- Hirdetés -

Magyar app segíthet a látássérülteknek

|

- Hirdetés -

Láss tisztán! – Ingyenes applikációt dolgoztak ki a magyar egyetemen a látássérültek mindennapos tájékozódásának segítésére.

A szem az egyik legfontosabb érzékszervünk. Egy egészséges ember a külvilágból szerzett információk mintegy kétharmadát a látásán keresztül tudja feldolgozni. De figyelünk-e eléggé épségére, egészségére? Október kiemelt hónap ilyen tekintetben, hiszen nemcsak a látás világnapja van ekkor, hanem a látássérülteké is (Fehér Bot Napja). A Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE ITK) a 2009-ben indult Magyar Bionikus Látásközpont egyik alapítójaként kiemelt területnek tekinti a látással kapcsolatos kutatásokat. A fővárosi egyetem célja az is, hogy minél több fiatal figyelmét és érdeklődését felkeltse a természettudományos képzések iránt. Az intézmény több kommunikációs kezdeményezést is indított az EFOP 3.4.4-16 jelű, “A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése a felsőoktatásban” elnevezésű projekt keretében.

A szem a lélek tükre. Mindannyiunk számára ismerős a kijelentés. Szemünkön keresztül azonban nem csak személyiségünkről kap jelzést a külvilág, hanem a bennünket körülvevő információkat is ezen a csatornán keresztül érzékeljük. Nem csoda, hogy agyi tevékenységünk igen jelentős részét a látással kapcsolatos feladatok, információfeldolgozás teszi ki. A szem nemcsak igen alkalmazkodó és nagy hatótávolságú érzékszerv, hanem a környezetben szerzett tapasztalatok leggyorsabb adatátvitelét is képes biztosítani.

Október a látás hónapja. Az őszi időszakban nemcsak az érzékszervünk egészséges működése kap kiemelt figyelmet a kommunikációban, hanem a sérülése is. Október 15-e a Fehér Bot Napja. A kezdeményezés célja felhívni a közvélemény figyelmét a vak és a gyengén látó emberek sajátos helyzetére. Az ilyen problémával élők társadalmi beilleszkedése sokszor viszontagságos. Helyzetük és mindennapjaik akadálymentesebbé tételére számtalan ágazat és kutatási terület igyekszik megoldást találni.

Dr. Roska Tamás akadémikus kezdeményezésére 2009-ben jött létre a Magyar Bionikus Látásközpont a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Karán. A kísérleti labor a kezdetek óta szoros együttműködésben áll a Semmelweis Egyetem Szemészeti Klinikájával. Kutatói nevéhez fűződik például a LetSee elnevezésű bionikus szemüveg megalkotása. A fejlesztés jelenleg egy mobilalkalmazásként érhető el, amely ingyenesen letölthető a letseeapp.com oldalról. A felismerésben és tájékozódásban segítő megoldás a gyengén látó emberektől kezdve a súlyos látáskárosodással élő személyekig mindenkinek nagy segítség lehet a mindennapokban – fogalmazott dr. Karacs Kristóf, egyetemi docens, a Magyar Bionikus Látásközpont egyik vezetője. A kutató szerint a magyar fejlesztés nemcsak a papírpénzek, bankkártyák valamint színek felismerésében, de – a közlekedési eszközök járatszámának felismerése, a táblák és piktogramok, illetve a gyalogos-átkelőhelyek azonosítása révén – az utcai tájékozódásban is nagy segítséget jelent felhasználója számára. A programot már több százan töltötték le.

A Magyar Bionikus Látásközpontban az említett applikáción túl orvosi tevékenységet segítő és más életminőséget javító megoldások kifejlesztésén is dolgoznak. Jelenleg zajlik az a kutatás, amelynek keretében több partnerrel együttműködve például farkasvaksággal küzdő embereknek kívánnak segítséget nyújtani. A kidolgozás alatt álló megoldás lényege, hogy a fényérzékelésükben sérült sejtek funkcióját a retina egy másik sejtrétege veszi át, így a többi ép sejttel együttműködve ismét látásélményhez juttatja a beteget. A kutatás részeként a Pázmány Péter Katolikus Egyetem szakemberei újszerű retinavizsgálati módszerek továbbfejlesztésén dolgoznak. A labor egy másik fontos kutatási területe az orvosdiagnosztikában alkalmazott szemfenékvizsgálathoz tartozó képelemzési módszer kidolgozása.

A megalapításának 20. évfordulóját idén ünneplő fővárosi egyetemi kar nemcsak oktatási létesítményként, de a fiatalokat kutatásaikban segítő, kreatív ötleteiket felkaroló, támogató intézményként is működik. Kezdetek óta fontosnak tartják, hogy az ide jelentkező és felvételt nyert diákok a Karon eltöltött évek alatt az élményalapú oktatás mellett a személyes odafigyelést és támogatást is megkapják.

Ahhoz, hogy a tudomány, különösen az emberi szervezet működése iránt érdeklődő fiatal teljes egészében lássa az adott szakmai területet, a műveltségi képzettség megszerzése mellett elengedhetetlenül szükségesek a morális ismeretek is. Úgy gondoljuk, hogy csak így válhat egy egyetemistából mély tudású, családjáért, hazájáért és embertársaiért felelősséget érző mérnök. Itt a PPKE ITK-n hallgatóink a tudományos képzettség mellett megkapják azt az erkölcsi, etikai útmutatást és támogatást is, amely szakmai tevékenységüket még komplexebbé, még teljesebbé tudja tenni – fogalmazott dr. Iván Kristóf, dékán.

A budapesti egyetemen államilag támogatott alapképzésben mérnökinformatikus és molekuláris bionikai mérnök végzettséget szerezhetnek a hallgatók. A hét féléves oktatás során az elméleti alapokat követően – labormunka és mérnöki tervezés révén – azt is megtanulják a fiatalok, hogy szakmai ismereteiket hogyan alkalmazhatják a gyakorlatban. Ezen felül a képzés része egy legalább hathetes szakmai gyakorlat is, amely nemcsak tudományos tapasztalataik bővítésében, de későbbi munkapiaci vagy kutatói elhelyezkedésükben is segíti a fiatalokat. A fővárosi egyetem számára fontos, hogy minél több felvételi előtt álló középiskolással megismertesse a természettudományos képzésekben rejlő lehetőséget és szépséget. Ezért az EFOP 3.4.4-16 jelű, “A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése a felsőoktatásban” elnevezésű projekt keretében saját kommunikációs kampányt is indítottak. A továbbtanulást elősegítő, az informatikai és bionikai képzést népszerűsítő, készségfejlesztő és kommunikációs programok célja a fiatalok elérése az általuk leginkább használt és kedvelt kommunikációs felületeken.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre népszerűbbek az online szállásfoglaló platformok

Tovább növekedett az online platformokon az Európai Unióban lefoglalt vendégéjszakák száma 2023 második negyedévében az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat adatai szerint. A jelentés szerint az Airbnb, a Booking, az Expedia, vagy a...

Digitális hős lett a Praktiker webáruháza

A digitális hősök közé került a magyar tulajdonú Praktiker webáruháza a Forbes és a Google Digital Heroes listáján. A három közép-európai országban végzett felmérés alapján kiadott elismerést többek között az üzleti eredmények, teljesítménymérési adatok,...

Sokat spórolhatunk a tudatos vásárlással

Ha naponta nem is, de heti, kétheti rendszerességgel egészen biztosan mindenki betér egy drogériába, de tisztában vagyunk-e a termékek összetevőinek hatásával, a lejárati időkkel és hogy miért is jó egy natúr kozmetikum vagy egy...

Megváltoztatni a rendszert

A marketingnek el kell foglalnia a területet megillető méltó helyet a vállalat működésében, a marketingeseknek pedig láttatniuk kell a szerepüket az ügyfélélmény alakításában – hangsúlyozza Bánhegyi Zsófia, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató Top50-es rangsor...

Közel ötödével nőnek a SVOD-bevételek az évtized végéig

Stabil növekedésre lehet számítani a streaming előfizetésekből származó bevételben a Digital TV Research friss előrejelzése szerint a következő években, a piac mérete 2029-re 127 milliárd dolláros lehet. A Netflix lesz a legnagyobb piaci szereplő...

Új néven folytatódik az ATV műsora

Október 3-tól új néven, megújult díszletben várja a nézőket az ATV A nap híre című műsora, amely ezentúl Akutál címmel kerül képernyőre keddtől-péntekig este. A műsorvezetők Krug Emília és Bodacz Balázs lesznek. Az Aktuál A...

Jó ügyért kampányol a Nestlé és a Tesco

Idén szeptember 28. és október 11. között újfent fut a Nestlé és a Tesco közös kampánya a Magyar Élelmiszerbank Egyesület munkájának támogatására. A kezdeményezés keretében a Nestlé a hazai Tesco hipermarketekben, valamint az áruházlánc...

Először nyerte el spanyol női rendező a San Sebastian-i filmfesztivál fődíját

Jaione Camborda nyerte el a San Sebastian-i nemzetközi filmfesztivál fődíját, az Arany Kagylót. A rendezvény 71 éves történetében első spanyol női rendezőként vehette át az elismerést. Az O Corno (Anyarozs) című naturalista dráma a nők...

Mesterséges intelligenciával segíti az élelmiszermentést az Auchan

Az Auchan Magyarország számára kiemelten fontos az élelmiszermentés, és már tíz éve különböző programokkal lép fel az élelmiszerpazarlás ellen. A jelenleg bevezetés alatt álló Smartway rendszerük segítségével a kiárusítási folyamatot lehet majd könnyebben optimalizálni,...

Új e-autó márka Magyarországon

A BYD (Build Your Dreams), a konnektorról tölthető (NEV azaz New Energy Vehicle) autók világelső gyártója és az akkumulátorgyártás meghatározó szereplője szerződést kötött első két márkakereskedő partnerével Magyarországon. A Wallis Motor – az AutoWallis...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Titokzatos korba repít a Viasat History

Neves régészek és egyiptológusok segítségével repít vissza az időben a Viasat History – a történelmi csatorna október keddjeinek estéin a sokak által kedvelt ókori birodalmat, Egyiptomot emeli ki témaként. A főszerepet ezúttal Kleopátra és...

Egyre népszerűbbek az online szállásfoglaló platformok

Tovább növekedett az online platformokon az Európai Unióban lefoglalt vendégéjszakák száma 2023 második negyedévében az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat adatai szerint. A jelentés szerint az Airbnb, a Booking, az Expedia, vagy a...

Digitális hős lett a Praktiker webáruháza

A digitális hősök közé került a magyar tulajdonú Praktiker webáruháza a Forbes és a Google Digital Heroes listáján. A három közép-európai országban végzett felmérés alapján kiadott elismerést többek között az üzleti eredmények, teljesítménymérési adatok,...

Sokat spórolhatunk a tudatos vásárlással

Ha naponta nem is, de heti, kétheti rendszerességgel egészen biztosan mindenki betér egy drogériába, de tisztában vagyunk-e a termékek összetevőinek hatásával, a lejárati időkkel és hogy miért is jó egy natúr kozmetikum vagy egy...

Megváltoztatni a rendszert

A marketingnek el kell foglalnia a területet megillető méltó helyet a vállalat működésében, a marketingeseknek pedig láttatniuk kell a szerepüket az ügyfélélmény alakításában – hangsúlyozza Bánhegyi Zsófia, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató Top50-es rangsor...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Megváltoztatni a rendszert

A marketingnek el kell foglalnia a területet megillető méltó helyet a vállalat működésében, a marketingeseknek pedig láttatniuk kell a szerepüket az ügyfélélmény alakításában – hangsúlyozza Bánhegyi Zsófia, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató Top50-es rangsor...

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Sokkal zöldebbek lehetnének az irodaépületek

Digitális épület- és energiagazdálkodási megoldások alkalmazásával, valamint elektrifikációval, illetve megújuló energiaforrások használatával és mikrohálózatok telepítésével akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását a Schneider Electric kutatása szerint. Az alacsony CO2-kibocsátású épületekre történő...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....