- Hirdetés -

Különleges újítás a LEGO-tól

|

- Hirdetés -

Egy barátok közötti kedves gesztusként indult Boston külvárosából, mára pedig a LEGO Csoport globális kísérleti projektje – az új kezdeményezés a mesterséges intelligencia segítségével igyekszik még elérhetőbbé tenni a LEGO játékélményt a látássérültek számára. A neve: LEGO Audio és Braille Építési Útmutatók.

Az ötlet Matthew Shifrintől származik, aki születése óta vak. Már egészen kicsi korától rajongott a LEGO szettekért, azonban egyes LEGO építési útmutatók kapcsán mindig segítségre volt szüksége.

„A barátom, Lilya leírta nekem az építés lépéseit, amelyeket aztán feltöltöttem egy olyan rendszerbe, aminek segítségével aztán egy Braille olvasón, az ujjaimmal el tudtam olvasni őket. A kedvemért megtanulta a Braille írást, hogy támogasson a LEGO iránti szenvedélyemben, számtalan órát töltött azzal, hogy a LEGO útmutatókat Braille-re fordítsa nekem.”

Shifrin elmerült a személyre szabott útmutatóiban, és olyan modelleket épített meg, mint a LEGO Creator Expert Sydney-i Operaház vagy a londoni Tower Bridge, utóbbi 850 oldalas volt. Életében először egymaga is meg tudta építeni a LEGO szetteket anélkül, hogy valakitől segítséget kellett volna kérnie.

„Ez nagyon fontos egy vak gyerek számára, hiszen nem sok olyan eset lehetséges, amikor azt mondhatja a szüleinek: Anyu, apu, nézzétek! Ezt én építettem!” – mondta Shifrin. – „Vak gyerekként nincsen hozzáférésünk olyan dolgokhoz, amelyek a látó gyerekek számára megszokottak. A LEGO kockák segítséget nyújtanak abban, hogy megismerjük a környezetünket, és lássuk a világot. Ez nagyon fontos, hiszen a vak gyerekeket sokszor kihagyják a közösségi dolgokból, különösen az általános iskolában, de a LEGO építés egy olyan dolog, amiben mi is részt tudunk venni.”

Amikor 2017-ben Lilya sajnálatos módon elhunyt, Matthew eldöntötte, hogy úgy szeretne az emléke előtt tisztelegni, hogy másokkal is megosztja a vakok és gyengénlátók számára készített LEGO építési útmutatókról szóló ötletét. Egy barátján keresztül, aki a Massachusetts-i Technológiai Intézet (MIT) média laborjában dolgozik, sikerült felvennie a kapcsolatot a LEGO Csoport Kreatív Játék Laborjával.

A csapat megkereste az ötlettel az Osztrák Mesterséges Intelligencia Kutatóintézetet, amely kifejlesztett egy új AI szoftvert, ami LXFML (LEGO Exchange Format Mel Script) lépésekké alakítja a digitalizált képes építési útmutatókat úgy, hogy Braille írásos leírások, illetve hangos útmutatók legyenek.

„Matthew története jól bemutatja a LEGO élmény erejét, amely összehozza az embereket, segít az önbizalomépítésben és kreativitásra sarkall. Megtiszteltetés volt Matthew-val dolgozni, a lelkesedése és energiája inspiráló. De ami a legfontosabb, a kezdeményezése segíteni fog a látássérült gyerekeknek világszerte, hogy megtapasztalják ugyanazt az örömöt és büszkeséget amikor építenek, mint az összes LEGO rajongó” – mondta Fenella Blaize Charity, a LEGO Csoport kreatív igazgatója. Az első négy útmutató egy Classic, egy LEGO CITY, egy LEGO Friends és egy LEGO Kaland 2 szetthez lesz. A vásárlók választhatnak, hogy meghallgatják a hangos útmutatót a monitorolvasójuk segítségével, vagy a LEGO Csoport által biztosított hangot használják, vagy pedig elolvassák az útmutatót a braille olvasójuk segítségével. A négy útmutatóval kapcsolatos vásárlói visszajelzésektől függően, amelyeket 2019 végéig várnak, további Audio és Braille útmutatók kiadása van tervben 2020 első felében.

Míg ezek az útmutatók rendkívüli innovációt jelentenek, még mindig sok fejlesztés van hátra az AI szoftver fejlesztése és az automatizálási folyamatok terén. A hosszú távú terv az, hogy több nyelvet is bevonjanak és a jövőben minden LEGO szetthez készüljön ilyen útmutató – azonban a legfontosabb továbbra is az, hogy örömteli és magas minőségű tanulási lehetőséget kínáljanak a játékélményen keresztül.

A kísérleti program csupán négy hónappal a LEGO Braille Kockák bejelentése után indult. A kezdeményezés célja, hogy a látássérült gyerekeknek játékos és befogadó módon segítsen megtanulni a Braille-t. A LEGO Csoporttal közös fejlesztésben mindkét projektet a LEGO Alapítvány finanszírozta.

„Amikor megépítek egy szettet, jobban el tudom képzelni, hogy hogyan néz ki egy épület, milyen az elrendezése és a felépítése. A vakok számára a LEGO szettek az igazi épületek 3D-s miniatűr változatai a kétdimenziós képek helyett. A LEGO kockák lehetővé teszik számomra, hogy olyan dolgokat lássak, amelyeket lehetetlen felfedezni érintés által, például egy közel-keleti palota boltíveit vagy a londoni Tower Bridge tornyait.

Szeretném elérhetővé tenni az útmutatóimat a vakok közössége számára. Szeretném, ha minden vak ember számára lehetővé válna, hogy letöltse az útmutatót, megvegyen egy szettet, megkérjen egy látó embert, hogy kiválogassa az elemeket és egyenrangúnak érezze megát egy látó építővel. Célom, hogy minden vak ember úgy érezze, hogy az egykor lehetetlen most lehetővé vált, és megépíthetik saját miniatűr LEGO világukat” – mondta el Matthew Shifrin.

A négy szett, amelyet a kísérleti program tartalmaz

  • 11001 LEGO Kockák és ötletek LEGO Classic
  • 41365 LEGO Friends Emma műterme
  • 60207 LEGO City Légi rendőrségi drónos üldözés
  • 70821 The LEGO Movie 2 Emmet és Benny Építő javító műhelye!

A kísérleti időszak 2019. augusztus 28-tól december 3-ig tart.

Működés: AI szoftver LXFML (LEGO Exchange Format Mel Script) lépésekké alakítja a digitalizált képes építési útmutatókat úgy, hogy Braille írásos leírások, illetve hangos útmutatók legyenek.

Az útmutatók a www.legoaudioinstructions.com weboldalon lesznek ingyenesen elérhetőek minden piac számára, a 2020-ban kiadott új útmutatók is várhatóan ide fognak felkerülni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...

Válságállónak bizonyultak az óriásvállalatok

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. Az összesített forgalom...

Ezek lehetnek az idei karácsony slágerei

Előzetes becslések szerint idén is rendkívül magas, 20 százalék körüli lesz az e-kereskedelem bővülése, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy jelentős változás állt be a legkeresettebb termékkategóriákat illetően az ünnepek előtt. A Webshippy által...

Nem kapkodnak a fogyasztók az 5G-ért

A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára – derül ki a Deloitte felméréséből. Egyfelől elégedettek aktuális szolgáltatójukkal, másfelől egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek...

Kiderült, melyek a legnépszerűbb reklámok

Míg globális szinten a valós élethelyzeteket bemutató és egészség témájú reklámok, addig a magyar fogyasztók körében a humoros reklámok a legnépszerűbbek, mely egyébként megfelel a kelet- és közép-európai régióban mért átlagnak – derül ki...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...
Fischer Gábor TV2

Több saját gyártású tartalom kábelen

Jelenleg is látható hétköznap esténként a Mintaapák, dolgozunk a Doktor Balaton folytatásán, a Pepe című új sorozatunk forgatását pedig néhány hete fejeztük be – mutatja be Fischer Gábor, a TV2 Csoport programigazgatója, hogy jó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...
- Hirdetés -

CMO

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA