- Hirdetés -

Komoly átalakulás vár a hírkiadókra

|

- Hirdetés -

A hírkiadók bíznak a jelenlegi koronavírus-válság okozta kihívások miatt meghozott döntéseikben és abban, hogy beérnek a pandémia elején eszközölt befektetések – derül ki a Lapkiadók Világszövetsége által publikált jelentésből.

Mindazonáltal a kiadók komoly átalakulások és zűrzavar előtt állnak, még akkor is, ha mutatkoznak jelek a globális hirdetési piac feltámadására és a számtalan olvasói bevételi stratégia beérésére. Az ukrajnai helyzet sajnos ismételten aláásta a vállalatok terveit és bizonytalan, hogy milyen hosszantartó hatása lesz mindennek a különböző iparágakra, illetve komoly humanitárius válsághelyzetet is okoz.

Az iparág biztos a jövőjében

Az üzenet világos és egyértelmű: a hírkiadó vállalatok vezetői egyértelműen pozitívan látják a vállalataik jövőjét. A teljes mintát tekintve 80 %-uk nyilatkozott optimistán a következő 12 hónap tekintetében. Ez az arány csak keveset romlott, amikor a következő három év kilátásairól volt szó.

Bár általánosságban pozitívak a kiadók kilátásai, vannak különbségek, amikor országonkénti kategóriákra bontják őket, mert a fejlettebb országok válaszadói optimistábbak (87 % a következő 12 hónapra, míg ugyanez a szám 76,5 % a fejlődő országokban).

A szervezeti átalakulás már javában zajlik

Az optimizmus egyik oka talán a válaszadóknak a szervezeti átalakulásba fektetett erőfeszítéseikbe vetett bizalma: a válaszadók mintegy fele nyilatkozott úgy, hogy ez előrehaladott vagy nagyon előrehaladott állapotban van; csupán 10,9 %-uk érzi úgy, hogy le vannak maradva a versenytársakhoz képest.

Mindazonáltal a válaszadók legnagyobb csoportja (40 %) nyilatkozott úgy, hogy a digitális átalakulás „felszálló ágban van”, felismerve azt, hogy próbálkoznak, de messze még a folyamat vége.

A kép egy kicsit pontosabb, ha fejlett és fejlődő országok szerint kategorizáljuk a válaszadókat, mert a fejlődő országokban még egy kicsit korábbi szakaszban van az átalakulás folyamata.

A digitális a bevételnövekedés legnagyobb forrása

Általánosságban véve a válaszadó cégvezetők növekedést várnak 2022-ben: a fejlődő piacokon 19,1 %-os, míg a már fejlett piacokon átlagosan 12,1 %-os növekedéssel számolnak. Ennek a jelentős hányadát a digitális viszi, azzal, hogy a digitális hirdetések és a digitális olvasótábor voltak a növekedés legfőbb területei az elmúlt 12 hónap során.

Míg a print tevékenységből származó bevételek fokozatosan tovább csökkennek, a print hirdetések és a print példányszámok még mindig a válaszadók teljes bevételének több, mint felét adják. A nem hirdetésekből és olvasói forrásokból származó bevételek a múlt évben 4,7 %-kal növekedtek és most az összes bevételek 13,2 %-át teszik ki.

A következő 12 hónapban a kiadók a bevételeik majdnem felét (46,8 %) hirdetési bevételekből várják – talán a hirdetési piacok tekintetében várt, rekordokat döntögető 2022-es évnek köszönhetően.

Az adatok és a K+F az alapvető területei a befektetéseknek

A jövőbe való befektetések tárgyában az adatok elemzése és a termékfejlesztés voltak a legfontosabb területek, ahova be kell fektetni a válaszadók szerint. Másrészt viszont a kiadók a leginkább a print gyártásba és a felsővezetés fejlesztésébe fektetnének egyre kevesebbet be. A két extrém között csupán apró különbségek voltak a főbb befektetési területek vonatkozásában.

A médiaszabadság világszerte kihívásokkal kénytelen szembenézni

Egy válságokkal teletűzdelt évben a hírszerkesztőségek is igen komoly kihívásokkal voltak kénytelenek szembenézni és jónéhány példát láttunk a világ minden tájáról, hogyan ásták alá az újságírók szabad beszámolókhoz való jogát. Ez a szerencsétlen helyzet jól tükröződik a felmérés válaszaiban.

Az összes válaszadó mintegy fele jelezte, hogy a munkaadója kibertámadás (45,7 %), jogi fenyegetés, megfélemlítés (45,7 %) áldozata volt, illetve megtagadták az információkhoz való hozzáférését (44,3 %). Gyakran előfordult még az online zaklatás is (41,4 %). És bár az adataink a sajtószabadsággal szembeni ezen kihívások általános jelenlétét mutatják, ezek közül jónéhány hangsúlyosabban jelenik meg a fejlődő országokban.

A World Press Trends mindig az iparág globális valóságának az elemzéséről szólt – számokban, kontextusban és a nüánszokban is. És némileg meglepetésként a kiadók körében végzett felmérés (melyet októberben és novemberben vezényeltek le, azaz Ukrajna megtámadását megelőzően) egy kihívások előtt álló iparágat mért fel (ez nem is volt meglepetés), de túlnyomórészt optimista jövőképpel – a jelen és a közeljövő vonatkozásában is.

Az idei jelentést megkerülhetetlenül jellemzi a jelenlegi Covid-válság. Ahogy a koronavírus okozta pandémia harmadik naptári évébe lépünk, kezdenek arra utaló jelek mutatkozni, hogy a hírkiadók egyre biztosabbak abban, hogy alkalmazkodtak ehhez a kihíváshoz, illetve, hogy a pandémia kezdetén elindított intézkedések és irányok kezdik meghozni a gyümölcseiket.

Ugyanakkor annak ellenére, hogy a globális hirdetési piac feltámadásának lehetünk szemtanúi, valamint az olvasói bevételi stratégiák beérésének, továbbra is komoly átalakulás és zűrzavar vár még a kiadókra. Az ukrajnai invázió azonban ismételten aláásta a vállalatok terveit. Bizonytalan, hogy milyen hosszantartó hatása lesz mindennek a különböző iparágakra, illetve komoly humanitárius válsághelyzetet is okoz. Emellett a hírmédiának a sajtószabadsággal szemben megjelenő kihívásokkal is szembe kell még néznie, ld. pl. Oroszországot.

Az elemzés alapja egy online felmérés, melyet a WAN-IFRA küldött ki 2021 őszén az iparági vezetőknek. 162 részletes választ kaptak 58 országból. A Világbank osztályozása alapján ezek az országok 25 fejlett és 33 fejlődő országot képviselnek.

Íme a legfontosabb következtetések, eredmények összefoglalója a 2021-2022-es kutatásból:

A Covid fényében a válaszadók megosztották azt, hogyan határozza meg a pandémia – és néhány már azt megelőzően elindult trend – a napi munkájukat még ma is. Ebbe beletartozik egy széleskörű áttekintése a változóban lévő bevételi stratégiáknak és befektetési területeknek is, valamint a digitális átalakulás kérdése és a média- ill. sajtószabadság kihívásai, melyekkel a hírmédia szervezeteknek a világ minden táján szembe kell nézniük.

Ezek a különböző elemek persze következetesen összefonódnak és a kutatás arra is rávilágít, hogy egyértelmű korreláció van a médiaszabadság és a nyereségesség között.

Néhány tanulság

Optimizmus: A válaszadók közül tízből több, mint nyolcan (81,8 %) úgy nyilatkoztak, hogy optimisták a vállalat előtt álló év vonatkozásában. Hároméves időtávlatban nézve ez a szám enyhén csökkent 78,8 %-ra.

Ez a pozitív jövőkép globális: Vannak különbségek az optimizmus szintjét illetően, nem utolsósorban a fejlett és a fejlődő országok között. Mindazonáltal a válaszok döntő többsége pozitívan látja az iparág jelenlegi és jövőbeni helyzetét.

A szervezeti átalakulás előrehaladott állapotban van: A résztvevők mintegy fele (49,1 %) jellemezte a digitális átalakulást a vállalatuknál “nagyon előrehaladottnak” (12,7 %) vagy “előrehaladottnak” (36,4 %). Csak 10,9 % nyilatkozott úgy, hogy ezek a próbálkozások “még csak kezdődnek” vagy “komoly lemaradásban vannak.”

A válaszadók a bevételek növekedését várják 2022-ben: Ez eltér a 2021-es jelentéstől, mert akkor a fejlett országok a 2020-as pénzügyi kihívások miatti lassulást láttak. A fejlett országokban a válaszadók körében a bevételek 21,8 %-kal nőttek tavaly.

A hírkiadók diverzifikálják a bevételi forrásaikat, de hosszú út áll még előttük: A nem hirdetési és olvasói bevételek tavaly 4,7 %-kal nőttek. Összesen ez jelenleg az összes bevétel 13,2 %-át teszi ki, de a válaszadók szerint ez a következő 12 hónapban 20 %-ra nőhet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tippek a tökéletes fesztiválélményhez

Két év kihagyás után a Sziget Fesztivál visszatér! Várod már, hogy a színes programkavalkádban a legmenőbb zenéket hallgatva jól érezd magad a barátaiddal a nyári napsütésben? Mi is izgulunk! A Diageo a világ vezető...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

Komoly problémákat okoz a válság a vállalatoknak

Bár Magyarországon már eddig is érezhetők voltak a háborús konfliktus hatásai, a közgazdászok szerint a komolyabb nehézségek még csak most kezdenek begyűrűzni a hazai gazdaságba, amelynek egyik sarokpontja a bérköltség növekedése lehet.„A nagymértékű infláció...

Új HR vezető a Yettelnél

2022. augusztus 1-jétől Szalai Enikő a Yettel Magyarország Zrt. HR vezérigazgató-helyettese. A HR-menedzsment területén 25 év nemzetközi tapasztalattal rendelkező szakember egy kihívásokkal teli időszakban, izgalmas vállalati környezetben veszi át a terület vezetését a telekommunikációs...

Megelőzte a Disney a Netflixet

Július elején már több streaming előfizetője volt a Disney-nek, mint a Netflixnek a két cég negyedéves üzleti jelentése szerint. A Disney+ nagyot nőtt a második negyedévben, több mint 14 millió új előfizetőt gyűjtött, decemberben...

Pozsonyban terjeszkedik a Green Fox Academy

A Green Fox Academy dinamikusan növekszik és mára erős nemzetközi vállalattá vált. Másfél év alatt felépítette a szlovák IT képzési piac legerősebb márkáját, az online oktatás átütő sikerére alapozva pedig idén nyáron megnyitotta második...

Az Astoria Agency-vel dolgozik a Network4

Molnár Ágnes és Kordos Szabolcs ügynöksége támogatja a médiacég sajtókommunikációs tevékenységét. A Network4 mérföldkőhöz érkezett, hiszen augusztus 5-én indult el a MATCH4 sportcsatorna, amely az ARENA4 sportadó és az ARENA4+ sportstreaming szolgáltatás testvéradójaként működik....

Nagyon népszerűek a pénzügyi appok

A magyarok 73 százaléka használ valamilyen pénzügyi alkalmazást, amely így a második legnépszerűbb applikáció típus a közösségi média alkalmazások után – derül ki a Magyar Bankholding reprezentatív kutatásából. Az online bankolás legnagyobb előnyeként a...

Kilőtt a céges értékesítés a GreenGonál

Soha nem látott érdeklődés követte a magyar kormány hatósági üzemanyag árának eltörlését a közösségi elektromos autómegosztó szolgáltatónál – számolt be Ádám Boglárka a GreenGo vezérigazgatója. Az ok egyszerű: ahogy a magyar háztartások többsége, úgy...

Különleges okosmobilokkal rukkolt elő a Samsung

A Samsung bejelentette az összehajtható okostelefonok következő generációját: megérkezett a Galaxy Z Flip4 és a Galaxy Z Fold4. A készülékek testreszabható, elegáns külsővel és továbbfejlesztett teljesítménnyel érkeznek. A Galaxy Z sorozat, ahogy eddig is,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Így alakul a fiatalok médiafogyasztása

A Z-generáció és a millenniál generáció digitális szórakozása egyre inkább előtérbe kerül világszerte. Ma már a videós streaming szolgáltatásokkal fej fej mellett versenyez a közösségi média és a gaming a fogyasztók figyelméért – derül...

Tippek a tökéletes fesztiválélményhez

Két év kihagyás után a Sziget Fesztivál visszatér! Várod már, hogy a színes programkavalkádban a legmenőbb zenéket hallgatva jól érezd magad a barátaiddal a nyári napsütésben? Mi is izgulunk! A Diageo a világ vezető...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

Komoly problémákat okoz a válság a vállalatoknak

Bár Magyarországon már eddig is érezhetők voltak a háborús konfliktus hatásai, a közgazdászok szerint a komolyabb nehézségek még csak most kezdenek begyűrűzni a hazai gazdaságba, amelynek egyik sarokpontja a bérköltség növekedése lehet.„A nagymértékű infláció...

Új HR vezető a Yettelnél

2022. augusztus 1-jétől Szalai Enikő a Yettel Magyarország Zrt. HR vezérigazgató-helyettese. A HR-menedzsment területén 25 év nemzetközi tapasztalattal rendelkező szakember egy kihívásokkal teli időszakban, izgalmas vállalati környezetben veszi át a terület vezetését a telekommunikációs...
- Hirdetés -

Don't Miss

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...

Az UX az új arany

A járvány hihetetlenül felpörgette a digitalizációt, a szolgáltatóknak pedig önbizalmat adott. Egyre fontosabb a fel használói élmény tervezése, ám a Z generáció a korábbiakhoz képest sokkal „puritánabb” szolgáltatási portfóliót igényel – mondta el Mondovics...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

Együttműködik a WWF és a Coca-Cola

A WWF – világszerte és Magyarországon is – többek között azért dolgozik, hogy megóvja a folyókat és a vizesélőhelyeket. A Duna forrásától a deltáig a folyó mentén élő emberekkel együttműködve tesznek konkrét lépéseket a...

Hatalmas zöld projektben a Toyota

Fukusima prefektúra és a Toyota hidrogénre, mint új energiaforrásra helyezi a hangsúlyt. 2021 júniusa óta tárgyalnak a projekt konkrét kezdeményezéseiről különböző partnerekkel, hogy olyan megvalósítási modellt hozzanak létre, amely a Japánra jellemző, 300.000 körüli...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....