- Hirdetés -

Létszámbővítésre készülnek a hazai cégek

|

- Hirdetés -

A következő negyedévben a hazai munkáltatók 12 százaléka tervezi bővíteni jelenlegi munkaerőkeretét, miközben csökkentést csupán 4 százalékuk tervez. Ennél nagyobb optimizmusra utoljára 2019 első negyedévében volt példa – derül ki a ManpowerGroup ma közzétett Munkaerőpiaci Előrejelzéséből.

A ManpowerGroup a világ 43 országában, összesen 45 ezer munkáltató körében folytatta le negyedéves felmérését, melynek keretében Magyarországon a munkáltatók 607 fős reprezentatív mintáját kérdezték meg harmadik negyedéves munkaerő-felvételi szándékaikról.

A Munkaerőpiaci Előrejelzés +8 százalékos nettó értéke 6 százalékponttal haladja meg az előző negyedévre vonatkozó +2 százalékos szintet, egy évvel korábban pedig az előrejelzés -6 százalékon állt.

„A friss adataink azt mutatják, hogy a cégek már egyértelműen a covid utáni gazdasági kihívásokra, a várható konjunktúra igényeinek kielégítésére készülnek – mondta Fehér Tamás, a ManpowerGroup ügyvezető igazgatója. – A védőoltások széles körű alkalmazása nyomán kevés esélye maradt egy jelentősebb fertőzési hullám kialakulásának, ami nagyban erősíti az optimista várakozásokat.”

A nyolc százalékos létszámbővítési mutató egy átlagos mérték, az egyes szektorok között jelentős különbség fedezhető fel. A legnagyobb felfutást (17%) az étterem-vendéglátás szektorban várják. Ez az a terület, amely az elmúlt egy-másfél év során a legnagyobb visszaesést szenvedte el, így most a korrekció mértéke is számottevő lesz. Mind a nagy- és kiskereskedelemben, mind pedig a pénzügyi és üzleti szolgáltatások területén átlag feletti a munkáltatók várakozása (11%). A gyártás területén átlag körüli a tervezett növekedés, ugyanakkor az építőiparban mindössze 3 százaléknyi bővülést várnak az érintett szereplők. Ennek oka részben az, hogy ez a szektor már az elmúlt negyedévekben is igen aktív volt, így itt magas bázishoz képest fog enyhén tovább nőni az állomány.

Az ország régióit vizsgálva szintén jelentős eltérések tapasztalhatók, ugyanakkor az a ritka helyzet állt elő, hogy valamennyi régióban egységesen létszámnövekedést vetítenek előre a szakemberek. A legszélesebb körű létszámbővülést a Közép-Magyarországi Régióban (18%) és Budapesten (11%) várják, de Észak-Magyarországon is 10 százalékos a növekedési kilátás. A leginkább visszafogott várakozásokat a Dél-Alföldön (3%) és Nyugat-Magyarországon (2%) mérték a felmérés készítői.

A létszámnövelés tervezett aránya a közepes, 50 fő feletti és a nagy, 250 fő feletti cégeknél a legnagyobb: 12, illetve 14 százalékos. Mindez azt is jelenti, hogy bizonyos térségekben a hirtelen megnövekvő munkaerőigény kisebb-nagyobb hiányokat is előidézhet szakmák széles körében. Az 50 fő alatti kis-, illetve a 10 fő alatti mikrovállalkozások ugyanakkor kevésbé bizakodóak, körükben az átlagos várakozás 6, illetve 3 százalékos mértékű.

A ManpowerGroup mostani felmérésében a szabad pozíciók betöltéséhez kapcsolódó nehézségekről is tett fel kérdéseket. A válaszadók 77 százaléka jelezte azt, hogy szembesül ilyen jellegű problémákkal, ami ebben az évtizedben a legmagasabb ilyen érték – igaz, csupán 25 százalék jelzett jelentős nehézségeket ezen a téren. Arra a kérdésre, hogy mely területekre a legnehezebb megtalálni a megfelelő munkaerőt, 28 százaléknyian a gyártás-termelést, 27 százaléknyian a működtetést-logisztikát, 13 százaléknyian az adminisztrációt-irodai támogatást, tíz százaléknyian pedig az IT-adatkezelést jelölték meg.

A koronavírus jelentős rugalmasságra kényszerítette a vállalatokat a munkavégzés módját illetően. A felmérésben részt vevő hazai cégek 82 százaléka ugyanakkor azt tervezi, hogy a következő 6-12 hónapban az alkalmazottak teljes munkaidőben visszatérnek a munkahelyükre. 8 százalék jelezte, hogy hetente 1 vagy 2 napot engedélyez home office munkavégzést, ennél gyakoribb irodán kívüli munkát csupán 10 százalékuk tart megvalósíthatónak.

A ManpowerGroup globális Munkaerőpiaci Előrejelzése világszerte optimizmust mutat, a 43 vizsgált országból csupán Hong Kongban várható az alkalmazotti létszám stagnálása, minden más piacon bővülésre számítanak. Nemzetközi összehasonlításban a magyarországi kilátások a középmezőnyben, a 43-as lista 25. helyén szerepelnek. Az élen az Egyesült Államok (+25%) Tajvan (24%) és Ausztrália (+17%) szerepel. A vizsgált körben szereplő uniós országok közül a leglátványosabb munkaerő-bővülés Görögországban, Írországban (15-15%) és Horvátországban (+14%) várható. A hazainál kisebb mértékű bővítésre számítanak ugyanakkor Spanyolországban (+4%), Csehországban (4%), Portugáliában (+5%), Finnországban (+6%), valamint Szlovákiában, Lengyelországban és Olaszországban (+7-7%) is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A neten is hódítanak az e-autók

Egyre népszerűbbek hazánkban az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, állami támogatásoknak és az egyre nagyobb töltő hálózatnak is. A SentiOne e-autó Social Indexe szerint idén eddig 114 000 alkalommal beszélgettek az internetezők...

Idén újra megrendezik a közösségi média fesztivált

Az év közösségi média eseményén és díjátadóján idén már YouTubberek, Insta sztárok és Twitch gamerek is képviseltetik magukat a TikTokkerek mellett. A mintegy 60 közönségtalálkozón, valamint a koncerteken és szórakoztató programokon túl az is...

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg...

Csúcsot döntött a műszaki cikkek piaca

A műszaki elektronikai cikkek (TCG) globális piacának értéke - Észak-Amerika nélkül - rekordot jelentő 26 százalékkal, 433 milliárd dollárra nőtt 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A 2020 második félévében elért...

Csatlakozott a Mastercard programjához az OTP

A magyar bankok közül elsőként az OTP Bank csatlakozott a Mastercard Priceless Planet Koalícióhoz, egy olyan globális kezdeményezéshez, melynek célja, hogy öt év alatt 100 millió fa ültetésével járuljon hozzá a klímaváltozás elleni küzdelemhez....

Példátlan helyzetet hozott az átigazolási szezon

A futballtörténelem során még sosem történt olyan, mint az idei nyári átigazolási szezonban, hogy a világ két legjobb és legértékesebb játékosa, Messi és Cristiano Ronaldo egyszerre váltson klubot. Ráadásul az argentin világsztár ingyen költözött...

Többezer program lesz a Kutatók éjszakáján

Országszerte csaknem 50 városban 112 intézmény több mint 2100 programot - mások mellett szórakoztató előadásokat, kísérleteket, bemutatókat, laborbejárásokat - kínál pénteken és szombaton a Kutatók éjszakáján. A Kutatók éjszakája idén először nem nyert EU-s támogatást,...

A Republic Grouppal kampányol a Blikk

A Blikk új őszi kampányában, amit a Republic Group készített, milliókat nyerhetünk, ha a megfelelő pénzfürtöt kaparjuk le. Az ügynökség feladata a kreatív koncepció megtervezése és egy különleges kollázsfilm elkészítése volt, melyben valós fotókból...

Tovább nőtt az Oracle bevétele

A teljes negyedéves bevétel az előző évhez képest 4 százalékkal, 9,7 milliárd dollárra nőtt. A felhőszolgáltatásokból és licenctámogatásból származó bevételek 6 százalékkal 7,4 milliárd dollárra emelkedtek. A felhős és telepített új licenc értékesítés 8...

Leginkább itthon kalandoznának a magyarok

A NatGeo kutatásából kiderült, hogy a magyarok elsősorban a belföldi utazást kedvelik, és nem gondolják, hogy az „igazi felfedezés” élményéhez külföldre kellene utazni. Az utazás elsődleges célja a természetben való kirándulás, pihenés; a vágyott...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Szakmai videósorozatot indított az Uniomedia

A kedden és csütörtökönként jelentkező adásokban az ügynökség munkatársai a saját területüket érintő tanácsaikat, tapasztalataikat és tippjeiket osztják meg az érdeklődőkkel. Az Uniomedia első, saját gyártású szakmai videósorozatának első epizódja szeptember 21-én debütált a világ...

A neten is hódítanak az e-autók

Egyre népszerűbbek hazánkban az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, állami támogatásoknak és az egyre nagyobb töltő hálózatnak is. A SentiOne e-autó Social Indexe szerint idén eddig 114 000 alkalommal beszélgettek az internetezők...

Idén újra megrendezik a közösségi média fesztivált

Az év közösségi média eseményén és díjátadóján idén már YouTubberek, Insta sztárok és Twitch gamerek is képviseltetik magukat a TikTokkerek mellett. A mintegy 60 közönségtalálkozón, valamint a koncerteken és szórakoztató programokon túl az is...

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg...

Csúcsot döntött a műszaki cikkek piaca

A műszaki elektronikai cikkek (TCG) globális piacának értéke - Észak-Amerika nélkül - rekordot jelentő 26 százalékkal, 433 milliárd dollárra nőtt 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A 2020 második félévében elért...
- Hirdetés -

CMO

Emberi értékek és egymásra figyelés

Bánhegyi Zsófia Szerencsejáték Zrt., marketing- és kommunikációs igazgató   - Mi az a 3 dolog, amit ajánlana most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva? - Mindenképpen próbálja ki magát és...
Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...