- Hirdetés -

Kiderült, mekkora bért szeretnének a pályakezdők

|

- Hirdetés -
2021 áprilisában a pályakezdők átlagos nettó bérigénye 248.800 forint volt – derül ki a Zyntern kutatásából. A legmagasabb fizetést az orvosi és mérnöki, a legalacsonyabbat pedig a szakmunkás és pedagógiai végzettséggel várják. A férfiak (netto 272.900Ft) és nők (netto 235.600Ft) fizetési igényei közötti különbség a tavalyihoz képest 20%-ról 14%-ra csökkent, hasonlóképpen alakultak a budapesti ( netto 252.500Ft) és vidéki (netto 245.000Ft) kitöltők közötti különbségek is, ahol a tavalyi 9%-os eltérés 3%-ra csökkent.

A Zyntern.com piacvezető hazai állásportál idén negyedik alkalommal végzett országos kutatást, melynek fókuszában a fiatalok (16-28 éves korosztály) munkaerőpiaci preferenciáinak vizsgálata állt. A kutatás 2021 áprilisában zárult és több, mint 4000 fiatal töltötte ki a 30+ kérdéses kérdőívet. A kutatás kérdései többek között kitértek a fiatalok munkahelyválasztási tényezőire, hosszútávú terveire, pályakezdő fizetési igényükre és a legvonzóbb munkaadókra. Jelen összefoglalóban a kutatás bérigényekről szóló részletes elemzése olvasható.

A több, mint 4000 kitöltő 39%-a férfi, 61%-a nő volt. A résztvevők 55%-a 20-23 éves egyetemista és főiskolás, 18%-a 23-26 éves pályakezdő, 18%-a 16-19 éves középiskolás és 9%-a 27 évnél idősebb munkavállaló volt. A vidéki (55%) és budapesti (45%) kitöltők aránya hozzávetőlegesen megegyezett. Idén 13 szakterület képviselőitől érkeztek válaszok, több, mint 40 felsőoktatási és 20+ felnőtt szakképzési intézmény hallgatóitól.
Átlagos jövedelemigény

A KSH 2021-es adatai alapján Magyarországon a 20 év alatti nettó átlagfizetés 165 613 forint, míg a 20-29 éves korosztály nettó átlagkeresete 240.227 forint. A Zyntern.com állásportál felmérése szerint a pályakezdő fiatalok bérigénye valamivel a valós adatok felett helyezkedik el, átlag 248.800 forinttal. A kérdőívet kitöltők előre meghatározott bérsávokra szavazhattak, melyek közül a legtöbb szavazatot 201.000-225.000 forintos nettó kezdőbér kapta.
átlagos nettó bérigény

Korosztályokat tekintve a 16-19 évesek átlagosan 244.600 forintos, a 20-23 évesek 243.900 forintos, a 23-26 évesek 264.500 forintos nettó kezdőfizetést határoztak meg.

A vidéki és a fővárosi válaszadók átlagos bérigénye a tavalyi adatokhoz képest kisebb mértékben mutat eltérést, 9%-ról 3%-ra csökkent. A vidéki válaszadók átlagos nettó bérigénye 245.500 forint, míg a fővárosi társaik átlagosan 252.500 forint kezdő fizetést várnak. A fővárosi fiatalok 44%-a szeretne legalább 250.000 forintot keresni. Ezzel szemben a vidéki társaik 37%-a szeretné pályakezdőként kézhez kapni a hazai átlagkeresetet. A KSH adatai szerint a budapesti átlagkeresetek 27%-kal haladják meg az országos átlagot.
átlagos nettó bérigénynek lokáció szerint

A legmagasabb átlagos fizetési igényeket az orvosi (299.000Ft) műszaki/ mérnöki (278.900Ft), valamint az IT (270.800Ft) területeken tanulók fogalmazták meg. Ezzel szemben a legalacsonyabb igényei a szakképzésben (219.000Ft), pedagógusi (212.000Ft), művészeti (221.000Ft), valamint bölcsész (222.000Ft) területen tanuló és dolgozó fiataloknak voltak.
átlagos nettó bérigények szakterületek szerint

A legmagasabb átlagos fizetési igénye az orvosi, a mérnöki és IT/ Tech területen tanuló és pályát kezdő fiataloknak van. Az orvostanhallgatók 41 %-a szeretne legalább 300.000 forint nettó kezdő fizetést, közülük 24% minimum 350.000 forint nettó fizetéssel indulna. A mérnöki területen tanulók 35%-a szeretne nettó 300.000 forint plusszal indulni. Az IT-sok nem sokkal lemaradva következnek, nekik, több mint 55%-uk nem adná 250.000 forint alá és 29%-uk várná a 300+-os jövedelmet. Érdekesség, hogy bár igények szerint csak a dobogó harmadik helyén állnak, valós bérek esetében az IT-sok viszik a pálmát. A 2020-as Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) adatai alapján a legmagasabb bért az informatikai képzéseket végzettek kapják, ezzel szemben a műszaki képzések hallgatói a harmadik helyen állnak 428.972 forinttal.

Szakképzéssel és pedagógiai végzettséggel rendelkezők jelezték a legalacsonyabb átlagos fizetési igényeket. Mindkét csoportnak 53%-a nettó 200.000 forintnál alacsonyabb bérigényt fogalmazott meg. A kutatásból továbbá kiderült, hogy a művészeti és bölcsész beállítottságú hallgatók/frissdiplomások több, mint 40% -a is nettó 200.000 forint alatti keresetet igényel.

Bár nem minden kitöltő adta meg a nemét, a kutatás eredményei azt mutatják, hogy a nemek közötti bérszakadék a tavalyi adatokhoz képest csökkent. A lányok átlagos bérigénye, valamennyi szakterület és lokáció válaszait figyelembe véve, nettó 235.600 forint, amíg a fiúké nettó 272.900 forint, ami közel 15% különbséget jelent.

Szakterületenkénti áttekintésben látható, hogy egy kivételével minden vizsgált szakterületen a fiúk rendelkeznek magasabb bérigénnyel. Az egyetlen szakterület, ahol a női kitöltők 1,38%-kal magasabb béreket adtak meg Művészet és művészet-közvetítés volt. A legnagyobb pályakezdő bérigény szakadék az orvostanhallgató lányok és fiúk bérigénye esetén (17,9%) figyelhető meg. Ugyanakkor jelentős a különbség a gazdaságtudományi (14,12%), a műszaki (12,36%) és a jogi (11,59%) szakon tanuló fiatalok esetében is.

Egymáshoz legközelebb a bölcsész (0,92%), a művészeti (1,38%), természettudományi (5,54%) és az IT/Technológia területről érkező kitöltő lányok és fiúk bérigényei voltak (8,61%).
férfi női fizetési igények szakterületenként

Ehhez képest a KSH 2021-es adatai azt mutatják, hogy a férfi bruttó átlagkeresete 304.286 forint, míg a nőké 255.346 forint. Ez több, mint 19%-os különbség. A valóság tehát ezen adatok szerint sajnálatos módon jóval alulmúlja a fiatal pályakezdők elképzeléseit is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Digitális lízinggel újít a Péntech

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan...

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...

Különleges kisfilmmel kampányol a Pfizer

Verset szavalni sokaknak egyáltalán nem okoz gondot, kivéve, ha van a dologban egy kis csavar. Adott egy vers, és egy igen nehéz feladat: egyetlen levegővel kell végig mondani a strófákat. A Pfizer egy nem...

Izgalmas hajsza a NatGeo új sorozatában

Az amerikai lépfenetámadások 20. évfordulója alkalmából a National Geographic 2021 decemberében műsorára tűzi a biológiai terrorcselekmény és az azt követő izgalmas nyomozás történetét feldolgozó Halálzóna: Antrax című filmsorozatot. A hatrészes széria a Halálzóna című...

Új megoldásokat keresnek a munkavállalók

A dolgozók megéléseiből táplálkozó „nagy felismerés" jelenség következményeként újabb jelentős mozgás indulhat be világszerte a munkaerőpiacokon – mutat rá a Randstad Workmonitor 2021-es második felmérése. A több mint 27,000 dolgozó megkérdezésével 34 piacon, köztük...

Zenélő növényekkel kampányol az E.ON és az ACG

Az ACG Reklámügynökség és az E.ON zenélő mikrooázisokat hozott létre a vállalat klímaváltozás elleni küzdelem fontosságáról szóló kampányának részeként. A különleges installációknak köszönhetően a budapesti Széna- és Szent Gellért téren várakozó utasok nemcsak a...

Erős negyedévet zárt az Allianz

2021-ben az Allianz Csoport a harmadik negyedévben is erős működési teljesítményt mutatott fel az összes üzletágában. Ez azt bizonyítja, hogy az üzleti modellünk jól működik, segítségével ki tudjuk használni a globális gazdasági környezet és...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tehetségeket támogat a BMW és a Wallis Motor

Az első magyar fejlesztésű komolyzenei tehetségkutató, a Virtuózok novemberben tért vissza a Duna Televízióra és immár másodjára nemzetközi színtéren valósul meg. A Virtuózok V4+ műsort és a Virtuózok tehetséggondozó programot a BMW Group Magyarország...

Digitális lízinggel újít a Péntech

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan...

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA