- Hirdetés -

Magyar app segíthet a látássérülteknek

|

- Hirdetés -

Láss tisztán! – Ingyenes applikációt dolgoztak ki a magyar egyetemen a látássérültek mindennapos tájékozódásának segítésére.

A szem az egyik legfontosabb érzékszervünk. Egy egészséges ember a külvilágból szerzett információk mintegy kétharmadát a látásán keresztül tudja feldolgozni. De figyelünk-e eléggé épségére, egészségére? Október kiemelt hónap ilyen tekintetben, hiszen nemcsak a látás világnapja van ekkor, hanem a látássérülteké is (Fehér Bot Napja). A Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE ITK) a 2009-ben indult Magyar Bionikus Látásközpont egyik alapítójaként kiemelt területnek tekinti a látással kapcsolatos kutatásokat. A fővárosi egyetem célja az is, hogy minél több fiatal figyelmét és érdeklődését felkeltse a természettudományos képzések iránt. Az intézmény több kommunikációs kezdeményezést is indított az EFOP 3.4.4-16 jelű, “A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése a felsőoktatásban” elnevezésű projekt keretében.

A szem a lélek tükre. Mindannyiunk számára ismerős a kijelentés. Szemünkön keresztül azonban nem csak személyiségünkről kap jelzést a külvilág, hanem a bennünket körülvevő információkat is ezen a csatornán keresztül érzékeljük. Nem csoda, hogy agyi tevékenységünk igen jelentős részét a látással kapcsolatos feladatok, információfeldolgozás teszi ki. A szem nemcsak igen alkalmazkodó és nagy hatótávolságú érzékszerv, hanem a környezetben szerzett tapasztalatok leggyorsabb adatátvitelét is képes biztosítani.

Október a látás hónapja. Az őszi időszakban nemcsak az érzékszervünk egészséges működése kap kiemelt figyelmet a kommunikációban, hanem a sérülése is. Október 15-e a Fehér Bot Napja. A kezdeményezés célja felhívni a közvélemény figyelmét a vak és a gyengén látó emberek sajátos helyzetére. Az ilyen problémával élők társadalmi beilleszkedése sokszor viszontagságos. Helyzetük és mindennapjaik akadálymentesebbé tételére számtalan ágazat és kutatási terület igyekszik megoldást találni.

Dr. Roska Tamás akadémikus kezdeményezésére 2009-ben jött létre a Magyar Bionikus Látásközpont a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Karán. A kísérleti labor a kezdetek óta szoros együttműködésben áll a Semmelweis Egyetem Szemészeti Klinikájával. Kutatói nevéhez fűződik például a LetSee elnevezésű bionikus szemüveg megalkotása. A fejlesztés jelenleg egy mobilalkalmazásként érhető el, amely ingyenesen letölthető a letseeapp.com oldalról. A felismerésben és tájékozódásban segítő megoldás a gyengén látó emberektől kezdve a súlyos látáskárosodással élő személyekig mindenkinek nagy segítség lehet a mindennapokban – fogalmazott dr. Karacs Kristóf, egyetemi docens, a Magyar Bionikus Látásközpont egyik vezetője. A kutató szerint a magyar fejlesztés nemcsak a papírpénzek, bankkártyák valamint színek felismerésében, de – a közlekedési eszközök járatszámának felismerése, a táblák és piktogramok, illetve a gyalogos-átkelőhelyek azonosítása révén – az utcai tájékozódásban is nagy segítséget jelent felhasználója számára. A programot már több százan töltötték le.

A Magyar Bionikus Látásközpontban az említett applikáción túl orvosi tevékenységet segítő és más életminőséget javító megoldások kifejlesztésén is dolgoznak. Jelenleg zajlik az a kutatás, amelynek keretében több partnerrel együttműködve például farkasvaksággal küzdő embereknek kívánnak segítséget nyújtani. A kidolgozás alatt álló megoldás lényege, hogy a fényérzékelésükben sérült sejtek funkcióját a retina egy másik sejtrétege veszi át, így a többi ép sejttel együttműködve ismét látásélményhez juttatja a beteget. A kutatás részeként a Pázmány Péter Katolikus Egyetem szakemberei újszerű retinavizsgálati módszerek továbbfejlesztésén dolgoznak. A labor egy másik fontos kutatási területe az orvosdiagnosztikában alkalmazott szemfenékvizsgálathoz tartozó képelemzési módszer kidolgozása.

A megalapításának 20. évfordulóját idén ünneplő fővárosi egyetemi kar nemcsak oktatási létesítményként, de a fiatalokat kutatásaikban segítő, kreatív ötleteiket felkaroló, támogató intézményként is működik. Kezdetek óta fontosnak tartják, hogy az ide jelentkező és felvételt nyert diákok a Karon eltöltött évek alatt az élményalapú oktatás mellett a személyes odafigyelést és támogatást is megkapják.

Ahhoz, hogy a tudomány, különösen az emberi szervezet működése iránt érdeklődő fiatal teljes egészében lássa az adott szakmai területet, a műveltségi képzettség megszerzése mellett elengedhetetlenül szükségesek a morális ismeretek is. Úgy gondoljuk, hogy csak így válhat egy egyetemistából mély tudású, családjáért, hazájáért és embertársaiért felelősséget érző mérnök. Itt a PPKE ITK-n hallgatóink a tudományos képzettség mellett megkapják azt az erkölcsi, etikai útmutatást és támogatást is, amely szakmai tevékenységüket még komplexebbé, még teljesebbé tudja tenni – fogalmazott dr. Iván Kristóf, dékán.

A budapesti egyetemen államilag támogatott alapképzésben mérnökinformatikus és molekuláris bionikai mérnök végzettséget szerezhetnek a hallgatók. A hét féléves oktatás során az elméleti alapokat követően – labormunka és mérnöki tervezés révén – azt is megtanulják a fiatalok, hogy szakmai ismereteiket hogyan alkalmazhatják a gyakorlatban. Ezen felül a képzés része egy legalább hathetes szakmai gyakorlat is, amely nemcsak tudományos tapasztalataik bővítésében, de későbbi munkapiaci vagy kutatói elhelyezkedésükben is segíti a fiatalokat. A fővárosi egyetem számára fontos, hogy minél több felvételi előtt álló középiskolással megismertesse a természettudományos képzésekben rejlő lehetőséget és szépséget. Ezért az EFOP 3.4.4-16 jelű, “A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése a felsőoktatásban” elnevezésű projekt keretében saját kommunikációs kampányt is indítottak. A továbbtanulást elősegítő, az informatikai és bionikai képzést népszerűsítő, készségfejlesztő és kommunikációs programok célja a fiatalok elérése az általuk leginkább használt és kedvelt kommunikációs felületeken.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...

Tovább emelkednek a lakásárak, nehéz helyzetben vannak a vevők

A KSH kiadta legfrissebb, keresetekről szóló gyorstájékoztatóját, amely szerint 2022 márciusában a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bruttó átlagkeresete meghaladta a félmillió forintot, ami 17,5 százalékos emelkedést jelent. Hogy mire elég ez a mai emelkedő kamatkörnyezetben,...

Behúzták a féket a vállalkozások

A járvány időszakában tapasztalt óvatossághoz hasonlóan, az orosz-ukrán konfliktus kitörése okozta gazdasági bizonytalanság és a fokozódó infláció ismét megfontoltabbá tette a kkv-kat. A K&H kkv bizalmi index 2022 első negyedévi kutatása alapján az előző...

Rekord árbevételről számolt be az AutoWallis

A régió 14 országában jelenlévő AutoWallis Csoport messze a piaci átlagot felülmúló növekedéssel, kiugró hatékonyságjavulással zárta az első negyedévet. Nettó eredménye több mint ötszörösére, 1,9 milliárd forintra, EBITDA-ja több mint a duplájára, 3,1 milliárd...

Politikai reklámok miatt büntették a TV2-t

A megrendelő megnevezésének és a megkülönböztető figyelemfelhívás hiánya miatt rótt ki több mint kétmillió forintos bírságot a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület helytelenül közvetített virtuális reklám miatt...

People Group néven folytatja a 1080p Reklám- és médiaügynökség

A 1080p Solution Agency-t 2014-ben alapította az akkor még Urbán Zsolt vezette HD Group és a Kádár Tamáshoz és Dévényi Balázshoz köthető Dynamo Budapest azzal a céllal, hogy ötvözzék a két vállalatban lévő reklámügynökségi...

Szlovéniában terjeszkedik az AutoWallis

Megnyitotta Szlovénia egyetlen Land Rover márkakereskedését az AutoWallis Csoport, így tovább fokozza kiskereskedelmi aktivitását az országban. A lépéssel folytatja nemzetközi terjeszkedését a magyar tőzsde autós vállalata, miután az elmúlt két évben két sikeres akvizíciót...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

További részletek az új különadókról

Mint ismert, a napokban Magyarország Kormánya döntést hozott egy rezsivédelmi és honvédelmi alap létrehozásáról, melynek forrását bizonyos szektorokra kivetett, ún. „extraprofit-különadókból" és további adóintézkedésekből kívánja finanszírozni. A tervezett lépésekről a május 26-i kormányinfón hangzottak...

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...
- Hirdetés -

Don't Miss

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Ezek a járművek lehetnek a zöld autózás új sztárjai

Világszerte egyre több ország tervezi a belső égésű motorral rendelkező autók fokozatos kivezetését a piacról a következő 10-20 évben, és tavaly júliusban az Európai Bizottság is azt javasolta, hogy 2035-ig tiltsák be a belső...

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....