Két és fél milliárd forintot költöttünk fogyókúrás készítményekre egy év alatt

Hispanic woman holding bathroom scale

Májusban évek óta kilő a súlykontrollt szolgáló termékek forgalma: csak tavaly áprilisról májusra értékben közel másfélszeresére nőtt, míg mennyiségben 40 százalékkal több fogyott belőle a hazai kiskereskedelemben, derül ki a NielsenIQ modern kereskedelmi láncok szkennelt adatait regisztráló adatbázisából. A fogyókúrás készítmények forgalma 2020 áprilisa és 2021 márciusa között megközelítette a két és fél milliárd forintot, ami mintegy 600.000 csomag készítményt takar. A fogyasztók közel kétharmada a kapszulás verzióra voksol.

A hagyományos, januári év eleji fogyókúrás dömpinget csak a májusi súlyvesztési vágy múlja felül, ez a trend évek óta töretlen. A tavalyi rendkívüli év sem tépázta meg a kategória forgalmát: 2020 áprilisa és 2021 márciusa között 2,4 milliárd forintot költöttek rá a magyarok, ami 22 százalékos növekedés. Mennyiségét tekintve sem vesztett súlyából a termékcsoport: 15 százalékkal több került a kosarakba.

A közelgő nyár kedvez a súlykontrollt célzó termékeknek, minden 100, a kategóriára fordított forintból 60 kapszulára megy. A shake-ek, azaz poralapú készítmények valamelyest vesztettek fényükből, így az értékbeli forgalom egyharmadát viszik. A tabletták, folyadékok, pezsgő- és rágótabletták összteljesítménye hatról 8 százalékra nőtt.

A méret a kiszerelésben is lényeg: a fogyókúrás készítményeknél a nagyobb, 50+ darabos kiszerelések felé húz a piac (100-ból 60 termék ekkora), és a karcsúsodni vágyó fogyasztó bizalma megingathatatlan a gyártói márkákat illetően, 90 százalék fölötti értékbeli részesedést birtokolnak a márkák.

„Nem meglepő a januári és májusi forgalomban évről évre detektálható megugró forgalom, mind értékben, mind mennyiségben” – mondta Dászkál Fruzsina, a NielsenIQ szenior tanácsadója. „Az első fogyókúrás »roham« az ünnepek után, a második pedig a strandszezon közeledtével következik be. Jellemzően decemberben tekintünk el valamelyest a kategória vásárlásától.”

A drogériák tartják vezető pozíciójukat mint az értékesítés centruma: az értékbeli és mennyiségi forgalom 90%-ban itt realizálódik.