Kelet-Közép-Európa egyre népszerűbb

A PayPal és a GfK regionális utazási szokásokat vizsgáló kutatása  szerint Közép- és Kelet-Európa egyre népszerűbb turisztikai célpont a régiós turisták körében. A magyar turisták számára elsősorban a kedvező árszínvonal és a természeti, kulturális látnivalók teszik vonzóvá a térség országait. 

A kutatás szerint a magyarok magasra értékelik az ország turisztikai vonzerejét: a válaszadók 92 százaléka ajánlaná külföldieknek Magyarország meglátogatását, és csupán négy százalék szerint nem érdemes ide utazni. A megkérdezettek szerint a két legérdekesebb látnivaló Magyarországon Budapest (42 százalék) és a Balaton (41 százalék). Más régiós országokkal összehasonlítva a csehek és a lengyelek ugyancsak 92 százaléka szerint érdemes országukba látogatni, míg a legmagabiztosabbak a görögök, akik 99 százalékban ajánlanák Görögországot.

A látnivalókban gazdag és sokszínű régió számos úti célt kínál a turistáknak, a kutatás szerint a magyarok által leggyakrabban látogatottabb országok a térségben Horvátország, Szlovákia, és Románia. Azoknak a magyar turistáknak, akik az elmúlt három évben legalább egy alkalommal jártak valamely kelet-közép-európai országban 47 százaléka utazott Horvátországba, 45 százalék járt Szlovákiában és 34 Romániában.

A célállomás kiválasztása elsősorban az utazás jellegétől függ. Az elmúlt három évben a magyarok 80 százaléka pihenés céljával látogatott valamely kelet-közép-európai országba, 38 százalék utazott kifejezetten kulturális céllal, 14 százalék családtagokat, vagy barátokat látogatott meg, 13 százalék valamilyen eseményen vett részt. Vásárlási céllal 11 százalék látogatott valamely régiós országba, a válaszadók 9 százaléka járt üzleti úton. Az utazás időpontját és időtartamát tekintve a magyarok többsége nyáron látogat Közép- és Kelet-Európába, és egy hetet tölt a célországban. A legnépszerűbb időpontok az ünnepnapok, a hétvégék és az iskolai szünetek. A kiadásokat tekintve 40 százalék 75 ezer és 150 ezer forint közötti összeget, 25 százalék pedig maximum 75 ezer forint összeget költ egy ilyen utazás alkalmával.

A Közép- és Kelet-Európáról kialakult általános véleményt alátámasztja, hogy a régió országaiba utazók döntésüket első helyen a kedvező árakkal (86 százalék) és az idilli környezettel (78 százalék) indokolták. Az úti cél kiválasztásánál további fontos tényező a barátok online véleménye (66 százalék tartja fontosnak), egyéb internetes oldalon található értékelések (65 százalék tartja fontosnak) és a rendelkezésre álló fizetési lehetőségek (65 százalék tartja fontosnak).

Az internet egyértelműen a turisták egyik legfontosabb információforrása: a magyarok 63 százaléka az utazás megszervezésekor először a barátok véleményét és az online értékeléseket nézi meg, de 46 százalék keresőmotorokat is használ az így összegyűjtött információ ellenőrzéséhez. Ugyanakkor a közösségi média egyre jelentősebb szerephez jut ezen a területen is. A magyarok 26 százaléka használja a közösségi odalakat, hogy szálláshelyekről, turisztikai látnivalókról, adminisztratív természetű kérdésekről, élelmiszerekről gyűjtsön információt. A válaszadók mindössze 21 százaléka támaszkodik offline forrásokból származó információkra.

A legkedveltebb közlekedési eszköz továbbra is az autó, amelyet a magyar utazók 70 százalék-a választ közép- és kelet-európai országokba való utazáshoz, repülővel 23, busszal 25 százalék utazik. Szálláshelyek tekintetében a magyarok 50 százaléka szállodában, 27 százalék apartmanban vagy bérelt házban, 18 százalék pedig a barátoknál való elhelyezést részesíti előnyben. A magyar turisták 15 százaléka választja a kempinget utazása során.

A kutatásban megkérdezett magyarok 26 százaléka használta a PayPalt az utolsó nyaralása során valamilyen kiadásának fedezésére. A fizetési platform különösen népszerű 24–35 éves korosztály körében, akiknél ez az arány még magasabb (31 százalék).