- Hirdetés -

Kiugró növekedés előtt a nemzetközi turizmus

|

- Hirdetés -

Noha a még továbbra is jelenlévő koronavírus mellett az elhúzódó ukrajnai konfliktus is kockázatokat hordoz az iparág számára, az ENSZ Turisztikai Világszervezete (UNWTO) továbbra is kitart az előrejelzése mellett, amely a globális turizmus átlagosan 55 százalékos növekedését vetítik előre 2022-re, ami világszinten 645 millió turistaérkezést jelent. Az újrainduló szállodaipar egyik legnagyobb kihívása idén a munkaerőhiány, melynek hatásait a hotelek innovatív technológiai megoldásokkal is igyekeznek ellensúlyozni – derül ki a Moore Global legújabb nemzetközi iparági elemzéséből.

„A két évnyi kényszerű improvizáció, fejlesztés és megújulás nem múlt el nyomtalanul a globális szállodaipar felett: a hotelek ma sokkal hatékonyabb üzletmenettel, rugalmasabban képesek szembenézni az aktuális kihívásokkal – emeli ki az elemzés kapcsán Takács Márton, a kiadványt jegyző Moore Global Hotel és Turizmus munkacsoportjának globális vezetője. – Az akkori pánikhelyzetben gyorsan bevezetett és bevált intézkedések mára jórészt standarddá váltak, amelyeket a vendégek is elfogadtak.”

A vendéglátó szektort az elmúlt két évben sújtó világjárvány hatására az alkalmazottak jelentős hányada vándorolt át más szektorokba, ennek eredményeképp a hoteliparnak idén mintegy 60 millió fős munkaerőhiánnyal kell szembesülnie – főként a gyengébben fizetett alacsonyabb beosztások esetében kiugró a munkaerőhiány. A járványhelyzetben bevezetett újítások azonban legalább részben segíthetnek ellensúlyozni ezt a problémát.

Az online bejelentkezés, a napinál ritkábban végzett szobatakarítás, a QR-kód segítségével végzett ételrendelések olyan, mára még a felső-középkategóriás szállodákban is standard eljárásokká váltak, amelyeket újabb innovatív eszközök is követhetnek. A szállodai tartózkodás minden elemét optimalizáló okostelefonos applikációk mellett akár a tisztasági, akár a felszolgáló feladatok ellátásában hamarosan teret nyerhetnek a robotok, és a foglalástól a fizetésen keresztül a távozásig világszerte egyre több technológiai megoldást alkalmaznak majd a szálláshelyek. Ily módon a személyzettel való interakciók a valóban fontos személyes kiszolgálás területeire koncentrálódhatnak majd.

„A hotelipar az elmúlt két borús évet követően igen izgalmas szakaszba lépett át, az új lehetőségek befektetők széles körét vonzzák újra a szektorba – folytatja Takács Márton. – Az új hotelberuházások tekintetében Európa áll az élen, az idei évben minden eddiginél több, 110 ezer új hotelszoba-kapacitást fognak átadni a kontinensen, a márkákkal fémjelzett fejlesztések mintegy 50 százaléka mögött öt nagy hotellánc, a Marriott International, a Hilton, az IHG Hotels&Resorts, az Accor, valamint a Radisson Hotels állnak. A fejlesztések többsége Nyugat- és Dél-Európában zajlik, így azokra az ukrajnai eseményeknek csak korlátozott és közvetett hatásai lehetnek.”

Egyértelműen kedvező jelek mutatkoznak az Egyesült Államok hotelpiacain is, ahol az átlagos napi szobaár (Average Daily Rate) különösen a tengerparti üdülőhelyeken és a luxuskategóriás helyeken emelkedett meredeken az idei év elején. Bár sok magánszemély a hosszú kihagyás után most sokkal nagyvonalúbban költekezik, a céges rendezvények és konferenciák területén továbbra is kedvezőtlen a helyzet: számos eseményt továbbra is online vagy hibrid formában rendeznek meg, és úgy tűnik, az esetek egy részében ez a jövőben is így marad majd.

Ázsiában a hosszú és szigorú lezárási periódust követően csak most kezd éledezni a szállodapiac. A turisták által kedvelt Malajzia jó példa a fokozatos újranyitásra: szakértők idén az év egészére 50 százalékos foglaltsági szintet jeleznek előre, ami komoly előrelépés, de még mindig alaposan elmarad a hagyományosan megcélzott 65 százalék körüli aránytól.

Hazai előrejelzések

2022. január elseje április 30-a között már összesen 8,2 millió vendégéjszakát regisztráltak a magyarországi szálláshelyek (kereskedelmi szálláshelyek és magánszálláshelyek együttesen). A Magyar Turisztikai Ügynökség előrejelzése szerint ez a szám megközelítőleg 37,5 millió vendégéjszakáig nőhet év végére a tavalyi 28,6 millióról. A dinamikus növekedés a 2021-es év első negyedévben még érvénybe levő korlátozások miatti alacsony bázisnak is köszönhető, ugyanakkor ki kell emelni, hogy a prognózis szerint a jelenlegi romló nemzetközi gazdasági környezet és az ukrán konfliktus ellenére is várhatóan egyértelműen növekszik az utazások volumene. A mennyiségi növekedés a gyorsan emelkedő árszínvonallal együtt összességében jelentősen növelni fogja a turizmusgazdaság összbevételét idén.

Mivel Budapestre koncentrálódik a külföldi vendégforgalom 80 százaléka, a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér légiutasforgalma kiváló indikáció a város turisztikai teljesítményére vonatkozóan. Az idei első negyedévben a repülőtér közel kétmillió légiutast szolgált ki, ez közel kétharmada a 2019-es abszolút rekordév hasonló időszaki adatainak. A jelek szerint Budapest turisztikai forgalma a várakozásoknak megfelelően fokozatosan, de meggyőző ütemben épül vissza, így az ENSZ Turisztikai Világszervezetének az a várakozása, hogy az utazások volumene 2024-ben éri majd el a 2019-es rekordszintet, Budapestre vetítve is reális cél.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Felforgatja a munkaerőpiacot a mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia (MI) által érintett ágazatokban ugrásszerűen nőtt a termelékenység, az MI-t használó állások egyre nagyobb számban jelennek meg és akár 25 százalékos bérprémiumot kínálnak - derül ki a PwC Global AI Jobs...

Így teljesített a K&H az első negyedévben

A K&H Bank 21,4 milliárd forintos nettó nyereséget, míg a K&H Biztosító az extraprofitadó miatt negatív eredményt ért el 2024 első negyedévében. A pénzintézet minden területen jól teljesített az első három hónapban: a betétek,...

Mégsem lesz akkora áremelés

A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint májusban a vállalkozói szféra és a lakosság kilátásai sem változtak érdemben áprilishoz képest. A GKI konjunktúraindexe hibahatáron belül csökkent. A cégek foglalkoztatási...

Rekordnyereséget ért el a Xiaomi

A Xiaomi Vállalatcsoport, a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, nyilvánosságra hozta nem auditált, konszolidált pénzügyi eredményeit tartalmazó üzleti jelentését a 2024. március 31-én zárult negyedéves időszakra vonatkozóan.A Xiaomi korrigált nettó nyeresége...
televízió nézettség

A The Floor és a Tények áll az élen

Célcsoporttól függően az RTL-es The Floor és a TV2 hírműsora volt az elmúlt hét legnézettebb műsora. A Zsákbamacska és a Drága örökösök nem hozott túl jó nézőszámokat, heti átlagban sokat erősödött a Tények, de...

Erősen nyitott az HBO új dokumentumfilmje

Május 21-e, kedd óta elérhető a Maxon Hörcher Gábor kreatív dokumentumfilmje, az Emma és Eddie: A képen kívül, amely rögtön a top 3-ban nyitott, pontosabban a Dűne: Második rész után a legnézettebb film lett...

Erősen árérzékenyek lettek a hazai sörfogyasztók

A tavalyi adatok alapján a sörfogyasztás a volumen helyett a minőség felé mozdult el – állítják az Auchan szakértői. A klasszikus ízek a legkedveltebbek, emellett a csökkentett energia- és alkoholtartalom került előtérbe. A legjobban...

Világhírű festőművésszel dolgozott a BMW

A párizsi Pompidou központban ünnepelte világpremierjét a BMW Art Cars kollekció huszadik guruló műalkotása, amelyet a világhírű amerikai festőművész, Julie Mehretu álmodott valóra. A 20-as rajtszámot viselő BMW M Hybrid V8 versenyautó június 15-én...

Bababolt szekciót indít az eMAG

Tavaly az eMAG vásárlói közel 50 ezer csomag pelenkát és további 120 egyéb baba-mama terméket rendeltek online kereskedőtől. Az ilyen termékeket rendelő felhasználók sajátossága, hogy tízből hat rendelésből hatot este 9 és éjfél között...

Volt, aki egyszerre 3 milliót fizetett SZÉP kártyával

Ma már szinte úgy használjuk – az egyedülállóan digitálisan is elérhető – K&H SZÉP kártyát is, ahogyan a bankkártyánkat. Nemcsak az érintésmentes fizetési mód szempontjából, de gyakoriság és elköltött összeg tekintetében is. Az adatok...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jelentős magyar szerepvállalás a nemzetközi reklám önszabályozásban

Új elnökség az Önszabályozó Szervezetek Európai Szövetsége (EASA) élén. Orla Twomey, az ír reklámönszabályozó szervezet vezetőjének (ASAI) személyében új elnököt választottak. Gerendi Zsolt ÖRT főtitkár - Tamara Daltroff EACA ügyvezető mellett - alelnöki pozíciót...

Felforgatja a munkaerőpiacot a mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia (MI) által érintett ágazatokban ugrásszerűen nőtt a termelékenység, az MI-t használó állások egyre nagyobb számban jelennek meg és akár 25 százalékos bérprémiumot kínálnak - derül ki a PwC Global AI Jobs...

Így teljesített a K&H az első negyedévben

A K&H Bank 21,4 milliárd forintos nettó nyereséget, míg a K&H Biztosító az extraprofitadó miatt negatív eredményt ért el 2024 első negyedévében. A pénzintézet minden területen jól teljesített az első három hónapban: a betétek,...

Mégsem lesz akkora áremelés

A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint májusban a vállalkozói szféra és a lakosság kilátásai sem változtak érdemben áprilishoz képest. A GKI konjunktúraindexe hibahatáron belül csökkent. A cégek foglalkoztatási...

Rekordnyereséget ért el a Xiaomi

A Xiaomi Vállalatcsoport, a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, nyilvánosságra hozta nem auditált, konszolidált pénzügyi eredményeit tartalmazó üzleti jelentését a 2024. március 31-én zárult negyedéves időszakra vonatkozóan.A Xiaomi korrigált nettó nyeresége...

Don't Miss

Az EB körüli reklámhelyek már elfogytak – interjú Kosaras Klaudiával

Már hónapokkal a sportesemények előtt jelentősen megnő a hirdetői kereslet a sport tartalmak melletti megjelenésekre – nyilatkozta az mmonline.hu-nak Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkból kiderül többek között, hogyan készülnek az idei...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...