- Hirdetés -

Kortárs képzőművészet segíthet a brandépítésben

|

- Hirdetés -

Az, hogy a millió dolláros műveket alkotó művészekkel és alkotásaikkal, vagy a magasztos képzőművészettel egyáltalán összekapcsoljuk a termékünket, sokak számára egyértelmű üzenetet hordozhat, míg másoknak talán kevésbé evidens – véli Gajzágó György, a Kortárs Műgyűjtő Akadémia (CCA) igazgatója. Az üzleti és a művészeti szektornak is egyaránt szüksége van a másikra, ezt felismerve pedig igen eredményes és mindkét fél számára jövedelmező együttműködéseket tudnak megvalósítani.

„Napjainkban – a marketing általános paradigmaváltása közepette – mikor a régi marketingeszközök már és az újak pedig még nem működnek optimálisan, a megkülönböztetés érzelmekre ható eszköztára egyre inkább felértékelődik és egyre szofisztikáltabb megoldásokat igényel. Ilyen helyzetben nagy hiba lenne nem eltanulni azokat a bevált gyakorlatokat, melyekre a profi brandek már egy ideje nagy figyelmet és komoly erőforrásokat fordítanak” - mondta el Gajzágó György, kortárs művészeti szakértő.

De vajon miért jutott ilyen helyzetbe a branding gyakorlata? Az egyik vélemény szerint az üzleti és a kulturális-kreatív szektorok az eltérő gondolkodásmódjuk okán mára eltávolodtak egymástól. Az üzleti szektor a klasszikus Maslow-piramis elvén építkezik, a csúcson a branddel, melynek lehetőségei egy idő után meglehetősen behatároltak. A bázis nem szélesíthető a végtelenségig ahhoz, hogy a csúcs kellően emelkedjen, így vagy ellaposodik a szerkezet, vagy megreked egy szinten, ami az unalmasság veszélyét rejti magában.

A másik oldal, a művészeti szektor egy „fejjel lefelé” Maslow-elven gondolkodik, melynek lényege az, hogy a művésznek ismertségével egyenes arányban nőhet a megbecsülése, és mivel ez egy ismerten kapcsolatokra építkező rendszer, ezért jól tervezhetők a művészkarrierek. A felfelé kiszélesedő, és pörgettyűként forgó művész-életpálya kiválóan illeszthető egy brand klasszikus piramisformájához, és ezzel a brand „csúcshatása” szinte korlátlanul kiterjeszthető – azaz feltölthető olyan értékes és emocionálisan ható tartalmakkal, melyeket egy reklámszakember egyszerűen nem tud előállítani.

„Az „art industry” a múlt század közepétől éledező fogalom, amely érdekes módon csak most ért el hozzánk. A kulturális-kreatív iparág ágazatai – film, zene, irodalom, színház stb. – sokkal előbbre járnak, mint a képzőművészet, amelynek a művészetek hierarchiájában elvileg az élen kellene menetelnie. Ennek többek között az az oka, hogy az előbbieken könnyebb fogást találni, jobban értelmezhetők, ezáltal könnyebben fogyaszthatók illetve eladhatók” – állapítja meg Gajzágó György.

A sokszínteres képzőművészeti ágazat több szervezést, szofisztikáltabb építkezést és menedzsmentet igényel, valamint a művészmárkák építése, az art branding szinte teljesen másképp működik, mint az említett pályatársak kialakult gyakorlatai. Mindenképpen érdemes ezzel foglalkozni mert vizuális világunkban az Instagram dübörög, és egy érdekes kép sokkal erőteljesebb, sokkal több emberre hat, mint egy bármilyen profi vers vagy szlogen.

„Azt érdemes leszögezni, hogy a minőségi kortárs képzőművészeti vonal piacán nem lehet képet vagy szobrot eladni. Kizárólag nevet lehet eladni, ezt viszont ugyanazzal a klasszikus brandinggel kell építeni, mint bármely termékét, ezért ez a folyamat is igényli a professzionális szakemberek összehangolt közreműködését” – állítja a szakértő.

Az lehet sikeres a kortárs „alkalmazása” terén, aki ismeri az „art world” bennfentes protokolljait és mechanizmusait - mégpedig azáltal, hogy megismeri a rendszert, és szereplőként pozicionálja magát. Kívülállóként nem érdemes próbálkozni. Ez egy olyan terület, ahol csak az tud érvényesülni, aki valamennyire otthonosan mozog. A kezdetben kívülálló cégek kitaláltak olyan új, a művészet rendszerében jól értelmezhető posztokat és fogalmakat (pl. art ambassador, patrónus vagy elfogadott, etikus szponzor), amellyel aktív és vonzó szereplőkké válhattak a művészvilágban – ezzel elérték, hogy „partnerként” befogadta őket ez a zárt, érzékeny és óvatos szakma.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges játékot készített a Hot Wheels

A Mattel, együttműködésben az amerikai Autista Önérvényesítő Hálózattal (ASAN) megalkotta a Hot Wheels Flippin Fast kisautót, amely nyitottabb szórakozást és megnyugtató játékélményt nyújt az autizmussal élő gyerekek számára. A globális népszerűséget kiváltó fidget spinner...

Elkészült az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

A koronavírus-járvány okozta elszigetelődés adta az inspirációt egy kis baráti társaság számára, hogy olyan közösségi applikációt fejlesszen, ami megkönnyíti az információszerzést, a tájékozódást, miközben a vendéglátóhelyek kiszolgáltatott helyzetét is orvosolni tudja. A kis közösségi...

Magyar tisztségviselő az Európai E-sport Szövetségben

33 tagország, köztük Magyarország részvételével, újra alakult az Európai E-sport Szövetség (EEF). Hazánkat teljes jogú tagállamként, a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) nevében, Biró Balázs György, a szövetség főtitkára és Kis Balázs külkapcsolatokért felelős elnökségi...

Radikális változás a megtakarításoknál

Más szelek fújnak a befektetési piacokon: a két számjegyű hozamok időszakának vége, ám a lelassult infláció feletti reálhozamot most is el lehet érni a K&H szakértői szerint. Ehhez érdemes a deviza- és a fenntarthatóságra...

Idén is különleges koncerteket ígér az Örvényesvölgy Fesztivál

Bejelentette teljes programját a június 28-30. között zajló Örvényesvölgy Fesztivál. A négy nemzetközi fellépő: MATTEO BOCELLI, MORRIS MADRONE, STEFFEN MORRISON és GIACOMO TURRA mellett számos magyar előadó is fellép a lenyűgöző zalai völgyben. Jazz...

Balatonra vágynak a nyaralóvásárlók

Minden évben, a nyárhoz közeledve, növekszik a népszerűsége a vízparti ingatlanoknak. Akár építkezésbe vágnak bele, akár egy egyszeri nyaralóvásárlásról van szó, általában hasonló a motiváció: egy gyerekkori álom megvalósítása. Ha nyár akkor nyaralás, vagy...

A Facebook a menő az 55 év felettieknél

Többet nyomkodják a Facebookot, mint amennyi időt tévénézéssel vagy családi programokkal töltenek, szeretik a podcasteket, kezdenek rászokni a TikTokra, sőt közel egyharmaduk volt már címzettje szexuális tartalmú üzenetnek a közösségi médiában – derül ki...

Így ünnepli a Magyar Film Napját a TV2

Több mint harminc alkotás vetítésével ünnepli a TV2 Csoport a Magyar Film Napját. Nemcsak április 30-án, hanem egész héten, április 29-től május 5-ig a médiatársaság több csatornája is tiszteleg a magyar mozgóképgyártás előtt. Május...

A hazai vállalkozások közel fele vakon repül

Többet dolgozunk, mint korábban, mégis kevesebb a bevétel, gyakran halljuk ezt mostanában a cégvezetőktől. A gazdasági válság, a változó piaci környezet minden vállalkozást, minden vezetőt arra késztet, hogy meghúzza a nadrágszíjat, azaz a kiadások...

Rekordbevétel az LG-nél

Az LG Electronics Inc. (LG) 2024 első negyedévében 21,09 ezer milliárd dél-koreai von konszolidált árbevételt és 1,33 ezer milliárd von működési eredményt ért el. Az üzemi nyereség immár az ötödik egymást követő évben haladta...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Együttműködik a magyar kormány, a Yettel és a CETIN

A magyarországi digitalizáció fejlesztését szolgáló együttműködést közös nyilatkozatban erősítette meg a kormány, a Yettel Magyarország Zrt. és a távközlési infrastruktúraszolgáltató CETIN Hungary Zrt. A megállapodásban foglaltak szerint a vállalatok 2024-2028 között legalább 72 milliárd...

Különleges játékot készített a Hot Wheels

A Mattel, együttműködésben az amerikai Autista Önérvényesítő Hálózattal (ASAN) megalkotta a Hot Wheels Flippin Fast kisautót, amely nyitottabb szórakozást és megnyugtató játékélményt nyújt az autizmussal élő gyerekek számára. A globális népszerűséget kiváltó fidget spinner...

Elkészült az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

A koronavírus-járvány okozta elszigetelődés adta az inspirációt egy kis baráti társaság számára, hogy olyan közösségi applikációt fejlesszen, ami megkönnyíti az információszerzést, a tájékozódást, miközben a vendéglátóhelyek kiszolgáltatott helyzetét is orvosolni tudja. A kis közösségi...

Magyar tisztségviselő az Európai E-sport Szövetségben

33 tagország, köztük Magyarország részvételével, újra alakult az Európai E-sport Szövetség (EEF). Hazánkat teljes jogú tagállamként, a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) nevében, Biró Balázs György, a szövetség főtitkára és Kis Balázs külkapcsolatokért felelős elnökségi...

Radikális változás a megtakarításoknál

Más szelek fújnak a befektetési piacokon: a két számjegyű hozamok időszakának vége, ám a lelassult infláció feletti reálhozamot most is el lehet érni a K&H szakértői szerint. Ehhez érdemes a deviza- és a fenntarthatóságra...

Don't Miss

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...