- Hirdetés -

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

|

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent a munka-magánélet egyensúlyának megteremtése, miért nehezebb a nőknek karriert építeni és miért javíthatna a rugalmas foglalkoztatás a helyzeten.

- Munkád során szembesültél-e kihívásokkal pusztán azért, mert nő vagy?

- Több mint 15 éve vezetek pr-ügynökséget nőként (először a Hill+Knowlton-t, majd az Emerald PR-t) és sokáig vezettem elnökként a Magyar PR Szövetséget. Az első tíz évben számtalanszor szembesültem azzal, hogy a férfiak nem vesznek komolyan, ha nincs mellettem hímnemű a bemutatkozó tárgyaláson. Azután, hogy elkezdtem beszélni, már nem volt gond, de a kezdeti ellenállást és bizalmatlanságot át kellett törnöm. Mintha nem hitték volna el, hogy egy nő is képes arra, amire egy férfi, hogy ugyanúgy van eszem és szakmai tapasztalatom. Így egy idő után mindig vittem valakit magammal – akár szakmai szempontból, akár biodíszletnek – mert csak így jutottunk el odáig, hogy egyáltalán figyelemre méltassanak. Az elmúlt néhány évben már nem tapasztalom ezt, de lehet, hogy csak intelligensebb tárgyalópartnerekkel hozott össze a sors. Ha nőkkel tárgyaltam, soha nem számított, hogy nő vagyok.

- Női vezetőként számodra mennyire nehéz a karrier és a magánélet egyensúlyát megteremteni?

- Négy gyermekem van, úgyhogy ez elég releváns kérdés. Abban hiszek, hogy mindennek ideje van: a munkának és a magánéletnek is; és markánsan szét kell választani a kettőt. Ha a gyerekeimmel vagyok – mostanában éppen a kisbabával – akkor nem a munkán jár az eszem. Ha dolgozom, akkor pedig kizárok minden mást. Sokáig nem így csináltam, de rá kellett jönnöm, hogy a multitasking nem mindig működik. Mert ugyan gond nélkül lebonyolítok egy tárgyalást főzés vagy játszóterezés közben, de anyagot írni nem lehet úgy, ha közben szórakoztat egy gyerek. Nyilván sokkal nehezebb megteremteni a munka és magánélet egyensúlyát a nőknek, hiszen hagyományosan édesanyaként a gyermekeket elsősorban mi látjuk el. De ez egy gyönyörű áldozat és nem is tart örökké, mert egyszer a gyerekek felnőnek és akkor újra lehet a karrierre fókuszálni.

- Véleményed szerint Magyarországon mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei?

- Nőként sokkal nehezebb, mert a legtöbben szeretnénk gyermeket és ezt – mondjanak bármit – a munkáltatók nem díjazzák. Ezen kesereghetünk, de aki vállal gyermeket, annak együtt kell élnie azzal, hogy a következő néhány évben meg kell osztania az idejét a munka és a magánélet között és sehol nem tud 100 százalékosan teljesíteni. A dolgozó édesanyák folyamatosan áldozatot hoznak: vagy a gyerekeket szorítják háttérbe a karrier miatt vagy fordítva. És ha egyiket sem, akkor pedig önmagukat veszítik el valahol útközben.

- Szerinted mit lehetne tenni azért, hogy javuljon a helyzet?

- A rugalmas foglalkoztatás a megoldás. El kell hinnünk, hogy egy felnőtt nő képes beosztani az idejét – egy anyuka egyébként is sokkal gyorsabban dolgozik, mert megszokta, hogy semmire nincs ideje – és engedni kell, hogy úgy dolgozzon, ahogy neki komfortos. Ha ez azt jelenti, hogy 9:00 és 16:00 között van benn a munkahelyén, akkor legyen úgy, ha pedig heti 3 nap home office-t szeretne, akkor legyen úgy! Cserébe a munkaadó elkötelezettséget, hálát és lojalitást fog kapni, ezek pedig ma megfizethetetlenek. Óva intek minden céget attól, hogy lemondjon a nőkről, mert hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt.

- Hogy látod, mennyire nehéz vagy könnyű női vezetőként érvényesülni a PR szakmában?

- A public relations szerintem alapvetően egy női szakma, mert olyan fokú empátia kell hozzá, amely inkább a nők sajátja. Létezik az üvegplafon, de úgy látom, egyre több vállalatnál neveznek ki hölgyet a kommunikációs osztály élére és ez jó. A pr-ügynökségeknél általában az alapító vagy az alapító utódai vezetik a céget, így ott ez a kérdés nem merül fel. Ha nő alapította az ügynökséget, jó eséllyel ma is ő vezeti.

- A PR szakmában mennyire jelent kihívást megfelelő képzettségű és tudású női munkatársakat, vezetőket találni?

- Nem nehezebb, mint megfelelő képzettségű és tudású férfi munkatársat. Én az Emerald PR-hez évekig kifejezetten pályakezdőket vettem fel és nem volt kérdés, hogy férfi vagy nő az illető. Akik pedig nem pályakezdők voltak, ők kisgyerekes anyukaként kerültek az ügynökséghez. Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam.

- Az ügynökségednél milyen a nemek aránya a közép- és felsővezetők körében?

- Túlnyomó többségben vannak a hölgyek.

- A cégednél van-e bármilyen program a nemek arányának kiegyensúlyozására, a nemek közti esélyegyenlőség megteremtésére, a munka és a magánélet közötti egyensúly megteremtésének segítésére?

- Dedikált program nincs, de mindig törekedtünk arra, hogy munkalehetőséget biztosítsunk a pályakezdők mellett a kisgyerekes anyukáknak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...