- Hirdetés -

Lappiac: boltokra cserélték a pavilonokat

|

A Nemzeti Dohányboltok megjelenésével párhuzamosan sok újságospavilon kénytelen volt lehúzni a rolót. A kieső árushelyeket ugyanakkor újabb értékesítési pontok pótolták, az olvasók pedig meglepően gyorsan alkalmazkodtak a változásokhoz.

 

Szalad az idő, az idén nyáron lesz negyedik éve annak, hogy hatályba lépett a trafiktörvény. A dohány-kiskereskedelmi piac átalakítása nemcsak a cigarettázókat, hanem a sajtópiacot is komolyan érintette. Már 2013-ban is látszódott, hogy a kifejezetten az újságárusításra szakosodott kioszkok számára a cigarettaértékesítés kiesése komoly érvágást jelent, és ez a sajtótermékek terjesztésére is hatással lehet. Megnéztük, hogy az elmúlt négy évben mindez mekkora változást hozott az árushelyi lapterjesztésben.

 

Eltűnő pavilonok

 

A piacot uraló Lapker Zrt. éves beszámolóiból szemléletesen látszik, hogy mit jelentett a dohánytermékek kiesése. 2012-ben, az utolsó évben, amikor még szabadon lehetett cigarettát forgalmazni, a Lapker Zrt. 24 milliárd forint értékben adott el ilyen termékeket, ez a teljes éves árbevételük több mint a negyedét jelentette. Az újságok után a dohánytermékek adták a fő bevételi ágat, minden egyéb – lottó, üdítő és társaik – messze lemaradva következtek.

 

Az egyes újságosstandok is legalább ekkora arányú kieséssel voltak kénytelenek szembenézni a Nemzeti Dohányboltok elindulása után, s számos klasszikus pavilon emiatt be is fejezte a működését. „Az elmúlt években az összes árushelyszám gyakorlatilag nem változott az országban, még ha nem is minden értékesítési helyet közvetlenül a Lapker lát el. Az utóbbi időben nőtt azon árushelyek száma, amelyeket nagykereskedőkön keresztül érünk el” – tudtuk meg Baráth Monikától, a Lapker Zrt. országos terjesztési és értékesítési igazgatójától. A fentiekre az a magyarázat, hogy a klasszikus újságospavilonok száma valóban megcsappant, de az újonnan megjelenő terjesztési pontok ezt kompenzálták.

 

A dohányboltok elvileg árusíthatnak újságot is, s voltak olyan várakozások, hogy majd átveszik a kioszkok szerepét, de a gyakorlat más mutatott. Mint a Lapkertől megtudtuk, az újságot is értékesítő dohányboltok száma soha nem haladta meg a 400-at – miközben a teljes dohánybolti piac több mint 5000 üzletből áll –, az általuk generált forgalom pedig viszonylag alacsony.

 

Diszkontos lapok

 

Nagyon jól teljesítettek viszont az élelmiszerláncok, láthatóan egyre többen már ezeken a helyeken szerzik be a sajtótermékeket. Ezen belül is a diszkontok jelentették a fő felhajtóerőt. „Kezdetben csak a Penny Markettel volt szerződésünk, de mára az Aldi- és a Lidl-üzleteket is ellátjuk újsággal” – mondja Baráth Monika.

 

Jelenleg a Lapker közvetlenül 6700 árushelyet lát el, közvetve további 5000 helyet érnek el a nagykereskedő-partnereiken és a postán keresztül. Ezen belül a Lapker saját tulajdonában mintegy 370 üzlet van, ezek közé tartoznak a Relay és az Inmedio márkanevű boltok, valamint a pavilonok.

Az értékesítési pontok száma tehát nem ritkult meg, viszont a kieső újságárusokat olyan helyek pótolták, ahol szűkebb a lapválaszték. Amíg ugyanis egy tipikus Relay-üzlet 730, egy Inmedio 800 különböző sajtóterméket tart készleten, addig egy Aldiban vagy Lidlben 40-féle lapot kínálnak. „Egy konkrét lap választékba kerülésekor kizárólag az adott újság forgalomgeneráló potenciálja a meghatározó” – jelzi Baráth Monika, hogy mi alapján döntenek a diszkontláncok arról, hogy milyen lapokat vesznek fel a kínálatukba.

 

Igazodó fogyasztók

 

Dr. Király Máriának, a Ringier Axel Springer operatív ügyvezetőjének elmondása szerint a lapértékesítésen belül az áruházláncok megnövekedett szerepét erősítik a megváltozott fogyasztói szokások is, azaz a vásárlók szeretnek mindent egy helyen megvásárolni. „A magas példányszámainknak köszönhetően jelen tudunk lenni az áruházak szortimentjében, tehát nem érezzük azt – mint egyes kisebb kiadók –, hogy nem tudunk bekerülni ezekre a helyekre. Ezen a téren szorosan együttműködünk a Lapkerrel, vizsgáljuk azokat a lehetőségeket, hogy miként tudunk a terjesztés terén is kiemelkedni a piacon lévő rengeteg termék közül” – teszi hozzá dr. Király Mária.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...