- Hirdetés -

Kiderült, mi jelenti a legnagyobb üzleti kockázatot

|

2024-ben a kiberbiztonsági incidensek, például a zsarolóvírus-támadások, az adatbiztonság sérülése és az informatikai zavarok jelentik a legnagyobb üzleti kockázatot a vállalatok számára szerte a világon az Allianz Kockázati Barométere szerint. A kiberfenyegetettség idén már toronymagasan vezeti a rangsort. A második helyen a kiberkockázatokkal szorosan összefüggő veszély, az üzletmenet-folytonosság megszakadása áll. Mindkét rizikó immár harmadik éve vezeti az Allianz Kockázati Barométer rangsorát. A globális tízes listán az előző évhez képest idén az alábbi veszélyforrások léptek előre a legtöbbet: a természeti katasztrófák (a tavalyi 6. helyről idén már a 3.), tűz és robbanás (a 9. helyről a 6. helyre ugrott), valamint a politikai kockázatok és az erőszakos cselekmények (a 10. helyről a 8. helyre került).

Az Allianz Kockázati Barométert idén 13. alkalommal készítette el a biztosítótársaság. Az Allianz felmérése 92 ország és terület rekordszámú, 3069 kockázatkezelési szakértőjének - köztük vezérigazgatók, kockázatkezelők, alkuszok és biztosítási szakértők - véleményét tartalmazza. Az Allianz Kockázati Barométer egy éves rangsor, amely a vállalatokat érintő legfontosabb üzleti kockázatokat listázza.

Az idei Allianz Kockázati Barométerben a legfőbb kockázatok és a legnagyobb előrelépők jól tükrözik mindazokat az üzleti nehézségeket, amelyekkel a vállalatok jelenleg szembesülnek: ezek a digitalizáció térnyerése, az éghajlatváltozás és a bizonytalan geopolitikai környezet. „A szélsőséges időjárás, a zsarolóvírus-támadások és a regionális konfliktusok 2024-ben várhatóan még inkább próbára teszik mind az ellátási láncok, mind az üzleti modellek ellenálló képességét. Ezekkel a tényezőkkel tisztában kell lennünk, és ennek megfelelően érdemes kiigazítani az egyes kockázatok biztosítási fedezeteit” – így összegzi az idei rangsor legfontosabb megállapítását Petros Papanikolaou, az Allianz Csoport vállalati biztosítójának, az Allianz Commercial-nek a vezérigazgatója.

Bár a nagy-, közepes és a kisebb vállalkozásokat ugyanazok a kockázati aggodalmak foglalkoztatják, reziliencia terén egyre nő köztük a szakadék. A nagyobb szervezetek kockázattudatossága a világjárvány óta javult, folyamatosan törekszenek a kockázatkezelésük javítására, rugalmasságuk növelésére. Ezzel szemben a kisebb vállalkozásoknak gyakran nincs elég idejük és megfelelő erőforrásuk a kockázati forgatókönyvek szélesebb körének azonosítására és a hatékony felkészülésre, amelynek következtében hosszabb időbe telik, amíg egy váratlan eseményt követően vissza tudnak térni a normális üzletmenethez.

A kibertevékenységet 2024-ben meghatározó trendek

A kiberbűncselekmények már harmadik éve számítanak a legfontosabb globális szintű kockázatnak – ennek a rizikónak az előnye idén először egyértelmű, 5 százalékpontos. A kiberfenyegetettséget az Allianz Kockázati Barométer 17 országában, köztük Ausztráliában, Franciaországban, Németországban, Indiában, Japánban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban érzik a legnagyobbnak. A felmérés válaszadói a kiberkockázatokon belül az adatbiztonság megsértését tartják a legaggasztóbbnak, amelyet a kritikus infrastruktúrát és fizikai eszközöket ért támadások követik. A harmadik helyen a zsarolóvírus-támadások állnak – ezek száma 2023-ban drámaian megnőtt, a biztosítási kárigényekkel kapcsolatos aktivitás pedig több mint 50 százalékkal nőtt 2022-hez képest.

Üzletmenet-folytonosság megszakadása és természeti katasztrófák

Annak ellenére, hogy 2023-ban már csökkentek az ellátási láncok járványhelyzet okozta zavarai, az üzletmenet folytonosság megszakadása változatlanul a második legnagyobb fenyegetés a 2024-es felmérésben. Ez az eredmény az egyre volatilisebb és egyre jobban összefonódó nemzetközi üzleti környezetet, valamint a kritikus termékek vagy szolgáltatások ellátási láncoktól való erős függését tükrözi. Az üzletmenet folytonosságát célzó intézkedések javítása, az ellátási láncokban kialakult szűk keresztmetszeteinek azonosítása és az alternatív beszállítók feltérképezése 2024-ben is kulcsfontosságú kockázatkezelési prioritások maradnak a vállalatok számára.

A természeti katasztrófák mint kockázat a lista 3. helyén áll, három helyet javítva 2023-hoz képest. A tavalyi év több szempontból is rekord év volt. Ez volt a legmelegebb év a feljegyzések kezdete óta, miközben a biztosítási károk a negyedik egymást követő évben meghaladták a 100 milliárd dollárt. A legnagyobb veszteséget a súlyos viharok által okozott – mindezidáig legmagasabb – 60 milliárd dolláros kárkifizetés jelentette. A természeti katasztrófák képezik az első számú kockázatot idén Magyarországon, de mellettünk Horvátországban, Görögországban, Szlovéniában, Malajziában, Mexikóban, Marokkóban és Thaiföldön is – ezen országok közül többen is a 2023-as év legjelentősebb ilyen típusú káreseményeit élték át. A görögországi Alexandroupolis város közelében augusztusban az EU történetének legnagyobb erdőtüze tombolt. Eközben Szlovéniában súlyos áradások okoztak évtizedek óta nem látott pusztítást, ami termelőcégek leállását és alkatrészhiányt is okozott az európai autógyártóknál.

A magyar sajátosságok

„A 2023-as Allianz Kockázati Barométerhez képest idén jelentősen átrendeződött a magyar vállalatokra kockázatot jelentő tényezők listája. A pandémia visszazuhant az Allianz Kockázati Barométer húszas listájának utolsó helyére, és Magyarországon sem került be a top 10-be – érezhető tehát, hogy egyre kevésbé tartunk a világjárványtól. A Covid-19 kihullásával azonban számos egyéb kockázati tényező felértékelődött” – értelmezte az adatsorokat Vámos Levente, az Allianz Hungária értékesítési és hálózatirányítási divízióvezetője. Míg 2023-ban az energiakrízis vezette a magyar kockázati rangsort, ez idén már csak a 8. rizikófaktornak számít, és a lista élére a természeti katasztrófák kerültek. Látunk új belépőket is a listán, így a tüzek-robbanások a 4., a piaci környezet változásait (fokozódó piaci verseny, új belépők, felvásárlások, összeolvadások) a 7. legnagyobb kockázatként élik meg a magyar vállalatok. „A kockázatok fontos természete azonban, hogy modellezhetőek, így fedezni is jobban lehet őket, mint például a bizonytalanságot. A fedezésben a biztosító pedig megbízható partner minden esetben” – teszi hozzá a szakember.

Idén ugyanakkor meghatározó kockázatot jelent a szakképzett munkaerő hiánya. Ez a rizikófaktor az öt legnagyobb kockázati tényező között jelenik meg hazánkban, mellettünk Bulgáriában, Horvátországban, az Egyesült Királyságban, Németországban, Írországban, Hollandiában, de Ausztráliában és Kanadában is. Ez a kockázat tavaly a 7. volt, idén két helyett lépett előre Magyaroszágon. „Ez a tendencia egyrészt tükrözi azt, hogy van munkahely a magyar munkaerőpiacon, másrészt azt is, hogy egyes ágazatokban, szektorokban a jól képzett munkaerő bevonzása és megtartása egyre komolyabb kihívást jelent itthon és szerte a világon egyaránt” – fogalmaz Vámos Levente.

A legnagyobb regionális különbségek

A klímaváltozás Magyarországon a 9., míg a globális kockázati listán a 7. helyen áll, de olyan országokban, mint Brazília, Görögország, Olaszország, Törökország és Mexikó, a három legnagyobb üzleti kockázat között szerepel. A vállalati vagyontárgyak fizikai károsodása a gyakoribb és súlyosabb szélsőséges időjárási események miatt a fő veszélyt jelenti – ilyen téren a közüzemi, energetikai és ipari ágazatok a leginkább veszélyeztetettek közé tartoznak. Emellett a jövőben várhatóan növekedni fognak a karbonsemlegességre való áttérés kockázatai, mivel a vállalatok új, nagyrészt még nem tesztelt, alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiákba fektetnek be üzleti modelljeik átalakítása érdekében.

Nem meglepő, hogy a Közel-Keleten és Ukrajnában zajló konfliktusok, valamint a Kína és az USA közötti feszültségek miatt a politikai kockázatok és erőszakos cselekmények a 10. helyről a 8. helyre léptek. 2024 egyúttal fontos választási év is, amikor a világ lakosságának akár a fele is az urnákhoz járulhat, többek között Indiában, Oroszországban, az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban. Az eredményekkel való lehetséges elégedetlenség, valamint az általános gazdasági bizonytalanság, a magas megélhetési költségek és a közösségi média által táplált növekvő dezinformáció azt jelenti, hogy a társadalmi polarizáció várhatóan fokozódni fog, ami számos országban további társadalmi zavargásokat idézhet elő.

Az Allianz Kockázati Barométer válaszadói ugyanakkor látnak némi reményt arra, hogy 2024-ben a koronavírus-járvány okozta sokkot követő gazdasági hullámvölgyek lecsillapodhatnak, amelynek eredményeként a makrogazdasági fejlemények miatti kockázat a 3. helyről az 5. helyre esett vissza. A globális gazdasági növekedési kilátások azonban továbbra is gyengék maradnak – az Allianz Research szerint 2024-ben világszerte épp csak 2 százalék felett alakulhatnak.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...