Kötelező formabontónak lenni

Az outdoor már nem pusztán láthatóságot teremt, hanem emlékezetessé tesz, így remekül ki lehet vele tűnni a mezőnyből – állítja Samu Tímea, a JCDecaux Hungary vezérigazgatója. Véleménye szerint az out of home-ban a személyre szabottság, az innovatív megoldások további térnyerése várható.

- Citylightba épített mosolymérő, kiterjesztett valóság, fehérneműpróba okosplakáttal – az elmúlt hónapokban jó néhány különleges megoldással találkozhattunk az outdoor reklámhordozókon. Milyen új fejlesztések, technológiák jelenhetnek meg a közeljövőben?

- A virtuális és a kiterjesztett valóság eszköztárát egyre aktívabban használja a szakma. Mivel minden a személyre szabottságról, az egyediségről szól, a fejlesztések irányát is egyértelműen ez határozza meg, ahogy az eltérő műfajok közös használatában is van még potenciál. Erre jó példa a hagyományos kültéri elemek, például a citylightok összekapcsolása a social platformokkal. A közeljövő egyik nagy kihívása ennek a végtelen variálhatóságnak a gyakorlatba ültetése: hogy egy adott reklám más hatást érjen el, attól függően, hogy milyen nemű, milyen korú, esetleg milyen érdeklődésű ember tekinti éppen meg.

- A különleges technológiát alkalmazó kampányaitok közül melyik volt a kedvenced?

- Az aktuális kedvencem a hologramtechnika. Ezt Magyarországon mi használtunk először outdoor kampányban az HBO Max Batman-filmjének beharangozójához, most pedig az új Heineken-kampány fut ezzel a megoldással. Egy korábbi kedvencem az E.ON számára készített egyedi, zöld megálló, ahol a PlantWave-vel, egy különleges transzformációs eszközzel élő zenévé alakítottuk a növények biorezgését. Ez a megoldás Clio Díjat hozott az ACG Reklámügynökség számára. Ki kell emelnem az AR-megoldásainkat is, amelyeket egyre bátrabban használnak az ügyfeleink és mi magunk is saját kampányainkban, így az Álljon meg a novellára! szépirodalmi pályázatunk eredményhirdetési plakátjain az idén is látható lesz ez a megoldás.

 

- Március elején hoztátok nyilvánosságra a felméréseteket, amelynek egyik meglepő állítása, hogy a közterületi reklám ugyanolyan hatékony a figyelemfelkeltés szempontjából, mint a közösségi média. Szerinted ez minek köszönhető?

- Leginkább annak, hogy az outdoor már nem pusztán láthatóságot teremt, hanem emlékezetessé tesz, így remekül ki lehet vele tűnni a mezőnyből. A közterületi reklám hatására – ugyanúgy, mint az internetnél vagy a közösségi médiánál – minden második megkérdezett utánanéz a plakáton látott terméknek vagy szolgáltatásnak, 46 százalékuk pedig felkeresi a rajta látható weboldalt. A városi fiatalok körében ezek a mutatók még magasabbak (70, illetve 63 százalék), és ők minden tekintetben aktívabban reagálnak az outdoor hirdetésekre. Éppen ezért az újszerű és innovatív megközelítés ma már nem elég: kötelező formabontónak lenni. Ez mostanában már nem versenyelőny, hanem a versenyképesség és a márkakommunikáció kötelező tartozéka. Ugyanakkor a digitális világban egyre több a tudatos fogyasztó, aki adblockereket használ, míg a közterületen nem lehet kikapcsolni a reklámokat.

- Bár az utóbbi időben egyre több szó esik a sokszínűségről, mégis nagyon alacsony a nők aránya a vállalatvezetők körében. Szerinted mit lehetne tenni azért, hogy változzon a helyzet?

- Azt vallom, hogy az adott pozíciókra a legmegfelelőbb képességű és tudású embert érdemes felvenni. Tehát esélyt kell adni mindenkinek, és ebben szükséges tudatosnak lenni. Még egy „férfias” munkakörben is megjelenhetnek a hölgyek, például nálunk nincs olyan pozíció, amelyből kizárnánk a női jelentkezőket. Sőt, kollégáinkat interaktív tréning keretében oktatjuk a nemek közötti egyenlőség fontosságáról. Jó néhány kutatás bizonyítja, hogy mennyire fontos szerepet töltenek be a hölgyek a menedzsmentben, a nők megértése, empátiája, érzékenyítési képessége eltérő, teljesen más vezetői készségeket használnak. Azért, hogy nagyobb szerepet kapjanak a vezetésben, csatlakoztunk az ezt támogató szervezetekhez. Női felső vezetőként különösen érzem a saját felelősségemet abban, hogy a tudásomat, a tapasztalataimat átadjam és a hölgyek esélyeinek javítására fordítsam. Minden évben szívesen mentorálok ambiciózus fiatal vezetőket.

 

- A Covid visszaszorult, de még nem tűnt el teljesen, a szomszédban zajló háború újabb válságot hozott. Hogyan látod, ebben a helyzetben milyen éve lehet a közterületi reklámpiacnak? Mire számítasz a JCDecaux-nál?

- Az idei számaink kifejezetten biztatónak látszanak. Mivel a trendek szintjén a személyre szabottság, az innovatív megoldások további térnyerésére számítok az out of home-ban, és ezekben a megoldásokban mi otthonosan mozgunk, biztos vagyok benne, hogy a legtöbbet tudjuk kihozni a piaci igényekből, és óvatos bővüléssel, a terveket tartva zárjuk az évet.

Kalocsai Magdolna

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már megvásárolható digitális formában is, ide kattintva.