzóna: Antrax című filmsorozatot. A hatrészes széria a Halálzóna című...

Új megoldásokat keresnek a munkavállalók

A dolgozók megéléseiből táplálkozó „nagy felismerés" jelenség következményeként újabb jelentős mozgás indulhat be világszerte a munkaerőpiacokon – mutat rá a Randstad Workmonitor 2021-es második felmérése. A több mint 27,000 dolgozó megkérdezésével 34 piacon, köztük...

Zenélő növényekkel kampányol az E.ON és az ACG

Az ACG Reklámügynökség és az E.ON zenélő mikrooázisokat hozott létre a vállalat klímaváltozás elleni küzdelem fontosságáról szóló kampányának részeként. A különleges installációknak köszönhetően a budapesti Széna- és Szent Gellért téren várakozó utasok nemcsak a...

Erős negyedévet zárt az Allianz

2021-ben az Allianz Csoport a harmadik negyedévben is erős működési teljesítményt mutatott fel az összes üzletágában. Ez azt bizonyítja, hogy az üzleti modellünk jól működik, segítségével ki tudjuk használni a globális gazdasági környezet és...

Eldőlt, viszi a 4iG a DIGI-t

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Digitális lízinggel újít a Péntech

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan...

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA