- Hirdetés -

Már a környező országokban is fogy a munkaerő

|

- Hirdetés -

Az elmúlt néhány évben elsősorban a termelő szektorban egyre nagyobb számban jelentek meg vendégmunkások, mert sok területen és térségben már lényegében „elfogyott” a bevethető magyar munkaerő. Azonban mára eljutottunk oda, hogy már a környező országokban sem találni megfelelő számban olyan dolgozókat, akik segíthetnének orvosolni az egyre égetőbb hazai munkaerőhiányt. A háború bizonytalanságai pedig még tovább súlyosbíthatják ezt a helyzetet.

„Ha egy természeti képpel szeretnénk érzékeltetni, a munkaerőhiány olyan, mint egy kitörésre váró vulkán gazdasági szempontból. Ha egy vállalat huzamosabb ideig nem képes megoldani, hogy a termelés vagy üzletmenet fenntartásának érdekében megfelelő szakembereket találjon, előbb-utóbb úgy fog dönteni, hogy áttelepül egy olyan országban, ahol ez a probléma nem vagy kevésbé áll fenn. Ez nem utópia, hanem mára sok szektorban komolyan fenyegető helyzet” – hívta fel a figyelmet Juhász Csongor, a naponta 15 ezer embert foglalkoztató HR szolgáltató vállalat, a Prohuman vezetője.

A magyar kormányzat a súlyos munkaerőhiány miatt hozott intézkedéseinek köszönhetően a meghatározott hiányszakmákban már néhány éve az unión kívüli (ún. harmadik országbeli) munkavállalók is bevonhatóak a munkaerőhiány megoldásába. Azokon a területeken, ahol már nem lehet magyar dolgozókkal betölteni egy-egy pozíciót, és a helyzet már huzamosabb ideje fennáll, a vállalatok dönthetnek úgy, hogy vendégmunkásokat vonnak be.

„Természetesen a vállalatok elsősorban magyar dolgozókat keresnek, azonban napjainkra sok területen olyan mértékűvé vált a munkaerőhiány, hogy sokszor tényleg a külföldi vendégmunkások foglalkoztatás az egyetlen megoldás a termelés fenntartására. Az elmúlt években sok ukrán vagy például szerb munkavállaló jött hozzánk dolgozni, nélkülük számos szektorban leállásokra, bezárások is sor került volna. Azonban mára eljutottunk oda, hogy nemcsak hazánkban, de a környező országokból is nagyon nehéz megfelelő mennyiségben munkaerőt találni. Az ukrajnai háború pedig még nagyobb bizonytalanságot hozott ezen a területen is” – emelte ki a szakember.

Ázsia hozhat megoldást a magyar gazdaság számára?

Juhász Csongor kifejtette: ebben a helyzetben megoldást jelenthet az ázsiai munkavállalók foglalkoztatása Magyarországon, melyre már így is sok jó példát látunk.

„Számos helyen találkozhatunk indonéz vagy, fülöp-szigeteki munkásokkal – mutatott rá a Prohuman ügyvezető igazgatója. – Érdemes lehet kiemelni például a Fülöp-szigeteket, mert az ottani gazdaságpolitika már évtizedek óta aktívan épít a kontrollált „munkaerőexportra”, egy bejáratott, jól működő rendszert kialakítva. Ennek révén angolul jól beszélő, jól képzett dolgozók segíthetnek a hazai cégek számára a munkaerőhiány orvoslásában. A jelenlegi Fülöp-szigeteki kormány komoly hangsúlyt fektet a szakmai képzésre és a filippínó munkaerő nemzetközi versenyképességének növelésére. Ezzel párhuzamosan szigorú kormányzati szabályozási és felügyeleti rendszer is kialakult a munkavállalók külföldi elhelyezésére, mely egyrészről megakadályozza a hosszú távú és végleges migrációt, másrészről erősen kontrollálják és szűrik a jelentkezőket. Vizsgálják képzettségüket, hátterüket és számos szempontnak kell megfelelni, hogy megkaphassák a munkavállalási engedélyt Magyarországra. Számos más előnyt is említhetnénk, például a Fülöp-szigeteken megszerzett jogosítványok a Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény révén Magyarországon is használhatóak”- emelte ki a Prohuman vezetője. A folyamat szabályozás része, hogy a munkavállalók elhelyezése szabályozott, letisztult folyamatok mentén, kizárólag akkreditált, erre jogosult munkaerő közvetítőkön keresztül történhet.

Számukra vonzó magyar kultúra és munkakörnyezet

„Évek óta látjuk, hogy a vendégmunkásokért nemzetközi szinten zajlik a verseny. Míg például egy ukrán vagy szerb munkavállaló esetében igaz lehet, hogy szívesebben vállal munkát olyan országokan, ahol a szláv nyelvi alapok könnyítik a hétköznapi kommunikációit, ez a versenyhátrány az ázsiai dolgozók esetében nem gyengíti Magyarország esélyeit” – hívta fel a figyelmet Juhász Csongor. Magyarországon is egyre több helyen állnak munkába Fülöp-szigeteki munkavállalók, és eddig kimondottan jók a tapasztalatok. „Egyrészt a külföldön munkát vállalók szeme előtt az lebeg, hogy biztosítsák otthon maradt családtagjaik tisztes megélhetését, így ilyen mentalitással is állnak a munkához. Másrészt a Fülöp-szigetekiek külföldi munkavállalást felügyelő hivatal (POLO) nemcsak a kiközvetített munkások jólétét figyeli, hanem azt is, hogy ne történjen illegális toborzás. Vendégmunkásokat csak rajtuk keresztül lehet legálisan foglalkoztatni, ebben az esetben garanciát vállalnak a fluktuációra. A fluktuáció így nem jellemző: van olyan magyar vállalat, ahol az ott dolgozó 300 filippínó munkavállaló közül három év alatt csupán egyetlen ember tért haza” – magyarázta Juhász Csongor.

Kontrollált bevonás

A Fülöp-szigetekről, Indonéziából vagy más ázsiai országokból – például Vietnámból– érkező dolgozók esetén nagyon sokat segíthetnek a munkaerőkölcsönző vállalatok, amelyek, ahogyan más vendégmunkások esetén is, átvállalják az adminisztrációs munkát, a szállással, utaztatással járó feladatokat és segítséget nyújtanak a kulturális beilleszkedésben is, akár tréningekkel is támogatják a folyamatot. „Noha a jogi- és folyamatszabályozási oldalról az ázsiai munkaerő hazai foglalkoztatása szigorúan kontrollált folyamat, a foglalkoztató vállalatoknak azt azért érdemes lehet tisztázniuk, hogy például az filippínó munkavállalók közvetítésével foglalkozó partner milyen garanciákat vállal a munkavállalóért, például abban az esetben, ha egy-egy dolgozó például előre nem egyeztetett módon szeretne felmondani. A komolyabb közvetítők komolyabb garanciákat is vállalnak az ilyen esetekre is, amely segíthet a foglalkoztatást még tervezettebbé tenni” – foglalta össze Juhász Csongor.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jó ügyért kampányol a Tesco és Nestlé

Szeptember 29. és október 12. között újfent közös kampányt hirdet a Nestlé és a Tesco a Magyar Élelmiszerbank Egyesület munkájának támogatására, melynek keretében a Nestlé a hazai Tesco hipermarketekben vásárolt, meghatározott termékek értékének egy...

Újabb funkcióval bővült a Huawei okosórája

A HUAWEI WATCH GT 3 Pro EKG alkalmazása megkapta az Európai Unió CE tanúsítványát, amely jelzi, hogy az applikáció megfelel a vonatkozó uniós szintű biztonsági, egészségügyi és környezetvédelmi előírásoknak. Mostantól a WATCH GT 3...

Saját szódát tervezett Budának a Hello Agency

A Fény Utcai Piac már nem csak friss árukínálatával csábítja a vevőket, de a II. Kerülettel összefogva Szódapalackozó Üzemet is létesített. A Buda Szóda arculatot a Hello Agency készítette. Az új terméket a Fény Utcai...

Nem spórolnak a divatcikkeken a magyarok

A magyarok túlnyomó többsége az elmúlt hónapokban növekedést tapasztalt a ruházati cikkek és cipők kiskereskedelmi árában, de egyelőre csak a fogyasztók harmada tervez emiatt jelentősebb kiadáscsökkentést – derül ki a Glami kutatásából.A GLAMI Fashion...

Így lehet sikeres a digitális átállás

Az ipari vállalkozások 94 százaléka szerint a digitális átalakulás nagy hatással lesz a működésükre a következő 2-3 évben, ugyanakkor 55 százalékuk még mindig csak részben felkészült a hatékony digitalizációra – derül ki a Schneider...

Egyre népszerűbb a telekocsizás

Noha december 31-ig még biztosan hatósági árakon tankolhatunk, a globális infláció miatt sokan már most az autós közlekedés költséghatékonyabb alternatíváit keresik. A közúti közlekedés résztvevőinek egyre több anyagi próbatétellel kell szembenézniük, így autósként és...

Újabb GLAMOUR Bookazine érkezik

A szerkesztőség hitvallása szerint olyan „időtálló” kiadványt készítettek ismét, amit a kávézóasztalra majd a könyvespolcra szánnak. A címlapot – melyen Pataki Ági filmproducer és green_of_daisy, azaz Bukovicsné Békefi Daisy go green nagykövet szerepelnek –...

A Stevie Awards for Women döntőjében Samu Tímea

A The Stevie Awards for Women in Business díjon shortlistes lett a Samu Tímea, a JCDecaux Hungary Zrt. vezérigazgatója által vezetett és megvalósított „keresdagalambot” projekt, a Communication&Marketing (developed for/by women) kategóriában. A The Stevie...

Tovább erősít játék-fronton a Netflix

Új videojáték-stúdiót hoz létre a Netflix, ez már a negyedik műhely lesz, ahol a streaming-óriás számára készítenek majd játékokat. A cég egyelőre nagyon kezdőnek számít a játékpiacon, a múlt hónapban napi szinten csak 1,6...

Jövőre sem lesz könnyebb az életünk

Recesszió, gyorsuló infláció, vészesen romló külső egyensúly - a GKI Gazdaságkutató Zrt. előrejelzése 2022-re és 2023-ra.A GKI jelenlegi előrejelzése a szokásosnál is nagyobb bizonytalanság közepette készült, ráadásul a tendenciák megértését nehezíti a gazdasági folyamatok...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ösztöndíjprogramot indít a Central Médiacsoport

Central Digitális Akadémia néven egy képzéssel egybekötött gyakornoki programot indít a Central Médiacsoport. A kiadóvállalat számára a hiteles és független tájékoztatás mellett nagyon fontos az utánpótlásnevelés, a fiatalok képzése és a tudásmegosztás is. A...

Jó ügyért kampányol a Tesco és Nestlé

Szeptember 29. és október 12. között újfent közös kampányt hirdet a Nestlé és a Tesco a Magyar Élelmiszerbank Egyesület munkájának támogatására, melynek keretében a Nestlé a hazai Tesco hipermarketekben vásárolt, meghatározott termékek értékének egy...

Újabb funkcióval bővült a Huawei okosórája

A HUAWEI WATCH GT 3 Pro EKG alkalmazása megkapta az Európai Unió CE tanúsítványát, amely jelzi, hogy az applikáció megfelel a vonatkozó uniós szintű biztonsági, egészségügyi és környezetvédelmi előírásoknak. Mostantól a WATCH GT 3...

Saját szódát tervezett Budának a Hello Agency

A Fény Utcai Piac már nem csak friss árukínálatával csábítja a vevőket, de a II. Kerülettel összefogva Szódapalackozó Üzemet is létesített. A Buda Szóda arculatot a Hello Agency készítette. Az új terméket a Fény Utcai...

Nem spórolnak a divatcikkeken a magyarok

A magyarok túlnyomó többsége az elmúlt hónapokban növekedést tapasztalt a ruházati cikkek és cipők kiskereskedelmi árában, de egyelőre csak a fogyasztók harmada tervez emiatt jelentősebb kiadáscsökkentést – derül ki a Glami kutatásából.A GLAMI Fashion...
- Hirdetés -

Don't Miss

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...

Bátornak, belemenősnek és nyitottnak kell lennünk

Melyek a legforróbb témák a marketingszakmában, mire kellene nagyobb figyelmet fordítaniuk a területtel foglalkozóknak – többek között erről beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Horváth Tibor (HT), a Salesforce felhőmarketingért felelős vezetője és Siegler Bálint...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Busásan megtérül a fenntartható terméktervezés

Bár még csak a vállalatok 22 százaléka tette a terméktervezési stratégiája kulcsfontosságú elemévé a fenntarthatóságot, annak beemelése egyre sürgetőbbé válik nemcsak a környezettudatosság, de annak egyéb hosszútávú pozitív hatásai miatt is.A szervezeteknek be kell...

Tudatosságra tanítanak Ördög Nóráék

Tapasztalatok, személyes történetek, sikerek és kudarcok – Ördög Nóra előtt megnyíltak a PlanAll Day – A Tudatosság Napja előadói. A Corinthia Hotel Budapestben november 11-én tartandó egész napos rendezvényen Almási Kitti, Csufor Lilla, Gangel...

Élelmiszervásárlásnál nem nézzük a fenntarthatóságot

Ár, íz, egészségesség – egy friss hazai kutatás szerint ezek a legfontosabb szempontok, amelyek meghatározzák a hazai fogyasztók élelmiszervásárlásait, miközben sem a hazai eredet, sem pedig a fenntarthatóság nem számít lényegesnek. Ez utóbbi azért...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....