- Hirdetés -

Magyar startup rázza fel az okosotthonok piacát

|

- Hirdetés -

A piacon egyedülálló fejlesztéssel, az okosotthont az okostársasházzal és okosvárossal összekapcsoló alkalmazással mutatkozott be a Dubaji Világkiállításon az okosotthon-rendszer kidolgozásával foglalkozó magyar startup, a Chameleon Smart Home Zrt. A Chameleon felhő alapú applikációja világelsőként köti össze a smart home – smart buliding – smart city hármasát, hiszen a piacon eddig minden szolgáltatás csak külön alkalmazással volt elérhető. A magyar fejlesztés iránt a nagy nemzetközi smarthome-gyártók is érdeklődnek. Szarvas Péter, a Chameleon Smart Home Zrt. vezérigazgatója kiemelte: az okosváros alapköve az okosotthon, a gazdaságosabb és zöldebb jövőt az okostársasházban található okosotthonok teremtik meg. A Chameleonra 2017-ben figyelt fel a világ, újdonságuk, az okosotthonokkal kommunikáló okostársasházak révén; 2019-ben pedig elsőként fejlesztettek mesterséges intelligencián alapuló, öntanuló fűtési szabályozót. A startup fejlesztéseit és a külpiacokon való bemutatkozását a Külgazdasági és Külügyminisztérium is támogatta.

A piacon egyedülálló fejlesztéssel, a smart buildinggel, egy okostársasház üzemeltetési megoldással és felhő alapú applikációval vett részt a Dubaji Világkiállításon az okosmegoldásokat kidolgozó magyar startup, a Chameleon Smart Home Zrt. A hiánypótló fejlesztés különlegessége, hogy társasházi megoldásaikkal lehetővé teszik a lakások és a társasház közös tereinek összehangolt működését, sőt az okosváros nyújtotta lehetőséghez is hozzákapcsolják a felhasználókat egyetlen kezelőfelülettel. A cég fejlesztéseinek versenyképességét nem csak a világkiállításon való részvétel bizonyítja, hanem az is, hogy az új megoldásról edukációs előadásokat is tartottak. A Chameleon a Dubaji Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében rendezett Város és vidékfejlesztés tematikus héten a Technológia és Innováció szekcióban prezentálta okostársasház megoldását a jelentős iparági szereplőknek.

Komplex smart building funkciók

A cég munkatársai egy alkalmazást, egy felhő alapú szolgáltatás koncepcióját mutatták be Dubajban. A megoldással a társasházat összefogó - eddig csak külön alkalmazásban elérhető - szolgáltatások jelennek meg ugyanabban az appban, amely az okosotthont vezérli. Egyetlen applikációval lehet akár a társasházban üzemelő fodrászhoz időpontot foglalni vagy közös költséget fizetni, de akár a társasház közös felhasználású eszközeit is meg lehet osztani, például egy elektromos autó használatát, vagy lebonyolítani egy biciklikölcsönzést. A Chameleon-mobilapp a mai okosotthon piac egyik leglátványosabb és legkönnyebben kezelhető megoldását nyújtja a felhasználók számára. Használatával egy okosotthon üzemeltetéséhez már nincs szükség tucatnyi alkalmazás feltelepítésére, a lakás minden elemét könnyedén irányíthatjuk, sőt a társasházi funkciókat is, például, hűtését, a kaputelefont, a garázskaput, vagy az autótöltőket.

Szarvas Péter, a Chameleon Smart Home Zrt. vezérigazgatója elmondta: a Chameleon egyedülálló megoldása hídként köti össze a smart home – smart buliding – smart city hármasát, hiszen a piacon eddig minden szolgáltatás csak külön, több applikációval volt elérhető. Az újdonságnak számító kezelőfelület iránt a nagy nemzetközi smarthome-gyártók is érdeklődnek – jegyezte meg.

Smart ökoszisztéma egy applikációval

A Chameleon a fókuszt 2021-2022-ben a társasházaknak nyújtott egyedi fejlesztésekre és funkciókra helyezi, beillesztve azokat az okosvárosba. Egy társasház nem csak lakások összességéből áll, hanem közös terekből, üzleti egységekből, kültéri megoldásokból és parkolóból. Ezeket külön-külön felokosítva és azokat összhangba hozva képesek vagyunk egy smart ökoszisztémát létrehozni, ahol az egység nem egy lakás, hanem a teljes épületkomplexum, amely része az okosvárosnak. Képesek vagyunk a lakóközösséget összefogni, a működést harmonizálni és energia hatékonyan vezérelni a társasház életvitelét.

Az okosmegoldások elterjedése noha még alacsony szinten van, de Magyarországon is egyre több házban és lakásban használják ezt az új technológiát. Ma már a beruházók nem hagyhatják ki az okosmegoldásokat az új lakásokból, ami a fejlesztőknek alig 1 százalékos költségnövekedést jelent, a lakók pedig akár lépésről-lépésre, több év alatt is bővíthetik az elérhető funkciók számát, így a költségeket is fokozatosan vállalhatják. A technológia megállíthatatlan, ami ma még kuriózumnak számít, az holnap már az alapfelszereltség része lesz, az előzetes becslések szerint 10 éven belül minden új otthon valamilyen szinten okos lesz, pár éven belül pedig alapelvárás lesz, hogy minden újonnan épülő és felújításra kerülő lakás okosotthon legyen.

Szarvas Péter szerint hatalmas fejlődés előtt áll az okosotthon piac, ám Magyarország kissé lemaradva követi a nemzetközi trendeket. A Chameleon dedikált célja, hogy hozzásegítse Budapestet és Magyarországot is, hogy felkerüljön a fejlődő smart city-k listájára – mondta, és megjegyezte, hogy az okostársasházi működtetés éppen azt szolgálja, hogy nagy tömegeket érhessen el a technológiai fejlődés. A világkiállításon való részvételünktől azt várjuk, hogy nemzetközi szinten is megmérettessük a társasházi koncepciónkat és nyissunk a külpiacok felé – tette hozzá.

Az okosotthon fenntarthatóbb

A fenntarthatóság a legfontosabb közös ügye az emberiségnek, az elkövetkezendő években az egyéni felelősségvállalás még nagyobb hangsúlyt kap. A smart home otthonok energiahatékonysága jelentősen meghaladhatja a hagyományos lakásokét, így a környezettudatos okosotthon tulajdonosai a költségek akár 10 százalékát is megtakaríthatják. Az okosotthon-rendszerek azzal, hogy optimalizálják a fogyasztásunkat sokat tesznek a bolygóért is – mondta Szarvas Péter. A példák közé sorolta, hogy a megfelelő árnyékolással nyaranta könnyebben hűthetjük a lakást, míg télen a fűtést támogathatjuk vele, egy okostermosztát pedig azokra a helyiségekre korlátozza a fűtést, amelyekben időt töltünk.

A Chameleon vezérigazgatója kiemelte: az okosotthon az alapköve az okostársasháznak és az okoslakóparknak, amely beleilleszkedik az okosváros koncepción alapuló legmodernebb városfejlesztési elképzelésekbe. Az okosotthonban és az okostársasházban egyaránt vezérelhető a víz, az áram, az árnyékolás, a fűtő-hűtő rendszerek. Csőtörés esetén a rendszer - kizárva az emberi tényezőt -, elzárja a központi vezetéket, hogy megakadályozza a teljes elázást, extrém időjárási körülmény esetén pedig lehúzza a redőnyöket. A rendszer beállítja, hogy a középső lakást például nem kell annyi energiával felfűteni, mint egy szélsőt, vagy ahova besüt a nap ott kikapcsolja a fűtést, az árnyékos oldalon behúzza a redőnyöket, hogy bent maradjon a hő. Egyszerre fókuszál arra, hogy a lakók egyénileg beállított preferenciái teljesüljenek és a ház is a lehető leghatékonyabban működjön. Optimálisan elosztja az elérhető elektromos autó töltő helyeket. Az okosváros alapköve az okosotthon, az okos társasházban található okosotthonok teremtik meg a gazdaságosabb és zöldebb jövőt – fejtette ki Szarvas Péter.

Robbanásszerű fejlődés előtt áll a piac

A jövő pedig a legszerényebb becslések szerint is robbanásszerű fejlődést ígér ezen a piacon. A ma 90 milliárd dollárra tehető globális okosotthon-piac 2024-re több mint másfélszeresére, 158 milliárd dollár fölé nőhet. Magyarországon a piac 2020-as mérete 700 millió dollár körül volt, ami 2024-re megduplázódhat, 1,4 milliárd dollárra emelkedhet. A penetráció 2020-2024 között csaknem 10 százalékponttal ugorhat meg globálisan és Magyarországon is. 2020-ban világszerte a háztartások 9 százaléka, Magyarországon 4 százaléka élt az okosotthon lehetőségével, ez az arány világszerte 19 százalékra, hazánkban 14 százalékra nőhet 2024-re.

Szarvas Péter szerint a magyarországi piacon tapasztalható lendületet a kormány lakásfelújítási támogatási programja is erősítette. Bár a felújítás a fő cél mindenkinél, de sokan otthonaik okosítására is felhasználják ezt a támogatást. A Chameleonnál idén a támogatásokhoz köthető megrendelések 15 százalékát adták az összrendelésnek. A koronavírus-járvány is erősítette a megrendeléseket az automatizáció iránti növekvő igénynek köszönhetően, ugyanakkor a pandémia következményeként ezt az ágazatot is sújtja az alkatrészellátási probléma. A chiphiány gondot okozott, mert egy sor olyan chipet és alkatrészt használnak, amelyet az autóipar is alkalmaz és ez utóbbi elsőbbséget élvez a smarthome-rendszerek gyártóival szemben. Megoldásként úgy módosítottuk a hardvereinket, hogy többféle chipet is bele lehessen tenni, attól függően, milyen érhető el a piacon – mondta, és megjegyezte, hogy a hardverek átalakítására nagyon sok kreatív energiájuk ment el. Úgy látjuk, hogy a chiphiány még egy, másfél évig velünk marad, erre kell felkészülni a gyártóknak – figyelmeztetett.

Szarvas Péter a szakemberek képzését is kulcskérdésnek nevezte a jó minőségű okos otthonok tekintetében. „Minél funkciógazdagabb otthont szeretnénk, annál több szakértelemre van szükség” - mondta. A legnagyobb kihívás az okosotthon területén a fűtéssel és a gépészettel való integráció. Ezért is döntött úgy a cég, hogy oktatással erősíti a szakember utánpótlást. Mára már 120 villanyszerelőt kiképeztünk, az oktatást továbbfejlesztettük és a villanyszerelők számára értékesítési tréninget is indítottunk – mondta, és megjegyezte, hogy továbbra is várják a villanyszerelők jelentkezését, mert egy újabb piacot tudnak nyitni az okosotthonok felé.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az európaiak fele aggódik csak a kiberbiztonság miatt

Az európai uniós állampolgárok mindössze 56 százaléka jelezte az Eurobarométer felmérésében, hogy aggódik a kibertámadások és kiberbűnözés miatt. A megkérdezettek 80 százaléka szerint a digitális eszközök használata ugyanannyi előnnyel jár, mint hátránnyal. Az Európai Unió...

Kétszázezer csomagot kézbesített a Sameday

A Black Friday kampány idén is hatalmas sikereket hozott az e-kereskedelem piaci szereplői számára. A magyar vásárlók rekord mennyiségű online rendelés leadásával használták ki a kampány miatti leárazások előnyeit, amit a Sameday csomagküldő szolgálat...

Listázzák a cégek a koronavírusos dolgozókat

A COVID-19 miatti technológiai átállás kapcsán egyre több kibertámadás éri a vállalatokat, miközben az IT-biztonság mellett az adatvédelem és a munkavállalók egészségi állapotának nyomon követése is kiemelt jelentőségű területté vált. Mára a cégek több...

Kiváló fogyasztói márka lett a Dressa

Évek óta az látszik, hogy a magyar fogyasztók egyre szívesebben vásárolnak hazai termékeket. Ezt a tendenciát hivatott erősíteni a MagyarBrands program is, amely díj idei kitüntetettjei között immár a száz százalékban magyar tulajdonú Dressa...

Az eMAGról beszéltek legtöbben a neten

Novemberben több mint 27 ezer bejegyzés született a magyar internetezők körében a Black Friday-ről, ezek az online tartalmak 48 milliós elérést generáltak az akciós időszak alatt. A SentiOne november 1-30-ig vizsgálta meg a hazai...

Rácáfolt a chiphiányra a Black Friday

Nem éreztette hatását az elektronikai eszközökhöz nélkülözhetetlen félvezető alkatrészek hiánya a MediaMarkt Black November akciósorozatának eredményein. 2021 akciós időszakának forgalma több mint 10 százalékkal múlta fölül az előző évit. Az idei slágertermék a nagyértékű...

Folyamatosan támadják a vállalkozásokat

A mikro-, kis- és középvállalkozások felét érte már támadás az interneten. Leginkább adathalász levelekkel bombázták őket, de nagyjából minden nyolcadik cégnek törték már fel weboldalát, közösségi média felületét vagy próbálkoztak meg ezzel. Legnagyobb veszélyben...

Harminc milliárd fölött költ tartalomra a Disney

Jövőre jelentősen megnöveli a tartalomra szánt költségvetését a Disney, a társaság majdnem kétszer annyit költ majd, mint legnagyobb riválisa, a Netflix. A vállalat célja, hogy erősítse pozícióját a streaming piacon, és az előrejelzések szerint...

Változásokat jelentett be az LG

Az LG Electronics (LG) bejelentette, hogy William Cho stratégiai igazgatói posztja mellett december 1-jétől a vezérigazgatói teendőket is átveszi. Cho 2019 óta a vállalat legfőbb stratégája, korábban az LG North America elnökeként hat évig...

Díjazták a K&H információbiztonsági csapatát

A digitális forradalom közepette a korábbinál is nagyobb hangsúlyt kap a biztonságos bankolás, amit a K&H információbiztonsági csapata által működtetett robosztus informatikai rendszer biztosít az ügyfeleknek. A K&H most kiemelkedő elismerésben részesült, elnyerte ugyanis...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

X-Faktor 2021

Ismét behúzott egy hetet az X-Faktor

Az RTL Klub tehetségkutatója bizonyult a múlt hét legnézettebb műsorának. Bőven a csatornaátlag felett hozott a TV2-n a Farm VIP. Bekerült a tíz legnézettebb műsor közé a vasárnapi Forma-1 futam is. Az elmúlt héten az...

Az európaiak fele aggódik csak a kiberbiztonság miatt

Az európai uniós állampolgárok mindössze 56 százaléka jelezte az Eurobarométer felmérésében, hogy aggódik a kibertámadások és kiberbűnözés miatt. A megkérdezettek 80 százaléka szerint a digitális eszközök használata ugyanannyi előnnyel jár, mint hátránnyal. Az Európai Unió...

Kétszázezer csomagot kézbesített a Sameday

A Black Friday kampány idén is hatalmas sikereket hozott az e-kereskedelem piaci szereplői számára. A magyar vásárlók rekord mennyiségű online rendelés leadásával használták ki a kampány miatti leárazások előnyeit, amit a Sameday csomagküldő szolgálat...

Listázzák a cégek a koronavírusos dolgozókat

A COVID-19 miatti technológiai átállás kapcsán egyre több kibertámadás éri a vállalatokat, miközben az IT-biztonság mellett az adatvédelem és a munkavállalók egészségi állapotának nyomon követése is kiemelt jelentőségű területté vált. Mára a cégek több...

Kiváló fogyasztói márka lett a Dressa

Évek óta az látszik, hogy a magyar fogyasztók egyre szívesebben vásárolnak hazai termékeket. Ezt a tendenciát hivatott erősíteni a MagyarBrands program is, amely díj idei kitüntetettjei között immár a száz százalékban magyar tulajdonú Dressa...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld Bank Díjat nyert az MKB

A Magyar Bankholding csoport tagja, az MKB Bank kapta az MNB 2021-es Zöld Bank Díját. A jegybank a Zöld Pénzügyek Díjakat az ökológiai lábnyom csökkentéséért legtöbbet tevő hitelintézeti, befektetési és biztosítási intézményeknek osztja ki...

Elismerték a Coop energiatudatosságát

A 2018-2019-2020-as évek után idén ismét Energiatudatos Vállalat védjeggyel ismerték el a Coop Gazdasági Csoport fejlesztéseit. A kitüntető címet a köztársasági elnök által fővédnökölt, az Országgyűlés Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanácsa által védnökölt, a Magyar...

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...

DATA