- Hirdetés -

Magyar techcég a svéd energetikai piacon

|

Napjaink energiaválsága komoly kihívások elé állítja az energetikai vállalatokat és erőműveket. A magyar Enerhash innovatív megoldása az energiaszektorban és az adatközpontok piacában rejlő szinergiákat kiaknázva nyújt lehetőséget a hatékonyságnövelésre. Az energetikai techcég által létrehozott Enerhash Technologies Zrt. több mint 2,5 milliárd forint értékű magánbefektetést kapott infrastruktúra-fejlesztésre és adatközpont-beruházásra, melynek köszönhetően immáron Enerhash-adatközpont növeli az egyik svéd állami energetikai nagyvállalat sarkkörön működő erőműveinek hatékonyságát. A sikeres implementáció további svéd együttműködésekre teremt lehetőséget, melyek megvalósításához a techcég további befektetői tőkebevonást tervez.

A magyar Enerhash Technologies Zrt. célja, hogy infrastruktúra-fejlesztéseket és adatközpont-beruházásokat hajtson végre, és értékesen hasznosítsa az energiatermelők tartalék kapacitásait. Az energetikai techcég legutóbb több mint 2,5 milliárd forint értékű magánbefektetői tőkebevonást valósított meg, amit infrastruktúra-fejlesztésre és szervergépbeszerzésre fordított. Ennek köszönhetően nagyszabású együttműködés valósulhatott meg Svédországban az egyik állami energetikai nagyvállalattal, valamint további együttműködések felé nyitotta meg az utat az ország középső részén.

A világ legolcsóbb áramát használhatják az északi sarkkörön

A svéd energetikai vállalat 79 erőművel van jelen Svédországban, ezek jelentős része az északi sarkkörön működik. Mivel a hatalmas kiterjedésű északi régiók népsűrűsége rendkívül alacsony, így a környéken kicsi a felvevőpiac, alacsony az áramfogyasztás – ezzel párhuzamosan pedig többletkapacitás jelentkezik. Mindez rendkívül alacsony áramárakat eredményez: a térségben 1 MW áram sok esetben akár 1 euróba kerül, míg nem ritka, hogy hazánkban ugyanennyi mennyiségért ennek ötszázszorosát is elkérik.

„Az Enerhash életében jelentős mérföldkőnek számító svédországi beruházás keretében egy 3 MW kapacitású számítástechnikai adatközpontot telepítettünk Svédország északi régiójában a vízerőművek szabad kapacitásainak hasznosítására. Az állami energetikai vállalatnak kiegyensúlyozó szolgáltatást nyújtunk az áramhálózaton, a vízerőművek pedig ellátják az adatközpontot árammal, amit károsanyag-kibocsátás nélkül hasznosítva, számítási kapacitássá alakítva értékesítünk – akár például bitcoin-bányászatra is” – részletezi az észak-svédországi beruházás részleteit Jogg Dániel, az Enerhash társalapítója.

Svédország energiamixében az ország földrajzi adottságainak köszönhetően a vízerőművek jelentős súllyal vannak jelen. A megújuló energiatermelés jellemzőiből kifolyólag azonban gyakori a termelés kiegyensúlyozatlansága – az észak-svédországi vízerőművek és szélerőművek esetében a túltermelés.

Ezt az áramot használja fel az Enerhash által fejlesztett innováció. A közvetlenül az erőművek mellé telepített csúcstechnológiás számítástechnikai Enerhash-adatközpontok ugyanis képesek folyamatosan felhasználni az erőművek által termelt áramot. Az erőművek ezzel stabil bevételi forráshoz jutnak, miközben igény esetén az áramot egy gombnyomással a közcélú hálózatba tudják táplálni. Az ideiglenesen kieső megújuló kapacitásokat így nem szükséges a veszteséges ki- bekapcsolgatással pótolni. A többlettermelés esetén felhasznált áramot az adatközpontok értékesíthető számítási kapacitássá alakítják, amit többek között a mesterséges intelligencia, a vizualizáció, a modellezés vagy épp a blokklánc területén lehet hasznosítani.

„Az ország sarkköri térségében az alulfogyasztás miatt jelenleg a világon a legolcsóbb az áram, mivel a régió folyamatosan hálózatba kötött erőműveinek többletkapacitásuk, túltermelésük van a 100%-ban megújuló vízenergiából. Az északi sarkkörön az állami energetikai vállalattal az együttműködés így hosszú távon garantálja a 30-40 euró/MWh alatti áramárat, ami stabilitást és tervezhetőséget jelent” – fűzi hozzá Jogg Balázs, a techcég másik társalapítója, aki hozzátette, hogy Svédország középső részén újabb adatközpont telepítését készítik elő, melyhez a techcég további befektetői tőkebevonást tervez.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

No-code és low-code eszközök hatása a marketingre

A mai digitális környezetben, ahol létfontosságú, hogy lépést tartsunk az innováció sebességével, óriási nyomás alatt állunk, hogy gyorsan és hatékonyan indítsunk kampányokat és digitális élményeket, amelyek rezonálnak a vevőinkkel. A mesterséges intelligencia (MI) és a...

Agency People of the Year: összeállt a shortlist

Kiderült, hogy kik kerültek shortlistre a brit Campaign magazin egyik legnívósabb díja, az Agency People of the Year hazai versenyén. A díj a média- és non-média ügynökségek legkiválóbb szakembereinek nyújt lehetőséget, hogy kategóriájuk egyedüli...

Új vezetővel folytatja a Coca-Cola HBC

Békefi László nemzetközi kinevezését követően 2024.december 1-től a 29 országot felölelő Coca-Cola HBC vállalatcsoport kávé üzletágának igazgatójaként folytatja pályafutását. A Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatói feladatait Kovács Ágnes veszi át. A vállalaton kívülről érkező...

Az ESG elsősorban kommunikációs kérdés

Az ESG hamarosan a kisebb vállalkozásokra is jelentős kötelezettségeket ró majd, ami sok más mellett a belső kommunikáció terén is új és összetett kihívásokat hoz magával. A feladat nehezen oldható meg átfogó, minden dolgozót...

A félelem és a kapzsiság irányítja a kriptopiacot

A befektetői hangulat jelentősen befolyásolja a kriptovaluták értékét a metaverzum kriptopiacán visszaeséskor – derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem új kutatásából.A Google "kriptovaluta" szóra vonatkozó kereséseit használta fel a befektetők kriptovaluta-piacra irányuló figyelmének mérésére...

Kiderült, mire vágynak a magyar munkavállalók

A fizetés, a munka „szerethetősége”, valamint az emberi kapcsolatok határozzák meg leginkább, hogy jól érezzük-e magunkat egy munkahelyen – ez is kiderül a CIB Bank megbízásából készített reprezentatív felmérésből, amelyben arra voltak kíváncsiak, a...

Átalakulóban a munkaerőpiac

A Process Solutions (PS) friss kutatása jelentős átalakulásokat tárt fel a hazai munkaerőpiacon az elmúlt öt év során a fluktuáció és a munkahelyi létszámok dinamikájáról. A 2019 és 2024 közötti időszakot vizsgálva a felmérésből...

Égetik a pénzt a magyar webshopok

Egy friss kutatás szerint a hazai webshopok jelentős része olyan alapvető online marketing hiányosságokkal küzd, hogy esélyük sincs felvenni a versenyt a nemzetközi piacokon. A webshopoknak több, mint fele nem méri eredményeit, nem gondolkodik...

Erős hónapot zárt az ingatlanpiac

2024 novemberében, országosan 11 277 lakóingatlan cserélt tulajdonost, valamint 100 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott – derül ki a Duna House adataiból.A 2024-es év második legerősebb hónapját zárta novemberben a hazai ingatlanpiac....

Így alakulhat idén az év végi bónusz

Elsősorban a munkaerő-megtartásra, másodsorban jövőbeli motivációra fókuszálnak az év végi bónusz kiszabásakor a vállalatok. Az év végi bónuszok kérdése minden munkavállalót és munkáltatót élénken foglalkoztat, melynek mértéke és formája nemcsak az alkalmazottak elégedettségére, hanem...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

No-code és low-code eszközök hatása a marketingre

A mai digitális környezetben, ahol létfontosságú, hogy lépést tartsunk az innováció sebességével, óriási nyomás alatt állunk, hogy gyorsan és hatékonyan indítsunk kampányokat és digitális élményeket, amelyek rezonálnak a vevőinkkel. A mesterséges intelligencia (MI) és a...

Agency People of the Year: összeállt a shortlist

Kiderült, hogy kik kerültek shortlistre a brit Campaign magazin egyik legnívósabb díja, az Agency People of the Year hazai versenyén. A díj a média- és non-média ügynökségek legkiválóbb szakembereinek nyújt lehetőséget, hogy kategóriájuk egyedüli...

Új vezetővel folytatja a Coca-Cola HBC

Békefi László nemzetközi kinevezését követően 2024.december 1-től a 29 országot felölelő Coca-Cola HBC vállalatcsoport kávé üzletágának igazgatójaként folytatja pályafutását. A Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatói feladatait Kovács Ágnes veszi át. A vállalaton kívülről érkező...

Az ESG elsősorban kommunikációs kérdés

Az ESG hamarosan a kisebb vállalkozásokra is jelentős kötelezettségeket ró majd, ami sok más mellett a belső kommunikáció terén is új és összetett kihívásokat hoz magával. A feladat nehezen oldható meg átfogó, minden dolgozót...

Don't Miss

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...