- Hirdetés -

Kevesebb rablás, több csalás – nem lehetünk biztonságban

|

Az Eurostat adatai alapján jó hír, hogy a rablások, betörések és a lopások száma csökkenő tendenciát mutat az EU-ban, ezzel szemben viszont sajnos rendszeresek a csalások. Ráadásul nemcsak magánszemélyeket, de gyakran vállalkozásokat is érinthetnek az ilyen jellegű ügyek.

„Az EU-ban 2020 és 2021 között a rendőrség által feljegyzett rablások száma 1%-kal, nagyjából 216.400-ra csökkent. A rablások száma 2013 óta folyamatosan mérséklődött, 2020-ban pedig jelentősen visszaesett, amelyet a koronavírus-járvány is támogathatott. 2021-ben viszont a 27 országból 23-ban tovább csökkent, köztük Magyarországon is” – mondta Doór Zalán magánnyomozó, az X-Rock Magánnyomozó Iroda ügyvezetője, aki hozzátette, hogy a rablások száma 2014-ig általában állandó volt, azóta pedig csökkent.

Betörések terén is pozitív tendencia látható. Az EU-ban 2021-ben körülbelül 1.200.300 esetet regisztráltak ebből a rendőrök. 7%-kal csökkent az azt megelőző évhez képest, és 44%-kal kisebb, mint a 2014-ben elért legmagasabb érték. Lopásból 2021-ben körülbelül 4.362.000 rendőrség által jegyzett volt. Ez 2%-os csökkenést jelent 2020-hoz képest. 2014-ig növekedés volt tapasztalható, azonban azóta esés következett be.

„A 27 országból 18-ban, köztük hazánkban is csökkent a lopások száma az előző évhez képest” – emelte ki a magánnyomozó.

A csalások száma nem mutat megnyugtató tendenciát

„A csalás egy célzatos cselekmény, amelyek célja a jogtalan anyagi haszonszerzés. Ennek eredményeként pedig a sértett vagyonában kár keletkezik” – mondta Dr. Hódos Attila ügyvéd, az X-Rock Magánnyomozó Iroda társtulajdonosa.

2020-ban körülbelül 2.450.800 rendőri feljegyzésben rögzített csalás történt az EU-ban. Ez 4%-os növekedést jelent az azt megelőző évhez képest. Az adatokat szolgáltató 26 ország közül 14-ben volt növekedés 2019-hez képest, és 12 ország a legmagasabb értéket a 2016–2020-as időszakban történt. Ebbe a kategóriába tartoznak például a számítógépes csalások is.

„Nem ritkán nem is magánszemélyek, hanem vállalkozások válnak csalások áldozataivá. Például vállalkozói bankszámla adatainak megszerzésével vagy üzleti titkokkal történő visszaélésekkel” – hangsúlyozta Doór Zalán magánnyomozó.

A vállalkozások különös veszélynek lehetnek kitéve, hiszen nagyobb pénzügyi tranzakciók esetén vagy jelentős üzleti titkok megszerzésekor a csalók akár meghatározó anyagi károkat is okozhatnak. Ha csalás áldozatává váltunk, elengedhetetlen a hatóságok munkájának segítése. Ehhez pedig nagy támogatást nyújthat a kitartó és szakavatott jogi képviselet, valamint a sértetti adatgyűjtés akár magánnyomozó igénybevételével. Fontos azonban már a megelőzésre is kellő figyelmet szentelni.

„Ma már a legkülönbözőbb trükkökkel próbálják potenciális áldozataikat a csalók megtalálni, történjen az telefonon vagy akár interneten keresztül. A megelőzés ráadásul rendszerint produktívabb, mint a károk enyhítése. Éppen ezért a nagyfokú odafigyelés mellett, akár a munkavállalók képzésével, tréningezésével is csökkenthetjük annak kockázatát, hogy egy vállalkozás csalás áldozatává váljon” – hívta fel a figyelmet a magánnyomozó.

Nem csak az online és telefonos csalások elterjedtek

Manapság divatosak a kriptovalutás és a végrehajtás alatt lévő ingatlanokkal történő csalások, valamint az úgynevezett aranybefektetési jegyes történetek is. Utóbbinál az a gyakori módszer, hogy a csalók kiszemelnek egy potenciális célközönséget. Ez lehet például egy konditerembe járó közösség, vállalkozói baráti kör vagy akár egy networking klub. Rendszeres az ilyen eseteknél, hogy az első 10-15 befektető még akár rövid időn belül jelentősebb profittal visszakapja a pénzét. Így nemcsak a befektetők körében, de azok környezetében is olyan kép alakul ki, hogy ez egy jól működő üzleti lehetőség. Ezt követően viszont már jutalékos rendszerek kiépítése sem ritka. Ezáltal aki ajánlja a befektetést, jutalékot is kaphat.

„Gyakorlatilag ilyenkor ezek a személyek is részt vesznek egy bűnszervezetben, sokszor a tudomásukon kívül” – árulta el az X-Rock Magánnyomozó Iroda ügyvezetője, aki hozzátette, az első 1-2 évben általában még mindenki megkapja a beígért kamatot a tőkéjével együtt, gyakran csak utána kezdődnek el a gondok.

Lehetnek intő jelei is az ilyen jellegű átveréseknek

„Vannak gyakran visszatérő elemek az ilyen jellegű csalásoknál. Például a reprezentatív belvárosi irodát, csinos asszisztensekkel gyakran ismeretlen helyre költöztetik. Továbbá az arany befektetési jegyes csalásnál tipikus a külföldi, főleg spanyol, ciprusi vagy frankfurti cég, székhely vagy iroda. Igényesebb csalás esetén egy telefonnal, amit fel is vesz valaki” – mondta a magánnyomozó.

Itt azonban az a prózai valóság általában, hogy egy lakásban ül valaki több telefonnal az asztalán, és fogadja a hívásokat spanyolul, németül vagy egyéb idegen nyelveken. Tehát a hívó azt a látszatot kapja, hogy egy valódi, nyüzsgő vállalatot hívott. Szélsőséges esetben pedig akár statiszták is úgy tesznek, mintha látványosan dolgoznának, de az ilyen profi csalás jelenleg nagyon ritka.

„Ennek a piacnak mi már jól ismerjük számos szereplőjét. Volt és jelenleg is van velük szemben megbízásunk, így rutinosan tudunk segíteni a sértettek érdekeinek képviseletében. Azonban az ilyen jellegű csalási károkat is jobb megelőzni. Ezért, ha valaki gyanút fog, érdemes mielőbb olyan szakértővel is konzultálnia, aki le tudja ellenőrizni, mi is zajlik a háttérben” – javasolta Doór Zalán magánnyomozó, az X-Rock Magánnyomozó Iroda ügyvezetője, aki hozzátette még, hogy az áldozatok fejében sokszor felmerül a kérdés, hogy miként lehetséges a beígért irreális hozam, de erre mindig van egy hihető magyarázat, amiben kellő mennyiségű gazdasági fikció van, valamint némi exkluzivitást és kiváltságosság érzetet tápláló momentum. Például a befektetést garantálja a német hadügyminiszter lánya, miközben a telefon másik végén egy németül beszélő nő van.

Természetesen nem a német hadügyminiszter lánya van ilyenkor a vonalban, de az emberek mégis sokszor elhiszik. Nem szeretnének kimaradni egy esetleges jelentős vagyonszerzésből. Ezt a jelenséget már definiálják is, úgy nevezik, hogy „fear of missing out”. Ha valaki azt látja például, hogy a konditermi edzőtársa vagy vállalkozó barátja hirtelen megduplázza a pénzét egy ilyen lehetőséggel, ő sem akar kimaradni. Még akkor sem, ha a józan esze azt is súgja, hogy ez csak csalás lehet, a vágyak sajnos sokszor elnyomják a józan észt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...