- Hirdetés -

Lassan megtelik a Balaton

|

- Hirdetés -

Bár az egyik legkedveltebb hazai célpont, a Balaton partján is a megszokottnál jóval nehezebben indul a lakáspiaci főszezon. Noha erősen visszaesett a kereslet, az OTP Ingatlanpont szakértői látják az életjeleket is. Ugyanakkor úgy vélik, az eladók még csak most kezdik az alkalmazkodást az új helyzet adta feltételekhez.

Megtelni látszik a Balaton, a tóparti járások 2019 és 2022 között csak igen szerényen, összességében 0,8 százalékkal tudták növelni az állandó lakosaik számát. Ám az átlagérték elfedi azt, hogy az érdeklődés mindinkább a frekventált városok agglomerációja felé tolódik. A part menti, nagyobb lélekszámú települések közül leggyengébben Balatonboglár szerepelt (-3,4%), míg a legtöbb új polgárt Balatonalmádi gyűjtötte (+4%). A legnagyobb bővülést elérők jellemzően a falusi CSOK-kal is népszerűsített kistelepülések. A rekorder közöttük Zalaköveskút mintegy 40 százalékos növekedéssel. A közvetlenül vízparti települések közül pedig Balatonrendes érte el a legjobb eredményt (+16%).

Az érdeklődés irányváltása vélhetően idén is folytatódik, ám a tempó – ma úgy látszik – sokkal visszafogottabb lesz.

Északon – Tóth Tibor, az OTP Ingatlanpont stratégiai partnere szerint – tavaly augusztusig elfogadható volt a piac. De aztán az energiaárak növekedésével elérkezett a fordulat és megcsappant az érdeklődés. A kivárás miatt decemberre már 50-60 százalékkal esett vissza a kereslet, az árak viszont maradtak. Tapasztalata szerint az eladók ugyan a mai napig sem vitték lejjebb az áraikat, de a megbízások szaporodnak. „Most már olyanok is igénybe veszik a szakértő segítségét, akik eddig úgy gondolták, majd eladják maguk az ingatlanukat. Ezzel változott az összkép is: a keresleti túlsúly helyébe kínálati túlsúly lépett.”

Bár a tavasz ígérete hozott bizonyos élénkülést, ez csak egyes területeket érintett. Leginkább a tó „agglomerációjában” – a parttól 5-15 kilométer távolságban – keresnek olyan kisebb házakat, lakásokat, amelyek még a kedvezményes rezsikeretből is fenntarthatók. „Az árak jelentősen nem változtak, csupán a falusi ingatlanoknál indultak el egy kicsit lefelé, talán tíz százaléknyit. Azt lehet mondani, mindenki reméli a csodát, azaz, hogy tarthatók lesznek a korábbi árak.”

Ennek ellenére Tóth Tibor azt reméli, hogy idén is megmarad a vételi kedv az északi parton. „Akik megtehetik, változatlanul vásárolni fognak, mert a Balaton mindig vonzó és frekventált hely volt. Viszont úgy gondolom, hogy továbbra is elsősorban a kisebb értékű házakat, telkeket és a pincenyaralókat fogják keresni.” Ma a térségben az átlagos falusi ingatlanok négyzetméterenként 135 ezer és 400-500 ezer forint közötti árakon kelnek el, a városi ingatlanok esetében azonban arra is volt példa, hogy jóval egymillió forint feletti négyzetméteráron vásároltak.

A déli parton sok tekintetben hasonló a helyzet. Katona Tamás, az OTP Ingatlanpont siófoki irodájának vezető értékesítési tanácsadója úgy tapasztalja, hogy a jelenlegi kereslet mintegy kétharmaddal kisebb, mint tavaly ilyenkor. Igaz, hogy a balatoni ingatlanok szempontjából lassan elkezdődik az év egyik legintenzívebb időszaka, de ehhez most hiányoznak a vevők. „Mára kijelenthetjük, hogy eltűntek a külföldi érdeklődők is, aki mégis jön, az meg nem hiszi el, hogy két év alatt micsoda árnövekedés volt a piacon.”

„Siófok kertvárosában, a tótól távolabb 10-15 milliós telekhányad-ár jut egy társasházi lakásra – hoz egy konkrét példát Katona Tamás –, ha hozzávesszük az építés költségeit és a beruházó hasznát, akkor már 1 milliós négyzetméterárnál tartunk. Erre már sokkal ritkább az érdeklődés, így a beruházók is inkább kivárnak.”

A kereslet azért nem szűnt meg teljesen, telket meg házakat keresnek 20-50, esetleg 60 millió forintért. Aztán nagy szünet, s utána jönnek a többszáz milliósak, amelyekben cégek látnak fantáziát. „Ma itt egy 800 milliós századfordulós villára hamarabb akad érdeklődő, mint egy 80 milliós lakásra.”

Katona Tamás tapasztalata szerint az árak merevségét a használt ingatlanok piacán már oldja az érdeklődés visszaesése. „Ebben a szegmensben a 10 százalék alku ma már nem számít szemtelenségnek, annál esetleg még kicsit nagyobb árlejtést is el lehet érni, de az újépítésűeknél semmilyen elmozdulás nincs.” Hozzáteszi, hogy a déli parton is szaporodnak a megbízók, akik megtapasztalva az értékesítésnehézségeit, már inkább profikra bíznák az eladást, ennek ellenére nem vár a korábbi évekhez hasonló aktivitást idén a dél-balatoni lakáspiacon.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így lehetünk sikeres streamerek

Az utóbbi pár évben hazánkba is nagy erőkkel robbant be a streaming piac, és egyre többen szeretnének belekóstolni a tartalomgyártás ezen formájába. De hogyan tudunk teljesen kezdőként elindulni ezen az úton? Az Euronics összegyűjtötte,...

Egyre távolodnak a nyugdíjas évek

A jelenlegi gazdasági bizonytalanság új dimenziót nyitott a dolgozók prioritásai és várakozásai terén – derül ki a Randstad legfrissebb, 34 piacon 35 ezer munkavállaló megkérdezésével zajlott Workmonitor kutatásából.A Randstad legfrissebb, 34 piacon 35,000 munkavállaló...

Teltház lesz vidéken húsvétkor

Már most 410 ezer vendégéjszaka-foglalást rögzítettek a magyarországi szálláshelyek húsvétra, ami 11 százalékkal több, mint tavaly. A foglalások 38 százaléka a fővárosba, 62 százaléka pedig vidékre érkezett. A nemzetközi turizmus visszatérő lendületét jelzi, hogy...

Női vállalkozásokat támogat a Visa

A Visa Magyarországon is elindítja Visa She's Next elnevezésű, női vállalkozások támogatására létrehozott globális programját. Öt nyertes magyar vállalkozónő egyenként 2.000.000 forint összegű támogatást, valamint egy éves mentorálást nyer. A győzteseket elismert szakértőkből és...

Ez lehet a marketing jövője

A SAS analitikai vállalata és a CMO Council hálózata közös kutatást publikált „Cracking Tomorrow’s CX Code” néven, amely megállapította, hogy 3 marketingvezetőből 2 szerint nagyon fontos a hibrid ügyfélélmény (CX) biztosítása a személyre szabottság,...

Ennyit költünk mobilra

A háztartások távközlési kiadásainak jelentős részét a mobiltelefon és az ahhoz kapcsolódó mobilinternet-szolgáltatások 11 ezer forintos díja teszi ki. Ez jellemzően két előfizetés költsége. Tízből kilenc család biztos, hogy előfizet a televízióra, melynek átlagosan...

Ötvenmillió embernek adna tiszta energiát a Schneider Electric

Világszinten közel 800 millió, Afrika Szaharától délre eső részén pedig több mint félmilliárd ember nem jut hozzá elektromos áramhoz, ami jelentős mértékben akadályozza a térség fejlődését. A Schneider Electric az elefántcsontparti Abidjanban tartott nemzetközi...
Kosaras Klaudia

Egy számjegyű növekedéssel számolunk – interjú Kosaras Klaudiával

Nagy büdzsévisszavágásokat nem tapasztaltunk, a szokásosnál több tender volt, és a nagyobb hirdetők mellett a kisebb szereplők is versenyt hirdettek, hogy mérsékeljék az árakat – mondta Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatója hangsúlyozta: noha...

Gundel Takács Gábor vezeti a tévés díjátadót

Újabb részlet derült ki a Televíziós Újságírók Díja holnapi gálaestje kapcsán, az esemény és az online közvetítés műsorvezetője Gundel Takács Gábor lesz. Idén 14 kategóriában hirdetnek majd győztest. (kiemelt fotó: Televíziós Újságírók Díja) Online közvetítések...

Kevés cég törődik a nők esélyegyenlőségével

A fenntarthatóságnak csupán egyik eleme a természeti környezet védelme, a gazdasági tevékenység környezetet károsító hatásainak tompítása. Ezzel egyenértékű annak a jelentősége, hogy a cégek mennyire vállalnak felelősséget az őket körülvevő társadalomért. A K&H fenntarthatósági...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Amszterdamba repíthet a Red Bull

Látványos alkotások és meglepően szűk eszköztár: ez jellemzi a Red Bull Doodle Art nemzetközi pályázatát, amelynél papír, toll és a művész találkozásából születnek emlékezetes pályamunkák. A több, mint tíz éve életre hívott verseny már...

Így lehetünk sikeres streamerek

Az utóbbi pár évben hazánkba is nagy erőkkel robbant be a streaming piac, és egyre többen szeretnének belekóstolni a tartalomgyártás ezen formájába. De hogyan tudunk teljesen kezdőként elindulni ezen az úton? Az Euronics összegyűjtötte,...

Egyre távolodnak a nyugdíjas évek

A jelenlegi gazdasági bizonytalanság új dimenziót nyitott a dolgozók prioritásai és várakozásai terén – derül ki a Randstad legfrissebb, 34 piacon 35 ezer munkavállaló megkérdezésével zajlott Workmonitor kutatásából.A Randstad legfrissebb, 34 piacon 35,000 munkavállaló...

Teltház lesz vidéken húsvétkor

Már most 410 ezer vendégéjszaka-foglalást rögzítettek a magyarországi szálláshelyek húsvétra, ami 11 százalékkal több, mint tavaly. A foglalások 38 százaléka a fővárosba, 62 százaléka pedig vidékre érkezett. A nemzetközi turizmus visszatérő lendületét jelzi, hogy...

Női vállalkozásokat támogat a Visa

A Visa Magyarországon is elindítja Visa She's Next elnevezésű, női vállalkozások támogatására létrehozott globális programját. Öt nyertes magyar vállalkozónő egyenként 2.000.000 forint összegű támogatást, valamint egy éves mentorálást nyer. A győzteseket elismert szakértőkből és...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Gördülékenyebben mennek a dolgok

Németországból érkezett az évi 50 milliárd forintos nettó árbevételt megközelítő CETIN Hungary élére Kübler-Andrási Judit, aki olyan magától értetődően beszél nemrég megszerzett vezérigazgatói pozíciójáról, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy nők nagy technológiai...

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezért is drágulnak az élelmiszerek

Nem a klímaváltozás jelenti az egyedüli kihívást a növénytermesztés számára: Az input- és üzemanyag árak az egekben, csökken a jövedelmezőség. Ráadásul egyre gyakoribb a fagyás, jégverés, hirtelen váltakozó hideg- és hőhullámok, vagy épp a...

Mesterséges intelligencia teheti zöldebbé a vállalatokat

Egyre ambiciózusabb szén-dioxid-kibocsátáscsökkentési célokat fogalmaznak meg a vállalatok, azonban ahhoz, hogy érdemi lépéseket tegyenek a nettó zéró kibocsátás felé, precíz adatszolgáltatásra van szükségük: a mesterséges intelligencián alapuló megoldások már erre is megoldást nyújthatnak. Egyre...

A drogériákban is egyre fontosabb a környezettudatosság

Árérzékeny, kissé szkeptikus és nem igazán tájékozott a magyar lakosság a környezetbarát kozmetikai és higiéniai termékekkel kapcsolatban. A fiatalok számára az állatok védelme, az idősebbeknek pedig a hulladék minimalizálása a fontosabb termékválasztáskor – derül...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....