- Hirdetés -

Kisvállalkozásokra utaznak a kiberbűnözők

|

- Hirdetés -

Egy kiberbiztonsági incidens valódi károkat okozhat egy vállalkozásnak: az anyagi veszteségeken túl a bizalom is jelentősen meginoghat. A kisebb cégek mint beszállítók ugródeszkaként szolgálhatnak a nagyvállalatok eléréséhez.

A kiberbiztonságot korábban kizárólag IT-biztonsági kérdésként kezelték, a veszélyekről csak a szakemberek beszéltek egymás között. Azonban napjainkban az olyan kifejezések, mint a „hackelés”, a „zsarolóvírus” vagy az „adatszivárgás” rengetegszer jelennek meg szalagcímként, ami a probléma kiterjedtségét bizonyítja. A Juniper Research szerint a globális adatszivárgások költsége 2019-re várhatóan 2 milliárd dollárra emelkedik, amelynek zöme a nagyvállalatokat sújtja majd. Ezekhez a nagyobb cégekhez azonban sokszor mintegy ugródeszkaként a kisebb, gyengébben védett kisebb vállalkozásokon, beszállító partnereken keresztül vezet a kiberbűnözők útja, akik a könnyebb utat választva innen támadják meg később a kiszemelt jelentősebb célpontokat. Egy ilyen incidens azonban erkölcsileg és anyagilag is komoly veszélyeket, súlyos adat- valamint bizalomvesztést, hírnév rombolást jelenthet az érintett kkv-k számára. Az ESET szakemberei összegyűjtötték a kis- és középvállalkozások számára a legfontosabb tudnivalókat és tennivalókat a kiberbiztonság területén.

A kiberbiztonság elengedhetetlen a kkv-k számára is

A legtöbb vállalat már felismerte, hogy milyen előnyökkel jár számára, ha kiberbiztonsági megoldásokat alkalmaz például az adatbiztonság vagy a szolgáltatások biztonsága területén, azonban abban már kevésbé biztosak, hogy ezek milyen hatással vannak az értékesítési és pénzügyi eredményeikre. Egy kiberbiztonsági incidens valódi károkat okozhat egy vállalkozásnak. Az anyagi veszteségeken túl a bizalom is jelentősen meginoghat egy támadást elszenvedő vállalkozás iránt, így a hatékony kiberbiztonság – beleértve az ügyfelek adatainak hatékonyabb védelmét – az értékesítésre is pozitív hatással lehet, ezért ezek a megoldások ma már nem extrák, hanem kötelező eszközök a vállalkozások működésében, akár a telefon vagy az internetkapcsolat.

A nagyvállalatokhoz a kisebb cégeken keresztül vezet az út

Talán a legfontosabb dolog, amit a kisvállalkozásoknak tudniuk kell a számítógépes fenyegetésekről, hogy a kiberbűnözők folyamatosan és aktívan támadják a kisebb cégeket is. Általában a nagyobb nevek szerepelnek a hírekben (Sony Pictures, Ashley Madison stb.), mert a kisebb vállalkozásokat ért támadások egy része észrevétlen, vagy ha tudnak róla, akkor sem jelentik be. A kkv-k tulajdonosai sokszor kérdezik az ESET szakembereit is, hogy miért támadnák az ő kis cégüket a kiberbűnözők? Ennek számos oka van.

Sok kisvállalkozás rendelkezik személyes adatokkal az ügyfelekről és az alkalmazottakról, amelyeket az adattolvajok eladhatnak a feketepiacon. Bár a kisvállalkozások egy része nem termel hatalmas profitot, azonban évközben sok pénzt kezelnek (előlegek, vagy olyan befizetések, amelyeket nem költenek azonnal a termékre stb.), ami szintén vonzó lehet a kiberbűnözőknek, pláne ha a cég csak későn, vagy egyáltalán nem veszi észre a támadásokat. (ide én támadást írnék inkább). Kis és nagyobb cégméret esetén is elmondható azonban, hogy az adatvesztés, adatszivárgás, illetve az üzletmenet leállása napjainkban annyira kritikus kockázat lett, amiken keresztül a cég rövid idő alatt jelentős versenyhátrányba kerülhet, vagy súlyosabb esetben akár tönkre is mehet.

A másik ok, amiért a kisvállalkozások vonzók a hackerek számára, hogy az alvállalkozóként, beszállítóként dolgozó kisebb vállalkozások kevésbé védettek, mint a nagyvállalatok, viszont rengeteg értékes adattal rendelkeznek, amelyek sokat érhetnek a bűnözőknek, és meg is nyithatja az utat a nagyvállalatok rendszerei felé.

Mit tehetünk?

Miközben a kiberbiztonság sokszor idegen és talán ijesztő terület a kisvállalkozások számára, egy módszeres megközelítéssel nagyban csökkenthetők a kockázatok. Az ESET szakembereinek ajánlása szerint néhány egyszerű lépés is drasztikusan megnövelheti a kisebb vállalkozások védelmét:

  • Mérje fel eszközeit, kockázatait és erőforrásait – mérje fel, hogy pontosan mit kell megvédenie, ismerje meg a fenyegetéseket és azonosítsa a szükséges erőforrásokat.
  • Alkosson szabályokat – tegye világossá a kiberbiztonsági szabályokat, és ügyeljen rá, hogy a vezetők is kiemelten kezeljék a kiberbiztonságot.
  • Válassza ki, hogyan hajtja végre a biztonsági folyamatokat – határozza meg, hogy milyen
  • vezérlők és eszközök a legalkalmasabbak a biztonsági irányelvek érvényesítésére. Csak ellenőrzött, tudatosan megtervezett biztonsági folyamatokkal csökkenthető a kockázat.
  • Telepítse ezeket az eszközöket – a kiválasztás után telepítse és alkalmazza ezeket a biztonsági megoldásokat.
  • Oktassa rendszeresen alkalmazottait, a vezetőket és a beszállítókat – növelje a csapat biztonságtudatosságát és tudatosítsa: a kiberbiztonság mindenki felelőssége.
  • További értékelés, auditálás, tesztelés – tartsa magát naprakészen a biztonsági trendekkel kapcsolatban, végezzen biztonsági teszteket, és győződjön meg arról, hogy az új projektek esetében is alkalmazzák a biztonsági előírásokat.
  • Használjon titkosító megoldásokat a hordozható eszközök védelmére – így a GDPR elvárásainak is nagyobb mértékben felelnek majd meg.
  • Válasszon jelszót tudatosan – különböző szolgáltatásoknál más-más jelszót használjanak.
  • Alkalmazzon kétfaktoros azonosítást – minden olyan szolgáltatásnál, ahol erre van lehetőség kétfaktoros azonosítást használjanak.
  • Készítsen rendszeresen biztonsági mentéseket – ezeket azután teszteljék is, hogy megbizonyosodjanak arról, vissza tudják-e állítani az adatokat.

A kiberbiztonság egy többlépcsős folyamat, amely sosem áll meg – ha elért az utolsó ponthoz, akkor kezdje elölről a folyamatot. Ez az egyetlen módja annak, hogy lépést tartson az egyre fejlettebb támadásokkal. A folyamat megkönnyítésének érdekében, az ESET őszi akciójának keretében most 1 helyett akár 3 számítógépet védhetünk a támadások ellen, nagyobb biztonságban tudva cégünk, kollégáink és ügyfeleink adatait.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új termékekkel bővül az Euronics kínálata

Hosszú távú partneri megállapodást kötött a Nestlé Purina, illetve a Mars kisállateledel üzletágával az Euronics Műszaki Áruházlánc, amelynek köszönhetően a két gyártó minőségi kutya- és macskaeledelei megjelennek az Euronics kínálatában. Az állateledelek az Euronics...

Eredményesen zárult az utolsó hagyományos népszámlálás (x)

Befejeződött a 2022-es népszámlálás, amely az utolsó volt ebben a formában. Az eredmények jövőre lesznek ismertek, a beérkezett kérdőívekben szereplő információk a nemzeti adatvagyon részét képezik. (x) A 2022-es népszámlálás három szakaszból állt, és már...

Változások az LG-nél

Szervezeti változásokat jelentett be az LG Electronics (LG), amelyeknek köszönhetően a vállalat felkészültebben nézhet szembe a jövő kihívásaival. A szervezeti átalakítás elsődleges célja, hogy felgyorsítsa a jövőbeni növekedést, és továbbra is garantálja, hogy az...

Gyengébb ünnepi szezonra számítanak az e-kereskedők

Megkezdődött az ünnepi vásárlási szezon, amely az elmúlt két év hipernövekedéséhez képest bár visszaesést mutat, azonban lehetőségeket is tartogat a hazai digitális kereskedők számára. A Digitális Kereskedelmi Szövetség alapító tagjai saját adataik és kutatásaik...

Idén is megrendezik a Portfolio Day-t

A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) a Kreatív Utánpótlás (KRU) projekt keretén belül idei évben is megszervezi a Portfolio Day-t.2019-ben nagy sikerrel megtartott utánpótlás esemény visszatér, december 15-én a Magyar Telekom Székházában újra a...

A sikeres influencer marketing titka

Miként látják az influencer marketinget a márkák? – nehézségek, előnyök és bevált stratégiák. Ezt a témát jártuk körül az InfluenceAIR Podcast legújabb adásában, melyben Szabó Bélát, a Telekom márka és kereskedelmi kommunikációs vezetőjét, valamint...

Nemzetközi kupává bővült a Telekom e-sport versenye

Az elmúlt év rendkívül sikeres hazai eseménye után idén Csehország, Szlovákia és Magyarország legjobbjai mérkőzhettek meg egymással Esport CUP powered by Telekom eseményén. A versenyzők League of Legendsben és Wild Riftben mérték össze erejüket,...

Újabb három évig dr. Molnár Kálmán az ÖRT elnöke

Az ÖRT 2022.évi Közgyűlése megerősítette a szervezet vezetését, így a következő három évben ismét dr. Molnár Kálmán az Unilever Jogi- és Vállalati Kapcsolati Igazgatója lesz az ÖRT elnöke, Mező László (Medicom) és Galavics András...

Idén sem a karácsonyfán spórolnak a magyarok

A kereskedők és szakmai szövetségek által előrejelzett idei 10-15 százalékos áremelkedés ellenére a vevők továbbra sem a fenyőfán terveznek spórolni. 41 százalék azok aránya, akik 10 ezer forintnál is magasabb összegből tervezik beszerezni a...

Nagyot nőtt a Huawei márkaértéke

Tizennyolc százalékkal, 64.887 milliárd euróra nőtt a Huawei Technologies márkaértéke, ezzel már a kilencedik helyen áll az Európai Márkaintézet (European Brand Institute) 2022-es évi TOP100 globális márkákat rangsoroló listáján. A független tanácsadó szervezet által...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre jön a Zsákbamacska a TV2-n

Megújult formában tér vissza 2023-ban a Zsákbamacska című vetélkedő, a TV2-n jelentkező műsor két házigazdája Majka és Pápai Joci lesznek majd. Nagy energiákkal folynak a TV2 legújabb műsorának előkészületei, az egykor hazánkban is népszerű Zsákbamacska...

Új termékekkel bővül az Euronics kínálata

Hosszú távú partneri megállapodást kötött a Nestlé Purina, illetve a Mars kisállateledel üzletágával az Euronics Műszaki Áruházlánc, amelynek köszönhetően a két gyártó minőségi kutya- és macskaeledelei megjelennek az Euronics kínálatában. Az állateledelek az Euronics...

Eredményesen zárult az utolsó hagyományos népszámlálás (x)

Befejeződött a 2022-es népszámlálás, amely az utolsó volt ebben a formában. Az eredmények jövőre lesznek ismertek, a beérkezett kérdőívekben szereplő információk a nemzeti adatvagyon részét képezik. (x) A 2022-es népszámlálás három szakaszból állt, és már...

Változások az LG-nél

Szervezeti változásokat jelentett be az LG Electronics (LG), amelyeknek köszönhetően a vállalat felkészültebben nézhet szembe a jövő kihívásaival. A szervezeti átalakítás elsődleges célja, hogy felgyorsítsa a jövőbeni növekedést, és továbbra is garantálja, hogy az...

Gyengébb ünnepi szezonra számítanak az e-kereskedők

Megkezdődött az ünnepi vásárlási szezon, amely az elmúlt két év hipernövekedéséhez képest bár visszaesést mutat, azonban lehetőségeket is tartogat a hazai digitális kereskedők számára. A Digitális Kereskedelmi Szövetség alapító tagjai saját adataik és kutatásaik...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...

Van tér a fejlődésre – interjú Bíró Pállal

Részben a vezetői kultúra miatt is nagyon kishitűek a hazai cégek, nem mernek exportálni, és ezen a helyzeten a szemléletmód átalakítása segíthetne sokat – állítja Bíró Pál, aki első lett idén a legmeghatározóbb hazai...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

Fenntarthatósági ötleteket díjazott a Vodafone

November 26-án, a Vodafone új székházában rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Skool szakmai közreműködésével a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! ötletpályázat döntőjét, ahol a 10 legjobb ötlettel pályázó csapat szakmai mentorok...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....