- Hirdetés -

Samsung, LEGO, Mercedes – náluk a legjobb dolgozni

|

- Hirdetés -

Egy helyet előre lépve a dobogón a Samsung lett a legvonzóbb hazai munkáltató, a második helyet a LEGO nyerte el, a harmadik helyezett pedig a Mercedes lett a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása, a Randstad Employer Brand Research magyarországi eredményei alapján. Az elmúlt évekhez hasonlóan ezúttal is az IT-szektor a legvonzóbb a hazai munkavállalók számára. Továbbra is a fizetés, a munkahelyi légkör és az állás tartós biztonsága a legfontosabb munkahelyválasztási szempontok.

Idén nyolcadik alkalommal díjazták Randstad Awarddal hazánk legnépszerűbb munkáltatóit. A világ legnagyobb, 34 országban zajló független munkáltatói márkakutatása – melynek idei adatfelvétele januárban zajlott –, a Randstad Employer Brand Research 2021-es eredményei alapján egy helyet előbbre lépve a Samsung lett a legvonzóbb hazai munkáltató, a tavalyi győztes LEGO ezüstérmes lett, illetve dobogós helyezést ért el a Mercedes.

„Az élen végző vállalatok a pénzügyi stabilitás, a kiváló hírnév és a munkahelyek biztonsága alapján érték el előkelő helyezésüket a mezőnyben, de a vonzó bérezés is a fontos szempontok között szerepelt” – értékelte az eredményeket Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezető igazgatója. Saját szektorában különdíjat érdemelt ki a Magyar Nemzeti Bank, az MVM Csoport, a Sanofi, a Kempinski, az IKEA, a Coca-Cola, a Budapest Airport, a Magyar Telekom, a WizzAir, a LogMeIn, a Sony és a Market. A legismertebb munkaadó a Tesco lett. A szektorok között továbbra is az IT a legvonzóbb, melyet megosztva a telekommunikáció és a BSS (Business Services Sector – üzleti szolgáltatások) követ.

Baja Sándor szerint az elmúlt egy évben megváltozott munkakörülmények, illetve a szinte új normává vált távmunka jelentősen felértékelték a munkáltatói márka szerepét nemcsak a toborzás, de a jó munkaerő megtartása terén is, hiszen a cégeknek a korábbiakhoz képest nehezebb dolguk van mind a csapatszellem kiépítése, mind a munkatársak motiválása terén. Nemzetközi kutatások ráadásul arról is beszámolnak, hogy az erősebb munkáltatói márkával bíró vállalatok nemcsak sikeresebbek a tehetség magukhoz vonzásában és megtartásában, de a rosszabb reputációjú cégek akár 10%-kal is magasabb bérért tudnak hasonló kvalitású dolgozókat alkalmazni, mint a jobb megítélésűek.

Melyek a legfontosabb márkaértékek a munkavállalók számára?

A friss kutatás rámutat, hogy Magyarországon a munkahelyválasztást befolyásoló legfontosabb tényezők rangsora szinte változatlan az elmúlt évekhez képest. A válaszadók számára továbbra is a vonzó munkabér a legfontosabb, a pandémia idején sem csökkent ennek jelentősége: 76%-uk tartja a bérezést a leghangsúlyosabb értékelési szempontnak. Ugyanakkor hasonlóan fontos a kellemes munkahelyi légkör (71%), az állás hosszú távú biztonsága (66%) és a vállalat pénzügyi stabilitása (66%) is, amelyeket a munka-magánélet egyensúlya (61%) követ. 2020-hoz képest mind a bérezésnek, mind a kellemes munkahelyi légkörnek és az állás hosszú távú biztonságának a jelentősége növekedett, a bérezést 3%-kal, a másik két szempontot 10-10%-kal többen jelölték meg. Még nagyobb növekedés tapasztalható azonban a work-life balance és a munkaadó pénzügyi biztonságának jelentőségében. Idén a munkáltatók megítélését befolyásoló tényezők élbolyában szerepel két új szempont is, amit a COVID-19 járvány hatásának tekinthetünk, az otthonról dolgozás lehetősége és a COVID-19 szempontjából biztonságos munkahelyi környezet: míg az előbbit a megkérdezettek 38%-a, az utóbbit 33%-a tartja fontosnak. A betöltött munkakör érdekessége, a vállalat társadalmi szerepvállalása és általános hírneve kissé hátrébb sorolódik a korábban említettekhez képest.

Továbbra is nagy a különbség az elvárások és a piaci kínálat között

Lényeges annak vizsgálata is, hogy a milyen különbségek vannak a munkavállalók által elvárt tényezők és azok között a munkáltatói márkaértékek között, amelyekkel valóban találkoznak a hazai munkaerőpiacon. A legnagyobb különbség, hogy míg a vonzó fizetés és a kellemes munkahelyi légkör a legfontosabb a munkavállalók számára egy ideális munkahely esetén, addig ezeket a 6. és a 8. helyre sorolják a hazai vállalatok jelenlegi értékajánlatai között.

A válaszadók a jelenlegi munkaadójuk kapcsán a munkahelyük hosszútávú biztonságát, a vállalat pénzügyi stabilitását és a COVID-19 szempontjából biztonságos munkavégzést sorolták előre a legfőbb értékként. Jelzésértékű, hogy a vonzó munkabér, az előrelépés lehetősége és a megengedett otthoni munkavégzés került a sor végére ebben a listában.

Eltérő elvárások: a nem kevésbé, az életkor inkább számít

A nemek között nem igazán találunk látványos különbségeket. Itthon a kutatás alapján a nők és férfiak is ugyanazokat a szempontokat tartják a legfontosabbnak munkahely választáskor, de mind a bérezésnek, mind a kellemes munkahelyi légkörnek, az állás hosszútávú biztonságának, a vállalat pénzügyi stabilitásának, valamint a munka és magánélet egyensúlyának a nők nagyobb hányada tulajdonít jelentőséget. A különbség leginkább a távmunka és a munkahelyi környezet vírusbiztonsága kapcsán látható: az előbbit a nők 44%-a, a férfiaknak pedig csak 30%-a jelölte meg befolyásoló tényezőként; utóbbi a nők 37%-ának, a férfiak csupán 28%-ának fontos. Két tényező – az izgalmas munkakör és a legújabb technológiák használata – azonban a férfiakat mozgatja meg inkább.

Annak ellenére, hogy a kívánatos munkahely fentebb említett fő attribútumai minden korcsoportnál azonosak, a fontosságot illetően viszont nagy különbség tapasztalható a generációk között. Míg a legidősebb dolgozói korcsoport számára a bérezés (79%) és a munkahely biztonsága (77%) kiugróan magas jelentőségű, addig a legfiatalabbak esetében előbbi 65%-os, utóbbi mindössze 53%-os súllyal szerepel. A munka és a magánélet egyensúlyának jelentősége is látványosan hátrébb sorolódik a fiatalabbak esetében, mint az idősebbeknél, ugyanakkor a Z- (18-24) és az Y-generáció (25-34) számára a munkaadó által képviselt sokszínűség és befogadó légkör is döntő lehet a munkahely kiválasztásakor, ezen szempontot többen jelölték meg az ő generációjukban, mint az idősebbek.

Idén a munkahely választást befolyásoló tényezőknél a válaszokat a fehér- és kékgalléros dolgozók szempontjából is megvizsgáltuk. A leghangsúlyosabb megítélési szempont mindkét csoport esetén a bérezés, ezt követi a kellemes munkahelyi légkör. A szellemi munkakörben dolgozóknak az átlag magyar dolgozóhoz képest a vállalat pénzügyi stabilitása fontosabb, mint az állás hosszútávú biztonsága. A fizikai munkakörökben dolgozók szerint a kellemes munkahelyi légkör és az állás hosszútávú biztonsága ugyanolyan fontos, és számukra ez utóbbi fontosabb, mint a fehérgallérosoknak.

Csökkenő fluktuáció: vihar előtti csend?

Míg az előző évi felmérés azt mutatta, hogy mind a ténylegesen munkaadót váltók, mind a váltást tervezők aránya magasabb az európai átlagnál, azaz a hazai munkaerő kimondottan mobilis, addig ezekben az értékekben jelentős csökkenést tapasztalhattunk 2021-ben. A januári lekérdezés során csak 12% nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt fél évben munkahelyet váltott – leginkább a 25-34 évesek –, de azok között 17% ez az érték, akiknek megváltoztak a munkakörülményei a COVID-19 hatására. Ha a fehér- és kékgallérosokat nézzük, a szellemi foglalkozásúak 10%-a váltott munkahelyet 2020 második felében, kevesebben, mint a fizikai munkakörben dolgozók, ahol ez az érték 16%.

28% jelezte, hogy a következő 6 hónapban váltani készül, szintén főleg az Y generáció gondolkodik ezen, továbbá jellemzően a nők és a középfokú végzettségűek. Az adatok azt mutatják, hogy a tavalyi lassulást követően idén, a helyzet normalizálódásával ismét számíthatunk a fluktuáció növekedésére. „Vihar előtti csend van, de azt még nem látjuk, mekkora lesz a vihar” – fogalmazott Baja Sándor. A szakember szerint a járvány hatására munkájukat elvesztők jelentős része még 2020 első felében elhelyezkedett egyéb szektorokban, így érthető az év második felére mért kisebb munkahelyváltási érték. Ugyanakkor idén ismét számíthatunk arra, hogy a munkaadók – az átmeneti megoldások után – újból a vonzóbb bérek, a jobb munkakörülmények és a számukra alkalmasabb szektorok felé fordulnak. „Az elmúlt időszakban jelentősen felértékelődött a munkahely biztonsága, de a helyzet változásával ismét sokan kereshetnek majd új kihívásokat, ezért lesz a következő időszakban is kiemelt jelentősége a jól felépített munkáltatói márkának” – állítja az ügyvezető.

Milyen hatással volt a pandémia a munkavállalókra?

Az idei kutatás során azt is vizsgáltuk, hogy az elmúlt több mint egy évben a társadalmi érintkezés szokásait, a gazdaságot és a munkaerőpiacokat is felforgató pandémiás helyzet hogyan hatott a hazai munkavállalókra.

A megkérdezett hazai dolgozók valamivel több mint kétötöde nyilatkozott úgy, hogy a vírushelyzet hatására megváltoztak munkakörülményei – jelentsen ez több vagy kevesebb munkaórát, kényszerszabadságot vagy akár a munkahely elvesztését –, míg 55% szerint nem változott jelentősen a helyzete. 12% számolt be arról, hogy a pandémia miatt elveszítette állását. A nők (14%), a 25-34 év közötti munkavállalók (14%), illetve az alacsonyabban képzettek (18%) nagyobb eséllyel váltak munkanélkülivé. 11% dolgozik kevesebb órában, igaz csökkentett bérért, míg 8% számára változott a helyzet épp az ellenkező irányba: megnövekedett a munkaóráinak száma. Mindössze 2%-ot érintett a kényszerszabadságolás intézménye.

Az, hogy a magyar munkaadók miként támogatták alkalmazottaikat és hogyan kezelték a járványt, kedvező hatással volt a munkavállalók hűségére. Összességében a munkavállalók 53% -a hűségesebbnek érzi magát munkáltatójával szemben, míg mindössze 11% nyilatkozott úgy, hogy csökkent a lojalitása az elmúlt időszakban. A nők (57%) jellemzően lojálisabbnak érzik magukat munkáltatójukhoz, mint a férfiak (49%). Azok közül, akik munkakörülményeit befolyásolta a COVID-helyzet, 43% tervez munkahelyet váltani a következő 6 hónapban, míg akik nem érezték ennek hatásait, azok között ez az arány mindössze 28%.

A piac a járvány hatására történő átrendeződése természetesen a dolgozók a munkahelyük biztonságával kapcsolatos várakozásaira is hatással volt. A megkérdezett munkavállalók 21%-a jelezte, hogy fél munkája elvesztésétől: leginkább a nők (25%) és a 24 évnél fiatalabbak (28%). Ugyanakkor a magyarországi alkalmazottak 55%-a egyáltalán nem fél attól, hogy elveszíti munkáját ebben az évben, ez különösen igaz a férfiakra (57%) és a magasabb végzettségűekre (59%). A Dél-Dunántúlon (27%) és az Észak-Magyarországon (26%) élő munkavállalók az átlagnál jobban aggódnak munkájuk elvesztése miatt.

Azok körében, akik félnek munkahelyük elvesztésétől magasabb (32%) azok aránya, akik a következő fél évben munkaadót váltanának, mint azok között, akik nem tartanak ettől (15%).

milyen szektorokban dolgoznának a legszívesebben a magyarok?

Évről-évre nemcsak azt vizsgáljuk meg, hogy melyek a hazai munkaerőpiac legerősebb munkáltatói márkái, hanem azt is, hogy mely szektorok a legvonzóbbak a magyar munkavállalók számára. Bár a hazai munkavállalók körében továbbra is a telekommunikációs szektor munkaadói márkái a legismertebbek, a tavalyi eredményekhez hasonlóan az IT-szektor munkaadói a legnépszerűbbek, amelyet a telekommunikációs ágazat és az üzleti szolgáltatási szektor (BSS) követnek a megosztott második helyen. A legvonzóbb 10 szektor (sorrendben: IT, telekommunikáció, BSS, gyógyszer- és vegyipar, szolgáltatások, FMCG, gyáripar, HORECA, autóipar, kereskedelem) esetében a népszerűség elsődleges oka az itt működő vállalatok pénzügyi stabilitása, ugyanakkor dobogós helyre zárkózott fel a munkahelyek COVID-biztossága és a cégek kedvező megítélése, magas reputációja is.

A top 3 legvonzóbb munkáltató Magyarországon 2021-ben a Randstad Employer Brand Research toplistája szerint

1. Samsung

2. LEGO

3. Mercedes

Különdíjak

Legvonzóbb munkaadó – Pénzintézet: Magyar Nemzeti Bank

Legvonzóbb munkaadó – Energetika és közműszolgáltatás: MVM Csoport

Legvonzóbb munkaadó – Gyógyszer- és vegyipar: Sanofi

Legvonzóbb munkaadó – HORECA: Kempinski

Legvonzóbb munkaadó – Kiskereskedelem: Ikea

Legvonzóbb munkaadó – FMCG: Coca-Cola

Legvonzóbb munkaadó – Telekommunikáció: Magyar Telekom

Legvonzóbb munkaadó – Szállítmányozás és logisztika: WizzAir

Legvonzóbb munkaadó – Információ Technológia: LogMeIn

Legvonzóbb munkaadó – Szolgáltatások: Budapest Airport

Legvonzóbb munkaadó – Üzleti szolgáltatások: Sony

Legvonzóbb munkaadó – Ingatlanfejlesztés: Market

Legismertebb munkaadó: Tesco

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hétvégén érkezik az HBO legújabb magyar filmje

Szombaton válik elérhetővé az HBO MAX és az HBO kínálatában Zsótér Indi Dániel első nagyjátékfilmje, az öt szkeccsből álló A Karantén Zóna. A közösségi finanszírozásból készült alkotás „nobudget-cucc, de szebben néz ki, mint némelyik...

Több ezer új SZÉP kártya elfogadóhely várja a nyaralókat

Idén nyáron is erőteljes növekedést hozhat a SZÉP kártya használatban a belföldi turizmus. A gyenge forint és a magas üzemanyagárak mellett várhatóan többen választják majd a belföldi pihenést, így júliusban és augusztusban akár az...

Tartós recesszió jöhet a gazdaságban

Az elmúlt hónapokban felerősödtek a találgatások a globális gazdaság helyzetéről, és egyre gyakrabban kerülnek elő a recesszióval kapcsolatos félelmek. A világgazdaság alakulása szempontjából legnagyobb hatású két országban, az Egyesült Államokban és Kínában további nehézségekre...

Új vezetővel erősítaz EIT InnoEnergy

Marcin Wasilewski, Lengyelország egyik legeredményesebb energiaipari szakembere csatlakozott az EIT InnoEnergy csapatához. A vállalat közép-európai régiójának vezetését vette át a korábbi regionális igazgatótól, Jakub Milertől, aki az EIT InnoEnergy portfoliójába tartozó, többek közt elektromos...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Jövő hónaptól kevesebb sportcsatorna lehet itthon

Megszűnik a tartalomszolgáltatás a Digi Sporton július 1-től a csakfoci.hu információi szerint. A Digi sportos portfóliójában három csatorna is tartozott, a kínálatban a legnépszerűbb futball bajnokságok és versenysorozatok összecsapásai is szerepeltek. A csakfoci.hu úgy...

Ásványvízből inkább hazait vesznek a magyarok

Bár a magyar ásványvízpiac az ellátási láncok bizonytalanságai, a pandémia hatásai és a szomszédos országban zajló háború miatt számtalan, a költségeket jelentősen megtöbbszöröző nehézséggel küzd, azért a gyártók a hazai vásárlókra még mindig számíthatnak....

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

6 ok, amiért már nincs értelme a papíralapú adminisztrációnak (x)

Egyre több dolgot tudunk elintézni az interneten papírmunka nélkül, hiszen szinte minden elkezdett átrendeződni az online térbe – így például az adminisztráció is. Egy banki ügyintézés alkalmával már kevesebb nyomtatott papírt kapunk, de hivatalos...

Magyar arany a világ legelismertebb borversenyén

A Decanter World Wine Awards (DWWA) a világ legnagyobb és legelismertebb, páratlan globális érdeklődés által kísért borversenye. Ezért különösen figyelemre méltó eredmény, hogy 2022-ben, a Thummerer Pincészet Egri Vili Papa Cuvée Superior 2018 lett...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Hétvégén érkezik az HBO legújabb magyar filmje

Szombaton válik elérhetővé az HBO MAX és az HBO kínálatában Zsótér Indi Dániel első nagyjátékfilmje, az öt szkeccsből álló A Karantén Zóna. A közösségi finanszírozásból készült alkotás „nobudget-cucc, de szebben néz ki, mint némelyik...

Több ezer új SZÉP kártya elfogadóhely várja a nyaralókat

Idén nyáron is erőteljes növekedést hozhat a SZÉP kártya használatban a belföldi turizmus. A gyenge forint és a magas üzemanyagárak mellett várhatóan többen választják majd a belföldi pihenést, így júliusban és augusztusban akár az...

Tartós recesszió jöhet a gazdaságban

Az elmúlt hónapokban felerősödtek a találgatások a globális gazdaság helyzetéről, és egyre gyakrabban kerülnek elő a recesszióval kapcsolatos félelmek. A világgazdaság alakulása szempontjából legnagyobb hatású két országban, az Egyesült Államokban és Kínában további nehézségekre...

Új vezetővel erősítaz EIT InnoEnergy

Marcin Wasilewski, Lengyelország egyik legeredményesebb energiaipari szakembere csatlakozott az EIT InnoEnergy csapatához. A vállalat közép-európai régiójának vezetését vette át a korábbi regionális igazgatótól, Jakub Milertől, aki az EIT InnoEnergy portfoliójába tartozó, többek közt elektromos...
- Hirdetés -

Don't Miss

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...

Építkezni szeretek – interjú Palocsay Gézával

Nem érzi visszalépésnek, hogy az Adevinta után a kevésbé ismert Pepita.hu-nál folytatja, amelyből három év alatt százmillió euró forgalmú céget építene Palocsay Géza. A webáruházként és online piactérként is működő platform fejlődésének támogatására a...

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....