- Hirdetés -

Így élhetik túl a vállalkozók a 2023-as évet

|

- Hirdetés -

Nem nagy meglepetés, hogy az előttünk álló 2023-as év bizonytalanságaitól sok vállalkozó tart. Költségcsökkentést, áremelést és akár szervezeti átstrukturálást is terveznek. Most már számokban is látni lehet, hogy ki, mire készül. A több mint 160 ezres vállalkozói felhasználó bázissal rendelkező Billingo online számlázó kutatást végzett ügyfelei közt, amelyből kiderült: az infláció és az recessziós várakozások szele aggasztja leginkább a cégeket. Sokan próbálnak majd megtakarítani, működési költséget csökkenteni, de olyanok is lesznek, akik az előre menekülés fényében több energiát fektetnek majd árbevétel növelésbe új termékek vagy piacok által.

A vállalkozók folyamatos nyomás alatt voltak 2022 folyamán, és a jövő év talán még több turbulenciát tartogat. Sokan a “teher alatt nő a pálma” elv szerint bővültek és szárnyaltak, többen vannak viszont, akiket megviselt a kata-törvény változás, az infláció okozta vásárlóerő és kereslet csökkenés, a COVID utóhatásaként és az orosz-ukrán háború következtében részben újra kialakult alapanyaghiány, valamint a szakemberek által egyre inkább emlegetett és előrejelzett, lassan begyűrűző világgazdasági válság. A vállalkozók közt akadnak bizakodók 2023-at illetően, de a többség biztonsági játékot tervez játszani.

A kitöltőkről

A Billingo több mint 3000 válaszadóval lebonyolított kutatása a vállalkozók költségterheit és a jövő évi terveket érintette. Hogy milyen változásokat tapasztaltak a vállalkozók az elmúlt hónapokban a működési költségeiket tekintve, mire számítanak a jövőre nézve, és hogyan készülnek az előttük álló kihívásokra ezen a területen. Többségében egyéni vállalkozók (62%), de számosságában jelentős mennyiségű társasági vállalkozás (Kft., Bt. 32%) is csatlakozott a felméréshez. A rutinos, több mint 3 év vállalkozói tapasztalattal rendelkezők voltak felülreprezentáltak a mintában (70%).

A vállalkozók idei kiadásai

A 2022-es költségeket a tavalyiakkal összehasonlítva kirajzolódik, hogy az idei év megágyaz a 2023-as emelkedésnek. 2021 végéhez képest mostanra 11-50%-os rezsinövekedésről számolt be a legtöbb vállalkozó. A munkabéreket illetően majdnem 52% jelölte meg azt, hogy az idei évben nem volt még szükség jelentős béremelésre az alkalmazottai körében, azonban közel 30%-uknak már az idén 11% és 50% közötti bérköltség növelést kellett végrehajtaniuk az alkalmazottaikat megtartása érdekében.

Az igénybe vett eszközök és szolgáltatások esetében a válaszadók 25%-a nagyjából 11-25%-os áremelkedésről számolt be, további 25%-ukat 26-50%-os áremelés sújtotta. A válaszadók csupán 15%-a tudta elkerülni a jelentős költségnövekedést az idei évben az eszközök és szolgáltatások beszerzésében.

A tervek és várakozások a költségek csökkentésére

A költségmegtakarítás terén a vállalkozók a legmarkánsabb segítséget az adóterhek csökkentésében látják (41%), de ennek befolyásolására értelemszerűen nem sok eszközük akad. Vannak viszont más területek, amelyekre van ráhatásuk: az eszközbeszerzések csökkentését 27% emelte ki, és az is látszik, hogy a rezsiköltségeken, igénybe vett szolgáltatásokon, valamint az anyag-, illetve marketing költségeken is azonos válasz-arányban kb 15 százalékuk tudna, illetve tervez is spórolni.

Az is látható azonban, hogy a válaszok több mint 15%-ában a vállalkozók vagy nem tudnak min spórolni, vagy még nem sikerült azonosítaniuk a megtakarítási lehetőségeket. Feltehetően ez a feladat most minden vállalkozó számára kulcsfontosságú feladat az elkövetkező hónapok kihívásaira való felkészülésben.

“Az elmúlt évben láthatóan egy trendváltás következett be a piacon, és egyre több nehézséggel szembesültek a vállalkozások. Gazdasági, geopolitikai és inflációs változások érték egymást. Magasabb költségekkel kellett egy nehezebb vállalkozási közegben működni. Előreláthatóan a 2023-as év nem lesz könnyebb e téren. Esetlegesen akár további, ma még talán nem látható nehézségek megjelenésével is számolhatnak a vállalkozások, amelyek még több kihívás elé állíthatják mindennapi működésüket. A kutatás alapján érzékelhető, hogy a vállalkozások is maguk előtt látják ezeket a terheket, és bizonyára a legtöbbjük már a lehetséges megoldásokon is gondolkodik, tervez és készül” - summázta Besztró Szabolcs, a Billingo operatív és stratégiai igazgatója.

2023 - aggódnak az új évtől, de megoldásokat keresnek

A válaszadók legnagyobb része az inflációt látja a legfőbb fenyegetőnek 2023-ban, kimagasló, 76% ikszelte be ezt a rubrikát. A szabadszöveges válaszok szerint az inflációs nyomás nemcsak a beszerzési oldalon jelenik meg: ha az árak emelkedése miatt a fogyasztóknál kevesebb pénz marad, azzal csökken a fizetőképes kereslet is, így a vállalkozók a beszerzési és az árbevételi oldalon is rosszabbul járnak, ami aggasztja a válaszadók zömét.

Az inflációt követően és a növekvő rezsit megelőzően a legmagasabb értékelést a gazdasági szakemberek által sokat emlegetett közelgő recesszió kapta (54%), de persze a további árfolyamkockázattal is szembesülni kényszerül a cégek jó része, 40% legalábbis számít rá. A válaszadók 44%-a a vállalkozását érintő esetleges kormányzati gazdaságpolitikai intézkedéstől is tart, amelyekre gazdasági válság idején akár számítani is lehet.

Meglepő adat, hogy a újabb járvány kitörésétől, vagy az orosz-ukrán háború eszkalálódásától a vállalkozók inkább csak kisebb része tart, 13% jelölte meg az előbbit, míg 26% az utóbbit.

A bizonytalan jövőképre és a várható költségnövekedésre felkészülve a lehetséges megoldások terén felkínált válaszlehetőségek közül akár egyszerre több praktikát is megjelölve a válaszadók 53%-a afelé tendál, hogy új ügyfeleket szerezzen, és új piacokon próbálkozzon, ezzel stabilizálva vagy esetlegesen megnövelve az árbevételeit. Van tehát egy előremenekülő tendencia.

A hatékonyságnövelés és a költségek optimalizálása a másik fókuszpont. 25% még ebben az időszakban is fejlesztéseket és beruházásokat tervez a fejlődés érdekében. A hatékonyságnövelés mellett fontos szempont még a költségek csökkentése, amelyet 19% digitalizációval oldana meg, 33% megtakarításban gondolkodik, az anyagköltségek és beszállítók árainak optimalizálását 15% fogná meg, a piaci visszalépést 7% tervezi.

A digitalizáció ereje felértékelődik

Abban a tekintetben, hogy az előttünk álló gazdaságilag nehéz időszakban a digitalizáció miben segítheti a vállalkozás működését, a válaszadók a gyorsabb működést és az egyszerűbb folyamatokat látják legfontosabb erényének.

Több válaszlehetőség megjelölésével a 65% gondolja úgy, hogy a vállalkozás ügyeit rövidebb idő alatt oldhatja meg általa. A válaszadók 44%-a azt találta fontosnak, hogy csökkenti az adminisztratív terheket és így a költségeket, 30% szerint növeli az önállóságot, 29% szerint kevesebb a hibalehetőség egy digitalizált vállalkozásban, majdnem 13% szerint pedig a bérköltségeken spórol.

A konkrét digitális eszközök vizsgálata során, arra a kérdésre, hogy mely megoldásban látnak értéket a költségek csökkentésére, a válaszadók az online számlázót jelölték meg az elsődleges eszközként. A megkérdezettek 46%-a voksolt a számlázó programra. Majdnem 37% könyvelő programot tartja ebből a szempontból kiemelkedő hasznosságúnak.

A sales, valamint a vállalatirányítási terület és a projektmenedzsment digitalizációján belül nagyjából ugyanolyan arányban, 16-16%-ban látnak potenciált a költségek csökkentése érdekében. Ami talán meglepő, hogy a válaszadók több mint 20%-a nem használ még olyan digitális megoldásokat, amelyekkel a költségeiket, illetve a működési hatékonyságukat jelentősen javítani tudnák. Feltehetően a közeljövőben az ő figyelmük is ráterelődik majd erre a területre az előttünk álló egyre költségesebb vállalati működés időszakában.

2023-ban a vállalkozói szféra nagyobb szelete láthatóan jelentős céges költségnövekedésre számít, 11-50% közti emelkedést prognosztizál a kitöltők 64%-a. Feltehetően ennek kompenzálására áremelést is terveznek saját termékeik és szolgáltatásaik értékesítése során, de itt inkább a 25%-ig terjedő áremelés volt az uralkodó választás, ugyanis a kitöltők zöme, 60% maximálisan eddig a szintig emelne.

Akadt természetesen olyan válaszadó is, aki jócskán a 25% feletti áremeléssel tervez, azonban arra is van példa, hogy egyes vállalkozók egyáltalán nem az áremelés lehetőségében látják a helyzetük megoldását. Mindkét utóbbi esetben a minta nagyságához képest a válaszadók a jelentős kisebbséget képviselték.

Besztró Szabolcs úgy látja, hogy a vállalkozások tudatosan készülnek a következő időszakra, látható, ki milyen eszközt fog meg még akkor is, amikor bizonytalanság uralkodik a piacon és a gazdaságban. Beruházások ugyanúgy lesznek, de feltehetően a költségcsökkentő metódusok dominálnak majd. A vállalkozások épp most hozzák meg azokat a nagy döntéseket, hogy melyik oldalra sorolnak be. Láthatóan készülnek, és remélhetően fel is készülnek a változásokra.

Ebben a bizonytalan időszakban talán ez a legjobb megoldás most minden piaci szereplő számára. Felmérni a lehetőségeket, számba venni a lehetséges kimeneteleket, és készülni a költségcsökkentő, árbevétel növelő és hatékonyságot fejlesztő akciótervekkel.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hétvégi adománygyűjtő akcióban az Auchan

A hétvégén ismét adományokat gyűjt a Magyar Vöröskereszt az ország összes Auchan áruházában. A múlt hétvégén több mint 9 tonna adomány gyűlt össze az áruházláncban, amit a Magyar Vöröskereszt még az ünnepek előtt eljuttat...

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már...

Átalakulóban az ingatlanpiac

Az ingatlanpiac átalakulása a fővárosi kerületek iránti kereslet változásából is kitűnik. Visszaszorult a harmadik helyre a korábbi csúcstartó, Angyalföld és átvette az uralmat a pesti belváros. A Duna House ügyfelei körében végzett felmérés szerint...

Mesés projektben Pokorny Lia

A színésznőnek köszönhetően gyerekmesék tucatjai elevenednek meg szeretetteljes előadásában. Rendkívüli élményben lehet része a mesék kedvelőinek, akiket mostantól nemcsak a történetek színes világa ragadhat magával, hanem Pokorny Lia fantasztikus előadása is. A színésznő - örömmel...

Jótékony akcióban a Sláger FM és a Sláger TV

December 13-án az Ökumenikus Segélyszervezettel karöltve Luca-napi Adománygyűjtést szervez a két csatorna azonos időben, élő adásban. Egymásnak adják majd a kilincset hazánk előadói és a 95.8 Sláger FM, valamint a Sláger TV műsorvezetői a december 13-ai...

Hatalmas problémát okoz az árfolyamingadozás

Árfolyamingadozás, szakemberhiány, költségnövekedés, infláció és anyaghiány – mindezek a tényezők együttesen a kkv-k 53 százaléka szerint jobban sújtják a hazai vállalkozások működését, mint a koronavírus járvány – derül ki a K&H kkv-k körében végzett...

Az exportra gyúrnak a kisüzemi sörfőzdék

Januári leállással, a fejlesztésekre szánt tartalékok mozgósításával készülnek a magyar kisüzemi sörfőzdék a téli hónapokra, miközben, aki teheti, igyekszik bővíteni az exportot, hogy eurós bevételekre tegyen szert. Utóbbihoz komoly segítséget kapott a Kisüzemi Sörfőzdék...

Legendás autócsodák versenyeznek

A BMW Group Classic és a Grand Hotel Villa d’Este a 2023. május 19-21. közötti hétvégén gurítja ismét reflektorfénybe a legendás autócsodákat. A Villa Erba területén ismét megrendezik a Concorso d’Eleganza Villa d’Este tradicionális...

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...
Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Már novemberben is megdobta a VB a sportoldalak látogatottságát

Bár a katari foci VB csak november 20-án rajtolt el, a hazai sportoldalak múlt havi látogatottsági számain már éreztette hatását – derül ki a DKT novemberre vonatkozó elemzéséből. A napi átlagos egyedi látogatószám alapján...

Hétvégi adománygyűjtő akcióban az Auchan

A hétvégén ismét adományokat gyűjt a Magyar Vöröskereszt az ország összes Auchan áruházában. A múlt hétvégén több mint 9 tonna adomány gyűlt össze az áruházláncban, amit a Magyar Vöröskereszt még az ünnepek előtt eljuttat...

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már...

Átalakulóban az ingatlanpiac

Az ingatlanpiac átalakulása a fővárosi kerületek iránti kereslet változásából is kitűnik. Visszaszorult a harmadik helyre a korábbi csúcstartó, Angyalföld és átvette az uralmat a pesti belváros. A Duna House ügyfelei körében végzett felmérés szerint...

Mesés projektben Pokorny Lia

A színésznőnek köszönhetően gyerekmesék tucatjai elevenednek meg szeretetteljes előadásában. Rendkívüli élményben lehet része a mesék kedvelőinek, akiket mostantól nemcsak a történetek színes világa ragadhat magával, hanem Pokorny Lia fantasztikus előadása is. A színésznő - örömmel...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...

Magyar techcég famentő megoldásait díjazták Szingapúrban

Szingapúr környezetvédelmi és fenntarthatósági miniszterétől vett át rangos környezetvédelmi elismerést a magyar hátterű greehill vezetése a városi növényzet digitális eszközökkel történő tervezésében használt úttörő megoldásaiért. A magyar gyökerű, az intelligens városi megoldások globális piacán...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....