- Hirdetés -

Lemaradhatunk, ha nem tanuljuk meg használni a mesterséges intelligenciát

|

- Hirdetés -

Megállíthatatlan a mesterséges intelligencia (MI) térhódítása a magyar iskolákban: a tanárok közel 40 százaléka és a diákok harmada rendszeresen használja a technológiát, amely tízből kilenc pedagógus szerint 2-3 éven belül át fogja alakítani az oktatást. A 16-24 éves fiatalok 35 százaléka szerint akár teljesen át is veheti a jövőben a tanárok szerepét az MI – derül ki az OTP Fáy Alapítvány megbízásából az Impetus Research kutatócég által végzett országos felmérésből, amely 800 fiatal és 100 pedagógus bevonásával vizsgálta az MI használatát, megítélését és oktatásra gyakorolt hatását Magyarországon.

A megkérdezettek döntő többsége (a tanárok háromnegyede és a fiatalok 60 százaléka) szerint kritikus fontosságú lesz, és bekerül a nélkülözhetetlen alapkészségek közé az MI használata, amelyre így mielőbb fel kell készíteni mind a tanulókat, mind a pedagógusokat. „Magyarország le fog maradni, ha nem tanuljuk meg használni a mesterséges intelligenciát” – véli tízből legalább nyolc tanár és hét fiatal. A technológia jobb megismeréséhez előbbiek szívesen vennének részt különböző továbbképzéseken, előadásokon, míg utóbbiak leginkább a közösségi médiából (pl. TikTok videókból) tájékozódnak a legújabb trendekről és lehetőségekről.

A kutatás szerint már a fiatalok harmada és a pedagógusok közel 40 százaléka használja a mesterséges intelligenciát hetente legalább egyszer, leginkább az oktatással kapcsolatos feladatokra, mint például információgyűjtés, gyakorló- vagy vizsgafeladatlapok generálása és megoldása, de emellett ügyintézésre, információgyűjtésre, vagy szórakozási céllal is. A fiatal felhasználók között többségben vannak a fiúk, valamint a 16-18 éves, magasabb jövedelmű, középiskolás vagy egyetemista, nagyvárosi fiatalok, a pedagógusok közül pedig a 40 évesnél fiatalabbak, illetve a középiskolában vagy felsőoktatásban dolgozók aknázzák ki leginkább az MI nyújtotta előnyöket. Mindezek mellett a fiatalok 10 százaléka egyáltalán nem hallott még a mesterséges intelligenciáról. Ők jellemzően vidékiek, alacsony iskolai végzettségűek és jövedelműek, inaktívak, és a technikai újdonságokra kevéssé nyitottak. Ez azt a veszélyt vetíti előre, hogy ezen a területen is nyílik az olló a társadalmi státusz szerint.

A válaszadók többsége a tanulást, tanítást megkönnyítő, hasznos eszköznek tartja az MI-t (így vélekedik a fiatalok 68 százaléka és a tanárok 71 százaléka). Az MI alkalmazását a pedagógusok háromnegyede elsősorban a közép- és felsőoktatásban tudja elképzelni, azonban némileg alacsonyabb arányban (56 százalékban) az általános iskolákban is hasznosítható eszköznek tartják. A népszerű MI-, illetve MI-t használó alkalmazások köre megegyezik a fiatalok és a tanárok körében: legkedveltebb az ingyenesen is elérhető Chat GPT, továbbá dobogós a Duolingo és a Kahoot, amelyeket a Google Classroom, valamint a magyar fejlesztésű – és az OTP Fáy Alapítvány Oktatási Innovációs Díjával is kitüntetett – Redmenta, illetve a Magic School követ a népszerűségi rangsorban.

Sokan vannak azonban, akik inkább negatívumként, sőt, akár veszélyként tekintenek az MI terjedésére. Felmerültek aggályok a megbízhatósággal, a hitelességgel kapcsolatban, továbbá sokan említették a munkaerőpiacra gyakorolt negatív hatásokat, valamint a jogi és etikai kockázatokat. A fiatalok ötöde és a pedagógusok közel egyharmada leginkább veszélyeket társít az MI-hez. Utóbbiak szerint az elsődleges kockázatok, hogy az „MI csökkenti az emberekben az önálló gondolkodás képességét” és „elveszi az emberek munkáját”. Minden negyedik pedagógus számít arra, hogy a mesterséges intelligencia előbb-utóbb akár ki is szoríthatja a tanárokat az oktatásból. Ez az arány még magasabb a fiatalok körében: 35 százalékuk véli úgy, hogy az MI miatt nem lesz szükség tanárokra a későbbiekben.

Az OTP Fáy Alapítvány ügyvezetője, Csejtei Ildikó szerint a tanárok munkája a jövőben is nélkülözhetetlen marad. „Noha az MI megkönnyíthet bizonyos tanári részfeladatokat, és csökkentheti az adminisztratív terheket, a tanuláshoz elengedhetetlenül szükség van a tanárok és a diákok közötti interakcióra. Az iskola közege, ahol a tanulók hozzáértő pedagógusok vezetésével, más diákokkal együttműködve fejleszthetik a képességeiket, szociális kompetenciáikat, várhatóan a jövőben is a tanítás és a tanulás egyik legfontosabb színtere lesz. A mesterséges intelligencia hatékonyabbá, kreatívabbá teszi ezt a folyamatot, de nem helyettesíti a tanári jelenlétet” – mondja a szakértő.

A mesterséges intelligencia világméretű és széles körű terjedésével összhangban a magyar pedagógusok több mint 70 százaléka és a diákok közel 60 százaléka arra készül, hogy a jövőben gyakrabban és sokrétűbben fogja használni ezt a technológiát. Ötből négy fiatal el tudja képzelni, hogy chatbot segítségével gyakoroljon, és ugyanennyien vizsgáznának szívesen ilyen módszerrel. Tízből kilenc tanár szerint az MI már két-három éven belül megváltoztatja az oktatást - közülük minden második úgy véli, hogy ez a hatás jelentős lesz. A változásra számítók döntő többsége (80 százaléka) szerint a folyamat pozitív irányú lesz.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Nem fékeznek, jelentős növekedés az AutoWallisnál

Továbbra is piaci átlag felett dübörög az AutoWallis Kiskereskedelmi Üzletágának teljesítménye, miután 18 százalékkal növelte az újgépjármű-eladásait. A mobilitási szolgáltatások terén 15 százalékkal nőtt a flottaméret, miközben a bérleti események száma a wigo carsharing...

Százmilliós váltságdíjat fizethetnek a magyar vállalatok

A 2023-ban zsarolóvírus által megtámadott magyar vállalatok több mint fele saját adatmentési módszereket alkalmazott, és nem kellett váltságdíjat fizetnie. A vállalkozások leggyakrabban biztonsági mentésekhez folyamodtak e célból. Azok közül, akik fizettek váltságdíjat, az 50%-uk...

Nyugdíjba mehetnek a bankkártyák

A huszonévesek többsége ugyanolyan biztonságosnak tartja digitalizált kártyával történő okostelefonos vagy okosórás fizetést, mint a hagyományos bankkártyás tranzakciókat – derült ki a legfrissebb K&H ifjúsági index eredményei alapján. A két évvel korábbihoz képest többen...

Változás az Auchan vezetésében

Július 1-től Varga László látja el az Auchan Magyarország termékigazgatói feladatait. Elődje, Benoit Barbault Franciaországban folytatja pályafutását. Varga László több mint 25 éves kereskedelmi tapasztalattal rendelkezik, pályafutását a Cora-nál kezdte, ahol a különböző területek vezetőjeként...

Médiavezérek eredményekről, piacról és a jövőről – 1. rész

Bőven akad feladata a nagy médiacégek vezetőinek. A digitalizációval és az MI-gyorsvonattal is lépést kell tartani, miközben olyan médiatartalmakkal kell előrukkolni, amelyek hasznosak és relevánsak.   Biztosan fogunk meglepetéseket okozni Vidus Gabriella, RTL Magyarország, vezérigazgató Hosszú távú...

Kevesebbet tankoltunk az első félévben

Az első fél évben 0,3 százalékkal kevesebb motorbenzin és 1,2 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott a kiskereskedelmi forgalomban Magyarországon, mint tavaly ugyanebben az időszakban; az üzemanyag-fogyasztás így átlagosan 0,9 százalékkal csökkent a Magyar Ásványolaj Szövetség...

Fontos hír érkezett az e-autósoknak

Csaknem 12,5 százalékkal bővült 2023-ban az engedélyköteles elektromos töltőberendezések száma Magyarországon, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) 2023 végén 2507-et tartott nyilván. A legtöbb (866, illetve 326 darab) töltőállomás 2023 végén is Budapesten,...

Így csábítják a fiatalokat a Marketing Summitra

A Magyar Marketing Szövetség utánpótlásprogramja első lépéseként jelképes regisztrációs díj ellenében elérhető Summit Youth jegyekkel várja a 25 év alatti, szakmai felsőoktatásban tanuló hallgatókat az idei Marketing Summiton. Az utánpótlásprogram alapvető célja, hogy a...

Újabb világsztár költözött Budapestre

Újabb lakó érkezik a Madame Tussauds Budapestbe: a látogatók mostantól Zendayával is találkozhatnak a Dorottya utcai palotában. A fiatal világsztár a Gellért fürdő hangulatát megidéző VIP-teremben ülve szemléli Brad Pittet, Madonnát, Leonardo DiCapriót és...

A Coors lett a Groupama Aréna hivatalos söre

Három évre szóló együttműködési megállapodást kötött a Borsodi Sörgyár és a Sportfive Hungary Kft. A megállapodás a kontinentális Európában úttörő jellegű, mivel a Groupama Aréna az első olyan stadion, aminek a Coors a hivatalos...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ezt keresik a magyarok 2024-ben a használtpiacon

Tízmilliós luxuskaróra, kilencmilliós juhnyáj, nyolcmilliós jakuzzi - többek között ezek a termékek cseréltek gazdát a Jófogás apróhirdetési platformon az év első felében. Emellett azonban a legnépszerűbbnek továbbra is az ingyenesen elvihető tárgyak bizonyultak. A...

Nem fékeznek, jelentős növekedés az AutoWallisnál

Továbbra is piaci átlag felett dübörög az AutoWallis Kiskereskedelmi Üzletágának teljesítménye, miután 18 százalékkal növelte az újgépjármű-eladásait. A mobilitási szolgáltatások terén 15 százalékkal nőtt a flottaméret, miközben a bérleti események száma a wigo carsharing...

Százmilliós váltságdíjat fizethetnek a magyar vállalatok

A 2023-ban zsarolóvírus által megtámadott magyar vállalatok több mint fele saját adatmentési módszereket alkalmazott, és nem kellett váltságdíjat fizetnie. A vállalkozások leggyakrabban biztonsági mentésekhez folyamodtak e célból. Azok közül, akik fizettek váltságdíjat, az 50%-uk...

Nyugdíjba mehetnek a bankkártyák

A huszonévesek többsége ugyanolyan biztonságosnak tartja digitalizált kártyával történő okostelefonos vagy okosórás fizetést, mint a hagyományos bankkártyás tranzakciókat – derült ki a legfrissebb K&H ifjúsági index eredményei alapján. A két évvel korábbihoz képest többen...

Változás az Auchan vezetésében

Július 1-től Varga László látja el az Auchan Magyarország termékigazgatói feladatait. Elődje, Benoit Barbault Franciaországban folytatja pályafutását. Varga László több mint 25 éves kereskedelmi tapasztalattal rendelkezik, pályafutását a Cora-nál kezdte, ahol a különböző területek vezetőjeként...

Don't Miss

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...

Kaliszky András váltja Foltányi Tamást az Ersténél

Kaliszky András lesz 2025 januártól az Erste Bank Hungary Zrt. informatikai és operációs területért felelős igazgatósági tagja – jelentette be a pénzintézet. A pozíciót Foltányi Tamás 2024 végéig tölti be, az idén 65 éves...

Új vezetővel erősít a PwC Magyarország

A PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának új vezetője 2024. július 1-jétől Farkas Gábor. A pozíciót Deák Lászlótól veszi át, aki a továbbiakban a közvetett adókért felelős területet vezeti és mellette az ESG...

Új ügyfelek a Próbakőnél

Hazai és nemzetközi ügyfelekkel bővült a nemrég 4 PREXA díjat nyert Próbakő Kommunikáció portfóliója. Az ügynökség megbízást kapott a gyógyszeripar, a technológia és a kiberbiztonság területéről, valamint egy e-kereskedelmi projekt kommunikációs feladatait is rábízták. Az...