- Hirdetés -

Magyar app segíthet a látássérülteknek

|

- Hirdetés -

Láss tisztán! – Ingyenes applikációt dolgoztak ki a magyar egyetemen a látássérültek mindennapos tájékozódásának segítésére.

A szem az egyik legfontosabb érzékszervünk. Egy egészséges ember a külvilágból szerzett információk mintegy kétharmadát a látásán keresztül tudja feldolgozni. De figyelünk-e eléggé épségére, egészségére? Október kiemelt hónap ilyen tekintetben, hiszen nemcsak a látás világnapja van ekkor, hanem a látássérülteké is (Fehér Bot Napja). A Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE ITK) a 2009-ben indult Magyar Bionikus Látásközpont egyik alapítójaként kiemelt területnek tekinti a látással kapcsolatos kutatásokat. A fővárosi egyetem célja az is, hogy minél több fiatal figyelmét és érdeklődését felkeltse a természettudományos képzések iránt. Az intézmény több kommunikációs kezdeményezést is indított az EFOP 3.4.4-16 jelű, “A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése a felsőoktatásban” elnevezésű projekt keretében.

A szem a lélek tükre. Mindannyiunk számára ismerős a kijelentés. Szemünkön keresztül azonban nem csak személyiségünkről kap jelzést a külvilág, hanem a bennünket körülvevő információkat is ezen a csatornán keresztül érzékeljük. Nem csoda, hogy agyi tevékenységünk igen jelentős részét a látással kapcsolatos feladatok, információfeldolgozás teszi ki. A szem nemcsak igen alkalmazkodó és nagy hatótávolságú érzékszerv, hanem a környezetben szerzett tapasztalatok leggyorsabb adatátvitelét is képes biztosítani.

Október a látás hónapja. Az őszi időszakban nemcsak az érzékszervünk egészséges működése kap kiemelt figyelmet a kommunikációban, hanem a sérülése is. Október 15-e a Fehér Bot Napja. A kezdeményezés célja felhívni a közvélemény figyelmét a vak és a gyengén látó emberek sajátos helyzetére. Az ilyen problémával élők társadalmi beilleszkedése sokszor viszontagságos. Helyzetük és mindennapjaik akadálymentesebbé tételére számtalan ágazat és kutatási terület igyekszik megoldást találni.

Dr. Roska Tamás akadémikus kezdeményezésére 2009-ben jött létre a Magyar Bionikus Látásközpont a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Karán. A kísérleti labor a kezdetek óta szoros együttműködésben áll a Semmelweis Egyetem Szemészeti Klinikájával. Kutatói nevéhez fűződik például a LetSee elnevezésű bionikus szemüveg megalkotása. A fejlesztés jelenleg egy mobilalkalmazásként érhető el, amely ingyenesen letölthető a letseeapp.com oldalról. A felismerésben és tájékozódásban segítő megoldás a gyengén látó emberektől kezdve a súlyos látáskárosodással élő személyekig mindenkinek nagy segítség lehet a mindennapokban – fogalmazott dr. Karacs Kristóf, egyetemi docens, a Magyar Bionikus Látásközpont egyik vezetője. A kutató szerint a magyar fejlesztés nemcsak a papírpénzek, bankkártyák valamint színek felismerésében, de – a közlekedési eszközök járatszámának felismerése, a táblák és piktogramok, illetve a gyalogos-átkelőhelyek azonosítása révén – az utcai tájékozódásban is nagy segítséget jelent felhasználója számára. A programot már több százan töltötték le.

A Magyar Bionikus Látásközpontban az említett applikáción túl orvosi tevékenységet segítő és más életminőséget javító megoldások kifejlesztésén is dolgoznak. Jelenleg zajlik az a kutatás, amelynek keretében több partnerrel együttműködve például farkasvaksággal küzdő embereknek kívánnak segítséget nyújtani. A kidolgozás alatt álló megoldás lényege, hogy a fényérzékelésükben sérült sejtek funkcióját a retina egy másik sejtrétege veszi át, így a többi ép sejttel együttműködve ismét látásélményhez juttatja a beteget. A kutatás részeként a Pázmány Péter Katolikus Egyetem szakemberei újszerű retinavizsgálati módszerek továbbfejlesztésén dolgoznak. A labor egy másik fontos kutatási területe az orvosdiagnosztikában alkalmazott szemfenékvizsgálathoz tartozó képelemzési módszer kidolgozása.

A megalapításának 20. évfordulóját idén ünneplő fővárosi egyetemi kar nemcsak oktatási létesítményként, de a fiatalokat kutatásaikban segítő, kreatív ötleteiket felkaroló, támogató intézményként is működik. Kezdetek óta fontosnak tartják, hogy az ide jelentkező és felvételt nyert diákok a Karon eltöltött évek alatt az élményalapú oktatás mellett a személyes odafigyelést és támogatást is megkapják.

Ahhoz, hogy a tudomány, különösen az emberi szervezet működése iránt érdeklődő fiatal teljes egészében lássa az adott szakmai területet, a műveltségi képzettség megszerzése mellett elengedhetetlenül szükségesek a morális ismeretek is. Úgy gondoljuk, hogy csak így válhat egy egyetemistából mély tudású, családjáért, hazájáért és embertársaiért felelősséget érző mérnök. Itt a PPKE ITK-n hallgatóink a tudományos képzettség mellett megkapják azt az erkölcsi, etikai útmutatást és támogatást is, amely szakmai tevékenységüket még komplexebbé, még teljesebbé tudja tenni – fogalmazott dr. Iván Kristóf, dékán.

A budapesti egyetemen államilag támogatott alapképzésben mérnökinformatikus és molekuláris bionikai mérnök végzettséget szerezhetnek a hallgatók. A hét féléves oktatás során az elméleti alapokat követően – labormunka és mérnöki tervezés révén – azt is megtanulják a fiatalok, hogy szakmai ismereteiket hogyan alkalmazhatják a gyakorlatban. Ezen felül a képzés része egy legalább hathetes szakmai gyakorlat is, amely nemcsak tudományos tapasztalataik bővítésében, de későbbi munkapiaci vagy kutatói elhelyezkedésükben is segíti a fiatalokat. A fővárosi egyetem számára fontos, hogy minél több felvételi előtt álló középiskolással megismertesse a természettudományos képzésekben rejlő lehetőséget és szépséget. Ezért az EFOP 3.4.4-16 jelű, “A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése a felsőoktatásban” elnevezésű projekt keretében saját kommunikációs kampányt is indítottak. A továbbtanulást elősegítő, az informatikai és bionikai képzést népszerűsítő, készségfejlesztő és kommunikációs programok célja a fiatalok elérése az általuk leginkább használt és kedvelt kommunikációs felületeken.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Spórolással élnénk túl az inflációt

Szinte nincs olyan magyar háztartás, ahol ne érzékelnék a növekvő infláció negatív hatásait: az NN Biztosító felmérésében a válaszadók mindössze 2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem változott a helyzete a pénzromlás következtében. Miközben a...

Zuhannak az ingatlanárak

A többség ugyan egyelőre inkább kivár, azonban az eladásra kínált lakásoknál a sikeres értékesítés reményében egyre többen csökkentik a meghirdetett árat – derül ki az otpotthon.hu adataiból. A nagyságrendet és a reális árazással kapcsolatos...

Így lehetnek sikeresek a kisvállalkozások

Akár a pénzügyeink kezeléséről, akár egy számlakifizetésről van szó, hozzászoktunk a gyorsasághoz, a hatékonysághoz, a kényelemhez és a biztonsághoz. Ugyanez nem mindig mondható el a kisvállalkozások mindennapjairól, pedig a pénz gyors és biztonságos kezelésének...

Az elegáns okosórák a legnépszerűbbek

A kelet-közép-európai vásárlók mintegy 90 százaléka az egészségfigyelést tartja az okosórák legfontosabb funkciójának, az eszközök vásárlásakor pedig az akkumulátor üzemideje, a vízállóság és a meglévő okostelefonjaikkal való kompatibilitás az elsődleges szempontok – derült ki...

Rangos elismerést nyert el az LG

Az LG Electronics tennesseei üzeme az iparágban az első háztartásigép-gyár, amely kiérdemelte az Világgazdasági Fórum Lighthouse Factory minősítését. Az LG Electronics (LG) háztartási készülékeket gyártó üzemét az Egyesült Államokban a Világgazdasági Fórum (WEF) a világ...

Tovább zöldült a BMW

Az előzetes belső kalkulációk alapján a BMW Group 2022-ben az Európa-szerte értékesített összes új autójával átlagosan kilométerenként 105 grammra (WLTP) csökkentette károsanyag-kibocsátását. E tekintetben a müncheni központú vállalatcsoport több mint 9 százalékos éves összemisszió-csökkenést...

Ingyenes hirdetés feladás regisztráció nélkül, csupán pár kattintással (x)

Az online hirdetések évtizedek óta kedvező opciót jelentenek a kereskedelemre eladók és vásárlók számára egyaránt. Az egyik legfontosabb tényező a hozzáférhetőség, hiszen az erre dedikált oldalakon lényegében bárki hirdethet. Ez pedig még egyszerűbb, mint...

„Izgalmas 2023 elé nézünk” – interjú Németh Károllyal

Ahogy az interjúból is kitűnik majd, amilyen érdekesnek találta Németh Károly a feltett kérdéseket, olyan érdekes válaszokat is adott rájuk. A SPAR Magyarország Signature CEO díjban részesült marketingvezetőjét harmadmagával faggattuk ki a marketing jelenlegi...

Új marketingigazgatóval folytatja a Westend

Tavaly év végén vette át Kovács Zsombor a Westend marketingigazgatói feladatait a szülési szabadságra távozó Pőcze Judittól.Az új marketingigazgató széles ismeretekkel rendelkezik a plázaszektorról, hiszen nem csak a Westendben dolgozott korábban, hanem szinte valamennyi...

Ismét díjazták a legkiemelkedőbb marketingaktivitásokat

Január 26-án, a budapesti SYMBOL-ban adták át a Marketing Diamond Awards 2022-es elismeréseit. Idén ismét a Billingo Technologies Zrt. lett „Az Év Megbízója”, a Kreatív Vonalak Kft. pedig a tavalyi évhez hasonlóan „Az Év...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Lezárták a Vodafone felvásárlását

Január 31-én a vételár kifizetésével lezárult a Vodafone Magyarország Távközlési Zrt. megvásárlása. A január 8-án aláírt adásvételi megállapodásnak megfelelően a 4iG Nyrt. 51, a Magyar Állam pedig 49 százalékos közvetett befolyást szerzett a magyar...

Spórolással élnénk túl az inflációt

Szinte nincs olyan magyar háztartás, ahol ne érzékelnék a növekvő infláció negatív hatásait: az NN Biztosító felmérésében a válaszadók mindössze 2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem változott a helyzete a pénzromlás következtében. Miközben a...

Zuhannak az ingatlanárak

A többség ugyan egyelőre inkább kivár, azonban az eladásra kínált lakásoknál a sikeres értékesítés reményében egyre többen csökkentik a meghirdetett árat – derül ki az otpotthon.hu adataiból. A nagyságrendet és a reális árazással kapcsolatos...

Így lehetnek sikeresek a kisvállalkozások

Akár a pénzügyeink kezeléséről, akár egy számlakifizetésről van szó, hozzászoktunk a gyorsasághoz, a hatékonysághoz, a kényelemhez és a biztonsághoz. Ugyanez nem mindig mondható el a kisvállalkozások mindennapjairól, pedig a pénz gyors és biztonságos kezelésének...

Az elegáns okosórák a legnépszerűbbek

A kelet-közép-európai vásárlók mintegy 90 százaléka az egészségfigyelést tartja az okosórák legfontosabb funkciójának, az eszközök vásárlásakor pedig az akkumulátor üzemideje, a vízállóság és a meglévő okostelefonjaikkal való kompatibilitás az elsődleges szempontok – derült ki...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

„Izgalmas 2023 elé nézünk” – interjú Németh Károllyal

Ahogy az interjúból is kitűnik majd, amilyen érdekesnek találta Németh Károly a feltett kérdéseket, olyan érdekes válaszokat is adott rájuk. A SPAR Magyarország Signature CEO díjban részesült marketingvezetőjét harmadmagával faggattuk ki a marketing jelenlegi...

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...

Reklámszakemberként időben felkészültél a 2023-as év kihívásaira?

Összeszedtünk néhány tippet a digitális reklámköltések esetében mire érdemes figyelni a piaci szereplőknek, amennyiben sikeres évet szeretnének tudni maguk mögött. Egy olyan évben, amikor az elmúlt időszak legmagasabb inflációjával és a megélhetési költségek drasztikus emelkedésével...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldült a BMW

Az előzetes belső kalkulációk alapján a BMW Group 2022-ben az Európa-szerte értékesített összes új autójával átlagosan kilométerenként 105 grammra (WLTP) csökkentette károsanyag-kibocsátását. E tekintetben a müncheni központú vállalatcsoport több mint 9 százalékos éves összemisszió-csökkenést...

Forradalmi újítás a műanyag újrahasznosítására

A Procter & Gamble elkötelezett a fenntarthatóság és a technológiai fejlődés mellett, mindez erőteljes befolyással bír globális partnerségeinek kialakításában is. Az idei Világgazdasági Fórum panelbeszélgetésein bemutatták többek között együttműködésüket a PureCycleTM újrahasznosítási rendszerrel, saját...

Nem tud mit kezdeni a használt sütőolajjal? – Itt egy új lehetőség

Használt sütőolaj gyűjtésére és tárolására alkalmas konténereket telepített országszerte 40 üzemanyagtöltő állomásán az OMV olajtársaság. A kihelyezett tárolókban a lakosság csavarzáras PET palackokban biztonságosan lerakhatja a használatra már alkalmatlan zsiradékot – írja az MTI a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....