- Hirdetés -

Kizöldülő médiaeszközök – interjú Samu Tímeával

|

- Hirdetés -

Akár természetbarát anyagok használatáról, akár újrahasznosíthatóságról van szó, évek óta tudatosan keressük azokat a megoldásokat, amelyekkel érdemben csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat – mondja Samu Tímea, a JCDecaux Hungary Zrt. vezérigazgatója, aki beszél arról is, hogy az out of home (OOH) piacot érintő szigorítások mennyire fogják érinteni a termékkínálatukat.

A hagyományos plakátok kihelyezése összességében rengeteg papírt, ragasztót igényel. Az ország minden részére el kell juttatni a plakátokat, így ez jelentős üzemanyag-felhasználással is együtt jár. A környezetvédelem, a környezettudatosság mennyire fontos a JCDecaux-nál?
– A tevékenységeinket 2009 óta olyan teljesítménymutatók alapján hangoljuk össze, amelyekkel maximálisan érvényre tudjuk juttatni a zöld szempontokat, a környezettudatosságot és a fenntarthatóságot. Mára fenntartható és innovatív utcabútorok és szolgáltatások üzleti modellünk alapjává váltak. Akár természetbarát anyagok használatáról, akár újrahasznosíthatóságról van szó, évek óta tudatosan keressük azokat a megoldásokat, amelyekkel érdemben csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat. Büszkék vagyunk arra, hogy a Morgan Stanley befektetési bank értékelése szerint a JCDecaux fenntarthatósági szemléletét tekintve messze saját iparági átlaga feletti teljesítményt nyújt.

– A gyakorlatban ez miben mutatkozik meg?
– Magyarországon már két éve megújuló energiából biztosítjuk az energiafogyasztásunkat. Ez az arány a teljes csoport szintjén 91 százalék volt 2020-ban, a cél 2022-ra a 100 százalék elérése. A célként kitűzött 70 százalékos hulladék-újrahasznosítási arányt csoport szinten két éve felülteljesítjük. A szén-dioxid-kibocsátásunkat több mint 60 százalékkal csökkentettük 2017 és 2020 között. Tudatos odafigyeléssel, szisztematikus felkészüléssel elkerülhető a pazarlás. Ez a működésünk összes elemére érvényes, akár ragasztóanyagról, akár papírmennyiségről, akár üzemanyagról van szó.

– Rengeteg buszvárót hoztak létre és üzemeltetnek országszerte. Ezeket mennyire lehet az adott város, vagy településrész megjelenéséhez szabni?
– A JCDecaux-nál több mint 100 designer dolgozik azon, hogy a közösségi tereken mindig a városképbe illeszkedő utcabútorok jelenjenek meg. Magyarországon „moduláris” típust használunk: ez több-kevesebb tagból áll, könnyen hozzáigazítható a területi igényekhez, keskeny peronra is jól telepíthető. Az üvegtető UV-védelmet biztosít, a zöld várók pedig még árnyékot is adnak nyáron. Ennél is többet tud a JCDecaux Csoport újgenerációs zöld buszmegállója, a Filtreo: ez képes csökkenteni a városi levegő szennyezettségét, miközben természetes hűtéssel könnyíti meg a várakozók életét. Magyarországon több mint 3000 buszmegállót telepítettünk, ezeket üzemeltetjük és karban is tartjuk őket. Az újonnan telepítettek USB töltőt és wifi kiépítési lehetőséget is kapnak, ezáltal az adott település okosváros programjába is be lehet őket kapcsolni. Fontos szempont, hogy ezek az önkormányzatoknak egy fillérjébe sem kerülnek, a JCDecaux viszont több mint kétmilliárd forintot fordított új buszmegállók magyarországi telepítésére az elmúlt három évben.

– Egyre több digitális eszközük van, viszont úgy sejtem, hogy ezeknek az energiaigénye magasabb. Ez valóban így van?
– Az új digitális eszközök nem feltétlenül fogyasztanak több energiát a hagyományosaknál. Kifejezetten környezetkímélőnek és takarékosnak fejlesztették őket – ez a zöld vonulat az OOH mindennapjait is egyre erőteljesebben határozza meg. Ráadásul, ahogyan az imént már említettem, van rá mód, hogy az eszközök energiaigényét egyre nagyobb mértékben elégítsük ki megújuló forrásokból. Ugyanakkor arról sem feledkezhetünk meg, hogy a digitális eszközök többsége távolról irányítható, azaz nem igényel személyes megjelenést minden alkalommal, amikor új tartalmat helyezünk el rajta. Ezzel pedig időt, energiát és üzemanyagot takarítunk meg. Egy következő lépés pedig az lehet, amikor egy napelemmel működtetett digitális eszközünk már több energiát tud előállítani, mint amennyit elhasznál, és az így megtermelt többlet máshol lesz felhasználható, de ez még a távoli jövő zenéje.

– Jövőre választási év lesz. Ez elvileg jó is lehet a piacnak, hiszen azért némi extra költés biztosan megjelenik az out of home eszközöknél is. Viszont hallottam már olyat is, hogy egyes piaci hirdetők inkább kerülik a kampányidőszakokat a közterületen. Ilyenkor melyik hatás az erősebb?
– Ezt előre képtelenség megmondani. Kétségtelen, hogy létezik egyfajta interferencia ilyenkor a politikai és az üzleti szféra között, de tudunk olyan megoldásokat, amelyekkel ez nem okozhat problémát. El lehet különíteni egymástól ezt a két világot a hirdetésekben is annyira, hogy ne zavarják egymás köreit. Sok múlhat a majdani kampány intenzitásán és hangnemén is, hiszen mindkettő akár külön-külön is ölthet olyan mértéket, ami zavaró lehet egyes hirdetőknek, és ezért inkább távol maradnak ebben az időszakban

– A törvény értelmében 2023 végéig lehet használni a klasszikus, 12 négyzetméteres óriásplakátokat, utána ezeket el kell bontani. Ez már biztosnak tekinthető, vagy esetleg még lobbizik a szakma azért, hogy ezt ne kelljen meglépni?
– Nem tudom megmondani, módosítják-e ismét a határidőt vagy sem, de az biztos, hogy mi fel vagyunk készülve a változásra. Van erre számos nemzetközi jó példa: lehet kevesebb, de igényesebb eszközzel innovatívabb kampányokat megvalósítani 9 négyzetméteres hirdetési felületeken is. Mi azt valljuk, hogy a kevesebb néha több. A médiazaj óriási, a helyzetet pedig tovább rontja a rengeteg illegális felület. A problémát inkább abban látom, hogy részben azért néznek ki így a városok, mert hiányzik az elfogadott törvények végrehajtása. Maximálisan egyetértek a törvényhozók azon szándékával, hogy legyen rendezettebb, letisztultabb az utcakép. De mindenekelőtt meg kell tisztítani a várost az illegális felületektől.

– Számoljunk azzal, hogy ez meg is valósul. Ebben az esetben 2024-től kezdődően mennyire fog másként kinézni a JCDecaux out of home termékkínálata, mint most?
– A termékkínálatunkkal mindig az aktuális igényeket követjük, illetve igyekszünk meg is előzni őket az innovációkkal. A törvénynek megfelelő, 9 négyzetméteres citylight board eszközök például már részei a portfóliónknak, legközelebb Bécsben lehet velük találkozni. Az előbb volt már róla szó, hogy a digitális vonal mennyire erősödik, ami a hagyományos termékek fokozatos visszaszorulásával jár. A digitális eszközök exponenciális térnyerésével komplex, minőségi az online térhez hatékonyan kapcsolódó kommunikációt tudunk megvalósítani a partnereink számára. A JCDecaux csoport árbevételének negyede már ma is digitális eredetű. Ezen belül az utcabútor vagyis a digitális citylight 46 százalékot képvisel, a másik jelentős 40 százalék pedig a transzport, metró és repterek. Az elmúlt négy évben megduplázódott a digitális penetráció és töretlenül növekszik: Angliában például a bevételeink 65 százaléka már digitális bevétel, és az Egyesült Államokban is átlépte az arány az 50 százalékot – nem is kérdés, hogy ez a jövő.

Az interjú nyomtatott Marketing & Médiában olvasható változatában Samu Tímeát megkérdeztük a pandémiás helyzet piaci hatásáról és az idei, valamint 2022-es várakozásaikról is. Elmondja azt is, hogy felülírhatja-e a terveiket a járvány harmadik hulláma.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hétvégi adománygyűjtő akcióban az Auchan

A hétvégén ismét adományokat gyűjt a Magyar Vöröskereszt az ország összes Auchan áruházában. A múlt hétvégén több mint 9 tonna adomány gyűlt össze az áruházláncban, amit a Magyar Vöröskereszt még az ünnepek előtt eljuttat...

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már...

Átalakulóban az ingatlanpiac

Az ingatlanpiac átalakulása a fővárosi kerületek iránti kereslet változásából is kitűnik. Visszaszorult a harmadik helyre a korábbi csúcstartó, Angyalföld és átvette az uralmat a pesti belváros. A Duna House ügyfelei körében végzett felmérés szerint...

Mesés projektben Pokorny Lia

A színésznőnek köszönhetően gyerekmesék tucatjai elevenednek meg szeretetteljes előadásában. Rendkívüli élményben lehet része a mesék kedvelőinek, akiket mostantól nemcsak a történetek színes világa ragadhat magával, hanem Pokorny Lia fantasztikus előadása is. A színésznő - örömmel...

Jótékony akcióban a Sláger FM és a Sláger TV

December 13-án az Ökumenikus Segélyszervezettel karöltve Luca-napi Adománygyűjtést szervez a két csatorna azonos időben, élő adásban. Egymásnak adják majd a kilincset hazánk előadói és a 95.8 Sláger FM, valamint a Sláger TV műsorvezetői a december 13-ai...

Hatalmas problémát okoz az árfolyamingadozás

Árfolyamingadozás, szakemberhiány, költségnövekedés, infláció és anyaghiány – mindezek a tényezők együttesen a kkv-k 53 százaléka szerint jobban sújtják a hazai vállalkozások működését, mint a koronavírus járvány – derül ki a K&H kkv-k körében végzett...

Az exportra gyúrnak a kisüzemi sörfőzdék

Januári leállással, a fejlesztésekre szánt tartalékok mozgósításával készülnek a magyar kisüzemi sörfőzdék a téli hónapokra, miközben, aki teheti, igyekszik bővíteni az exportot, hogy eurós bevételekre tegyen szert. Utóbbihoz komoly segítséget kapott a Kisüzemi Sörfőzdék...

Legendás autócsodák versenyeznek

A BMW Group Classic és a Grand Hotel Villa d’Este a 2023. május 19-21. közötti hétvégén gurítja ismét reflektorfénybe a legendás autócsodákat. A Villa Erba területén ismét megrendezik a Concorso d’Eleganza Villa d’Este tradicionális...

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...
Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Már novemberben is megdobta a VB a sportoldalak látogatottságát

Bár a katari foci VB csak november 20-án rajtolt el, a hazai sportoldalak múlt havi látogatottsági számain már éreztette hatását – derül ki a DKT novemberre vonatkozó elemzéséből. A napi átlagos egyedi látogatószám alapján...

Hétvégi adománygyűjtő akcióban az Auchan

A hétvégén ismét adományokat gyűjt a Magyar Vöröskereszt az ország összes Auchan áruházában. A múlt hétvégén több mint 9 tonna adomány gyűlt össze az áruházláncban, amit a Magyar Vöröskereszt még az ünnepek előtt eljuttat...

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már...

Átalakulóban az ingatlanpiac

Az ingatlanpiac átalakulása a fővárosi kerületek iránti kereslet változásából is kitűnik. Visszaszorult a harmadik helyre a korábbi csúcstartó, Angyalföld és átvette az uralmat a pesti belváros. A Duna House ügyfelei körében végzett felmérés szerint...

Mesés projektben Pokorny Lia

A színésznőnek köszönhetően gyerekmesék tucatjai elevenednek meg szeretetteljes előadásában. Rendkívüli élményben lehet része a mesék kedvelőinek, akiket mostantól nemcsak a történetek színes világa ragadhat magával, hanem Pokorny Lia fantasztikus előadása is. A színésznő - örömmel...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...

Magyar techcég famentő megoldásait díjazták Szingapúrban

Szingapúr környezetvédelmi és fenntarthatósági miniszterétől vett át rangos környezetvédelmi elismerést a magyar hátterű greehill vezetése a városi növényzet digitális eszközökkel történő tervezésében használt úttörő megoldásaiért. A magyar gyökerű, az intelligens városi megoldások globális piacán...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....