- Hirdetés -

Lányok az informatikában

|

Elsősorban a nemi sztereotípiák, a hibás társadalmi beidegződések gátolják, hogy több nő építsen karriert az informatika világában – derül ki a Microsoft friss kutatásából. Az áttörést a pozitív minták, a példaképek és a technológiai szakmák élményszerű, gyakorlati kipróbálási lehetőségei segíthetik. Az idei DigiGirlz napot is ennek szellemében rendezte meg a Microsoft.

Felmérések szerint Európában közel négyszer annyi férfi folytat informatikával kapcsolatos tanulmányokat, mint amennyi nő. Az IKT szektorban dolgozó nők aránya emelkedés helyett csökken, és a digitális munkahelyeken dolgozók mindössze 21,5%-a tartozik a ehhez nemhez. A Microsoft mostani kutatása arra a kérdésre keresett választ, miért nem találják elég vonzónak a lányok és a fiatal nők a természettudományos és informatikai (STEM, azaz Science, Technology, Engineering and Math) pályákat. A vizsgálat szerint a nemek között ezen a téren mutatkozó, objektív szempontokkal megmagyarázhatatlan különbség eltüntetésében a környezetnek, a mintáknak és a példaképeknek van kulcsszerepe.

“A STEM-szakadék felszámolása nem csupán az európai társadalmaknak, hanem az uniós versenyképességnek is hasznára válna, számításaink szerint 2,2-3 százalékkal járulhat hozzá az uniós GDP növekedéséhez” – mondta el Szentkuti Gabriella, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója

Azok a lányok, akiknek az ismeretségi körében van a STEM pályák valamelyikén dolgozó nő, sokkal nagyobb arányban tudják elképzelni magukat hasonló hivatás gyakorlójaként, mint azok, akik nem láttak ilyen példát maguk előtt. Jelenleg a lányok 30 százaléka kizárólag férfiakkal tudja leírni, milyen egy tipikus tudós, mérnök, matematikus vagy programozó. Úgy tűnik, hogy a szakirodalomban STEM-szakadékként (STEM gap) emlegetett jelenség valójában egy hibásan működő társadalmi hagyomány, amelyet a megfelelő minták kialakításával lehet megváltoztatni.

A kutatás egy másik okot is azonosított, ami miatt a lányok nem vágynak STEM karrierre: ezen megfontolás szerint ezeken a területeken dolgozva nem tudnák kibontakoztatni a kreativitásukat, nem tudnának nyomot hagynia világban – miközben a lányok 91, és a fiatal nők 80 százaléka számára ezek a legfontosabb hajtóerők a jövőtervezésben. Ezzel szemben a ténylegesen valamelyik STEM szakterületen dolgozók közel kétharmada véli úgy, hogy munkája megváltoztatja a világot – márpedig ez az érték szignifikánsan magasabb, mint amit átlagban a női munkavállalók körében mértek.

Az Egyesült Államokban ma már a lányok 31 százaléka bekapcsolódik valamilyen tanórán kívüli, szervezett STEM aktivitásba – szakkörökben, klubokban, tanfolyamokon –, sokkal kézzelfoghatóbb és gyakorlatiasabb tapasztalatokhoz jutva, mint amihez az iskolarendszer önmagában hozzásegítheti őket. Az így szerzett ismeretek teljesen átalakítják az érintettek STEM szakterületekkel kapcsolatos attitűdjét és elképzeléseit: ők valósabb képpel rendelkeznek a tudományos, technológiai és informatikai szakmákról, és akár kétszer-háromszor magasabb arányban érdeklődnek a természettudományos irányú középiskolai tanulmányok, illetve a mérnöki felsőoktatás iránt, mint azok, akiknek nem voltak személyes élményeik. A Microsoft-felmérés tanúsága szerint tehát ahhoz, hogy a STEM területekre vezető ajtók kitáruljanak a lányok előtt, alapvető fontosságú, hogy már iskolásként kipróbálhassák magukat a tudomány, a technológia és az IT egyes szakterületein. Ehhez szükség van pozitív gyakorlati példákra, elérhető példaképekre, a tantervek reformjára, és olyan, az iskolarendszeren kívüli lehetőségekre, amelyek feloldják a meglévő előítéleteket, nemi sztereotípiákat.

„Támogatjuk a kifejezetten a lányok és a nők ICT-kompetenciáinak bővítését célzó kezdeményezéseket, amilyen például a természettudományos és az IT területén megnyíló karrierutakat bemutató Microsoft DigiGirlz. Különösen fontosnak tartjuk, hogy a fiatal lányoknak példaképet és egy valós karrierutat tudjunk nyújtani, ezzel is támogatva őket a sikerhez vezető, olykor rögös úton” – hangsúlyozta Szentkuti Gabriella.

A DigiGirlz keretében idén különleges kódnap várta a fiatal lányokat és szüleiket, ahol négy különböző foglalkozáson vehették részt az érdeklődők. A Microsoft, a Codecool és a Skool által szervezett eseményen volt Minecraft programozóműhely, rendhagyó szülői értekezlet a hazai techszektor helyzetéről, valamint beszélgetés továbbtanulásról és kifejezetten a lányoknak szóló karrierlehetőségekről.

„Lassan közhely, hogy a jövő az informatikáé, azt azonban, hogy az informatika mindenkié, annál többet kell hangsúlyozni. A programozás valós alternatíva és izgalmas karrierút bárki számára kortól és nemtől függetlenül, ráadásul az ismeretek megszerzését sosem késő elkezdeni” – Boda József, a Codecool ügyvezető igazgatója.

“Kutatások bizonyítják, hogy egy sokszínű csapat jobban teljesít: kreatívabb megoldások születnek, hiszen több különböző nézőpont találkozik. Ez minden területre, így a technológiára is igaz. Az alacsony létszám miatt viszont a női nézőpont ma még kevésbé tud a technológiai alkotásban érvényesülni” – mondja Guzsaly Péter, a Technológiai Oktatásért Alapítvány vezetője. “Mi a Skool projektben azon dolgozunk, hogy minél több lánynak mutassuk meg, hogy a tech világ számukra is nyitott és pont ugyanannyira nekik is való, mint a fiúknak.”

A Microsoft több mint hatezer, 10 és 30 éves kor közötti érintett bevonásával készített fókuszcsoportos kutatása a lányok és a fiatal nők STEM-pályákkal szembeni ellenérzéseit vizsgálta. A 12 európai országra kiterjedő felmérésből kizárták a tanárokat és a szülőket a szerepmodellek közül, elkerülendő az eredmények torzulását, lehetővé téve a más típusú minták hatásának érvényesülését. A vizsgálatból kiderül: a nemek között mutatkozó eltérés felszámolásában kulcsfontosságú a környezet, a pozitív minták és a példaképek megléte.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...