- Hirdetés -

Kiberbiztonsági útmutató készült a magyar kkv-knak

|

- Hirdetés -

A magyar kisvállalkozásokat támogató kiberbiztonsági kézikönyvet mutatott be az Európai Innovációs és Technológiai Intézettel (EIT Digital), a Nemzetközi Digitális Alapítvánnyal (Global Digital Foundation) együttműködve a Huawei Technologies. A kiberbiztonsági incidensek súlyos következményekkel járhatnak a kkv-kra nézve, ami egyúttal az ellátási lánc biztonságát is veszélyeztetheti. A hiánypótló útmutató értékes gyakorlati információkkal segíti a kisvállalkozásokat a kibertámadások megelőzésében, támogathatja a vállalkozások digitális biztonságának fejlesztését és a hatékonyabb adatvédelmet.

A COVID-19 járvány miatt az európai kis- és középvállalkozások (kkv) többsége gyorsan felvette a ritmust a digitalizációban, ez azonban a kiberbiztonsági fenyegetések növekedésével is járt. Az Európai Unióban jelenleg 25 millió, Magyarországon majdnem 900 ezer kkv működik, amelyek a bruttó hazai termék (GDP) több mint felét adják – így létfontosságú szerepet töltenek be a gazdaságban.

Komoly következményekkel járhatnak a kkv-kkal szembeni kibertámadások

Az Európai Unió Kiberbiztonsági Ügynöksége (ENISA) 2021-es felméréséből kiderül, hogy a kisvállalkozások 57 százaléka szerint egy kibertámadás olyan súlyosan érintené vállalatukat, hogy az csődhöz vezetne. A kibertámadások pedig egyre gyakrabban érik az európai ellátási láncban működő beszállítókat: az ENISA 2022-es jelentése szerint az ilyen jellegű támadások az összes kibertámadás 17 százalékát teszik ki, míg 2021-ben ez az arány csak 1 százalék volt.

A kiberbiztonsági incidensek 82 százaléka emberi mulasztásból történik

A kiberbiztonság növelése és az ahhoz kapcsolódó képességek fejlesztése komoly kihívást jelent a kkv-k számára. Az egyik fő probléma általában az emberi tényező, a Verizon amerikai távközlési csoport 2022-es riportja szerint, az incidensek 82 százaléka emberi hibára vezethető vissza, mert az alkalmazottak és a felhasználók nincsenek tisztában a minimális kiberbiztonsági lépésekkel és azok jelentőségével. Ezért kiemelten fontos a munkavállalók megfelelő képzése és a biztonságos adathasználati szokások kialakítása. A Huawei magyarországi tapasztalatai szerint gyakori probléma, hogy egy cég vezetése alábecsüli a kibertámadások kockázatát, ezt érzékelik az alkalmazottak, és ők is lazábban veszik, vagy meg is szegik a biztonsági szabályokat.

A másik jelentős kihívás a megfelelő befektetések hiánya a kiberbiztonság területén. A magyarországi gazdasági társaságok túlnyomó része kisvállalkozás, amelyek gyakran nem rendelkeznek megfelelő forrásokkal az IT-infrastruktúra és a biztonsági megoldások fejlesztésére. Ezért fontos az ilyen cégek számára könnyen hozzáférhetővé tenni a kiberbiztonsági eszközöket és szolgáltatásokat, valamint támogatni a szakértői tudás elérhetőségét és megosztását. Problémát jelent a szakemberhiány is, a kkv-k nehezen találnak megfelelően képzett biztonsági szakembereket.

Kiberbiztonsági útmutató a hatékonyabb védelemért

A magyar kkv-k kiberbiztonsági tudatosságának növelését és a tudás terjesztését tűzte a Huawei Technologies az EIT Digitallal és a Nemzetközi Digitális Alapítvánnyal együttműködésével készült „Kiberbiztonsági útmutató kis- és középvállalkozások számára Európában” című kézikönyvvel, amelyet az Informatikai Vállalkozások Szövetségének Smart konferenciáján mutattak be.

Cserháti Vencel, a Huawei Technologies Magyarországért és a Nyugat-Balkánért felelős kiberbiztonsági és adatvédelmi vezetője elmondta: „A magyar kkv-knak fontos átfogó biztonsági stratégiát alkalmazniuk ahhoz, hogy megelőzzék az akár teljes leállást okozó kibertámadásokat. A most bemutatott kézikönyv többek között abban segít, hogy miként lehet javítani a hozzáférés-ellenőrzési folyamatokat, fejleszteni a sebezhetőség-kezelést, vagy mire kell figyelni az adatok biztonsági mentése kapcsán, hangsúlyozva az incidensek és kiberkatasztrófa-helyreállítási terv fenntartásának fontosságát. Emellett segít abban is, hogy az adathalász-támadások felismerhetőbbek legyenek, valamint elmagyarázza a tűzfalak szerepét a kiberbiztonság javításában.” A szakértő hozzátette: „Ajánlott, hogy a vállalatoknak legyen tervük kiberbiztonsági incidensek esetén az érintettekkel történő, megfelelő kommunikációra is.”

A kézikönyv emellett összegyűjtötte azokat a külső forrásokat és szakmai irányelveket mind európai, mind magyar kontextusban, amelyek segíthetnek a kkv-knak a kiberbiztonságuk fejlesztésében és az adatvédelem hatékonyabb biztosításában.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jól kezdte az évet a Pepita.hu

A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. A webáruház levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős...

Rövidfilmversenyt szerveznek diákoknak

Az ENSZ bécsi Információs Szolgálata Rajtunk múlik a jövő címmel diákoknak szóló rövidfilmversenyt hirdetett: olyan alkotásokat várnak, amelyeket az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának cikkei ihlettek. A versenyre minden 10 és 20 éves kor közötti diák...

Négyórás műsorral készül Anyák napjára a Zenebutik

Négyórás, élő kívánságműsor várja a nézőket a Zenebutik csatornán május első vasárnapján. Az édesanyákat köszöntik a csatorna népszerű előadói és slágergyárosai ezen a napon. Május első vasárnapján az édesanyákat köszöntjük országszerte, így ezen a napon...

Bajban a marketingkommunikációs szakma, erre lenne szükség

Iparági összefogást és akcióterv kidolgozását szorgalmazza a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) a marketingkommunikációs és reklámszakmai nemzetközi központosító törekvések negatív hatásainak szakmai és pénzügyi ellensúlyozására. A szervezet felkérésére az EY készített egy átfogó elemzést a témában,...

A Telexnél folytatja Dezső András

Május végétől a Telexhez igazol Dezső András újságíró, aki számos sikerkönyv és oknyomozó írás szerzője, kétszer nyerte el a legjobb oknyomozó újságíróknak járó Göbölyös Soma-díjat, kimagasló tényfeltáró munkájáért megkapta a Joseph Pulitzer-emlékdíjat is. Eddig...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Meryl Streep előtt tisztelegnek a cannes-i filmfesztivál megnyitóján

Meryl Streep amerikai színésznő lesz a 77. cannes-i filmfesztivál megnyitó ünnepségének díszvendége, ő fogja megnyitni a május 14. és 25. között zajló seregszemlét, amelyen tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap. „Harmincöt évvel azután, hogy elnyerte a legjobb...

Átszervezés a 4iG-nél

A 4iG Nyrt. új holdingvállalatot alapít 4iG Űr és Technológiai Zrt. néven, amelynek főbb piaci területe lesz az űripar- és műholdfejlesztés, dróngyártás és drónvédelem, valamint a védelmi digitalizáció. Az alapítást követően a társaság az űripari...

Vasárnap rajtol a VV12, számos meglepetést ígérnek

Vasárnap 21:00-kor nagyszabású beköltöző show keretében nyitja meg a Villa kapuját a ValóVilág12 két műsorvezetője, Megyeri Csilla és Puskás Peti. A tét 36 millió forint, de számos csavarra számíthatnak a nézők és a játékosok...

A Jazzy összehozta Pachmann Pétert és Gundel Takács Gábort

Először fordul elő, hogy a két ismert műsorvezető ugyanabban a műsorban köszönti reggel - ezúttal - a hallgatókat. Pachmann Péter ugyanis hat év után visszatér a Jazzy-re és csatlakozik a Business Class műsorvezetői gárdájához:...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új műsorvezetők a Reggeli csapatában

Szondi Vanda, az RTL Híradó és a XXI. század című műsorok állandó riportere és Ember Márk, színész csatlakozik a Reggeli gárdájához. Az új műsorvezetők feltűnésére május 6-tól számíthatnak a nézők. Szondi Vanda éppen 10 éve...

Jól kezdte az évet a Pepita.hu

A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. A webáruház levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős...

Rövidfilmversenyt szerveznek diákoknak

Az ENSZ bécsi Információs Szolgálata Rajtunk múlik a jövő címmel diákoknak szóló rövidfilmversenyt hirdetett: olyan alkotásokat várnak, amelyeket az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának cikkei ihlettek. A versenyre minden 10 és 20 éves kor közötti diák...

Négyórás műsorral készül Anyák napjára a Zenebutik

Négyórás, élő kívánságműsor várja a nézőket a Zenebutik csatornán május első vasárnapján. Az édesanyákat köszöntik a csatorna népszerű előadói és slágergyárosai ezen a napon. Május első vasárnapján az édesanyákat köszöntjük országszerte, így ezen a napon...

Bajban a marketingkommunikációs szakma, erre lenne szükség

Iparági összefogást és akcióterv kidolgozását szorgalmazza a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) a marketingkommunikációs és reklámszakmai nemzetközi központosító törekvések negatív hatásainak szakmai és pénzügyi ellensúlyozására. A szervezet felkérésére az EY készített egy átfogó elemzést a témában,...

Don't Miss

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...