- Hirdetés -

Kiderült: így ajándékoznak a magyarok

|

Születésnap, karácsony – ilyenkor mindenki ad ajándékot, de mi a helyzet a diplomaosztóval, a nőnappal, a babaváró bulival és az apák napjával, meg a rengeteg egyéb alkalommal, amikor meg lehet egymást ajándékozni? Ilyenkor is szoktunk szívből jövően ajándékozni vagy sokszor csak illendőségből szerzünk be holmi sablonajándékot? A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös kutatásában annak járt utána, hogy milyen alkalmakra és miket szoktunk ajándékozni.

A kutatás olyan embereket kérdezett ajándékozási szokásaikról, akik közel 100 százaléka vásárolt online az elmúlt 12 hónapban, közel 80 százalékuk legalább 3 alkalommal. A 2019 februárjában kutatásban megkérdezettek 62 százaléka már vásárolt ajándékot a Bónusz Brigádon (többségében élményajándékot), de a válaszadók körében ajándékvásárlásra népszerű még a jegy.hu, a Libri-Bookline online felülete és az Emag is.

Kinek ajándékozunk?

Természetesen a párunknak és a gyerekeinknek – ezt mondta a válaszadók 64, illetve 63 százaléka. A harmadik helyen a megajándékozottak sorában a szülők állnak. Összességében a válaszadók közel fele legtöbbször a gyerekeit lepi meg valamivel, a 30 év alattiak inkább a párjuknak szoktak ajándékkal kedveskedni. A megkérdezettek közel fele 4-7 embert lep meg évről évre születésnapja alkalmából.

Élvezet vagy nyűg?

Biztos mindenki érezte már, hogy se ideje, se kedve ajándékok után kajtatni, mégis muszáj volt beszerezni a meglepetést. Máskor viszont, főként ha egy jó ötlet jut eszünkbe, örömmel keresgélünk. A válaszadók fele szereti törni a fejét azon, hogy mit is adjon, 3 százalék egyértelmű teherként éli meg ezt a gondolkodást, míg 47 százalék szívesen ajándékoz, ha van jó ötlete – ennek hiányában számukra is teher az ajándékozás.

Időnként mindenki szívesen lepasszolná az ajándékvásárlást, a válaszadók 27 százaléka ezt meg is tette már korábban – a többiek szerint teljesen elképzelhetetlen, hogy másra bíznák az ajándék megvásárlását, annak ellenére, hogy nem mindig egyszerű feladat.

Szülinapra kötelező, a névnap már kevésbé népszerű

A születésnap olyan ünnep, melynek kapcsán szinte az összes válaszadó (93%) egyetért abban, hogy ilyenkor kell ajándékozni. A születésnap abszolút a legfontosabb ünnep a válaszadók szerint, fontosabb a karácsonynál is. Ami a névnapot illeti 61 százalék szerint szintén kötelező érvényű az ajándékozás, 8 százalék nem ajándékoz és 31 százalék csak illendőségből teszi.

Szülinapra jellemzően egyedi, személyre szabott ajándékok a népszerűek (75%), a névnapra jellemzőbbek a sablonos ajándékok (44%).

Nők, anyák, apák, szerelem

A nőnapi köszöntés úgy tűnik már csak egy illendőségből megtartott ünnep: a válaszadók több mint fele szerint ilyenkor csak az illem diktál – érdekesség, hogy a kitöltők közel 80 százaléka nő volt és számukra sincs igazi érzelmi töltete ennek az alkalomnak.

Az anyák/apák napja már ennél őszintébb ünnepnek tűnik: a válaszadók közel 80 százaléka szerint ilyenkor kötelező megajándékozni szüleit, párját – érdekes, hogy a nők nagyobb arányban teszik ezt, mint a férfiak. Valentin-napra a válaszadók közel fele nem ad semmit, a válaszadók harmada pedig csak illendőségből, hogy a másik ne sértődjön meg. Mindössze minden ötödik válaszadó ünnepli őszinte örömmel ezt az ünnepet.

Húsvét, Mikulás, Karácsony

Húsvétkor a megkérdezettek 35 százaléka szerint nem kell ajándékozni, Mikuláskor pedig több mint 60 százalék szerint kötelező megajándékozni egymást – nyilvánvalóan főként a gyerekeket. Karácsonykor 1 százalék nem tartja kötelezőnek az ajándékozást, 6 százalék szerint illendőségből kell adni, a többiek úgy vélik, ezen az ünnepe kötelező ajándékot adni egymásnak.

Eljegyzés, esküvő, házassági évforduló

Nem csak naptári ünnepeink vannak, egyes életeseményekhez is kötődnek ajándékozási szokások. A nászajándék elterjedt intézmény, ezt a kutatás is alátámasztotta: esküvő esetén a válaszadók 85 százaléka szerint mindenképpen kell ajándékozni, eljegyzéskor 41 százalék, házassági évfordulón 60 százalék érzi kötelezőnek, hogy meglepetést szerezzen.

Lakásavató, vendégség, családi összejövetel

Vannak olyan események, melyekre a legtöbben előkapják a jól ismert sablonajándékokat: csoki, bor, virág. A lakásavatóra és a vendégségekbe legtöbben illendőségből visznek valamit, családi összejövetel esetén nem szokás ajándékozni, derült ki a Bónusz Brigád és a GKI Digital közös kutatásából, mely a hazai ajándékozási szokásokat hivatott feltérképezni.

Gyerekes események

A gyermekszületés nagy esemény egy család életében, a gyerek érkezését követően pedig megindul a rokonok, barátok látogatása, hiszen mindenki látni akarja az új jövevényt: 69 százalék szerint nem lehet üres kézzel érkezni a kisgyerekes házhoz. Tejfakasztó bulira a megkérdezettek fele szerint nem kell ajándék, a másik fele vagy illemből vagy őszinte örömmel ad ajándékot.

A babaváró buliról is megoszlanak a vélemények, annak ellenére, hogy az amerikai filmek egyértelműen azt sugallják, hogy hatalmas ajándékkosarakat szokás ilyenkor átadni a kellően nyűgös kismamáknak: 67 százalék szerint ilyenkor kell adni ajándékot (akár illendőségből, akár szívből), a válaszadók harmada szerint nem kell ajándék erre az alkalomra.

A keresztelő kötelezően ajándékozós esemény, a gyerekzsúrok esetében a kutatásban részt vevők fele érzi, hogy kötelező nem üres kézzel menni, 30 százalék csak azért vinne, mert ciki lenne nem vinni, de közel minden ötödik válaszadó nem érzi kellemetlennek, hogy gyerekzsúrba ajándék nélkül állít be, szerintük nem kötelező az ünnepelt gyerek megajándékozása.

Iskolai és karrieresemények

A pedagógusnap a megkérdezettek fele szerint illendőségről szól, ballagásra és diplomaosztóra szinte mindenki szerint kötelező ajándékozni, érettségire kevesebben érzik fontosnak, hogy ajándékot adjanak.

Új munkahely és munkahelyi jubileum esetén szinte senki érzi úgy, hogy ajándékoznia kellene, de a nyugdíj vonulás már a válaszadók közel fele szerint egy tipikus ajándékozási helyzet.

Sablonos vagy egyedi?

A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös kutatásából az derült ki, hogy rengeteg ünnepre maradunk a sablonos ajándékoknál: ilyen a nőnap, a névnap, az anyák/apák napja, a Húsvét, de még a Mikulás is. Az egyedi ajándékok, melyeken az ajándékozó töri a fejét, hosszasan keresgél a születésnapra, a karácsonyra, a ballagásra, az eljegyzésre, az esküvőre és a házassági évfordulóra és a gyermekszületésre, a keresztőre jellemzőek.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...