Kizöldülő médiaeszközök – interjú Samu Tímeával

Samu Tímea

Akár természetbarát anyagok használatáról, akár újrahasznosíthatóságról van szó, évek óta tudatosan keressük azokat a megoldásokat, amelyekkel érdemben csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat – mondja Samu Tímea, a JCDecaux Hungary Zrt. vezérigazgatója, aki beszél arról is, hogy az out of home (OOH) piacot érintő szigorítások mennyire fogják érinteni a termékkínálatukat.

A hagyományos plakátok kihelyezése összességében rengeteg papírt, ragasztót igényel. Az ország minden részére el kell juttatni a plakátokat, így ez jelentős üzemanyag-felhasználással is együtt jár. A környezetvédelem, a környezettudatosság mennyire fontos a JCDecaux-nál?
– A tevékenységeinket 2009 óta olyan teljesítménymutatók alapján hangoljuk össze, amelyekkel maximálisan érvényre tudjuk juttatni a zöld szempontokat, a környezettudatosságot és a fenntarthatóságot. Mára fenntartható és innovatív utcabútorok és szolgáltatások üzleti modellünk alapjává váltak. Akár természetbarát anyagok használatáról, akár újrahasznosíthatóságról van szó, évek óta tudatosan keressük azokat a megoldásokat, amelyekkel érdemben csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat. Büszkék vagyunk arra, hogy a Morgan Stanley befektetési bank értékelése szerint a JCDecaux fenntarthatósági szemléletét tekintve messze saját iparági átlaga feletti teljesítményt nyújt.

– A gyakorlatban ez miben mutatkozik meg?
– Magyarországon már két éve megújuló energiából biztosítjuk az energiafogyasztásunkat. Ez az arány a teljes csoport szintjén 91 százalék volt 2020-ban, a cél 2022-ra a 100 százalék elérése. A célként kitűzött 70 százalékos hulladék-újrahasznosítási arányt csoport szinten két éve felülteljesítjük. A szén-dioxid-kibocsátásunkat több mint 60 százalékkal csökkentettük 2017 és 2020 között. Tudatos odafigyeléssel, szisztematikus felkészüléssel elkerülhető a pazarlás. Ez a működésünk összes elemére érvényes, akár ragasztóanyagról, akár papírmennyiségről, akár üzemanyagról van szó.

– Rengeteg buszvárót hoztak létre és üzemeltetnek országszerte. Ezeket mennyire lehet az adott város, vagy településrész megjelenéséhez szabni?
– A JCDecaux-nál több mint 100 designer dolgozik azon, hogy a közösségi tereken mindig a városképbe illeszkedő utcabútorok jelenjenek meg. Magyarországon „moduláris” típust használunk: ez több-kevesebb tagból áll, könnyen hozzáigazítható a területi igényekhez, keskeny peronra is jól telepíthető. Az üvegtető UV-védelmet biztosít, a zöld várók pedig még árnyékot is adnak nyáron. Ennél is többet tud a JCDecaux Csoport újgenerációs zöld buszmegállója, a Filtreo: ez képes csökkenteni a városi levegő szennyezettségét, miközben természetes hűtéssel könnyíti meg a várakozók életét. Magyarországon több mint 3000 buszmegállót telepítettünk, ezeket üzemeltetjük és karban is tartjuk őket. Az újonnan telepítettek USB töltőt és wifi kiépítési lehetőséget is kapnak, ezáltal az adott település okosváros programjába is be lehet őket kapcsolni. Fontos szempont, hogy ezek az önkormányzatoknak egy fillérjébe sem kerülnek, a JCDecaux viszont több mint kétmilliárd forintot fordított új buszmegállók magyarországi telepítésére az elmúlt három évben.

– Egyre több digitális eszközük van, viszont úgy sejtem, hogy ezeknek az energiaigénye magasabb. Ez valóban így van?
– Az új digitális eszközök nem feltétlenül fogyasztanak több energiát a hagyományosaknál. Kifejezetten környezetkímélőnek és takarékosnak fejlesztették őket – ez a zöld vonulat az OOH mindennapjait is egyre erőteljesebben határozza meg. Ráadásul, ahogyan az imént már említettem, van rá mód, hogy az eszközök energiaigényét egyre nagyobb mértékben elégítsük ki megújuló forrásokból. Ugyanakkor arról sem feledkezhetünk meg, hogy a digitális eszközök többsége távolról irányítható, azaz nem igényel személyes megjelenést minden alkalommal, amikor új tartalmat helyezünk el rajta. Ezzel pedig időt, energiát és üzemanyagot takarítunk meg. Egy következő lépés pedig az lehet, amikor egy napelemmel működtetett digitális eszközünk már több energiát tud előállítani, mint amennyit elhasznál, és az így megtermelt többlet máshol lesz felhasználható, de ez még a távoli jövő zenéje.

– Jövőre választási év lesz. Ez elvileg jó is lehet a piacnak, hiszen azért némi extra költés biztosan megjelenik az out of home eszközöknél is. Viszont hallottam már olyat is, hogy egyes piaci hirdetők inkább kerülik a kampányidőszakokat a közterületen. Ilyenkor melyik hatás az erősebb?
– Ezt előre képtelenség megmondani. Kétségtelen, hogy létezik egyfajta interferencia ilyenkor a politikai és az üzleti szféra között, de tudunk olyan megoldásokat, amelyekkel ez nem okozhat problémát. El lehet különíteni egymástól ezt a két világot a hirdetésekben is annyira, hogy ne zavarják egymás köreit. Sok múlhat a majdani kampány intenzitásán és hangnemén is, hiszen mindkettő akár külön-külön is ölthet olyan mértéket, ami zavaró lehet egyes hirdetőknek, és ezért inkább távol maradnak ebben az időszakban

– A törvény értelmében 2023 végéig lehet használni a klasszikus, 12 négyzetméteres óriásplakátokat, utána ezeket el kell bontani. Ez már biztosnak tekinthető, vagy esetleg még lobbizik a szakma azért, hogy ezt ne kelljen meglépni?
– Nem tudom megmondani, módosítják-e ismét a határidőt vagy sem, de az biztos, hogy mi fel vagyunk készülve a változásra. Van erre számos nemzetközi jó példa: lehet kevesebb, de igényesebb eszközzel innovatívabb kampányokat megvalósítani 9 négyzetméteres hirdetési felületeken is. Mi azt valljuk, hogy a kevesebb néha több. A médiazaj óriási, a helyzetet pedig tovább rontja a rengeteg illegális felület. A problémát inkább abban látom, hogy részben azért néznek ki így a városok, mert hiányzik az elfogadott törvények végrehajtása. Maximálisan egyetértek a törvényhozók azon szándékával, hogy legyen rendezettebb, letisztultabb az utcakép. De mindenekelőtt meg kell tisztítani a várost az illegális felületektől.

– Számoljunk azzal, hogy ez meg is valósul. Ebben az esetben 2024-től kezdődően mennyire fog másként kinézni a JCDecaux out of home termékkínálata, mint most?
– A termékkínálatunkkal mindig az aktuális igényeket követjük, illetve igyekszünk meg is előzni őket az innovációkkal. A törvénynek megfelelő, 9 négyzetméteres citylight board eszközök például már részei a portfóliónknak, legközelebb Bécsben lehet velük találkozni. Az előbb volt már róla szó, hogy a digitális vonal mennyire erősödik, ami a hagyományos termékek fokozatos visszaszorulásával jár. A digitális eszközök exponenciális térnyerésével komplex, minőségi az online térhez hatékonyan kapcsolódó kommunikációt tudunk megvalósítani a partnereink számára. A JCDecaux csoport árbevételének negyede már ma is digitális eredetű. Ezen belül az utcabútor vagyis a digitális citylight 46 százalékot képvisel, a másik jelentős 40 százalék pedig a transzport, metró és repterek. Az elmúlt négy évben megduplázódott a digitális penetráció és töretlenül növekszik: Angliában például a bevételeink 65 százaléka már digitális bevétel, és az Egyesült Államokban is átlépte az arány az 50 százalékot – nem is kérdés, hogy ez a jövő.

Az interjú nyomtatott Marketing & Médiában olvasható változatában Samu Tímeát megkérdeztük a pandémiás helyzet piaci hatásáról és az idei, valamint 2022-es várakozásaikról is. Elmondja azt is, hogy felülírhatja-e a terveiket a járvány harmadik hulláma.