Az idei marketinges Top50-es listán fele-fele arányban találhatók hölgyek és urak, viszont az első alkalommal megjelent PR-es Top50-es rangsorban a nők dominálnak, 29-en jutottak be az elitbe. Beke Zsuzsa, Bánhegyi Zsófia, Horváth Magyary Voljč Nóra és Pócs Zsuzsanna alkotják a Top 50-es kemény magot a marketingesek között, ők 2016 óta mindig szerepeltek a listán.
Most először állította össze a Marketing&Media magazin a Magyar PR Szövetséggel együttműködve a Top50 PR-vezető rangsorát, így nincs összehasonlítási alapunk a korábbi évekkel, ám az megállapítható, hogy a Top 50-es listáink közül itt a legnagyobb a hölgyek aránya. Az ötvenes rangsor jóval több mint a felét a nők teszik ki, egész pontosan huszonkilencen szerepelnek a PR-eseket bemutató listánkon.
Közülük a legelőkelőbb helyen Horváth Magyary Voljč Nóra, a K&H kommunikációs ügyvezető igazgatója végzett, aki a teljes listán – a férfiakat is figyelembe véve – az ezüstérmet szerezte meg. A hölgyek közül a második, összesítésben harmadik lett Balatoni Zsófia, az Uniomedia alapítója, míg Bánhegyi Zsófi a, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója, aki az összesített listán az ötödik lett, a harmadik helyet foglalja el a női PR-esek között. A női fölényre jellemző, hogy a top 10-ben hat hölgy is megtalálható, a már említettek mellett Holló Márta, a Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatója, Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon PR- és kormányzati kapcsolatok vezetője, valamint Balaton Anita, a FleishmannHillard ügyvezető igazgatója.
Egyenlő marketingesek
E most debütáló rangsorunkhoz képest a legjobb hazai marketingeseket bemutató listánkat 2016 óta állítjuk össze, azaz ennyi idő távlatából már kirajzolódhat némi tendencia. Az idén az ötvenes rangsorban igazságosan megosztoznak a nők és a férfiak, ugyanis mindkét nemet huszonöten képviselik a listán. De nem ez a rekord, ennél volt már több hölgy a rangsorban. A 2017-es volt a csúcsévük, amikor harmincegyen is bekerültek a Top 50-be. Az eddigi „mélypontot” a 2021-es összeállításunk jelentette, akkor „csupán” huszonhárom hölgy jutott az ötven marketinges közé. Azóta évről évre eggyel emelkedik a számuk, a tavalyi huszonnégy után nagyon szép sormintát alkotva jött az idén ez a kiegyenlített mezőny.
A hölgyek első három helyén ismerős neveket olvashatunk, ám a PR-es rangsorhoz képest ezúttal Bánhegyi Zsófi a végzett az élen, Horváth Magyary Voljč Nóra lett a második, a harmadik pozíciót pedig Blaumann Debóra, az Erste Bank marketing- és PR-vezetője foglalja el. Ő tavaly került fel először a listára, ráadásul épp a rangsorunk összeállítását megelőzően néhány hónappal érkezett új munkahelyére az Erstéhez, ahol a hitelintézet marketing- és PR-aktivitásáért felel. Előtte három és fél évig a Delivery Hero magyarországi marketingvezetőjeként a NetPincér, a Pizza.hu és a Foodpanda brand tartozott hozzá.
Az állandóság jegyében
A tavalyi marketinges rangsorunkhoz képest tizenhat hölgy képviseli a folytonosságot, azaz ők azok, akik már akkor is bekerültek a Top 50-be. Vagyis az idei rangsorunkon szereplő hölgyek 64 százalékával tavaly is találkozhattunk az összeállításunkban. Megnéztük azt is, kik azok, akik ennél is messzebbre mentek, azaz az eddigi nyolc marketinges rangsor törzstagjai, akik mindegyik Top 50-be bekerültek.
Csupán négy ilyen hölgyet találtunk, Beke Zsuzsa, Pócs Zsuzsanna, Bánhegyi Zsófia és Horváth Magyary Voljč Nóra alkotja a Top 50-es kemény magot. Beke Zsuzsa már 25 éve ugyanannál a cégnél, a Richter Gedeonnál dolgozik, míg Pócs Zsuzsanna listánk összeállítása óta céget váltott, a Porsche Hungariától igazolt át a BMW Group Magyarországhoz, de mindvégig az autós szektorban maradt.
Bánhegyi Zsófia a 2016-os rangsor élén végzett, akkor még a Magyar Telekom kommunikációs igazgatójaként, 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben pedig a második helyet szerezte meg. Az ő esetében érdemes megemlíteni, hogy rajta kívül csupán egy olyan marketinges van a listán – Juhász Péter Tibor –, aki az összeállításunk történetében három különböző cégtől is fel tudott kerülni a rangsorra. A Szerencsejáték Zrt. jelenlegi kereskedelmi igazgatója először a Magyar Telekom, majd a Magyar Turisztikai Ügynökség részéről volt tagja a Top 50-nek.
Horváth Magyary Voljč Nóra pedig már több mint húsz éve dolgozik a K&H-nál, és eddig kétszer nyerte meg az összeállításunkat, 2017-ben és 2018-ban, 2019-ben és 2021-ben pedig harmadik lett. Tavaly még bővebb volt az összes rangsorunkon megtalálható marketinges hölgyek névsora, ám az idein ezúttal nem szerepel Jákó Eszter az MVM-től, Palcsó Sára, aki tavaly ősszel távozott a Zwack Unicum marketingigazgatói pozíciójából, és jelenleg az Altagrand Zrt.-nél dolgozik, valamint van der Wildt Nikolett Szentkirályi Magyarország Kft. marketingvezetője.
Baross Gábor
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon, ide kattintva.