- Hirdetés -

Kiderült, mi a gond a csomagautomatákkal

|

Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.

A kutatásból az is kiderült, hogy bár a magyar webshopok optimisták, komoly kihívásokkal néznek szembe, különösen a külföldi terjeszkedés és a vevőszerzés terén. A fizetési szokások is átalakulnak: az online bankkártyás fizetés az élre tört.

A Shoprenter 2008 óta minden évben elvégzi a Nagy Webáruház Felmérést a hazai webáruház-tulajdonosok közreműködésével. A 17. alkalommal elkészült felmérésben 998 webáruház-tulajdonos vett részt, melyet ezúttal a Visa támogatásával végeztek.

Tovább nőtt azon webáruházak aránya, amelyek vásárlóik számára csomagautomatás átvételi lehetőséget kínálnak, ami a szállítási forma iránt kereslet élénkülésére utal. Az idei felmérés adatai szerint a webáruházak 73 százaléka kínál csomagautomatás átvételt, szemben a tavalyi 65 százalékkal. A csomagpontok aránya szintén nőtt, 70 százalékra a tavalyi 56 százalékról. Ezzel párhuzamosan a házhozszállítás, bár továbbra is népszerű (93 százalék), kis mértékben visszaesett a tavalyi 95 százalékhoz képest, jelezve az átvételi módok változó preferenciáit.

„A kereslet növekedése egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy idén három nagy csomagautomata szolgáltató is kapacitásproblémákkal küzdött és bedugult egy időre. A csomagautomaták kényelmesek és rugalmasak, ezért egyre népszerűbbek, de a szolgáltatók nem tudnak elég gyorsan bővülni. Nem lennék meglepve, ha karácsony környékén ismét hasonló problémák jelentkeznének, ezért érdemes előre tervezni, és már most megrendelni az ünnepi ajándékokat” – mondta Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője.

A szakértő hozzátette: éppen 10 éve, 2014-ben jelentek meg Magyarországon először a csomagautomaták, a Shoprenter első mérése pedig 2015-ben történt. Akkor még mindössze a webáruházak 12 százaléka kínált csomagautomatás átvételt.

A kapacitásproblémák másik jelentős oka a külföldi piacterekkel és online platformokkal való együttműködések. Amikor ezek a cégek szerződést kötnek egy csomagautomata szolgáltatóval, a megugró rendelési volumen könnyen túlterheli a logisztikai rendszert. Ez különösen kritikus szezonális időszakokban vagy kedvezményes kampányok idején, amikor a rendelések száma jelentősen nő. Ezek a helyzetek komoly kihívást jelentenek a szolgáltatók számára, akik nehezen tudják kezelni az átmeneti kapacitáshiányokat.

Rég nem látott derűlátás a hazai e-kereskedelemben?

A megkérdezett magyar webáruházak jelentős része optimistán tekint az idei évre: a vállalkozások 78 százaléka számít bevételének valamilyen szintű növekedésére 2024-ben. Különösen figyelemre méltó, hogy ahhoz képest, hogy tavaly csupán 11 százalék gondolta úgy, hogy képes megduplázni a bevételét, idén viszont a válaszadó webáruházak több mint egynegyede (27százalék) várja, hogy legalább kétszeresére nőjön árbevétele. Az új, 2023-2024-ben indult webshopok különösen bizakodóak: 90 százalék vár növekedést, és minden negyedik új vállalkozás 150 százalékos bővülést remél az év végére.

„A kezdő webáruházak esetében érthető ez az optimizmus, hiszen kezdetben a növekedés üteme gyakran sokkal gyorsabb, mivel alacsonyabb bázisról indulnak” – mondta Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője. Véleménye szerint ugyanakkor a hazai e-kereskedelem forgalmi adatai nem támasztják alá ezeket a várakozásokat, hiszen a piac egésze mérsékeltebb növekedést mutat. Ilyen környezetben többre van szükség puszta optimizmusnál; a folyamatos innováció kulcsfontosságú a sikerhez.

A túlzott optimizmusra enged következtetni, hogy bár a vállalkozások jelentős része növekedést vár 2024-ben, több mint felük (55százalék) úgy véli, hogy az új vásárlók megszerzése komoly kihívást jelent, míg a vásárlási gyakoriság növelését 56 százalék tartja problémának a mindennapi működés során.

A szakértő szerint nem meglepő, hogy a webáruházak 78 százaléka tervezi olyan eszköz bevezetését, amely javítani tudná az ügyfélélményt, hogy ezzel ösztönözzék a visszatérő vásárlásokat.

Kevesebb pénzből többet?

A webáruházak marketingköltségei 10 százalékkal csökkentek tavalyhoz képest, átlagosan évi 4,45 millió forintra. A marketingköltségek ilyen arányú csökkenése arra utal, hogy a vállalkozások költséghatékonyabb stratégiákra váltanak. A marketingkiadások optimalizálásával a webáruházak kisebb befektetéssel próbálnak hasonló vagy akár jobb eredményeket elérni.

A webáruházak legnépszerűbb marketingeszközei továbbra is a közösségi médiás jelenlét és hirdetések, a SEO, a Google Ads kampányok, valamint a hírlevelek küldése. A bevételek legnagyobb része organikus csatornákon keresztül keletkezik, a fizetett Google Ads kampányok pedig a második helyen állnak. Ezzel szemben a fizetett Meta-hirdetésekből származó bevétel enyhén csökkent.

Ennek egyik oka lehet, hogy a vásárlók figyelme egyre többféle közösségi platformra oszlik szét, bár ezekből a csatornákból származó bevétel még mindig alacsony, de a trendek a diverzifikáció felé mutatnak. Aggasztó adat ugyanakkor, hogy a válaszadó webáruházak 40 százaléka továbbra sem foglalkozik az elhagyott kosarak kezelésével.

„Az elhagyott kosár asztalon hagyott pénz. A vásárlók gyakran hagyják félbe a rendeléseket, de emlékeztető üzenetekkel vagy különleges ajánlatokkal visszacsábíthatók lennének. Ez a stratégia nemcsak a vásárlások számát növeli, hanem erősíti a vásárlói elköteleződést is. Az a webáruház, amely nem kezd ezzel valamit, nagyon sok pénzt hagy az asztalon” – mondja Rab Máté.

Mi gátolja a magyar webshopokat a külföldi terjeszkedésben?

A felmérésben részt vevő webáruházak mindössze 14 százaléka értékesít külföldi piacokra, ami lényegében megegyezik a tavalyi 15 százalékos aránnyal, jelezve, hogy a nemzetközi terjeszkedés továbbra is komoly kihívások elé állítja a hazai e-kereskedőket. A külföldön értékesítő webshopok közül közel minden második számára a vevőszerzés jelenti a legnagyobb problémát, miközben 43 százalékuk logisztikai nehézségekkel, 40 százalékuk nyelvi korlátokkal és 35 százalékuk az árfolyamváltozások miatti bizonytalansággal küzd.

„A nemzetközi terjeszkedést jelentős akadályok hátráltatják, ami miatt a külföldi piacokra való belépés nehézkes és lassú. A vevőszerzési kihívások, a logisztikai nehézségek, a nyelvi korlátok és az árfolyamkockázatok olyan összetett problémák, amelyek visszatartják a magyar webshopokat attól, hogy sikeresen megjelenjenek a nemzetközi színtéren, és így a terjeszkedés üteme stagnál.” – mondta Rab Máté.

Változó fizetési szokások: már a kártyás fizetés a leggyakoribb

A kutatás szerint, idén a vásárlók legnagyobb arányban az online bankkártyás fizetést választották (32 százalék) a webshopokban, amelyet szorosan követ az utánvét készpénzes (31 százalék) és az utánvét bankkártyás fizetéssel (22 százalék). A banki átutalás 20 százalékkal a negyedik helyre szorult. Ez jelentős változást jelez a tavalyi évhez képest, amikor az online bankkártyás fizetés még csak a harmadik helyen állt.

„A vásárlási szokások folyamatos átalakulása egyszerre jelent kihívást és új lehetőségeket az e-kereskedők számára. Az online bankkártyás fizetés térnyerése, valamint a csomagautomaták iránti kereslet növekedése azt mutatják, hogy a fogyasztók egyre inkább a kényelmes, gyors megoldásokat részesítik előnyben. A Visa célja, hogy biztonságos és innovatív fizetési megoldásokkal támogassa ezt az igényt, és hozzájáruljon az e-kereskedelem dinamikus fejlődéséhez” - mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.

Éppen a kártyás fizetés széles körű elterjedése a vásárlók körében az egyik fő oka az előfizetéses e-kereskedelem robbanásszerű terjedésének. Idén nyáron a hazai webshopok mindössze 4 százaléka kínált előfizetéses vásárlási lehetőséget, de az előrejelzések szerint ez az arány két-három éven belül várhatóan 23 százalékra emelkedik.

„Az, hogy az előfizetéses vásárlást kínáló webáruházak száma ötszörösére nőhet, jól mutatja a piacon zajló jelentős változásokat. Az előfizetéses modell egyre népszerűbbé válik a hazai e-kereskedelemben, amely hosszú távon jelentős versenyelőnyt biztosíthat azoknak a vállalkozásoknak, amelyek időben felismerik és kiaknázzák ezt a lehetőséget” – mutat rá a Shoprenter szakértője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Újabb piacot állít kihívások elé a Z generáció

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez. Amellett, hogy...

Béremelés helyett jöhet a lakhatási támogatás

Január elsejével lép hatályba a költségvetésben is rögzített célkitűzésekkel összhangban a lakhatás helyzetének javítása érdekében egy legfeljebb 150 ezer forintos kedvezményes adózású lakhatási támogatási rendszer. A money.hu szakértője szerint jövőre érdemes lehet béremelés helyett...

Negatívan hatnak a fiatalokra az okosmobilok

A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette,...

Mesterséges intelligenciával erősít a Honor

A HONOR bejelentette a MagicOS 9.0 hivatalos frissítési ütemtervét. A MagicOS 9.0 hivatalos verziója először a HONOR Magic V3 készüléken lesz elérhető Európában decembertől. Az iparág első, minden szituációhoz személyre szabott AI operációs rendszereként...

Jön a Gáspárék című reality a TV2-re

14 éve találkozhattak legutoljára a Gáspár családdal a televíziónézők, december 9-től azonban visszatérnek a képernyőre. Azóta rengeteg dolog történt, és most végre újra kitárul Győziék házának ajtaja. A Gáspárék című reality szép számmal tartogat...

Kiderült, mikor érkezik az RTL sikersorozatának új évada

December 14-én rajtol az RTL sikersorozata, A mi kis falunk 9. évada. Az új epizódok mellett az ünnepek alatt sem kell elbúcsúznia a nézőknek Pajkaszeg lakóitól, ugyanis a karácsonyi és a szilveszteri epizódok ismétlése...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Bejelentették a Sony Future Filmmaker Awards zsűrijét

A Sony bejelentette a 2025-ös Sony Future Filmmaker Awards iparágvezető szakértőkből álló zsűrijét. A díjátadót harmadszor rendezik meg a Sony Picture Studios területén Culver Cityben, 2025. június 2-tól 6-ig.A Creo és a Sony által...

Robotokkal segíti a hatékonyabb oktatást a Yettel

Megkezdődött a felkészülési és jelentkezési időszak a 2024/2025-ös ProSuli robotikaversenyre. A mára országos jelentőségű, nemzetközi versenyrészvételt is kínáló eseménysorozatra új iskolák és robotikacsapatok jelentkezését is várják. Az újoncokat és kezdő csapatokat online oktatóanyaggal és...

Jót tesz a munkavállalóknak a hibrid munkavégzés

Egy új felmérés rámutatott, hogy a munkavállalók szívesebben választják az aktív munkába járást – gyaloglást, futást vagy biciklizést –, ha a munkahelyük viszonylag közel van az otthonukhoz. A válaszadók 38 százaléka nyilatkozott úgy, hogy...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Mesterséges intelligencia projektben az LG

Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez...

Újabb piacot állít kihívások elé a Z generáció

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez. Amellett, hogy...

Béremelés helyett jöhet a lakhatási támogatás

Január elsejével lép hatályba a költségvetésben is rögzített célkitűzésekkel összhangban a lakhatás helyzetének javítása érdekében egy legfeljebb 150 ezer forintos kedvezményes adózású lakhatási támogatási rendszer. A money.hu szakértője szerint jövőre érdemes lehet béremelés helyett...

Negatívan hatnak a fiatalokra az okosmobilok

A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette,...

Mesterséges intelligenciával erősít a Honor

A HONOR bejelentette a MagicOS 9.0 hivatalos frissítési ütemtervét. A MagicOS 9.0 hivatalos verziója először a HONOR Magic V3 készüléken lesz elérhető Európában decembertől. Az iparág első, minden szituációhoz személyre szabott AI operációs rendszereként...

Don't Miss

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...