- Hirdetés -

Kiderült, hol érdemes most ingatlanba fektetni

|

- Hirdetés -

Az ingatlanpiac ismét magára talált, azonban a bérleti díjak még messze vannak a koronavírus-járvány előtti csúcstól. A lakásvásárlás ma is értékálló befektetés, de az elérhető bérleti hozam mellett mára a hosszú távú értéknövekedés is nagy súllyal esik latba a megtérülési számításban. Mit, mikor és hol érdemes megvásárolni? Az OTP Ingatlanpont szakértője befektetési szempontból vizsgálja a lakóingatlanok piacát.

Az, hogy mikor éri meg igazán egy ingatlanbefektetés, számos tényezőn múlik. Ha szigorúan a számok oldaláról vizsgáljuk a kérdést, akkor a két legfontosabb mutató az ingatlan ára és az ingatlan bérbeadásából realizálható bérleti díj. A két értékből kalkulálható bérleti hozam mellé pedig adódik a jóval kiszámíthatatlanabb értéknövekedés. Bár az idei ingatlanárakra vonatkozó statisztikák még nem állnak rendelkezésre, a tranzakciók száma ismét emelkedik, ami jellemzően árdrágító hatású. Ezzel párhuzamosan a bérleti díjak zuhanása már megállt, és a KSH, valamint az Ingatlan.com közös adatai alapján ismét emelkedni kezdett. Igaz, hogy a csúcsnak számító 2020. januárhoz képest 2021 áprilisában országosan még közel 10 (Budapesten 15) százalékkal alacsonyabb áron lehetett lakást bérelni, de a statisztika egyértelmű növekedést mutat.

„A jelenlegi általános fellendülés ellenére egyelőre nem valószínű, hogy a bérleti díjak az ingatlanáraknál nagyobb mértékben fognak növekedni, illetve hogy elérik a korábban Európa-szerte jövedelemarányosan rekordközelinek számító szintjüket, ezért az elérhető bérleti hozamok emelkedésére nem számíthatunk. Célszerű a megtérülési számításba a bérleti hozam mellett az ingatlan árának hosszú távú emelkedéséből származó értéknövekedési potenciállal is kalkulálni” – mondta Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

Értéknövekedés szempontjából különleges helyet foglalnak el a rozsdaövezetek, hiszen itt gyakorlatilag a semmiből jönnek létre új lakóterületek. Amellett, hogy az itt megvalósuló beruházások önmagukban is hatalmas értéknövekedési potenciállal rendelkeznek, az infrastruktúra fejlesztésével, a volt ipari területek megtisztulásával, a közlekedési lehetőségek fejlődésével, a rozsdaövezetekkel szomszédos területek is nyerhetnek az ilyen beruházásokon.

A rozsdaövezetekben jelenleg ezrével épülő lakások esetében (de általában az újlakás-piacon) célszerű korán, akár a tervasztalról ingatlant vásárolni. Így kihasználhatjuk, hogy a beruházás kezdetén a befektetők is értékelik a beléjük vetett bizalmat és a kedvezményeknek köszönhetően négyzetméterenként akár több százezer forinttal kedvezőbb árat lehet elérni, mint ha az átadás közeli időben vesszük meg. Az újépítésű lakások folyamatosan emelkedő árai sokakat visszariaszthatnak a vásárlástól, azonban a jelenleg elérhető állami támogatásokkal az ingatlan vételára jelentősen csökkenthető, és érdemes figyelembe venni azt is, hogy nincs olyan tényező, ami belátható időn belül az újlakás árak csökkenését indokolná.

Befektetési célú vásárlás esetén a vételár mellett az is fontos szempont, hogy könnyen realizálni lehessen a bérleti hozamot, azaz a lakást egyszerűen ki lehessen adni.

Nem mindegy, hogy hol van az ingatlan

Természetesen az is befektetésnek tekinthető, ha saját részre vásárolunk ingatlant annak tudatában, hogy pár év bentlakás után magasabb áron tudjuk azt értékesíteni, de a klasszikus modellt követve érdemes az ingatlan lokációját abból a szempontból is megvizsgálni, hogy az egy jövőbeli bérlő számára is csábító legyen.

Az ingatlanpiac sajátossága, hogy – az elmúlt szűk három évtized tapasztalatai szerint – hosszú időtávon, de ciklikusan váltakoznak a lakók és bérlők lakásválasztási preferenciái. Ez a folyamat most is megfigyelhető, hiszen a belvárosi ingatlanok bő évtizedes mindenhatósága után most éppen újra az agglomerációk és kertvárosok élik reneszánszukat.

„Az, hogy meddig tart még a kiköltözési hullám, illetve mikor tér vissza a belváros fénye, most még nem látható, ezért jelenleg befektetési szempontból azok az ingatlanok rendelkezhetnek igazán nagy értéknövekedési potenciállal, amelyek egyszerre felelnek meg a hibrid munkarenddel együtt járó hibrid élet elvárásainak” – tette hozzá az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

Ezeket a szempontokat leginkább azok a lokációk fedhetik le, amelyek jó infrastruktúrával rendelkeznek, közel vannak a munkahelyhez, ezért nem teszik szükségessé az ingázást, de a forgalomtól mégis távolabb, zöld övezetben helyezkednek el.

Ilyen területek például a XI. kerületben Kelenföld és Szentimreváros bizonyos részei, Zuglóban az Örs vezér tere környékének kertvárosias része, vagy a IV., VIII. (Tisztviselőtelep) és XIII. kerületek csendesebb, kisvárosias utcái. Ugyanígy aduásznak számítanak gyakorlatilag minden lakáspiaci ciklusban a szűken vett Bel-Buda kistársasházas mellékutcái, ahol összességében is kicsi a kínálat, pláne az újépítésű ingatlanok száma nagyon korlátozott.

Noha a garzonlakások keresettségét sem csökkentette látványosan a home office, mégis célszerű úgy megválasztani az ingatlant, hogy az jobban ki tudja szolgálni a potenciális bérlők megváltozott életkörülményeit, legyen lehetőség egy különálló dolgozószoba vagy -sarok kialakítására és rendelkezzen tárolási lehetőséggel is.

A városi lét mellett a látványos értéknövekedés és a koronavírus járvány következtében feltételezhetően átalakuló utazási szokások miatt megfontolandó a turisztikai célból kiadható ingatlanok vásárlása is. A hagyományos vízparti (Balaton, Velencei-tó, Tisza-tó) lokációk mellett felértékelődhetnek azok az ingatlanok is, amiket korábban kihasználatlanságuk miatt értékesített volna tulajdonosuk, de a belföldi utazás elterjedésével kiadásuk most rentábilissá válhat.

„Nem az ár, hanem a jövőbeli értéknövekedési potenciál kell, hogy döntő szempont legyen a befektetési célú ingatlanválasztásnál. Hiába olcsó egy adott lakás, ha nem vonzó a környezete és fejlődés sem várható, illetve ugyanebbe a kategóriába tartoznak azok az ingatlanok is, amelyekből bőséges és nagyon homogén a kínálat a piacon (pl. a kétszobás típus panellakások). Ezek ára lehet kedvező, de értékük az egyedi lakásokénál valószínűleg kisebb mértékben fog növekedni és kevésbé bizonyulnak értékállónak, amennyiben negatív előjelű piaci folyamatok indulnak el” – zárta gondolatait Valkó Dávid.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Booking.com-os vezetővel erősít egy hazai startup

Terjeszkedésének részeként új nemzetközi értékesítési igazgató csatlakozott az Everguest csapatához. A magyar turisztikai startup legújabb tagja, Neil Middleton korábban a Booking.com és az Expedia Group vezetőjeként szerzett tapasztalatot. Feladata, hogy angliai bázissal erősítse a...

Felpörgött a cégeknél a munkaerőfelvétel

A harmadik negyedévben jelentős toborzási hullám söpört végig a hazai munkaerőpiacon, a cégek intenzív munkaerőfelvételbe kezdtek, a nyár folyamán minden eddiginél több állást hirdettek meg. 2020 rendhagyó év volt, rendhagyó viszonyokat kialakítva a munkaerőpiacon...

Új ügyféllel erősít az Astoria Agency

Az Astoria Com Agency látja el a Budai Termékenységi Centrum (BTC) sajtókommunikációs feladatait. Molnár Ágnes és Kordos Szabolcs ügynöksége elsősorban a nemrég megnyílt intézmény pszichoedukációs tevékenységére összpontosít, hogy a szélesebb publikum még jobban megismerje...

Az RTL Most+-on jön A Tanár új évada

Október 22-én debütál az RTL Magyarország prémium digitális platformján dupla epizóddal A Tanár című sorozat 4. évada. Az új epizódok idén csak az RTL Most+-on lesznek láthatók. Vasvári Szilárd (Nagy Ervin) öntörvényű és bátor kiállásával...

Környezettudatos SIM kártyával zöldít a Vodafone

Fenntarthatósági stratégiája részeként új, környezettudatos, úgynevezett ecoSIM kártyát tesz elérhetővé ügyfelei számára a Vodafone. Nem ez az első ilyen lépés a szolgáltató részéről: tavaly a műanyag-felhasználás csökkentés jegyében SIM-kártyák méretét felezte le, idén augusztusban...

Új szolgáltatást indított az IKEA

Az IKEA Magyarországon új szolgáltatást indított, amely hozzájárul a körkörös üzleti modell kialakításához. Ez a Garantált visszavásárlás használt gyerekbútorokra szolgáltatás. Az IKEA Family klubtagok, akiknek már nincs szükségük az adott bútorra, előre meghatározott áron...

Az Adevintánál folytatja Takács Borbála

Több évtizedes ügynökségi tapasztalattal rendelkező szakemberrel erősít az Adevinta, Takács Borbála lett októbertől a Jófogás és a Használtautó.hu felületeket is működtető cég marketing igazgatója. A több mint 20 éves ügynökségi tapasztalattal rendelkező szakember megfordult az...

A DeepInsightot választotta a Work Force

A DeepInsight integrált PR és marketing ügynökséget bízta meg kommunikációs és marketing feladatai ellátásával a munkaerő-kölcsönzéssel és -közvetítéssel foglalkozó Work Force. Az áprilisban indult együttműködés keretében már elkészült a következő időszakot meghatározó stratégia kidolgozása,...

Az élelmiszerpazarlás ellen kampányol a Lidl

Az Élelmezési Világnap alkalmából érzékenyítő kampányt indított a Lidl Magyarország, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az élelmiszerpazarlás megelőzésének fontosságára. Az áruházlánc saját maga is nagy hangsúlyt fektet az élelmiszerfelesleg minimalizálására, az értékesítésből kivont,...

Új eszköz segíti a marketingtervezést

Mostantól a márkák pár kattintással lemérhetik a saját online csatornáikon végzett aktivitások hatékonyságát is a SentiOne új funkciójával. Az online listening platform mesterséges intelligenciával eddig is 96%-os pontossággal ismerte fel a publikus online...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új eszköz segíti a karbonlábnyom csökkentését

Mostantól a teljes értékláncukon belül megvalósuló, felhőhasználattal kapcsolatos károsanyag-kibocsátásról is kaphatnak pontos és megbízható képet a cégek a megújult Microsoft Emission Impact Dashboard segítségével. Havi lebontásban és az adott adatközpontokra vonatkozó információkat is képes...

Booking.com-os vezetővel erősít egy hazai startup

Terjeszkedésének részeként új nemzetközi értékesítési igazgató csatlakozott az Everguest csapatához. A magyar turisztikai startup legújabb tagja, Neil Middleton korábban a Booking.com és az Expedia Group vezetőjeként szerzett tapasztalatot. Feladata, hogy angliai bázissal erősítse a...

Felpörgött a cégeknél a munkaerőfelvétel

A harmadik negyedévben jelentős toborzási hullám söpört végig a hazai munkaerőpiacon, a cégek intenzív munkaerőfelvételbe kezdtek, a nyár folyamán minden eddiginél több állást hirdettek meg. 2020 rendhagyó év volt, rendhagyó viszonyokat kialakítva a munkaerőpiacon...

Új ügyféllel erősít az Astoria Agency

Az Astoria Com Agency látja el a Budai Termékenységi Centrum (BTC) sajtókommunikációs feladatait. Molnár Ágnes és Kordos Szabolcs ügynöksége elsősorban a nemrég megnyílt intézmény pszichoedukációs tevékenységére összpontosít, hogy a szélesebb publikum még jobban megismerje...

Az RTL Most+-on jön A Tanár új évada

Október 22-én debütál az RTL Magyarország prémium digitális platformján dupla epizóddal A Tanár című sorozat 4. évada. Az új epizódok idén csak az RTL Most+-on lesznek láthatók. Vasvári Szilárd (Nagy Ervin) öntörvényű és bátor kiállásával...
- Hirdetés -

CMO

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...

Szeretnénk emlékezetes és jó kampányokat

Mérő Adám Coca-Cola, consumer & shopper connection director - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Mind szervezetileg, mind szakmailag, mind személyesen „megerősödve” kerültünk ki a pandémiás helyzetből. Büszke vagyok arra, hogy az európai régió egészére...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Új eszköz segíti a karbonlábnyom csökkentését

Mostantól a teljes értékláncukon belül megvalósuló, felhőhasználattal kapcsolatos károsanyag-kibocsátásról is kaphatnak pontos és megbízható képet a cégek a megújult Microsoft Emission Impact Dashboard segítségével. Havi lebontásban és az adott adatközpontokra vonatkozó információkat is képes...

Környezettudatos SIM kártyával zöldít a Vodafone

Fenntarthatósági stratégiája részeként új, környezettudatos, úgynevezett ecoSIM kártyát tesz elérhetővé ügyfelei számára a Vodafone. Nem ez az első ilyen lépés a szolgáltató részéről: tavaly a műanyag-felhasználás csökkentés jegyében SIM-kártyák méretét felezte le, idén augusztusban...

Az élelmiszerpazarlás ellen kampányol a Lidl

Az Élelmezési Világnap alkalmából érzékenyítő kampányt indított a Lidl Magyarország, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az élelmiszerpazarlás megelőzésének fontosságára. Az áruházlánc saját maga is nagy hangsúlyt fektet az élelmiszerfelesleg minimalizálására, az értékesítésből kivont,...

DATA