- Hirdetés -

Kiderült: idén ez lesz a fa alatt

|

- Hirdetés -

Egyre többször kerül élményt adó program a fa alá tárgyi ajándék helyett – derül ki a Bónusz Brigád és a GKI Digital közös, 2000 magyar internetező karácsonyi terveit vizsgáló kutatásából.
Habár az ünnep csak december végén esedékes, a felkészülést nem lehet elég korán kezdeni. Különösen igaz ez aktív internetező nők esetében, hiszen 5-ből 2-en már októberben elkezdik az ünnepi készülődést és az ajándék-ötletek gyűjtését. A férfiak hagyományosan jóval tovább halogatják a karácsonyi ajándékokkal kapcsolatos teendőiket. A félmérésben részt vett, aktív internetező férfiak több mint 25%-a az ezen a pénteken esedékes Black Friday kezdete előtt még csak nem is gondolkozik arról, hogy kinek milyen ajándékot vegyen.
Már az élmény a legnépszerűbb ajándék
„Gyerekkorunk emlékei között kutatva, a karácsonyi ajándékok kapcsán mindenki szemei előtt a fa körül tornyosuló dobozok képe jelenik meg. Noha a kereskedők ma is mindent megtesznek azért, hogy ez a kép tovább éljen a fejekben, a felnőttek közel fele már nem egy újabb tárgyra vágyik karácsonykor. Egyre nagyobb szerep jut ugyanis az ajándékba adott élményeknek. Ezek jellemzően olyan, a szeretteinknek szóló programok, melyekre, akár az együtt töltött felhőtlen kikapcsolódás, akár a hétköznapokból való kiszakadás okán, évekkel később is szívesen emlékezhetünk vissza” – emelte ki Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője
Így gondolják ezt az aktív internetezők is, hiszen a GKI Digital által 2017. októberében készített felmérés szerint idén karácsonykor az ajándékozó felnőttek több mint 45%-a élményt ad szeretteinek. Természetesen kivételt képeznek ez alól a legfiatalabb családtagok, hisz a gyerekek kívánságlistáit továbbra is a játékok uralják.
Ahány generáció, annyi szokás
Az ajándékozási terveket illetően minden korosztály rendelkezik valamilyen sajátossággal:

  • A 30 év alatti internetezők 60%-a a funkcionális ajándékokra esküszik. Olyan ajándékot szeretne venni, (és ő maga kapni is) amire az ajándékozottnak amúgy is szüksége van, pl. fitness bérlet, KRESZ tanfolyam, fogfehérítés, stb.
  • A legfiatalabbak (20 év alattiak), és a tanulók közül meglepően sokan (35%) gondolkodnak saját készítésű karácsonyi ajándékban is, vagy olyan élményben, ahol az ajándékozott tud kreatív módon létrehozni valamit, ilyen pl. A főzőkurzus, szappankészítő tanfolyam, vagy épp a mostanság divatba jövő jobb agyféltekés rajztanfolyam, stb.
  • Előre leadott kívánságlistákat, és vágyakat leginkább a 30 év felettiek teljesítenek. Esetükben már gyakran kiskorú gyermek is él a családban, illetve nekik van a legkevesebb idejük a kreatív ötletelésre. Egymást viszont előszeretettel ajándékozzák meg élménnyel, pl. falmászás, élményautózás, borkóstoló, stb.
  • Végül, a 60 felettiek körében minden más korosztálynál jellemzőbb (39%) a pénz, vagy ajándékkártya adása. Habár ezek az ajándékok talán fantáziátlannak hatnak, semmiképp se mondhatók feleslegesnek, hiszen egy ajándékkártyával vásárolt személyre szabott élmény is lehet örök emlék.

A legfontosabb, hogy örüljön neki
Az ajándékok személyessége, ötletessége és egyediessége a legfontosabb szempontok a vásárlás során. A kedvezmény mértéke és az ajándék ára csak minden ötödik internetező esetében befolyásolja érdemben a beszerezni tervezett ajándékok körét.
Az élménnyel, emlékkel párosuló meglepetések, és az amúgy is szükséges dolgok kettőse határozza meg jórészt a fa alá kerülő élmény-ajándékok összetételét.
A tárgyi ajándék pillanatnyi öröm, az élmény viszont örök emlék
És hogy miért lett az egyik legkedveltebb ajándéktípus az élmény? Az aktív internetezők véleménye szerint az ünnepek alatt szeretteinkkel közösen eltöltött időt egy emlékezetes, ajándékba kapott élmény teheti még feledhetetlenebbé. Az ajándékozók többsége úgy véli, hogy az élmény lehetőséget ad örök emlékek szerzésére. Sokak számára számít pénzben nem kifejezhető értéknek a közösen eltöltött idő és a hétköznapokból való kiszakadás lehetősége. Ráadásul az élményt ajándékozók több mint negyede már kialakult hagyományt követ ezzel a választással.
Az élmények ajándékozásának népszerűségét mutatja, hogy míg az internetezők alig 10%-a tud olyan tárgyi ajándékot mondani, aminek igazán örülne, addig a megkérdezettek 30%-a tudna választani magának élmény-programot karácsonyra.
Élmény, élmény, élmény
Az élmények tekintetében széles skálán mozog az, aminek leginkább örülnénk. Csaknem minden harmadik válaszadó számára okozna örömöt közös program a szeretteivel, sokan örülnének, ha ilyen ajándékot kapnának. Legnagyobb arányban valamilyen utazásnak örülnénk, ezen belül is a wellness, szépség-egészség típusú programok a legkedveltebbek, a válaszadók csaknem 60%-a örülne ilyen ajándéknak. Népszerűek a különböző beltéri programok is, csaknem minden második ember örülne mozi-, színház- vagy étteremlátogatást biztosító ajándéknak a fa alatt. Ezzel párhuzamosan a kültéri élmények is vonzóak. A megkérdezettek csaknem 2/5-e örülne, ha szabadtéri élményt kapna ajándékba. Az extrém programok különösen népszerűek a legfiatalabbak körében, a 18-24 éves korosztály több mint 40%-a venne szívesen részt például sétarepülésen vagy élményautózáson.
Nem lehet, hogy idén csak magunk ünnepeljünk?
Az ajándékozás mellett maga az ünneplés is fontos része a karácsonynak. A három nap jó lehetőség a sokak által vágyott minőségi közös időtöltésre, habár a felmérés eredményei alapján úgy tűnik, hogy az ünneplés nem mindenki számára zajlik az elképzelései szerint.
A többség (62%) otthon tölti az ünnepet a szűk család körében, közülük pedig minden második válaszadó vesz részt vendéglátóként vagy vendégként nagyobb családi összejöveteleken is. Azonban az így eltöltött ünnep nem feltétlenül egyezik az álmokkal: az internetezők kevesebb vendégségre és vendégül látásra vágynak.
Az internetezők 40%-a szíve szerint inkább elutazna pihenni, kikapcsolódni a legközelebbi családtagjaival, hogy elmeneküljön a kötelező programok elől. A valóságban azonban mindössze csak 6% tesz majd így. Az egyedül élők esetében azonban ennek fordítottja igaz, miközben 28%-uk egyedül is tölti majd az ünnepet, önszántából mindössze 13%-uk töltené csak így a karácsonyt.
A munka is sokakat gátol az ünnep álomszerű eltöltésében: az internetezők közel 10%-a ugyanis részben vagy egészében munkával tölti a karácsonyt.
Legyünk együtt egyedül
A karácsony ideális ünneplése az internetezők nagy része számára társaságban telik, azonban a valóság és a vágyak sok esetben ezen a területen sem egymás tükörképei.
Érdekes a kétoldalúság azok esetében, ahol a gyerekek és a szülők együtt töltik a karácsonyt. Habár a szüleikkel együtt élők 88%-a velük is tölti a karácsonyt, valójában csak kevesebb mint a felük (46%-uk) számára ideális ez az állapot így. Érdekes, hogy a szülők oldaláról sem egyértelmű a lelkesedés. A gyermekükkel élő szülők 94%-a ünnepel majd gyermekével, de ezt legszívesebben csak háromnegyedük tenné így.
A párral, családban élők gyakran ünnepelnek párjuk szüleivel is, az ilyen, kötelező rokonlátogatások viszont sokszor messze vannak az ideális karácsonyi társaságtól. Akár saját, akár párunk rokonságáról van szó, ez az erős kettősség jellemzi a távolabbi rokonokkal töltött ünnepet is, és valószínűleg ez az oka a vendégségek iránt mutatkozó alacsonyabb lelkesedésnek is.
Az ideális karácsony mindenkinek más és más, de a kutatás alapján a szűk családdal otthon, vagy máshol pihenéssel töltött ünnep, élményt és minőségi időtöltést biztosító ajándékkal fűszerezve sokak számára biztos recept lehet a nyugodt, békés karácsony valódi megéléséhez.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tippek a tökéletes fesztiválélményhez

Két év kihagyás után a Sziget Fesztivál visszatér! Várod már, hogy a színes programkavalkádban a legmenőbb zenéket hallgatva jól érezd magad a barátaiddal a nyári napsütésben? Mi is izgulunk! A Diageo a világ vezető...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

Komoly problémákat okoz a válság a vállalatoknak

Bár Magyarországon már eddig is érezhetők voltak a háborús konfliktus hatásai, a közgazdászok szerint a komolyabb nehézségek még csak most kezdenek begyűrűzni a hazai gazdaságba, amelynek egyik sarokpontja a bérköltség növekedése lehet.„A nagymértékű infláció...

Új HR vezető a Yettelnél

2022. augusztus 1-jétől Szalai Enikő a Yettel Magyarország Zrt. HR vezérigazgató-helyettese. A HR-menedzsment területén 25 év nemzetközi tapasztalattal rendelkező szakember egy kihívásokkal teli időszakban, izgalmas vállalati környezetben veszi át a terület vezetését a telekommunikációs...

Megelőzte a Disney a Netflixet

Július elején már több streaming előfizetője volt a Disney-nek, mint a Netflixnek a két cég negyedéves üzleti jelentése szerint. A Disney+ nagyot nőtt a második negyedévben, több mint 14 millió új előfizetőt gyűjtött, decemberben...

Pozsonyban terjeszkedik a Green Fox Academy

A Green Fox Academy dinamikusan növekszik és mára erős nemzetközi vállalattá vált. Másfél év alatt felépítette a szlovák IT képzési piac legerősebb márkáját, az online oktatás átütő sikerére alapozva pedig idén nyáron megnyitotta második...

Az Astoria Agency-vel dolgozik a Network4

Molnár Ágnes és Kordos Szabolcs ügynöksége támogatja a médiacég sajtókommunikációs tevékenységét. A Network4 mérföldkőhöz érkezett, hiszen augusztus 5-én indult el a MATCH4 sportcsatorna, amely az ARENA4 sportadó és az ARENA4+ sportstreaming szolgáltatás testvéradójaként működik....

Nagyon népszerűek a pénzügyi appok

A magyarok 73 százaléka használ valamilyen pénzügyi alkalmazást, amely így a második legnépszerűbb applikáció típus a közösségi média alkalmazások után – derül ki a Magyar Bankholding reprezentatív kutatásából. Az online bankolás legnagyobb előnyeként a...

Kilőtt a céges értékesítés a GreenGonál

Soha nem látott érdeklődés követte a magyar kormány hatósági üzemanyag árának eltörlését a közösségi elektromos autómegosztó szolgáltatónál – számolt be Ádám Boglárka a GreenGo vezérigazgatója. Az ok egyszerű: ahogy a magyar háztartások többsége, úgy...

Különleges okosmobilokkal rukkolt elő a Samsung

A Samsung bejelentette az összehajtható okostelefonok következő generációját: megérkezett a Galaxy Z Flip4 és a Galaxy Z Fold4. A készülékek testreszabható, elegáns külsővel és továbbfejlesztett teljesítménnyel érkeznek. A Galaxy Z sorozat, ahogy eddig is,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Így alakul a fiatalok médiafogyasztása

A Z-generáció és a millenniál generáció digitális szórakozása egyre inkább előtérbe kerül világszerte. Ma már a videós streaming szolgáltatásokkal fej fej mellett versenyez a közösségi média és a gaming a fogyasztók figyelméért – derül...

Tippek a tökéletes fesztiválélményhez

Két év kihagyás után a Sziget Fesztivál visszatér! Várod már, hogy a színes programkavalkádban a legmenőbb zenéket hallgatva jól érezd magad a barátaiddal a nyári napsütésben? Mi is izgulunk! A Diageo a világ vezető...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

Komoly problémákat okoz a válság a vállalatoknak

Bár Magyarországon már eddig is érezhetők voltak a háborús konfliktus hatásai, a közgazdászok szerint a komolyabb nehézségek még csak most kezdenek begyűrűzni a hazai gazdaságba, amelynek egyik sarokpontja a bérköltség növekedése lehet.„A nagymértékű infláció...

Új HR vezető a Yettelnél

2022. augusztus 1-jétől Szalai Enikő a Yettel Magyarország Zrt. HR vezérigazgató-helyettese. A HR-menedzsment területén 25 év nemzetközi tapasztalattal rendelkező szakember egy kihívásokkal teli időszakban, izgalmas vállalati környezetben veszi át a terület vezetését a telekommunikációs...
- Hirdetés -

Don't Miss

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...

Az UX az új arany

A járvány hihetetlenül felpörgette a digitalizációt, a szolgáltatóknak pedig önbizalmat adott. Egyre fontosabb a fel használói élmény tervezése, ám a Z generáció a korábbiakhoz képest sokkal „puritánabb” szolgáltatási portfóliót igényel – mondta el Mondovics...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

Együttműködik a WWF és a Coca-Cola

A WWF – világszerte és Magyarországon is – többek között azért dolgozik, hogy megóvja a folyókat és a vizesélőhelyeket. A Duna forrásától a deltáig a folyó mentén élő emberekkel együttműködve tesznek konkrét lépéseket a...

Hatalmas zöld projektben a Toyota

Fukusima prefektúra és a Toyota hidrogénre, mint új energiaforrásra helyezi a hangsúlyt. 2021 júniusa óta tárgyalnak a projekt konkrét kezdeményezéseiről különböző partnerekkel, hogy olyan megvalósítási modellt hozzanak létre, amely a Japánra jellemző, 300.000 körüli...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....