- Hirdetés -

Magyarországon versenghetnek a legjobb matekos lányok

|

A természettudományos, informatikai, mérnöki és matematikai (STEM) diplomások között még ma is kisebbségben vannak a nők Európában, miközben ezek a szakmai területek nemtől függetlenül kínálnak ígéretes karrierlehetőséget. Ezen is változtathat hosszú távon a 2012 óta megrendezett Európai Leány Matematikai Diákolimpia (EGMO), amelynek idén először Magyarország, ezen belül Eger lesz a házigazdája április 6. és 12. között. A verseny idei, hazai megrendezését – és 2018 óta a magyar csapat felkészülését – a Morgan Stanley budapesti irodája támogatja, amely a globális bank egyik vezető informatikai és elemző központjaként célul tűzte ki, hogy növekedjen a STEM pályákat választó lányok száma.

A Nemzetközi Matematikai Diákolimpia több mint fél évszázados hagyománnyal bír, az első ilyen versenyt 1959-ben tartották. Az első kifejezetten lányoknak szóló versenyt, az Európai Leány Matematikai Diákolimpiát (European Girls’ Mathematical Olympiad, EGMO), 2012-ben rendezték meg először Cambridge-ben.

„Már ide eljutni is óriási eredmény: az adott évben csak a válogatókon országukban legkiválóbban teljesítő 4 diák vehet részt a nemzetközi versenyen, ami egy életre szóló közösségi és versenyzési élményt nyújt számukra” – mondta el Molnár-Sáska Gábor, aki a magyar csapat felkészítésében aktívan részt vett, és a Morgan Stanley egyik kvantitatív részlegének vezetője. A szakember maga is matematikusként kezdte pályafutását, és a Magyar Tudományos Akadémia kutatócsoportjából érkezett a pénzintézet budapesti irodájába.

50 országból közel 400 résztvevő a hevesi megyeszékhelyen

Magyarország a kezdetektől részt vesz az eseményen, amely ma már nem kizárólag Európából fogad versenyzőket. Idén először hazánk, Eger ad otthont a megmérettetésnek, amelyen várhatóan közel 40 ország több mint 150 versenyzője vesz részt személyesen, míg több, mint 10 nemzet diákja online csatlakozik. A kísérőkkel és önkéntes segítőkkel együtt mintegy félezer embert mozgat meg a rendezvény Egerben. A főszervező az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, a Bolyai János Matematikai Társulat és A Gondolkodás Öröme Alapítvány. A verseny egyik platina fokozatú szponzora pedig a Morgan Stanley, amely a magyar csapatot már 2018 óta támogatja.

„A matematika műveléséhez szükséges készségek nemtől függetlenek, mégis kevesebb lány méretteti meg magát a legmagasabb szinten. Fontos egy olyan keretrendszer kialakítása, amely lehetővé teszi, hogy nemtől függetlenül minden tehetséges gyerek felfedezhesse a matematika szépségeit, és a legkiválóbbak nemzetközi szinten is próbára tehessék tudásukat” – emelte ki Molnár-Sáska Gábor.

Nemzetközi kapcsolatépítés

Az EGMO-n induló versenyzőknek két egymást követő napon 3-3 feladatot kell megoldaniuk 4,5 óra alatt. A szervezők minden évben nagy hangsúlyt fektetnek a versenyen kívüli programokra, hogy a résztvevők minden tekintetben hasznosan és kellemes élményeket szerezve tölthessék a verseny hét napját. Idén Eger, Szilvásvárad és Budapest kínál különleges programokat a világ legjobb matekos lányainak, akikre egyebek mellett játékos városnéző matekverseny és táncház is vár. Az EGMO lehetőség, hogy a matematikát szerető és abban tehetséges lányok mind az országukon belül, mind nemzetközi szinten találkozzanak egymással, kapcsolatokat építsenek, barátságokat köthessenek és persze, hogy építsék szakmai önbizalmukat is. A tapasztalatok azt mutatják, hogy azokban az országokban, amelyek rendszeresen részt vesznek az EGMO-n, egyre több lány kerül be a Nemzetközi Matematikai Diákolimpiára kijutó vegyes csapatokba is. Így van ez Magyarországon is.

„Azt szeretnénk, hogy nemtől függetlenül minden tehetséges gyerek elindulhasson a STEM tudományterületek felé, és az EGMO-n való részvétel nagy lökést adhat ehhez a tehetséges lányoknak az ilyen szempontból is kritikus középiskolás korban. A STEM tárgyak kiváló alapot adnak ahhoz, hogy később ígéretes karriert fussanak be olyan szakmai területeken, mint például az informatika vagy a pénzügyi, gazdasági elemzői szakma, amelyekben a nők gyakran alulreprezentáltak” – tette hozzá Molnár-Sáska Gábor a magyar csapat Pásztón tartott felkészítő tábora után.

Matematikai és programozó szakkör középiskolás lányoknak

A Morgan Stanley budapesti központjának kapcsolata a matematikával azért is különleges, mert 15 éve éppen egy kisebb létszámú matematikai modellező csoporttal nyitotta meg kapuit a mára már a globális pénzintézet egyik legfontosabb technológiai és elemző központjává bővülő hazai iroda. A vállalat magyar irodáiban több mint 2500 szakember dolgozik elsősorban az informatika, a pénzügyi és matematikai modellezés, a kockázatmenedzsment és az adatelemzés területén támogatva a bank globális működését.

A Morgan Stanley eltökélt abban, hogy a nők arányát még tovább növelje a STEM területeken. A vállalat hosszú távú célja, hogy inspirálja a lányokat ezeken a területeken is a pályaválasztásban, és felhívja figyelmüket a STEM területeken kínálkozó karrierlehetőségekre. Ezt a célt szolgálják az EGMO támogatása mellett az olyan kezdeményezések is, mint a Nők a Tudományban Egyesülettel közösen meghirdetett matematikai és programozási oktatási program, a Smartiz, amelynek során középiskolás lányok mélyíthetik el matematikai tudásukat, és elsajátíthatják a kódolás rejtelmeit egy alapszintű programozási nyelvben.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az európai utazóknak is fontos a fenntarthatóság

Az európaiak 2025-ben várhatóan gyakrabban fognak utazni és többet is költenek utazásra – derül ki a világ vezető szállodaipari csoportja, az Accor új kutatásából. Az ágazatnak ugyanakkor sürgősen meg kell oldania a növekedésből adódó...

Díjazták az etikus vállalatokat

25 éve, 2000-ben alapította az Üzleti Etikai Díjat László Ervin világhírű, a Nobel-békedíjra többször jelölt tudós, író, a Budapest Klub alapítója és Demcsák Mária a hazai üzleti újságírás meghatározó alakja, a Piac & Profit...

Optimistábban látják a jövőt a fiatalok

Elégedettebbek a fiatalok - összességében erre jutott a K&H ifjúsági index felmérés, amely a 19-29 évesek saját életükkel való elégedettségét vizsgálta a harmadik negyedévben. Az index értéke 16 pontra emelkedett az egy negyedévvel korábbi...

Újradefiniálja a piackutatás jövőjét a YouGov

Tíz hónappal azután, hogy a fogyasztói vélemények, motivációk, igények és médiaszokások kutatása terén piacvezető YouGov felvásárolta a fogyasztói panelszolgáltatásokban, az európai háztartások vásárlási adatainak elismert vezető vállalataként ismert CPS GfK-t, a cég átnevezte magát...

Decemberben is emelkednek az ingatlanárak

Jellemzően pozitívan ítéli meg az MNB friss jelentése a lakáspiac 2024-es alakulását. Az első félévben nőtt a forgalom, az árak emelkedtek, de az ingatlanok túlértékeltsége ez utóbbi ellenére is mérséklődött. Az elemzés az év...

Kiderült, mitől lesznek boldogok a munkavállalók

Változnak a prioritásaink: az MIT kutatása szerint az, hogy ott maradunk-e a munkahelyünkön vagy felmondunk, már nem elsősorban szakmai és karrierszempontok alapján dől el, azaz nem azon múlik, hogy mit csinálunk a megélhetésünkért, hanem...

Számíthatunk fizetésemelésre 2025-ben?

Ahogy közeledik az év vége, a dolgozók is egyre türelmetlenebbül várják, hogy számíthatnak-e béremelésre a következő évben. A bértervezési folyamatok jelenleg is zajlanak, és sok munkahelyen az éves teljesítményértékeléskor dől el végül, milyen megállapodás...

Rengeteget spóroltunk tankolás közben

Több mint 175 ezer felhasználó adatai alapján közel félmilliárd forintot spóroltunk már idén az ORLEN benzinkutakon. A régió legnagyobb olajipari vállalata ugyanis minden liter üzemanyag után 10 forint kedvezményt ad az applikációt használó autósoknak.A...

Új árstruktúrát vezetett be a GLS

A GLS Hungary 2024. november 20-tól új árstruktúrát vezetett be az ecsomag.hu platformon, amelynek keretében már külön díjszabást kínál a GLS Automatából GLS Automatába történő csomagfeladásokra is. A szolgáltatás a korábbi árakhoz képest akár...

Változás az autópálya-matrica vásárlásoknál

Még mindig a heti autópálya-matrica a legkelendőbb, igaz, az áprilisban bevezetett egynapos e-matricát is egyre több autós választja elsősorban a heti és a havi helyett – derül ki a Simple mobilapplikáció idei statisztikájából. Vasárnaptól...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új trendek a hazai médiapiacon

Legalább három online videós szolgáltatást használ egy adott hónapban a 18-59 éves, internettel rendelkező magyarok 82 százaléka – derül ki az NMHH támogatásával a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és a Nielsen által készített...

Az európai utazóknak is fontos a fenntarthatóság

Az európaiak 2025-ben várhatóan gyakrabban fognak utazni és többet is költenek utazásra – derül ki a világ vezető szállodaipari csoportja, az Accor új kutatásából. Az ágazatnak ugyanakkor sürgősen meg kell oldania a növekedésből adódó...

Díjazták az etikus vállalatokat

25 éve, 2000-ben alapította az Üzleti Etikai Díjat László Ervin világhírű, a Nobel-békedíjra többször jelölt tudós, író, a Budapest Klub alapítója és Demcsák Mária a hazai üzleti újságírás meghatározó alakja, a Piac & Profit...

Optimistábban látják a jövőt a fiatalok

Elégedettebbek a fiatalok - összességében erre jutott a K&H ifjúsági index felmérés, amely a 19-29 évesek saját életükkel való elégedettségét vizsgálta a harmadik negyedévben. Az index értéke 16 pontra emelkedett az egy negyedévvel korábbi...

Újradefiniálja a piackutatás jövőjét a YouGov

Tíz hónappal azután, hogy a fogyasztói vélemények, motivációk, igények és médiaszokások kutatása terén piacvezető YouGov felvásárolta a fogyasztói panelszolgáltatásokban, az európai háztartások vásárlási adatainak elismert vezető vállalataként ismert CPS GfK-t, a cég átnevezte magát...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...