- Hirdetés -

Kiderült, mekkora bért szeretnének a pályakezdők

|

- Hirdetés -
2021 áprilisában a pályakezdők átlagos nettó bérigénye 248.800 forint volt – derül ki a Zyntern kutatásából. A legmagasabb fizetést az orvosi és mérnöki, a legalacsonyabbat pedig a szakmunkás és pedagógiai végzettséggel várják. A férfiak (netto 272.900Ft) és nők (netto 235.600Ft) fizetési igényei közötti különbség a tavalyihoz képest 20%-ról 14%-ra csökkent, hasonlóképpen alakultak a budapesti ( netto 252.500Ft) és vidéki (netto 245.000Ft) kitöltők közötti különbségek is, ahol a tavalyi 9%-os eltérés 3%-ra csökkent.

A Zyntern.com piacvezető hazai állásportál idén negyedik alkalommal végzett országos kutatást, melynek fókuszában a fiatalok (16-28 éves korosztály) munkaerőpiaci preferenciáinak vizsgálata állt. A kutatás 2021 áprilisában zárult és több, mint 4000 fiatal töltötte ki a 30+ kérdéses kérdőívet. A kutatás kérdései többek között kitértek a fiatalok munkahelyválasztási tényezőire, hosszútávú terveire, pályakezdő fizetési igényükre és a legvonzóbb munkaadókra. Jelen összefoglalóban a kutatás bérigényekről szóló részletes elemzése olvasható.

A több, mint 4000 kitöltő 39%-a férfi, 61%-a nő volt. A résztvevők 55%-a 20-23 éves egyetemista és főiskolás, 18%-a 23-26 éves pályakezdő, 18%-a 16-19 éves középiskolás és 9%-a 27 évnél idősebb munkavállaló volt. A vidéki (55%) és budapesti (45%) kitöltők aránya hozzávetőlegesen megegyezett. Idén 13 szakterület képviselőitől érkeztek válaszok, több, mint 40 felsőoktatási és 20+ felnőtt szakképzési intézmény hallgatóitól.
Átlagos jövedelemigény

A KSH 2021-es adatai alapján Magyarországon a 20 év alatti nettó átlagfizetés 165 613 forint, míg a 20-29 éves korosztály nettó átlagkeresete 240.227 forint. A Zyntern.com állásportál felmérése szerint a pályakezdő fiatalok bérigénye valamivel a valós adatok felett helyezkedik el, átlag 248.800 forinttal. A kérdőívet kitöltők előre meghatározott bérsávokra szavazhattak, melyek közül a legtöbb szavazatot 201.000-225.000 forintos nettó kezdőbér kapta.
átlagos nettó bérigény

Korosztályokat tekintve a 16-19 évesek átlagosan 244.600 forintos, a 20-23 évesek 243.900 forintos, a 23-26 évesek 264.500 forintos nettó kezdőfizetést határoztak meg.

A vidéki és a fővárosi válaszadók átlagos bérigénye a tavalyi adatokhoz képest kisebb mértékben mutat eltérést, 9%-ról 3%-ra csökkent. A vidéki válaszadók átlagos nettó bérigénye 245.500 forint, míg a fővárosi társaik átlagosan 252.500 forint kezdő fizetést várnak. A fővárosi fiatalok 44%-a szeretne legalább 250.000 forintot keresni. Ezzel szemben a vidéki társaik 37%-a szeretné pályakezdőként kézhez kapni a hazai átlagkeresetet. A KSH adatai szerint a budapesti átlagkeresetek 27%-kal haladják meg az országos átlagot.
átlagos nettó bérigénynek lokáció szerint

A legmagasabb átlagos fizetési igényeket az orvosi (299.000Ft) műszaki/ mérnöki (278.900Ft), valamint az IT (270.800Ft) területeken tanulók fogalmazták meg. Ezzel szemben a legalacsonyabb igényei a szakképzésben (219.000Ft), pedagógusi (212.000Ft), művészeti (221.000Ft), valamint bölcsész (222.000Ft) területen tanuló és dolgozó fiataloknak voltak.
átlagos nettó bérigények szakterületek szerint

A legmagasabb átlagos fizetési igénye az orvosi, a mérnöki és IT/ Tech területen tanuló és pályát kezdő fiataloknak van. Az orvostanhallgatók 41 %-a szeretne legalább 300.000 forint nettó kezdő fizetést, közülük 24% minimum 350.000 forint nettó fizetéssel indulna. A mérnöki területen tanulók 35%-a szeretne nettó 300.000 forint plusszal indulni. Az IT-sok nem sokkal lemaradva következnek, nekik, több mint 55%-uk nem adná 250.000 forint alá és 29%-uk várná a 300+-os jövedelmet. Érdekesség, hogy bár igények szerint csak a dobogó harmadik helyén állnak, valós bérek esetében az IT-sok viszik a pálmát. A 2020-as Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) adatai alapján a legmagasabb bért az informatikai képzéseket végzettek kapják, ezzel szemben a műszaki képzések hallgatói a harmadik helyen állnak 428.972 forinttal.

Szakképzéssel és pedagógiai végzettséggel rendelkezők jelezték a legalacsonyabb átlagos fizetési igényeket. Mindkét csoportnak 53%-a nettó 200.000 forintnál alacsonyabb bérigényt fogalmazott meg. A kutatásból továbbá kiderült, hogy a művészeti és bölcsész beállítottságú hallgatók/frissdiplomások több, mint 40% -a is nettó 200.000 forint alatti keresetet igényel.

Bár nem minden kitöltő adta meg a nemét, a kutatás eredményei azt mutatják, hogy a nemek közötti bérszakadék a tavalyi adatokhoz képest csökkent. A lányok átlagos bérigénye, valamennyi szakterület és lokáció válaszait figyelembe véve, nettó 235.600 forint, amíg a fiúké nettó 272.900 forint, ami közel 15% különbséget jelent.

Szakterületenkénti áttekintésben látható, hogy egy kivételével minden vizsgált szakterületen a fiúk rendelkeznek magasabb bérigénnyel. Az egyetlen szakterület, ahol a női kitöltők 1,38%-kal magasabb béreket adtak meg Művészet és művészet-közvetítés volt. A legnagyobb pályakezdő bérigény szakadék az orvostanhallgató lányok és fiúk bérigénye esetén (17,9%) figyelhető meg. Ugyanakkor jelentős a különbség a gazdaságtudományi (14,12%), a műszaki (12,36%) és a jogi (11,59%) szakon tanuló fiatalok esetében is.

Egymáshoz legközelebb a bölcsész (0,92%), a művészeti (1,38%), természettudományi (5,54%) és az IT/Technológia területről érkező kitöltő lányok és fiúk bérigényei voltak (8,61%).
férfi női fizetési igények szakterületenként

Ehhez képest a KSH 2021-es adatai azt mutatják, hogy a férfi bruttó átlagkeresete 304.286 forint, míg a nőké 255.346 forint. Ez több, mint 19%-os különbség. A valóság tehát ezen adatok szerint sajnálatos módon jóval alulmúlja a fiatal pályakezdők elképzeléseit is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ezekre a marketingtrendekre kell figyelni idén

Az üzleti szempontok és a társadalom iránti felelősség összehangolása, a fogyasztói tudatosság egyre magasabb szintre emelkedése, az élmények iránti fokozott vágy, járvány-fásultság – többek között ezekre a trendekre lesz érdemes odafigyelniük idén a marketingszakembereknek....

Új vezetők a Borsodinál

A Borsodi Sörgyár idén januártól átalakította ellátási láncért felelős csapatát. Plamen Angelov Denchev, aki korábban a Molson Coors bolgár Haskovo sörgyárát irányította, tavaly év vége óta tölti be az ellátási lánc igazgatói szerepet a...

Új taktikákkal támadnak a kiberbűnözők

Új, gyorsan fejlődő kémprogramtámadás-sorozatot fedeztek fel a Kaspersky szakértői, melynek keretében már több mint 2000 iparvállalatot ért támadás világszerte. A mainstream kémprogram-támadásokkal ellentétben ezek a támadások azzal tűnnek ki, hogy korlátozott számú célpontra irányulnak,...

Ismét díjazták a Baumit honlapját

A Baumit Kft. vállalati honlapja – baumit.hu – 2021 decemberében, második alkalommal nyert díjat a magyarországi legrangosabb, legmagasabb presztízsű „Az Év Honlapja” pályázaton. Míg 2020-ban Kereskedelem kategóriában lett Az Év Honlapja, addig 2021-ben az...

Új ügyféllel erősít a MITTE

A MITTE Communications nyerte az S IMMO Hungary ingatlanbefektetési társaság marketing céljainak támogatására kiírt zárt ügynökségi tenderét. Az ügynökség felel az S IMMO helyi média-, marketing- és PR-tevékenységéért.Az S IMMO AG egy bécsi székhelyű,...

Egyre fontosabb a fogyatékossággal élők munkaerőpiaci integrációja

Nem csak kiemelt társadalmi ügyként kezelik, hanem el is várják a munkáltatóktól a fogyatékosággal élők munkaerőpiaci integrálását a dolgozók – derült ki a Szerencsejáték Zrt. megbízásából a közelmúltban készített 1000 fős online kutatásból. A...

Nyáron érkezik hozzánk a Disney+

A Disney hivatalosan is bejelentette, hogy idén nyártól újabb 42 országban teszik elérhetővé a Disney+ streaming szolgáltatást, az újabb bővítési körbe pedig Magyarország is bekerült. Az új piacok között, ahol megjelenik a Disney+ számos európai...

A hazai webáruházak a karácsonyi szezon győztesei

A felnőtt magyarok háromnegyede a karácsonyra vásárolt ajándékok közül legalább egyet online rendelt meg 2021-ben, elsősorban belföldi webáruházakból – derült ki a Reacty Digital 2022. januári felméréséből. A csomagok többsége házhoz szállítással érkezett, a...

Világhírű befektető csapott le a magyar startupra

Az elektromosautó-flották számára útvonaltervezőt fejlesztő Volteumra a világ egyik legmeghatározóbb startup befektetője is felfigyelt. A korábban a Start it @K&H inkubátorban fejlődött csapat most bekerült a Techstars „Cities of the Future” akcelerátor programjába, ami...

Komoly kockázatot jelenthet az ügyfélazonosítás

Az utóbbi időszakban a korábbiakhoz képest sokkal nagyobb fókuszt kapott a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozás elleni fellépés az Európai Unióban. Bár az EU-s jogszabályban rögzített átvilágítási folyamat alapjaiban nem változott, a most elkészült...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

2022 is az e-kereskedelem éve lesz

Azt régóta tudjuk, hogy sikeres vállalkozás ma már nem létezhet hatékony online jelenlét nélkül, de a világjárvány hazánkban is példátlan e-commerce robbanást hozott magával: 2021 első félévében 30 százalékos bővülés mellett bruttó 494 milliárd...

Ezekre a marketingtrendekre kell figyelni idén

Az üzleti szempontok és a társadalom iránti felelősség összehangolása, a fogyasztói tudatosság egyre magasabb szintre emelkedése, az élmények iránti fokozott vágy, járvány-fásultság – többek között ezekre a trendekre lesz érdemes odafigyelniük idén a marketingszakembereknek....

Új vezetők a Borsodinál

A Borsodi Sörgyár idén januártól átalakította ellátási láncért felelős csapatát. Plamen Angelov Denchev, aki korábban a Molson Coors bolgár Haskovo sörgyárát irányította, tavaly év vége óta tölti be az ellátási lánc igazgatói szerepet a...

Új taktikákkal támadnak a kiberbűnözők

Új, gyorsan fejlődő kémprogramtámadás-sorozatot fedeztek fel a Kaspersky szakértői, melynek keretében már több mint 2000 iparvállalatot ért támadás világszerte. A mainstream kémprogram-támadásokkal ellentétben ezek a támadások azzal tűnnek ki, hogy korlátozott számú célpontra irányulnak,...

Ismét díjazták a Baumit honlapját

A Baumit Kft. vállalati honlapja – baumit.hu – 2021 decemberében, második alkalommal nyert díjat a magyarországi legrangosabb, legmagasabb presztízsű „Az Év Honlapja” pályázaton. Míg 2020-ban Kereskedelem kategóriában lett Az Év Honlapja, addig 2021-ben az...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA

Negyven percnyi reklámot nézünk naponta

2021 negyedik negyedévében naponta átlagosan 5 óra 14 percet töltöttünk a tévékészülékek előtt: a nők közel 5 és fél órát, míg a férfiak az átlagnál 18 perccel kevesebbet – derül ki a Nielsen Közönségmérés...