- Hirdetés -

Kommunikáció újratöltve

|

- Hirdetés -

Gyorsaság, alkalmazkodás, kreativitás – ez jellemezte leginkább az idei év kihívásaira adott kommunikációs és marketingmegoldásokat. Bár tavasszal a cégek többsége erősen vissza vett az ilyen költéseiből, már visszatértek a hirdetők, amelyek alkalmazkodtak az „új normálishoz”.

Alaposan felforgatta a cégek idei kommunikációs és marketingterveit a járvány, a váratlan helyzet pedig új kihívások elé állította az ügynökségeket is. „Válság idején nem a futószalagon gyártott ötletekre, hanem a stratégiailag jól végiggondolt, precíz, professzionális munkákra van szüksége a vállalatoknak. Ügynökségi szinten pedig minden eddiginél inkább szenior csapatra, magas minőségi munkavégzésre és minőségellenőrzésre” – mutatott rá Barna Tamás, a Republic Group ügyvezető igazgatója. Tapasztalatai alapján a karantén első időszakában minden márka teljes mértékben a digitális felületekre és médiumokra próbált összpontosítani.

A gyors és költséghatékony megoldások kerültek előtérbe, tévéreklámok tekintetében sokkal több animált filmmel találkozhattunk, tehát a forma változott, a felület nem. A kora nyári időszaktól kezdődően újra visszaállt a rend, elindultak a produkciós munkák, új közterületi kampányok indultak. „A karantén alatt voltak és lesznek eltolódások az eszközhasználatban, de hosszú távon ugyanazok a tendenciák mutatkoznak majd, legfeljebb a digitális megoldások tárháza szélesedik” – emelte ki Barna Tamás.

Tarol a tévé és az internet

A Wavemaker szakemberei szerint tavasszal és nyáron inkább a branding típusú megjelenések irányába váltottak a hirdetők, az időzítések pedig július-augusztusra tolódtak, médiatípusonként eltérően. „Az első hullám során inkább megérzések alapján dolgoztak a hirdetők, az azóta eltelt idő lehetőséget adott arra, hogy átgondoltan, felkészülten reagáljunk. Így az ősznek a tanulságok alapján tudunk nekimenni” – mondta el Jedlicska Márton, a Wavemaker head of contentje.

Az ügyfeleik, amit lehetett, lemondtak vagy későbbre csúsztattak, amire az egyes médiatípusok is másként reagáltak. „A közterület volt a legrugalmasabb, viszont a tévék már szigorúbban kezelték a helyzetet. A sajtó szenvedte meg a legjobban az egészet” – mondta el Benke Zsuzsanna, a Wavema-ker head of negotiationje. Az ügynökség szakemberei úgy látják, az idén felerősödött az olyan otthoni szórakozási formák fogyasztása, mint Netflix vagy az online videós tartalmak. Mindemellett átértékelődött a tévé otthoni szerepe is. Nem csak lineáris műsorfogyasztásra használtuk, mivel a streaming reális alternatíva lett. Sőt, ezen túllépve több időt töltöttünk a képernyő előtt valamilyen játékélményt szerezve. Felértékelődött a tévés nonspot megoldások szerepe is. „A közösségi életünket is újra kellett drótozni. Az csinálta jól, aki a kommunikációját erre tudta áthangolni, le tudott csapni valami helyzetnek megfelelő tartalommal, mondanivalóval, akár termékkel, gyors reagálássa” – mutatott rá Várvizi Attila, a Wavemaker business unit directora.

Néz Kata, az Omnicom Media Group stratégiai igazgatója úgy látja, a tévé és az internet szerepe fogyasztói szempontból fontosabb lett, mint valaha, így ezek a csatornák hirdetői szempontból is felértékelődtek. „Az enyhítés után csökkentek a számok, de még mindig a korábbi évek átlaga felett maradtak. A tévés és a digitális megoldások esetén várhatóan gyorsabb lesz a »recovery« időszak, az out of home és a sajtó terén éves szinten szignifikáns csökkenés várható az eredetileg becsült 2020-as számokhoz képest. A korlátozások feloldása óta preferáltak azok a megoldások, ahol rövidebb határidőkkel elegendő döntést hozni és szűk határidővel lehet módosítani. A rugalmasság szerepe egyértelműen felértékelődött a Covid hatására. Az utóbbi hónapokban rengeteg szó esik az »új normá-lisról« is, ugyanakkor kommunikációs téren úgy gondolom, hogy inkább a »régi normálisra« próbál visszatérni a világ” – mutatott rá Néz Kata.

„Azokban a tavaszi bizonytalan pillanatokban, amikor mindenki csak találgatott és mérlegelt a hogyan továbbról, a digitális bizonyult a gyorsan tervezhető, megbízható, költséghatékony médiatípusnak. Legkevésbé a tévét, leginkább a nyomtatott sajtót és a közterületet érintette kedvezőtlenül a változás” – emelte ki Csibi Bea, a Havas Village stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója.

Amikor a járvány betört az országba, az azonnali hirdetői megtorpanás a New Land Mediánál is látványos volt: egy hónap alatt 48 médiakampányt mondtak le vagy el sem indítottak. „A járványhelyzet hirdetői szektorokra gyakorolt hatása arányaiban eltér, de szinte alig van ügyfelünk, amelynek ne terveztük volna át valamilyen szinten a kommunikációját. A megtorpanás és a visszaesés mértéke idővel csökkent, és egy proaktív járványhelyzet-adaptációvá alakult” – mondta el Hidvégi Krisztina, a New Land Media médiaigazgatója.

Kalocsai Magdolna

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így spórolnak a magyarok

Min tudunk még spórolni? Szinte mindenkit érint hazánkban a kérdés, hiszen az inflációnak „köszönhetően” ma már a legalapvetőbb termékek ára is jóval magasabb, sokak számára szinte megfizethetetlen. Ez a helyzet tudatosabbá teszi az embereket,...

Izgalmas darts-verseny indul a Sport TV-n

A következő 17 hétre megvan a kötelező csütörtöki program a darts szerelmesei számára, hiszen Belfastban elindul a Darts Premier League, amelyben nyolc versenyző küzd egymással február 2-től a május 25-i londoni döntőig.A Darts Premier...

Csomagolóanyagokkal zöldít a PICK

Újabb 14 százalékkal csökkenti a csomagoláshoz felhasznált műanyag mennyiségét a PICK Szeged Zrt., 2023 január végétől ugyanis a szeletelt PICK szalámik után már a HERZ sonkák is kisebb tálcaméretben és megújult csomagolásban kerülnek a...

Fűtési támogatást ad az E.ON

Az E.ON Hungária Csoport a folyamatos szakmai együttműködés mellett pénzügyi segítséget nyújt a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak az ország 27 településén élő családok téli fűtési szükségleteinek fedezésére. A megélhetési költségek jelentős növekedésével sok családnak jelent...

Mélypontról indítja az évet az ingatlan- és hitelpiac

A Duna House Cégcsoport közreadja havi Tranzakciószám Becslését (DH-TB) és jelzáloghitel előrejelzését, amely szerint 2023 januárjában, országosan 5 853 lakóingatlan cserélt tulajdonost, valamint 37 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott.A Duna House becslése...

Új csúcsmobilokat mutatott be a Samsung

A Samsung bemutatja a Galaxy S23, Galaxy S23+ és Galaxy S23 Ultra készülékeit. Az új Galaxy eszközök kamerái a korábbinál is nagyobb szabadságot biztosítanak a felhasználóknak. A Nightography, éjszakai felvételek funkció által készített videók...

Ismét a Morpho-t választotta a Magyar Suzuki

Meghívásos tenderen választotta ki kommunikációs ügynökségét a Magyar Suzuki, amelynek eredményeként a következő két évben is a Morpho támogatja az esztergomi gyártócég vállalati kommunikációját. Az autógyártó és a Morpho Kommunikációs Ügynökség együttműködése 2017 tavaszán kezdődött,...

Idén 140 millióval nőhet a streaming-tábor

Bár a 2020-as rekordtól jócskán elmarad az idei növekedés, 2023-ban is bővül majd a streamingszolgáltatásokra előfizetők száma az Omdia előrejelzése szerint. A fejlődés még a már telített piacnak számító országokban sem marad el, az...

Az utazási piacra is hatással lehet a home office

A magyarok 38 százaléka dolgozik kizárólag vagy részben otthonról, és ez az arány némiképp tovább emelkedik a közeljövőben a Kiwi.com friss reprezentatív kutatása alapján. A Z generáció tagjai dolgoznak a legrugalmasabban, és ők azok...

Zöld mintaprojektet indít a Toyota

Thaiföld legnagyobb vállalata, és egyben a világ egyik vezető mezőgazdasági feldolgozója és élelmiszergyártója, a mindemellett 12 ezer 7-Eleven áruházat is üzemeltető Charoen Pokphand Group (CP) és a Toyota mintaprojektet indít az országban a karbonsemleges...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Távozik Szabó Zoltán az RTL-től

Több, mint 2 év után, 2023. február 2-val, közös megegyezéssel távozik az RTL marketing és kommunikációs igazgatója, Szabó Zoltán. Szabó Zoltán 2020. december 1. óta töltötte be a pozíciót, a szakember ezen időszak alatt...

Így spórolnak a magyarok

Min tudunk még spórolni? Szinte mindenkit érint hazánkban a kérdés, hiszen az inflációnak „köszönhetően” ma már a legalapvetőbb termékek ára is jóval magasabb, sokak számára szinte megfizethetetlen. Ez a helyzet tudatosabbá teszi az embereket,...

Izgalmas darts-verseny indul a Sport TV-n

A következő 17 hétre megvan a kötelező csütörtöki program a darts szerelmesei számára, hiszen Belfastban elindul a Darts Premier League, amelyben nyolc versenyző küzd egymással február 2-től a május 25-i londoni döntőig.A Darts Premier...

Csomagolóanyagokkal zöldít a PICK

Újabb 14 százalékkal csökkenti a csomagoláshoz felhasznált műanyag mennyiségét a PICK Szeged Zrt., 2023 január végétől ugyanis a szeletelt PICK szalámik után már a HERZ sonkák is kisebb tálcaméretben és megújult csomagolásban kerülnek a...

Fűtési támogatást ad az E.ON

Az E.ON Hungária Csoport a folyamatos szakmai együttműködés mellett pénzügyi segítséget nyújt a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak az ország 27 településén élő családok téli fűtési szükségleteinek fedezésére. A megélhetési költségek jelentős növekedésével sok családnak jelent...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

„Izgalmas 2023 elé nézünk” – interjú Németh Károllyal

Ahogy az interjúból is kitűnik majd, amilyen érdekesnek találta Németh Károly a feltett kérdéseket, olyan érdekes válaszokat is adott rájuk. A SPAR Magyarország Signature CEO díjban részesült marketingvezetőjét harmadmagával faggattuk ki a marketing jelenlegi...

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...

Reklámszakemberként időben felkészültél a 2023-as év kihívásaira?

Összeszedtünk néhány tippet a digitális reklámköltések esetében mire érdemes figyelni a piaci szereplőknek, amennyiben sikeres évet szeretnének tudni maguk mögött. Egy olyan évben, amikor az elmúlt időszak legmagasabb inflációjával és a megélhetési költségek drasztikus emelkedésével...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolóanyagokkal zöldít a PICK

Újabb 14 százalékkal csökkenti a csomagoláshoz felhasznált műanyag mennyiségét a PICK Szeged Zrt., 2023 január végétől ugyanis a szeletelt PICK szalámik után már a HERZ sonkák is kisebb tálcaméretben és megújult csomagolásban kerülnek a...

Zöld mintaprojektet indít a Toyota

Thaiföld legnagyobb vállalata, és egyben a világ egyik vezető mezőgazdasági feldolgozója és élelmiszergyártója, a mindemellett 12 ezer 7-Eleven áruházat is üzemeltető Charoen Pokphand Group (CP) és a Toyota mintaprojektet indít az országban a karbonsemleges...

Zöld törekvések: nehéz helyzetben vannak a vállalatok

A piaci szereplők számára egyre fontosabbá válik, hogy elérjék a párizsi éghajlatvédelmi egyezmény szerint 2050-re kitűzött nettó nulla kibocsátást. Ennek megfelelően a vállalatok mind gyakrabban kommunikálnak a szénsemlegesség eléréséhez kapcsolódó terveikről, vállalásaikat viszont gyakran...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....