Kólából a nagy márkák a menők

UNITED STATES - APRIL 15: Cans of Pepsi and Coke are set up for a photograph in New York on April 15, 2004. PepsiCo Chief Executive Steve Reinemund introduced Gatorade X-Factor flavors and added Tropicana juice drinks, moving faster than rival Coca-Cola Co. to cater to health-conscious consumers. (Photo by Daniel Acker/Bloomberg via Getty Images)

Több mint 7 százalékkal nőtt a magyarok által elfogyasztótt kóla mennyisége, és 10 százalékkal többet fizettek a hazai fogyasztók ezekért az üdítőkért. A Nielsen kutatása szerint a gyártói márkák dominálnak a piacon, a sajátmárkás kóla részesedése 8 százalék.

Ötvenmilliárd forintot meghaladó értékben mintegy 3 millió hektoliter kóla fogyott Magyarországon 2018. július és 2019 júniusa között. A szénsavas üdítőitalok értékbeli összforgalmának több mint hatvan százalékát teszi ki a kóla itthon. A 300 millió liternyi üdítőt jellemzően (60%) a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletekből szerezzük be.

A Nielsen kutatása arra is rámutatott, hogy bár a cukros kólát választja a többség – az értékesített üdítők több mint kétharmada tartalmaz cukrot, egyharmada cukormentes – azonban a cukormentes szegmens közel háromszor gyorsabban bővül.

Ami a kiszereléseket illeti, a kóla teljes értékbeli forgalmának közel felét (45%) az 1-1,9 literes kiszerelés teszi ki, a még nagyobb, 2+ literes palackoké az értékbeli forgalom egynegyede. De menet közben is hű társunk a kóla: az egy liternél kisebb palackok/dobozok hozzák az értékbeli forgalom közel egynegyedét.

„A kólafogyasztás jellemzően a nyári fesztiválidőszakban, azaz július-augusztusban ugrik meg, valamint év végén, karácsonykor” – mondta Hajnal Dóra, a Nielsen vezető tanácsadója. „A hagyományos kóla íz mellett az egyéb, mint például citromos vagy lime-os ízesítésű kólák egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a kategória értékbeli forgalmából.”