- Hirdetés -

Kibertámadások: veszélyben az idősek

|

A jól ismert személyes és a telefonos csalásokon túl, az internet és a közösségi média terjedésével újabb és újabb veszélyek leselkednek a gyanútlan áldozatokra. A 65 éves és annál idősebb felhasználók a leggyorsabban növekvő korosztály a Facebookon, ezért is érdemes foglalkozni a témával. Ha nem ismerjük fel a gyanús jeleket és nem vagyunk elég tapasztaltak, könnyen bedőlhetünk a különböző átveréseknek. Álprofilok, akik rokonnak vagy ismerősnek adják ki magukat pénz kicsalásának a céljából, hatalmas lottónyeremények, aminek, ha bedőlünk a mi pénztárcánk lesz rövidebb, adatlopások és a lista végeláthatatlan. A kibertámadások veszélye mellett azonban érdemes a social média etikettről is szót ejteni. Számos kellemetlenségtől óvhatjuk meg magunkat, ha tisztában vagyunk a közösségi média szokásokkal. A Furbify szeretne elébe menni a problémának és tanácsokkal szolgálni elsősorban az idősebb korosztálynak, de mindenkinek, aki szeretné az adatait biztonságban tudni és magabiztosan mozogni a különböző közösségi média platformokon.

Az internet megnyitotta a világot, ledöntötte a határokat és nincsenek többé távolságok, a mindennapjaink részévé vált. Nem szabad azonban elfeledkeznünk, hogy az internet veszélyeket is rejt magában az általa nyújtott anonimitásnak köszönhetően. Az idősebb korosztály sebezhetőbb és gyakrabban válnak a csalók áldozatává. Az egyik leggyakoribb csalási mód az internetes adathalászat. Első ránézésre teljesen hitelesnek tűnő e-mailek, weboldalak, azonban ha alaposabban megvizsgáljuk őket, gyanút foghatunk.

„A bankok és a hivatalos intézmények például sosem kérik online a privát vagy a bankkártya adatainkat. Az adathalász e-mailek mellett álnyereményjátékok, áloldalak, unokázós üzenetek is várják, hogy lecsaphassanak a gyanútlan áldozataikra. A jól ismert telefonos „unokázós” átverések - azaz a bajban van az unokád, utalj most azonnal pénzt - már nem a leggyakoribb esetek, új vizekre eveztek a csalók” - tette hozzá Tóth Péter, a Furbify laptop szakértője, aki sok szomorú történettel találkozott már az elmúlt évek során, amelyeket a pórul járt vásárlók osztottak meg vele.

Nemrégiben egy zsaroló e-mail járta körbe a világot, amely szerint fertőzött weboldalt látogattunk meg, így felkerült egy kártevő szoftver a gépünkre. Az e-mail szerint a szoftvert egy erre szakosodott programozótól vásárolták a Dark Weben és azt állították, hogy minden privát tevékenységünket nyomon tudják kísérni, képesek feltörni az összes fiókunkat, megszerezni az összes adatunkat és kedvük szerint kukkolnak minket a laptop kameráján és mikrofonján keresztül. Az ügyből feljelentések is történtek hazánkban, de sajnos csak egy perui IP címre tudták visszavezetni a zsarolást. A másik nagy veszélyforrás az internetes vásárlás. Hamis akciók, csak és most és hasonló jellegű vásárlásra ösztönző teljesen alaptalan hirdetések. A rendőrségi statisztikák szerint gyakori, hogy nem a várt minőségű vagy a hirdetésben szereplő termék érkezik meg, ha egyáltalán megérkezik.

Fontos kitérni a közösségi médiára, amely talán a legnagyobb veszélyforrás. Azonban nem szabad elfeledkezni, hogy az internetes csalások mellett, ha nem vagyunk elég tudatos felhasználók, még számos más kellemetlenség is érhet minket. Facebook, Messenger, Instagram, YouTube, TikTok és még a végtelenségig lehetne sorolni a social média felületeket és alkalmazásokat. Az Y és a Z generáció számára olyan természetes, hogy melyik platformot mire és hogyan érdemes használni, mint a levegővétel. De mi a helyzet az idősebb korosztállyal? Vannak, akik magabiztosan eligazodnak a közösségi médiában, de van, aki csak az unokájától hallott róla és teljesen idegen számára. Most sorra vesszük a Furbify laptop szakértőjével, Tóth Péterrel, hogy mire érdemes odafigyelni a különböző felületeken. Első alkalommal a Facebookot és a Messengert vesszük górcső alá.

Facebook és messenger

A Facebook a világ legnagyobb közösségi hálózata. A felhasználói közönsége népesebb, mint bármely más ország, hiszen több mint kétmilliárd ember tagja. Felhasználóként többféle módon is kommunikálhatunk és tartalmat oszthatunk meg egymással, követhetjük kedvenc oldalainkat (például márkákat, előadókat, hírességeket, hírportálokat), illetve különböző csoportokba léphetünk be. A Messengeren pedig lehetőségünk van szeretteinkkel, ismerőseinkkel chatelni vagy akár videóhívásokat indítani, fogadni.

Az alábbi 10+10 mit csináljunk, mit ne csináljunk összeállításban sorra vesszük, hogy mire érdemes odafigyelnünk, hogy tudatos felhasználókká váljunk.

Mit csináljunk a facebookon?

Kövessük be azokat a márkákat, szolgáltatókat, akiket kedvelünk, hogy ne maradjunk le a legújabb kedvezményekről, akciókról!
Vegyük fel a kapcsolatot a régi osztálytársakkal, barátokkal, ismerősökkel, akiktől elsodort az élet, de egyébként jó szívvel gondolunk vissza rájuk! Jelöljük be őket ismerősnek, Messengeren keresztül pedig írhatunk is egymásra!
Görgessük át a hírfolyamot, amikor a kedvünk úgy tartja, hogy lássuk, kivel mi történik, vagy kövessünk be hírportálokat, hogy mindig naprakészek legyünk.
Posztoljunk átgondoltan (bármikor visszanézhető) vagy osszunk meg sztorit (ami csak 24 óráig lesz látható), de lehetőleg magunkról vagy olyan témában, ami fontos számunkra. Azonban fontos tudatában lenni, hogy ami egyszer felkerül az internetre, az többnyire ott is marad. Ez igaz lehet a Facebookon közzétett képről, bejegyzésről és más tartalomról is. Lehetőség van a feltöltések törlésére, de nem lehet tudni, hogy ezeket előzőleg nem töltötte-e le már valaki.
Osszunk meg tartalmat, ha olyan cikket vagy témát találunk, amit úgy gondolunk, valamiért fontos vagy esetleg érdekes lehetne az ismerőseink számára is!
Használjuk bátran a Marketplacet, azaz a Piacteret, ahol lehetőségünk van vásárolni és eladni is használt termékeket! Azonban mindig bizonyosodjunk meg róla, hogy nem áloldalról rendelünk és vannak-e valós vásárlói visszajelzések, mennyire aktív a felület. Ha nem vagyunk ebben biztosak, akár kérjük ki más véleményét is. Lehetőleg válasszuk a kiszállítást követő fizetési lehetőséget vagy ha van rá mód, személyesen is tekintsük meg a terméket.
Keressünk érdekes eseményeket, rendezvényeket a Facebookon keresztül, amelyekre szívesen ellátogatnánk.
Lépjünk be az érdeklődési körünknek megfelelő csoportokba, ahol hasznos információkat oszthatunk meg egymással, esetleg új barátokra is szert tehetünk.
Ellenőrizzük le, hogy az adott étterem, kávézó milyen visszajelzéseket kapott, ha pedig sokan dicsérik, akkor látogassunk el oda, de ha több a negatív kritika, akkor inkább kerüljük el messziről.
A biztonság kiemelten fontos: ellenőrizzük, hogy ki láthatja a Facebook-profilunkat és az idővonalunkat. A megosztott tartalmainkat és képeinket lehetőleg csak az ismerősök láthassák. (Beállítások és adatvédelem/ Adatvédelmi beállítások ellenőrzése/ Ki láthatja, hogy mit osztasz meg?)

+1 Kövessük be Facebookon a Furbify oldalát, ahol magunknak vagy akár a családunk bármelyik tagjának segítenek megtalálni tudásban és árban is a legmegfelelőbb felújított laptopot, amellyel rengeteg időt és pénzt spórolhatunk.

Mit ne csináljunk?

Ne írjunk sértő hozzászólásokat se az ismerőseink, se a szolgáltatók oldalai alá. Nem érdemes kommentháborúba kezdeni. Ráadásul az összes ismerősünk láthatja a hozzászólásainkat. Viszont, ha internetes csalásra szeretnénk felhívni a figyelmet, akkor ne habozzunk, ragadjuk meg a billentyűzetet!
Lehetőleg ne posztoljunk a születésnapi köszöntőkön kívül mások privát oldalára, arra a Messenger lesz a megfelelő felület, ahol erre privátban van lehetőség. Így nagyon sok kellemetlen pillanattól kímélhetjük meg magunkat és a család sem fog minket letiltani.
Ne higgyünk el mindent, amit a Facebookon látunk. Ez főleg a fiatal korosztály problémája, de tudni kell, hogy a közösségi média gyakran nagyon el tudja ferdíteni a valóságot.

Biztonság, biztonság, biztonság

Túl sok információ megosztása: bizonyos közösségi oldalak elvárják, hogy a felhasználók minél több személyes információt adjanak meg magukról. Sajnos sokan jóval többet árulnak el, mint amennyi biztonságos lenne, ez pedig különösen veszélyes lehet.
Tartózkodási hely megadása: ne tegyünk nyilvánossá azt, hogy éppen hol tartózkodunk, hol lakunk és mikor nyaralunk. Ezek az információk rossz kezekbe kerülve könnyen előidézhetik, hogy egyszer csak üresen találjuk a lakásunkat.
Soha ne adjuk meg a bankkártyánk adatait Facebookon és egyik social média felületen sem. Mindig legyünk résen, hogy nem egy áloldalra akarnak-e átirányítani. Érdemes mindig ellenőrizni az adott Facebook oldalt: hány követője van, milyen visszajelzéseket kapott korábban. Ha azt látjuk, hogy már sokan vásároltak korábban probléma nélkül, a visszajelzések összességében pozitívak a termékről, márkáról, akkor bátran vásároljunk.
Vírusveszély: Ha Messengeren furcsa üzenetet kapunk, hogy itt és itt elérhető egy vicces videó vagy egy értelmezhetetlen szöveg, sose kattintsunk rá, valószínűleg egy vírus!
Lehetőleg a saját laptopon, számítógépen lépjünk be a fiókunkba. Ha erre nincs mód, akkor a közösen használt számítógépen (munkahely, vendégség, nyilvános hely) mindig jelentkezzünk ki a felhasználói fiókból amint végeztünk. A böngésző bezárása nem elegendő, ugyanis az oldal újbóli megnyitása esetén automatikusan belép az utoljára használt felhasználói fiókba.
Jelszó: Ne személyes adathoz kapcsolódó jelszót válasszunk és soha ne adjuk meg másnak a belépési információkat, kizárólag családtagnak szükség esetén!
Nem mindenki használja csaló szándékkal az internetet, de résen kell lenni, nem szabad mindenkiben megbízni, ez a közösségi média felületeire is igaz. Mindig győződjünk meg róla, hogy tényleg valós személlyel vettük-e fel a kapcsolatot. Érdemes átnézni a közös ismerősöket, az ismerősök számát, a feltöltött képeket és inkább legyünk kicsit bizalmatlanok, ameddig személyesen nem találkoztunk az illetővel. Ha ismeretlennel találkozunk, mindig szóljunk előtte valakinek, hogy kivel és hol fogunk találkozni.

+1 Kérjük a Furbify szakértőit, hogy segítsenek a megfelelő vírusirtót telepíteni a gépünkre. Az online térben szinte mindenki ki van téve a számítógépes vírusoknak, digitális kártevőknek és számos egyéb veszélynek. A vírusok és más kártékony alkalmazások elképesztő károkat okozhatnak. Tönkretehetik a munkánkat, eltűnhetnek adataink vagy akár személyes adataink is illetéktelenek kezébe juthatnak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...