- Hirdetés -

Kevesebb adót kell fizetni a kriptovaluták után

|

- Hirdetés -

Napjaink egyik állandó beszédtémája a kriptovalutákkal való kereskedés, az azokkal kapcsolatos ügyletek és az abból származó bevétel. Nemrég pedig megérkezett a törvénymódosítás, amely a kriptovaluták adózását szabályozza Magyarországon. A Process Solutions Kft. (PS) hazánk egyik vezető számviteli, adózási és bérszámfejtési szolgáltatásokat nyújtó vállalata fontosnak tartja a szabályok ismertetését, hogy ezen a kockázatokkal teli területen, legalább adókockázatok nélkül tudjunk kriptóval üzletelni. A PS adószakértőjének segítségével az alábbi cikkben betekintést nyújtunk a kriptovaluták adózásának jelenlegi hátterébe.

 

A kriptovalutákkal kapcsolatos ügyleteket egészen az előző év végéig az összevont adóalapba tartozó egyéb bevételként határozták meg. 2022. január 1-jével azonban módosították a személyi jövedelemadóról szóló törvényt, és az új jogszabályi rendelkezéssel egyértelműen szabályozásra került a kriptoeszközök használatából származó jövedelem adózása.

 

Mikortól számít adózandónak egy kriptóból származó profit?

 

A törvény világosan kimondja, hogy a kriptovalutából származó ügyleti nyereség és az üzleti veszteség különbsége tekinthető jövedelemnek. „Amikor csak kriptoeszközzel kereskedünk, tehát kriptoeszközt kriptoeszközre cserélünk, az még nem minősül adókötelesnek. Attól a pillanattól kezdve, hogy azért vagyoni értéket szerzünk vagy fiat valutára váltjuk azonban már jövedelemként kezeli a törvény” – mondta el a PS adószakértője. Fiat valuta alatt az államok által elismert fizetőeszközt értjük (forint, dollár, euró stb.), míg a megszerzett vagyonérték az a vagyoni előny, amely forgalomképes kereskedés tárgya lehet. Például, ha veszünk egy gépjárművet bitcoinért, akkor az egy adóztatandó jövedelemnek minősül.

 

Bizonyára sokak fejében megfogalmazódott már, hogy hogyan határozzuk meg a kriptóban vásárolt tárgyak pontos értékét? A szabályozás pedig egyértelmű választ ad erre a kérdésre: a megszerzéskori szokásos piaci értéket kell alapul venni. Tehát egy autó esetében meg kell vizsgálnunk, hogy az adott gépjárműtípus, -évjárat stb. esetében mi lenne a megállapítható ár független felek között.

 

Ha a tranzakció az új szabályozás hatálybalépése előtt történt, de a nyereséget ebben az évben szeretnénk lehívni, akkor is a jelenlegi szabályok érvényesek. Adóamnesztiát enged azonban a törvény azokra a 2021-es és azt megelőző évek tranzakcióira, amelyek nem voltak a korábbi bevallásokban feltüntetve. Ezeknek a tranzakcióknak az eredményét a 2022. évről szóló adóbevallásban lehet majd figyelembe venni.

 

Mennyi adóról beszélünk pontosan a kriptovaluták esetében?

 

Jó hír, hogy az új szabályozás alapvetően kedvez a kriptovalutáknak, hiszen összesen 15%-os személyi jövedelemadót vagyunk kötelesek fizetni a szerzett profit után. Ezzel szemben korábban a kriptoeszközökből származó jövedelmet az SZJA-n túl egy plusz 15,5%-os szociális hozzájárulási adó is terhelte. Adó-visszatérítés sajnos nem illeti az adózókat, mivel a kriptoeszközökből származó jövedelmek nem az összevont adóalapba tartoznak. Még egy kritérium azonban szintén kedvez az adózóknak, mert bár a törvény nem határoz meg limiteket, abban az esetben, ha nem éri el a minimálbér tíz százalékát, nem kell ügyleti bevételt megállapítani.

 

Mi történik a kriptovalutás üzletben szerzett veszteséggel?

 

A kriptovalutával üzletelés alapvetően még mindig magas kockázatot jelent, veszteségről pedig értelemszerűen akkor beszélünk, amikor a kriptoeszközre fordított kiadások meghaladják az elért ügyleti bevételt. A piaci ügyletekből származó üzleti jövedelemhez hasonlóan itt is alkalmazható az adókiegyenlítés. Ez azt jelenti, hogy a kriptoeszközökből származó jövedelmek kapcsán a tárgyévet megelőző két évben realizált ügyleti veszteséget figyelembe lehet venni, viszont ugyanúgy szerepeltetni kell a bevallásban.

 

Mi a teendő abban az esetben, hogyha a kriptóból szerzett nyereséget valamilyen FinTech vállalat számlájára szeretnénk lehívni?

 

A digitális világ velejárója, hogy a pénzkezelési folyamatok, lehetőségek tárháza is megnyílt, és számos különböző platformon tárolhatjuk a pénzünket. A fintech cégekre a hitelintézetekhez hasonló szabályok vonatkoznak, ha a szolgáltatásuk Magyarországon valósul meg. Tehát ha a kriptoeszközből folytatott ügyletek kapcsán szerzett bevételt fiat valutában tartjuk, ezek is jövedelemként funkcionálnak.

 

Az is előfordulhat, hogy valaki külföldi bankszámlára szeretné lehívni a kriptóban szerzett jövedelmét, akár különböző valutában. Ebben az esetben azt kell megvizsgálni, hogy Magyarországon adóztatandó jövedelemről beszélünk-e. „Hogyha egy magyar állampolgárságú adózó külföldi bankszámlán szerez jövedelmet, az Magyarországon ugyanúgy adóztatandó lesz, így alkalmazni kell a személyi jövedelemadóról szóló törvény általános rendelkezései közül az árfolyamra vonatkozó szabályokat. A forintra átváltáshoz a jövedelem megszerzésének napjára érvényes árfolyamot kell ilyenkor figyelembe venni, amit a Magyar Nemzeti Bank közleményeiben találhatunk meg” – mondta el a PS adószakértője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Pedagógusoknak segít a Yettel új programja

A felgyorsult világban folyamatosan szembe kell nézni a kiszámíthatatlansággal, és egyre nagyobb kihívást jelent megtalálni a lelki egészség alapját, az egyensúlyt. A Yettel digitális oktatási programja, a ProSuli ezért úgy döntött, Mentális Egyensúly Programot...

Újabb feladatnál vetik be a mesterséges intelligenciát

Csaknem 800 millió forintos beruházással, saját erőforrással fejleszt – mesterséges intelligencia által vezérelt – online számlafeldolgozó rendszert az S&T Consulting Hungary Kft., amely februártól Kontron Hungary Kft. néven folytatja a tevékenységét. A megoldás legfőbb...

Még több darts jön a Sport TV-n

A január 27-29. között megrendezésre kerülő Masters a PDC vb-t követő első kiemelt, egyállomásos dartsverseny. A Masters most mutatkozik be a Sport TV-n, és ez is része annak az egyedülálló dartscsomagnak, amely az összes...

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

Hajmeresztő küzdelmeket ígér a Network4

Újabb két évig a Network4 platformjain láthatják a magyar nézők a NASCAR versenyeit. Amerika talán leglátványosabb, legkeményebb és leggyorsabb autóverseny sorozata egyre nagyobb népszerűségnek örvend idehaza, szinte futamról-futamra nő a rajongók tábora. Az idei...

Pezsgős projektben a KNK

Januártól a KNK kommunikációs ügynökség kezeli a magyar piac meghatározó pezsgői, a Törley és a Hungaria márkák PR-aktivitásait és különféle sajtóeseményeit. Az éves megbízás elnyeréséhez sikeres pilot-projekt lebonyolításán keresztül vezetett a KNK csapatának útja....

Kiosztották „Az Év Honlapja” díjakat

Már 21. alkalommal rendezték meg a digitális marketing szakma legrangosabb hazai eseményét, Az Év Honlapja pályázatot. A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing Tagozat által szervezett versenyre 227 nevezés érkezett. A szakmai zsűri...

Galácz Karolina ismét bekerült a Dubai Lynx zsűrijébe

A Cannes Lions egyik legfontosabb fesztiválja, a MENA régió kreativitását ünneplő Dubai Lynx ismét meghívta zsűrijébe a VMLY&R executive kreatívigazgatóját, Galácz Karolinát, aki ezúttal az Entertainment kategória zsűrizésében vesz részt.A fesztivált és a zsűrizést...

Díjat nyert a VALMAR #challenge

Tavaly ősszel látott napvilágot a #stabiloszinesszavak kihívás a TikTokon, amellyel kéz a kézben megszületett a VALMAR egyik legújabb dala, a Színvak, amely azóta is az elsők között szerepel a tartalommegosztó oldalakon. A zenei duó...

Burkolt reklámért fizethet az M1

E heti ülésén az M1 és a Szeged Televízió szolgáltatóival szemben indított eljárás eredményéről is döntött a Médiatanács.Burkolt kereskedelmi közleményt tett közzé az M1 Magyar gazda című műsorának szeptember 30-án délután vetített epizódjában –...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Fővárosi újlakás-piac: nem állt meg az áremelkedés

Bár már sokan számítanak akár árcsökkenésre is a honi lakáspiacon, a fővárosi újépítésű ingatlanok tekintetében aligha jellemzi ez a jövőt. Az OTP legfrissebb Budapesti Újlakás Értéktérképe ugyan jelentős visszaesést mutat éves szinten a tavalyi...

Pedagógusoknak segít a Yettel új programja

A felgyorsult világban folyamatosan szembe kell nézni a kiszámíthatatlansággal, és egyre nagyobb kihívást jelent megtalálni a lelki egészség alapját, az egyensúlyt. A Yettel digitális oktatási programja, a ProSuli ezért úgy döntött, Mentális Egyensúly Programot...

Újabb feladatnál vetik be a mesterséges intelligenciát

Csaknem 800 millió forintos beruházással, saját erőforrással fejleszt – mesterséges intelligencia által vezérelt – online számlafeldolgozó rendszert az S&T Consulting Hungary Kft., amely februártól Kontron Hungary Kft. néven folytatja a tevékenységét. A megoldás legfőbb...

Még több darts jön a Sport TV-n

A január 27-29. között megrendezésre kerülő Masters a PDC vb-t követő első kiemelt, egyállomásos dartsverseny. A Masters most mutatkozik be a Sport TV-n, és ez is része annak az egyedülálló dartscsomagnak, amely az összes...

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...

Reklámszakemberként időben felkészültél a 2023-as év kihívásaira?

Összeszedtünk néhány tippet a digitális reklámköltések esetében mire érdemes figyelni a piaci szereplőknek, amennyiben sikeres évet szeretnének tudni maguk mögött. Egy olyan évben, amikor az elmúlt időszak legmagasabb inflációjával és a megélhetési költségek drasztikus emelkedésével...

Azon dolgozunk, hogy kitörjünk az építőipari skatulyákból és vonzóvá tegyük az építőipart

Hogyan látja vezetőként marketing szempontjából a 2023-as évet a friss Signature CEO díjas Vida Tamás, a KÉSZ Csoport vezérigazgatója? Milyen kihívásokkal szembesülnek külföldi terjeszkedés során, felfedezhetőek az egyes régiókban különbségek vásárlói attitűd szempontjából? Többek...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Forradalmi újítás a műanyag újrahasznosítására

A Procter & Gamble elkötelezett a fenntarthatóság és a technológiai fejlődés mellett, mindez erőteljes befolyással bír globális partnerségeinek kialakításában is. Az idei Világgazdasági Fórum panelbeszélgetésein bemutatták többek között együttműködésüket a PureCycleTM újrahasznosítási rendszerrel, saját...

Nem tud mit kezdeni a használt sütőolajjal? – Itt egy új lehetőség

Használt sütőolaj gyűjtésére és tárolására alkalmas konténereket telepített országszerte 40 üzemanyagtöltő állomásán az OMV olajtársaság. A kihelyezett tárolókban a lakosság csavarzáras PET palackokban biztonságosan lerakhatja a használatra már alkalmatlan zsiradékot – írja az MTI a...

Fiatalok fenntarthatósági törekvéseit segíti a Mercedes

A márka egy Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé árveréséből származó bevételt a beVisioneers: The Mercedes-Benz Fellowship ösztöndíjprogram támogatására ajánlja fel. A kezdeményezés egy globális ösztöndíjprogram, amely évente akár 1000 fiatalnak nyújt támogatást olyan projektek...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....