- Hirdetés -

Magyar startup rázza fel az okosotthonok piacát

|

- Hirdetés -

A piacon egyedülálló fejlesztéssel, az okosotthont az okostársasházzal és okosvárossal összekapcsoló alkalmazással mutatkozott be a Dubaji Világkiállításon az okosotthon-rendszer kidolgozásával foglalkozó magyar startup, a Chameleon Smart Home Zrt. A Chameleon felhő alapú applikációja világelsőként köti össze a smart home – smart buliding – smart city hármasát, hiszen a piacon eddig minden szolgáltatás csak külön alkalmazással volt elérhető. A magyar fejlesztés iránt a nagy nemzetközi smarthome-gyártók is érdeklődnek. Szarvas Péter, a Chameleon Smart Home Zrt. vezérigazgatója kiemelte: az okosváros alapköve az okosotthon, a gazdaságosabb és zöldebb jövőt az okostársasházban található okosotthonok teremtik meg. A Chameleonra 2017-ben figyelt fel a világ, újdonságuk, az okosotthonokkal kommunikáló okostársasházak révén; 2019-ben pedig elsőként fejlesztettek mesterséges intelligencián alapuló, öntanuló fűtési szabályozót. A startup fejlesztéseit és a külpiacokon való bemutatkozását a Külgazdasági és Külügyminisztérium is támogatta.

A piacon egyedülálló fejlesztéssel, a smart buildinggel, egy okostársasház üzemeltetési megoldással és felhő alapú applikációval vett részt a Dubaji Világkiállításon az okosmegoldásokat kidolgozó magyar startup, a Chameleon Smart Home Zrt. A hiánypótló fejlesztés különlegessége, hogy társasházi megoldásaikkal lehetővé teszik a lakások és a társasház közös tereinek összehangolt működését, sőt az okosváros nyújtotta lehetőséghez is hozzákapcsolják a felhasználókat egyetlen kezelőfelülettel. A cég fejlesztéseinek versenyképességét nem csak a világkiállításon való részvétel bizonyítja, hanem az is, hogy az új megoldásról edukációs előadásokat is tartottak. A Chameleon a Dubaji Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében rendezett Város és vidékfejlesztés tematikus héten a Technológia és Innováció szekcióban prezentálta okostársasház megoldását a jelentős iparági szereplőknek.

Komplex smart building funkciók

A cég munkatársai egy alkalmazást, egy felhő alapú szolgáltatás koncepcióját mutatták be Dubajban. A megoldással a társasházat összefogó - eddig csak külön alkalmazásban elérhető - szolgáltatások jelennek meg ugyanabban az appban, amely az okosotthont vezérli. Egyetlen applikációval lehet akár a társasházban üzemelő fodrászhoz időpontot foglalni vagy közös költséget fizetni, de akár a társasház közös felhasználású eszközeit is meg lehet osztani, például egy elektromos autó használatát, vagy lebonyolítani egy biciklikölcsönzést. A Chameleon-mobilapp a mai okosotthon piac egyik leglátványosabb és legkönnyebben kezelhető megoldását nyújtja a felhasználók számára. Használatával egy okosotthon üzemeltetéséhez már nincs szükség tucatnyi alkalmazás feltelepítésére, a lakás minden elemét könnyedén irányíthatjuk, sőt a társasházi funkciókat is, például, hűtését, a kaputelefont, a garázskaput, vagy az autótöltőket.

Szarvas Péter, a Chameleon Smart Home Zrt. vezérigazgatója elmondta: a Chameleon egyedülálló megoldása hídként köti össze a smart home – smart buliding – smart city hármasát, hiszen a piacon eddig minden szolgáltatás csak külön, több applikációval volt elérhető. Az újdonságnak számító kezelőfelület iránt a nagy nemzetközi smarthome-gyártók is érdeklődnek – jegyezte meg.

Smart ökoszisztéma egy applikációval

A Chameleon a fókuszt 2021-2022-ben a társasházaknak nyújtott egyedi fejlesztésekre és funkciókra helyezi, beillesztve azokat az okosvárosba. Egy társasház nem csak lakások összességéből áll, hanem közös terekből, üzleti egységekből, kültéri megoldásokból és parkolóból. Ezeket külön-külön felokosítva és azokat összhangba hozva képesek vagyunk egy smart ökoszisztémát létrehozni, ahol az egység nem egy lakás, hanem a teljes épületkomplexum, amely része az okosvárosnak. Képesek vagyunk a lakóközösséget összefogni, a működést harmonizálni és energia hatékonyan vezérelni a társasház életvitelét.

Az okosmegoldások elterjedése noha még alacsony szinten van, de Magyarországon is egyre több házban és lakásban használják ezt az új technológiát. Ma már a beruházók nem hagyhatják ki az okosmegoldásokat az új lakásokból, ami a fejlesztőknek alig 1 százalékos költségnövekedést jelent, a lakók pedig akár lépésről-lépésre, több év alatt is bővíthetik az elérhető funkciók számát, így a költségeket is fokozatosan vállalhatják. A technológia megállíthatatlan, ami ma még kuriózumnak számít, az holnap már az alapfelszereltség része lesz, az előzetes becslések szerint 10 éven belül minden új otthon valamilyen szinten okos lesz, pár éven belül pedig alapelvárás lesz, hogy minden újonnan épülő és felújításra kerülő lakás okosotthon legyen.

Szarvas Péter szerint hatalmas fejlődés előtt áll az okosotthon piac, ám Magyarország kissé lemaradva követi a nemzetközi trendeket. A Chameleon dedikált célja, hogy hozzásegítse Budapestet és Magyarországot is, hogy felkerüljön a fejlődő smart city-k listájára – mondta, és megjegyezte, hogy az okostársasházi működtetés éppen azt szolgálja, hogy nagy tömegeket érhessen el a technológiai fejlődés. A világkiállításon való részvételünktől azt várjuk, hogy nemzetközi szinten is megmérettessük a társasházi koncepciónkat és nyissunk a külpiacok felé – tette hozzá.

Az okosotthon fenntarthatóbb

A fenntarthatóság a legfontosabb közös ügye az emberiségnek, az elkövetkezendő években az egyéni felelősségvállalás még nagyobb hangsúlyt kap. A smart home otthonok energiahatékonysága jelentősen meghaladhatja a hagyományos lakásokét, így a környezettudatos okosotthon tulajdonosai a költségek akár 10 százalékát is megtakaríthatják. Az okosotthon-rendszerek azzal, hogy optimalizálják a fogyasztásunkat sokat tesznek a bolygóért is – mondta Szarvas Péter. A példák közé sorolta, hogy a megfelelő árnyékolással nyaranta könnyebben hűthetjük a lakást, míg télen a fűtést támogathatjuk vele, egy okostermosztát pedig azokra a helyiségekre korlátozza a fűtést, amelyekben időt töltünk.

A Chameleon vezérigazgatója kiemelte: az okosotthon az alapköve az okostársasháznak és az okoslakóparknak, amely beleilleszkedik az okosváros koncepción alapuló legmodernebb városfejlesztési elképzelésekbe. Az okosotthonban és az okostársasházban egyaránt vezérelhető a víz, az áram, az árnyékolás, a fűtő-hűtő rendszerek. Csőtörés esetén a rendszer - kizárva az emberi tényezőt -, elzárja a központi vezetéket, hogy megakadályozza a teljes elázást, extrém időjárási körülmény esetén pedig lehúzza a redőnyöket. A rendszer beállítja, hogy a középső lakást például nem kell annyi energiával felfűteni, mint egy szélsőt, vagy ahova besüt a nap ott kikapcsolja a fűtést, az árnyékos oldalon behúzza a redőnyöket, hogy bent maradjon a hő. Egyszerre fókuszál arra, hogy a lakók egyénileg beállított preferenciái teljesüljenek és a ház is a lehető leghatékonyabban működjön. Optimálisan elosztja az elérhető elektromos autó töltő helyeket. Az okosváros alapköve az okosotthon, az okos társasházban található okosotthonok teremtik meg a gazdaságosabb és zöldebb jövőt – fejtette ki Szarvas Péter.

Robbanásszerű fejlődés előtt áll a piac

A jövő pedig a legszerényebb becslések szerint is robbanásszerű fejlődést ígér ezen a piacon. A ma 90 milliárd dollárra tehető globális okosotthon-piac 2024-re több mint másfélszeresére, 158 milliárd dollár fölé nőhet. Magyarországon a piac 2020-as mérete 700 millió dollár körül volt, ami 2024-re megduplázódhat, 1,4 milliárd dollárra emelkedhet. A penetráció 2020-2024 között csaknem 10 százalékponttal ugorhat meg globálisan és Magyarországon is. 2020-ban világszerte a háztartások 9 százaléka, Magyarországon 4 százaléka élt az okosotthon lehetőségével, ez az arány világszerte 19 százalékra, hazánkban 14 százalékra nőhet 2024-re.

Szarvas Péter szerint a magyarországi piacon tapasztalható lendületet a kormány lakásfelújítási támogatási programja is erősítette. Bár a felújítás a fő cél mindenkinél, de sokan otthonaik okosítására is felhasználják ezt a támogatást. A Chameleonnál idén a támogatásokhoz köthető megrendelések 15 százalékát adták az összrendelésnek. A koronavírus-járvány is erősítette a megrendeléseket az automatizáció iránti növekvő igénynek köszönhetően, ugyanakkor a pandémia következményeként ezt az ágazatot is sújtja az alkatrészellátási probléma. A chiphiány gondot okozott, mert egy sor olyan chipet és alkatrészt használnak, amelyet az autóipar is alkalmaz és ez utóbbi elsőbbséget élvez a smarthome-rendszerek gyártóival szemben. Megoldásként úgy módosítottuk a hardvereinket, hogy többféle chipet is bele lehessen tenni, attól függően, milyen érhető el a piacon – mondta, és megjegyezte, hogy a hardverek átalakítására nagyon sok kreatív energiájuk ment el. Úgy látjuk, hogy a chiphiány még egy, másfél évig velünk marad, erre kell felkészülni a gyártóknak – figyelmeztetett.

Szarvas Péter a szakemberek képzését is kulcskérdésnek nevezte a jó minőségű okos otthonok tekintetében. „Minél funkciógazdagabb otthont szeretnénk, annál több szakértelemre van szükség” - mondta. A legnagyobb kihívás az okosotthon területén a fűtéssel és a gépészettel való integráció. Ezért is döntött úgy a cég, hogy oktatással erősíti a szakember utánpótlást. Mára már 120 villanyszerelőt kiképeztünk, az oktatást továbbfejlesztettük és a villanyszerelők számára értékesítési tréninget is indítottunk – mondta, és megjegyezte, hogy továbbra is várják a villanyszerelők jelentkezését, mert egy újabb piacot tudnak nyitni az okosotthonok felé.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így használd okosan a mobilod

Elfogyott a mobilnetünk, lemerült a készülék vagy éppen a vízállósági teszten bukott el a mobilunk? Az okostelefonok korában már nem kérdés, hogy a mobilunk egyszerre az utazási irodánk, a beszállókártyánk, a fényképezőgépünk, a térképünk...

Keveset tesznek a fenntarthatóságért a magyar vállalatvezetők

A magyar vállalatvezetők zöme fontosnak tartja a környezeti fenntarthatóság követelményét – de csak kevesen tesznek is érte eleget. Általában akkor foglalkoznak a környezeti problémák megoldásával, ha az közvetlen működési haszonnal is jár. A legnagyobb...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Ünnepel a Mozi+

Július 11-én hatodik születésnapját ünnepli a Mozi+, a TV2 Csoport első filmcsatornája. A közkedvelt kábelcsatorna, amely a nap 24 órájában garantál felhőtlen szórakozást az egész család számára, már indulása első hetén is sokakat vonzott...

Tippek a zöld fesztiválozáshoz

Itt a nyár, dübörögnek a partik, élvezzük az életet - és persze fogyasztunk. A fesztiválok sajnálatos velejárója a zöldterületek amortizációja, a növényzet károsítása, a sok műanyag és a temérdek szemét. Összeszedtük, hogy lehet egy...

Megéreztük az inflációt: ezen spórolnak a magyarok

Magyarországot is magába foglaló régiós felmérés készült a Publicis Groupe megbízásából arról, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai az erősödő inflációs környezet hatására az egyik leggyakrabban vásárolt kategóriában, a fogyasztói csomagolt áruk (CPG) kategóriájában....

Hosszabbít a Hypewriter, még várják a sorozatötleteket

Július 20-ig meghosszabbítja a jelentkezési időszakot a Hypewriter – nemzetközi sorozatötlet pályázat. Az immár negyedik alkalommal megvalósuló verseny célja, hogy felkutassa a legeredetibb, vadonatúj tévésorozat-ötleteket és tehetséges alkotóikat. A nyertes díjazása 10000 euró, valamint...

Kevesebb innovációt terveznek a hazai vállalkozások

Csökkent az új terméket vagy szolgáltatást tervező magyar cégek aránya, mindössze 27 százalék rukkolna elő ezzel a következő egy évben. A tervezett innovációk közül viszont több az új vagy jelentős mértékben továbbfejlesztett háttérfolyamatban gondolkozó...

Egyre több tölcséres és pálcikás jégkrémet vesznek a budapestiek

Az online élelmiszer vásárlás népszerűségének növekedése a szezonális termékeket sem kerüli el. Különösen igaz ez a kánikulai időszakban, amikor a hőségben már a fagyizóig is megterhelő lenne elmenni, vagy esetleg amikor a munka nem...

Kemény döntést hozott az HBO Max tulajdonosa

Beszünteti a helyi tartalmak készítését Európa jelentős részén az HBO Max. A streaming szolgáltató tulajdonosa, a Warner Bros. Discovery (WBD) egy nagyobb átszervezés részeként döntött így, és ennek az intézkedéscsomagnak tudható be az is,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tovább nőtt az informatikusok bére

Továbbra is tarolnak a fizetések az informatikai szektorban hazánkban és nemzetközi szinten egyaránt. A COVID-19 hatása az IT munkaerőpiacot is elérte, munkaerőhiány és bérnövekedések figyelhetők meg világszerte. A Bluebird piaci körképe.Az elmúlt két év...

Így használd okosan a mobilod

Elfogyott a mobilnetünk, lemerült a készülék vagy éppen a vízállósági teszten bukott el a mobilunk? Az okostelefonok korában már nem kérdés, hogy a mobilunk egyszerre az utazási irodánk, a beszállókártyánk, a fényképezőgépünk, a térképünk...

Keveset tesznek a fenntarthatóságért a magyar vállalatvezetők

A magyar vállalatvezetők zöme fontosnak tartja a környezeti fenntarthatóság követelményét – de csak kevesen tesznek is érte eleget. Általában akkor foglalkoznak a környezeti problémák megoldásával, ha az közvetlen működési haszonnal is jár. A legnagyobb...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Ünnepel a Mozi+

Július 11-én hatodik születésnapját ünnepli a Mozi+, a TV2 Csoport első filmcsatornája. A közkedvelt kábelcsatorna, amely a nap 24 órájában garantál felhőtlen szórakozást az egész család számára, már indulása első hetén is sokakat vonzott...
- Hirdetés -

Don't Miss

Van keresnivalónk a nemzetközi porondon is

A nemzetközi terjeszkedés támogatására fordítja a DayOne Capital kockázati tőkealaptól, valamint több, szakmai magánbefektetőtől kapott 3 millió eurós befektetést a Webshippy – mondta el az mmonline.hu-nak Perényi András. A kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat nyújtó cég...

Kisfiam, hozzál valami másik lapot!

25 éves voltam. Félve sétáltam be a Világgazdaság szerkesztőségébe. A főszerkesztő, Bánki András fogadott. Újságíró-gyakornoknak jelentkeztem. András keresett valakit, aki a 2000-es sydney-i olimpia kapcsán sportbizniszcikkeket ír majd a VG-nek. Meglátott bennem valamit. Azt nem, hogy...

Nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet

„A Paprika Studios története nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet. Rendkívül büszke vagyok arra, hogy részese és alakítója lehetek ennek. A vállalat nevében köszönettel tartozom az alapítónak, Marschall Péternek, akinek a hite és a víziója...

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Tippek a zöld fesztiválozáshoz

Itt a nyár, dübörögnek a partik, élvezzük az életet - és persze fogyasztunk. A fesztiválok sajnálatos velejárója a zöldterületek amortizációja, a növényzet károsítása, a sok műanyag és a temérdek szemét. Összeszedtük, hogy lehet egy...

Egyre több vállalat keres fenntarthatósági szakértőt

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság vállalati szinten is, ami már a munkaerőpiacon is mutatkozik. Itthon is keresnek fenntarthatósági szakértőket és tanácsadókat, a jövőben pedig még több ilyen állás várható. Ez két kihívást is...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....